8 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

“. Selânikte zelzele Selânik 7 (A.A.) — Selâ- nik mıntakasının her tara- fında bilhassa Dramada 12 saniye süren şiddetli bir zelzele olmuş, ahali arasın da büyük bir korku ve te- lâş uyandırmıştır. Bir çok kimseler yeni bir zelzele ol. masından korkarak evlerine dönmek istememekte ve açık- ta beklemektedir. Nüfusca zaylat olup olmadığı henüz malüm değildir. Bir sefir Sovyetlere iltica etti Moskova., 6 — (A.A.) Tas ajansı bildiriyor: Çokos- lovakya sefareti müşlefarı M. Stilipp, 5 Mart tarihin- de MoskovaSevyar idaresi- ne müracaat etmiş ve gen- disinden işlemediği — siyasi cürümlerden dolayı şüphe edilerek hükümeti tarafın- dan geri çağırıldığını ve haksız yere tecziye eecilmesi ihtimali olduğunu söylemiş ve Sovyet Rusyada kalmak arzusunu izhar etmiştir. Bir deniz kazası Şanghay, 7 (A.A) — 2000| tonilatoluk Hain Cihang va- ; puru dün akşam fırtınalı bir havada Hanghov koyunda — Saddle İslands'da karaya düp müş ve parçalanmıştır, Tay- fasından bir kaç kişi başka vapura alınmıştı?. Fakat di- gerleri bu civardaki adacik- Tara sığınmışlardır, . Bir kasırga Şanghay, 7 (A.A) — zeteler, Maurice adasında şiddetli bir kasırga olduğu- nu, halkın Çarşamba günün- denberi ekmeksiz ve sütsüz kaldığimı yazmaktadır. Su ve elektrik tevziatında bü- tün intizamsızlıklar olmak- tadır. Yollar, su altinda kal- mış, münakalat inkitaa uğ- ramıştır. Deniz itilâfı ve Sovyet matbuatı Moskova, 7 ( A.LA. ) — İzvestia gazetesi, yeni deniz itilâfını Fransız emperya- Hizmi için yeni bir muvaffa- kiyet addederek diyor ki: *“Fransa Veresay sistemini ikmâl ediyor. Fakat bu sis- tem içinde mütemadi buhar saklanan bir kazandır. Vi- daları sıkıştırdıkça infilâk ânı yaklaşır., an güzel sanatlar sergisi Londra 7(A.A.) — Lon- drada açılmış ve bugün ka- panacak olan İran güzel sanatlar sergisini şimd 'ye kadar 250.000 den fsz'a kimse ziyaret etmiştir. Mahalli rarsethane Çar- şamba sabah — kasırganın yaklaşmakta olduğunu ha- ber verdiğinden ahali der- hal evlerini Bırakıp çıkmış- lardır. Bundan dolayı nu- fusca zaylat nisbeten az olmuştur. Rüzgâr saatte 180 mil süratle esmiştir. Kocaman dalgalar güm- rük rıhtıminda bulunan eş- yayi alıp götürmüş ve va- purları şehrin başlıca mey- danın. doöğrü — sürükleyip atmıştır. adanın şe- ker volmuştur. | M. Brinad'ın : mülakatları Paris 7 (A.A.) — M. Bri- nad, bu yakınlarda aktedi- len Fransiz-İtalyan deniz iti- lâfı- hakkında — İngilterenin Paris sefiri M. Tyrell va Fransanın Londra sefiri M. ge Fleuriau ile görüşmüştür. ngiliz bütçesin- de açık Londra, T(A.A.):— Mali senenin nihayet bulacağı 31 martta yapılacak bilânço- nun bütçede mevcut açığın evvelce korkulduğundan da- ha az bir msktarda olduğu- vü güstereceği zannedilmek- tedir. Çünkü geçen şubat İngiliz hazinesi için bereket- li bir ay olmuştur. Bir yangın Londra, 7 (A.A) — Tay- mise nehri boyunca uzanan rıhtımda Londra kulesi ci- varında bu sabah bir yangın çıkmıştır., Kaoçuk ve Çay antreposu olarak kullanılan 7 katlı bir bina tamamile yanmıştır. Fransız âyan meclisinde Paris, 7 (A.A.) — Âyan meclisi, milli cihazlanma için ilk taksit olarak 670 milyonluk — tahsisat — itası hakkındaki kanun lâyihasi- le Hindiçini bankasının im- tiyazını 25 sene müddetle yenilenmesi hakkındaki ka- nun İâyihasını kabul etmiş- tir. M. Snovden hasta Londra 7 (A.A.) — Bir- kaç günden beri gripten re- hatsız bulunan M. Snowden: in husust doktorile - iştişare etmek Üzere İdrar — yolu hastalıkları mütehassısların- dan bir doktor çağırılmıştır. M. Snovden'in sıhhi vazi- yetinin dün akşam daha az iyi olduğu söylenmekte idi, Bir şirketin ticareti terki Brüksel 6 ( A.Al) — Pe- uple gazetesinin Anversden istihbarına nazaran derilve kösele ticaretile iştigal eden bir şirket bütün Ucaretini tatil etmiştir. Zimmeti 50 milyona baliğ bulunmakta- dir. Buü iflâs yüzünden bir gök Anvers ticirleri milyon- lar kaybetmektedir. Muamele vergisi Ankara, 7 ( Telefon ) — İktisat encümeni muamele yergisi lâyihası hakkındaki kararını vermiştir, Encümen değirmencilerin de muamele vergisinden istisnasını tasvip etmiştir. Encümen bilhassa teker- rür meselesinin mal sahibine ağır gelmemesine itina ve dikkat etmiştir. Mühtelif ka- nunlarla — vergiden — istisna edilerek melmekete - ithal edilan âleti ziraiye ve saire gibi muamelâttan yapılan- lardan şimdiye kadar vergi almıyordu. Encümen bu hu- susu da nazarı dikkata alarak bu suretle hariçten bilâresim gelen alâtın memleket dahi- hilinde: yapılan mümasille- rinin de vergiden istisnasını kabul etmiştir. YARIN - | ŞEHİR HABERLERİ | Yunanlı talebe- |Silâh kaçakcılığı| Telefonlar oto- | lerNisanda şeh- rimize geliyorlar! Darülfünunlularımız bun- dan bir. müddet evvel Ati- naya bir ziyaret yapmışlar- dır. Yunan Darülfünunluları hem bu ziyarete mukabele olmak, hem de iki memleket talebesi arasındaki samimi- yeti teyit maksadile mem- leketimize geleceklerdir. Klot Farer Memleketine hareket etti Fransız — muhatriri M. Klot Farer bugün şehrimiz: den hareket elmiştir. Feci bir hadise Bir adamın karısını koynundan almışlar Rize 5 |Hususi| — Rize: nin Karadere nahiyesinde feci bir vak'a olmuştur: İki sene evvel köy ahalisinden Kâmil, henüz 18 yaşında olduğu hala evlenmiştir. Kâmil zevcesini çok sev: diği için hiç yanından ayır- mazmış. Geçen gece evinde zevcesile birlikle yatarken bir kaç kişi evi basmış ve kendilerini — silâhla tehdit ederek kadını kocasının koy- nundan alhıp kaçırmışlardır. Kâmil bu hususta hükü- mete şikâyette bulunduğu gibi kendisi de fallleri ark- mağa başlamıştır. Bu araş- tırma esnasında faillerden ikisinin babalarının hâdise- haberdar olduklarını öğren- miş bunul üzerine dün bu iki kişiye çarşıda tesadüf edince tabancasını çekerek ikisinide öldürmüşlür. Katıl. bundan sonra hin- cını almış bir vaz'iyetle (oh) diye sevinerek soğuk kan- hlıkla polise teslim olmuş ve yaptığını sarahaten iti- raf etmiştir. Ham petrollar Bir imalâthane açılıyor Şehrimizde ham peirolu tasfiye için bir mmalâthane açılmasına teşebbüs edil- miştir. Bu imalâthane, ser- mayedarları türklerden mü- rekkep olan bir şirket mari- fetile idare edilecektir. Şirket Romanya'dan hâm petrol gelirecek bun- ları imalâthanede tasfiye edecektir. Romanya'da ham petrolun kilosu bizim pa: rayla 29 paradır. Almanya, Fransa gibi ekser memleketler hariçten ham petrol alıp memleket dahilinde tasfiye ederler. Bu suretle hem memlekette sanayi hareketi olur, işçi kitleleri iş bulur, hem de harice daha az para gider. Şehrimizde açılacak olan tasfiye imalâthaneleri bu maksatları temin edebile- cektir. Tasfiye imalâthane- lerinde ham petroldan ben- zin, petrol, mazot, makine yağı, vazelin gibi maddeler çıkarılacaktır, Borsada: Borsa işleri Dün borsada İngiliz 1030 20 Fransız frangı 168 dolar 212,25 altın 921 düyunu muvahide 96 kuruştan sa- tılmıştır. | Ne zamandanberi ya- pılıyormuş İki ay kadar avvel güm- rüklerde vaki olan silâh ka- çakcılığı mes'elesi mahke- meye düşmüştü muhakeme salâhiyeti olmadığından tah- kıkatın icrası için işi güm- rük idaresine havale etmiş- ti. Gümrük idaresi yeni tah- kikatın neticesini Adliyeye gündermiştir. Sekiz|sandık derununda ki 1400 tabanca ve 75-av tülengi bir. sala- porya ile Dolmabahçeye, oradan'da sivil memurlar ve askorlerle Tahta kalede bir ardiyeye konulmuştu. Müdafaai — Milliye Ve kâleti hesabına gümrükten çıkarılan — silâhlar kanuni müsaade olmadığından mu- ayene edilmemiş ve bu su- retle kaçakçılık kolay olmuş u. Askeri memurlar divanı harbe verilmiştir. Sivil memurlarin muha- kemesi yakında başlanılacak tr. Ayrıca gümrük idaresi 17 bin liralık silâh kaçıran kaçakçılara 28 bin lira ceza vermiştlir. Belediyedle : Yeni işaret kuleleri Kara köyde vesaiti nak- liye için bir işaret kulesi yapılmışlır. Epey zamandan- beri işleyen bu — kulenin müsbet semereleri görüldüğü için tezyidine karar - veril- milmiştir. Esas itibariyle gimdilik üç işaret — külesi daha inşasına karar vermistir. Bunların nerede yapıl: ması muvalık olacağı tetb- kik - edilmektedir. Birinin Eminönünde birinin de Ga: latasarayında — yaptırılması düşünülmektedir. Yerleri kat'i surette tesbit edildik- ten sonra İnşaat başlıyacak- Halit Fah" beyın davas tar, * Seyrüsefer Kadro tevsı edilecek Hazirandan itibaren sey- rüsefer merkezinin müdiri- yete — kalbile kadrosunun tevsiine — karar verilmişti. Bütçeye taallük etmesi iti- barlle bu hususta bır rapor hazırlanmış ve yeni kadro- nun şekli ile beraber encü- meni dalmiye verilmiştir. Encümeni daimi bu hu- susta ki- tetkikalını ikmal etllklm_mnrı ypni kadro- yu bütçe encümeni ne tev- di edecektir. Mahkemelerde : Meyhanecinin katili Bir kaç ay evvel Balık Pazarında Meyhaneci İlyası öldüren Yakubur. muhake- mesine dün ağır cezada de- vam edilmiştir. Esnayı muhakemede şa- hitler Yakubın aleyhinde şehadette — bulunmuşlardır. Hey'eti hâkime müdafaa ve karar için muhakemeyi başka bir güne talik etmiş- tir. matik olacak Telefon şirketinin şehir telefonlarını otomatik - bir hale getirmek istediği ma- Kamdur. Şirket bu husustaki faaliyetine devam etmekte- dir. Ancak telefonların oto- matik hale ifrağı birçok memurların vazifelerine ni hayet verilmesini intaç ede- cektir. İstanbul tarafındaki te- lefon numarâlarında yapı- lan son - tadilât bile mu- cip olduğu kolaylık hasebiy- le Mmemurin kadrosunda tensikatı mümkün kılmak- tadır. bümrükte: Gümrük ve vapur- cular Gümrük idaresi, vapur- cuları hareket ederken rulh- satiyeye ve izin muamele- sine tabi tıtmakta — idi. Vapurcuların şikâyeti üze- rine meseleyi tetkik eden denizciler komisyonu vapür- ların hareketleri için hiç bir gümrük muamelesine lüzum o'madığından ruhsatiye ve izin muamelelertnin kald- rılmasına karar vermiştir. Karar bugün Ticaret oda sında Denizciler komisyonu tarafından imza edilecektir. Badehu karar rapor halin- de Oda mecllsine verilecek : tir. Sihhiyede: Afrikada veba varmış Afrikanın cenubu gar- bisinde vaki Nigeria müs- temlekesine tabi Lagos'da vefatla neticelenmiş veba vak'ası görüldüğünden mez- kür İiman — muvaredatına muayenci tıbbiye — tedbiri Iıonulnıuılııı. Şair Halit Fahri B. ta- rafından Darülbedayi meç- muası mes'ul müdürü Ney- yire Neyyir H, la muharrir- lerinden Vasfi Rıza B. aley hine açılan hakaret âmiz neşriyat davasına dün ikinci cezada devam edilmiştir. Heyeti hâkime tarafey- nin verdikleri müdafaa lâ- yihalarının hissiyatı rencide edecek mahiyette görüldü- ğünden ret etmiştir. Esas müdafaa —için muhakeine başka bir güne tehir edil- miştir. Belediye-Başpapazlık Belediye ile Ermeni Baş papazlığı bir arsa mes'eleşi yüzünden Mütekabil dava açmışlardı. Bu dava Pazar- tesi günü dördüncü Huhuk mahkemesinde rüyet edile- Yeni kömür depoları Boğazın münasip bir ye- rinde asri kömür deposu le- sisi için belediyeye yeniden bazı müracaatlar vaki olmuş- tur. Bunlar da evvelki mü- racaatlarla — birleştirilmişti. Bu hususta tetkikat vapıl:- makta olup teklifler arasın- da müsait bulunanına tesa- düf edilirse teklif yapân grupla temasa geçilecektir. Ğ Ka Yeni meb'usil Bir mecliste idin hayli ilerlemiş bir lümsiyerek dediki: Yeni meclisin kını gençler teşkil miş.. Yavaş, yavaş *” yol göründü galiba? € vermedim, çünkü bu | terem zatın alay etti zının açılışından anlaş! du. Mamafih bu mu yeni ve genç meb'us zetlerinin gözümün önü geçmelerine vesile o Birinci meb'us... Avukat Vasfi Rı Düşündüm, meb' yık değil, elik bir 7 ten bunun için azmı Bir <.gazeteye yazdığı iki baş n kostedrek, Gazi rinin çok beegndi bilhassa siirt mebusu ' mut beyin ağzından ğini bağıra bağıra mişti. Â Eh... - Artık bundan kuvvetli olurmu?... Heyy.. — zavallı acaba senin o yazını yüklerin büyüğü olsun okumuşmudur? Mamafih size, o Üf , teki müdafaanizdan — * her- halde meci N girecek azanın ön * dansınız. M * 4 İkinci meb'us ..... Her halde dri * beydir. “Günün ç ni vâkıfhâne bir aylardanberi bize ihtaf istifade ediyoruz. — | Size bir şey sorn yorum Sadri Bey, luğunuzu kabnl ettli göre aceba biriniz nutuk söylemeğe mü dir?.. Bunu öğrenme? de tavsiyem var.. — Ali Saip Beyin sa$ nında oturmayınız tin huzurunda bir- yapmışlınızya., B disini rahatsız eder$ BURHANE' a apa vie ae era ADAĞ Müteferik. — Çok şükü Ayasofya cam park olu: Ayasofya nn park haline Adliye binası tarf kapıdan cami kap dar giden kısmın W" tefrişi için evvelki gelmiştir. Avlının © içinde tanzimine caktır. İcap eden | evkaf ve belediye T larından alınması ” etmiştir. Cami avlısında » kahveler maalesef &| desinde olduğu İf mamaktadır. hi kendi hudutlarının » çıkmaktan dir. Gelecek sene maniye camlii ile” met camlinin &' SA haline ge Sultanahmedin sofyanın tamirbi! ikmal e j .e dd