7 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ga Serbes Fırka <ama TARIHÇESİ İktibas edilemez Vatanperver İzmir! Nasıl coşkun bir heyecanla Alsancağa doğru koşuyordu. —3 Soförler, arabacılar, halkı nutkun irat edileceği ( Al- sancak) stadyomuna götür- mek için âdeta yarış edi- yorlardı. Fakat şurasını da arzet- mek isterim, ki bu yarış, hiç bir zaman, hiç bir men- faat için değil, sırf, fırka- cılık aşkı, vatan sevgisi için- di. Kimseden on para alma- dan sadece oraya gitmek istiyenleri taşıyan hamiyetli vatandaşlara da rahat veril- medi. Polisler, jandarmalar ve Halk fırkası erkânı şoförler cemiyetine müracaat ederek halkı taşımamalarını temin etmek istediler. İzmirin esasen sayılı olan otomobillerinden ancak dört tanesi bu emre itaat etti. Diğer yüzlercesi, harıl, harıl nutku dinlemek istiyenleri taşıdı, durdu. Bunlardan başka binlerce halk ellerinde bayrak, önle- rinde davul zurna olduğu halde ( Alsancak )a doğru yol alıyorlardı. Denilebilirki, - bugünkü İşler neden kalıyor? sevinç, — bugünkü faaliyet İzmirin tarihinde kaydedil. mis hâdiselerden değildir. Bir düğün evi gibi her katına mukabil, her seretin- den neş'e ve şataret li; » yor, her odasına mukabi:, her caddesinden içleri se- vinç dolu insanlar fışkırı- yordu. Dükkânlar kapalı, evler boş, sokaklar tenha, hulâ- sa vatanperver İzmir kadı- nile, erkeğile bugün (Alsan- cak) a koşuyor. O koca — şehirde kalan yürüyemiyecek — ihtiyarlar, yatalak zavallılar ve ..bir de H. fırkası Amı... Nutuk saati yaklaşıyor. İzmir palastaki hazırlık- tan da bunu — anlıyoruz. Fethi Bey söyliyeceği nut- kun ana hatlarını kâtibi umu- mi Nuri Beyle bir kere daha tetkik ettikten sonra yola çıktı. Lider, daha otelin kapı- sına geldiği zaman bir alkış yağmuru hepimizin kulak- larını doldurdu. (Devamı var) Vali muavini “Bir Kaymakam kâfi gelmiyor,, diyor hidinden — sonra iyi olmadığına doğru bir takım gazetelerde imalar görülmektedir. Bu imalar da şuradan çıkmaktadır: Beyoğlu Kaymakamlığına Belediye işlerini tedvir için bir muavin tayini, Eminö- nü Kaymakamlığındada ayni suretle bir muavinlik ihdası.. Bu hususta Vali muavi- ni Fazlı Bey şuoları söy- lüyor: —Belediye işlerile beraber bütün kaza muamelâtının bir Kaymakam tarafından hakkile idaresi müşkül olu- yor. Ayni suretle Eminönü kazası da — fazla — nüfusa maliktir. Diğer mıntakalar- da ise muamelât, bu iki ka- zaya nisbetle mahdut ve Kaymakamlar işleri tedvire kâfidir. İhtiyaç nazarı dikate alınarak şimdilik Beyoğluna bir Kaymakam muavini ta- yini düşünülmüştür: Şehir meclisi, tahsisat verir vekâlet de teklifi ka- bul ederse bu tasavvur, kuvveden fille çıkarılacak- tır., Belediye relsi muavini Hâmit Bey de diyor ki: * — Kaymakamlara bi- rer muavin verilmesi tev- hidin |fenalığını göstermek için bir delil addedilemez. Beyoğlu Eminönü Kayma: kamlarının mulhitlerinin ka- labalık ve büyük olması do- layısile hakikaten fazla meş- güliyetleri vardır. Belediye işlerinin daha iyi görülmesi için buralara birer yardımcı amir tayini gayet tabiidir.,, / ( Yarın Jın Halk diplomatı Recep B. — Al paşam, göster kendini! I (İŞEHİR HABERLERİ| Muharriri: Bürhanettin Âli ,. Beıediye —atm aA Henüz maaş vermedi Belediyede dün de maaş Bunun hak- muhtelif verilmemiştir. kında vardır. Bu rivayetlerden - birisi şudur : Belediye evvelce Kon- servatuvar ve stadyom için bankaya yatırdığı 240 bin Hrayı — sarfatmiştir. Şimdi ise bu paranın derhal ban- kaya yatırılması vardır. Bu 240 bin lira banka- ya yatırılmadıkça maaş te-' Ediyesi mümkün olamıyacak- tır. Halbuki diğer, taraftan Belediye muhasebecisi Nuri B. de şunları söylemektedir. Konservatuarın — ve stadyomun bankaya mev- du 240 bin lirasına el sü- rülmüş değildir. Maaş vere- cek paramızda vardır. Maaş, icap eden muame- le ikmal edilmediği için ve- rilememiştir. Maliye müfettişleri Fransada tahsilde bulu- nan altı maliye müfettişi daha şehrimize gelmiştir. Yakalanan sütler Dün şehirde bir süt buhra- nı hüküm sürmüştür. Buna sebep şehirde do- laşan sütçülerin zabıtai be- lediye tarafından ansızm çevrilmiş olmacıdır. Yakalanan sütler Bele- diye kimyahanesine gönde- rilmiştir. Feribot tasavvuru Sirkeci-Haydarpaşa ara- sında Feribot tesisatı tasav- vuru yeniden canlanmıştır. Asri balıkhane İstanbulda asri bir balık- hane açılacaktır. Bu balık- hanenin yeri Kerestecilerde olacaktır. Manifatura piyasası Manifatura — piyasasında yeniden buhran baş göster- miştir. Borsa nizamnamesi Zahire borsası için hazır- lanan yeni (nizamname tak- dik edilmek (üzere İktisat vekâletine gönderilmiştir. Nizamnamenin — süratla kabul ve tasdiki için borsa idaresi tarafından Ankaraya bir heyet gönderilecektir. rivayetler zarüreti — Eyvah ağır basıyor! Yıldız sarayı Sarayın bir dai resi Maarifciler için hastahane yapılacak Dün Belediye daimi en- cümeni - içtimaında Yıldız rifçiler için hastahane yap- mağa karar vermiştir. Maarifçilere tahsis edile- cek bu müessesenin tesisi için muktazi 75 bin liradan 25 bin lirasını Maarif temin ede- cektir. Mütebaki 50 bin lira- nın 25 bin lirasını Belediye bütcesinden ayıracak, kalan | 25 bin lira Evkaftan alına- | caktır. sarayının bir dairesini Maa- I | | Bu mesele için vilâyet daimi — ençümeninden Av- Di B. dedi ki: — Burada muallimler ve talebeler tedavi edilecektir. Ayrıca halk için de bir hastanenin tesisi mutasav- verdir. Eğer ayrıca bir has- tane yapmak imkânı bu sene için bulunmazsa, her halde mevcut tevsi edilecektir. hastaneler Yine oradan oraya! Haziranda polis teşkilâtın da vâsi tebeddülât yapılıycr İstanbul polisinde geniş mikyasta tebeddülât olacağı soyleniyor. Haziranda söylenilen — bu tebeddülde dördüncü, beşinci, altıncı şubeler ilga olunacaktır. Dördüncü ve beşinci şu- belerin bir kızım işi üçüncü şubeye, diğer kısım işlerile Hidirellez Dün serin geçti Dün bütün Şarkta bahar bayramı addedilen Hidrel- lezdi. Havanın serin olmasına rağmen bazı aileler yiye- ceklerini alarak kırlara çık- mışlardır. yapılacağı geliyor Ankarada bulunan Yu- nan mebusu M. Makası bu- gün şehrimize gelecek ve cuma günü Darülfununda bir konferans verilecektir. Şekerde Damping Son günlerde memleke- timize ithal edilen Rus şe- kerlerinin — piyasayı altüst ettiğini yazmışlık. Ticaret odası bu mesele hakkında mufassal bir rapor hazır- lamıştır. Raporda Rus - çe- kerlerinin piyasa üzerindeki fena tesirleri ve tüccarın düştüğü müşkül vaziyetler tesbit edilmiştir. Rapor İk- tisat vekâletine gönderilmiş- tir. Karagöz — Gidiyor, sini kaybetti. gidiyor. Muvazene- I deri altıncı şube altincı şube Işleri de ikinci şubeye dev- redilecektir. Bu takdirde ikinci ve üçüncü şube teşekkülleri tevsi olunacaktır. Bu tebeddüle sebep ola- rak şehrin dört beş sene evvelkinden farklı hususi- yetler gösterdiği zikrediliyor. Ticaret odası DİVANI DÜN TOPLANDI Dün Ticaret odası divanı riyaseti toplanmıştır. Dünkü toplantıda zahire borsasının mali vaziyetinin düzelmesi ne ile kabil ola- cağı görüşülmüştür. Neticede | bunun ancak borsa işlerinin azaltılması, memurlar ara- Yunan mebusu bugün sında tenkıhat yapılması lü- zumu ve memur maaşlarının azaltılması ile —mümkün olabileceği kararlaştırılmış- tır. Riyaset divanı, gelecek içilmada bu husuza ait esat- ları müzakere ve tesbit edecektir. Nikotinsiz Tütün Berlin ticaret odası, şeh- rimiz ticaret odasina gön- derdiği mufassal bir rapor da dünyada nikotinsiz tütün yetiştirmek kabil olduğunu bildirmiştir. Ticaret odası bu raporu hulâsa edecek ve bilâmum ziraat odalarına gönderecektır. Ziraat oda- ları da tütün müstahsillerini nikotinsiz tütün yetiştirmeğe teşvik edecektir. | 6 Perşeî_bîı / ! Siyasi Takvim Salı Pek muvafık mebuslar- dan biri muhalif bir gazete- ciye demiş ki: “Siz İsmet Paşaya dua edin! Bugün böyle gelişi güzel sölemenizi — ona medyun- sunuz. Onun kabinesini is- temeniz lâzımdır. Onun sa- yesinde söyliyorsunuz!,, Aceba dedim ben mi ha- ta ediyorum ? Düşündüm taşındım bu mebusu haklı buldum. Filhakika bu zat İsmet Paşa sayesinde söylüyor fa- kat biz: Cümhuriyet ve kanunları sayesinde.. K Arife Bir arkadaşım dediki: *“ — Yahu müneccim, her kafadan çıkan |bin bir renkli sözlerin hulâsası bir kelimedir: — Arife... şunun arife- sindeyiz, bunan arifesindeyiz. Hep şaşırdık, neyin arifesin" deyiz bir de sen söyle!,, Sual kuvvetli dedim ki: Nasrattin hocanın ala- caklıları başına üşüşmüş ve kendisinden borçları için son zaman istemişler. demiş ki: Yollara diken ektim. Bun- lar büyüyecek koyunlar geçer- ken, otlarken bu dikenlerde yünleri kalacak. — Bunları toplıyacağım. öreceğim, ip- lik yapacağım, satacağım. Bana da kalır sizede yeti- ge. , Hep gülüsünce o da gü- lerek naz yapmış; — Peşin parayı gördü- nüzde nasıl kıs kıs gülersi- niz' İşte birader bunun ari« fesindeyiz! * * Kara kaplı Fethi Bey; *“Siyasi hayattan cekildim- Artık kitap okumakla vakit geçireceğim demiş., Mec!lise giren bazı me- buslar da siyasi hayattan çekilmiş demektirler. En iyisi de bu ne etliye ne sütlüye — karışmamak. Fakat bir noktada zihnim duruyor. Kitap okumak.. A, Fethi Bey! Sizin tecrü- beleriniz bini aşmıştır. Kı- tap okuyarak — kazanı- lan şeylerin hâlâ bir şeye yaramadığını kabul etmi- yor musunuz ? Başınıza — gelenler ve gördükleriniz, — görecekleri- niz hesaba kitaba gelir mi ki hâlâ şu kara kaplıyı raftan indirmeğe çalışırsınız? MÜNECCİM Acaba böyle mi olacak? Iy —a SZEZEZ T TAREZRA Karagöz— Bir ipte iki cambaz oynamaf ler amma bir cambaz da oynayama Ş di!