8 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

HARİÇ İÇİN : 2700 kürüş 1500 » 1 850 » 8 MAYIS — CUMA 1931 Başmuharriri ARİF ORUÇ Telgraf İst. (V Posta kutusu İst, 395 No. : 484 İdarehane Tel, No. 4 Muhasebe Gönderilen evrak iade olunmaz. Yeni usul tehditlere cevap! Fırka ve hükümet gazeteleri gene palavralı bir tehlike işareti veriyor, hükümet saltasını ileri sürüyorlar. Efendiler ! Agık olalım, “nğ sözlemek istizorsunuz ? Meclis yarın faaliyetine başlıyor! Kabine süratla proğramını ikmal için içtimalar 'eni Jsul Tehdit! Halk — Fırkasının artık rbestçe at oynatacağı mey- n üçüncü meclisle tarihe rışmıştır. Fırka bu gün tiyaçların ıztırapların em- vakilerile muhalifeti ta- kki etmiş ve ona hür- eti esas prensip olarak zetmiştir. Bu vaziyet için- ! herhangi bir tahlil veya tiyaç ifadesi veya samimi nkit ve muhalifet karşısı- | derhal (hükümet otori- vi) diye bir tehdit mani- * kurmak gafletin ayni didir. Mecliste görünen illetin mutasallüp ve mad- ileşmiş muhalifetine daha ıdisatın inkişafına intizar man bu sıralarda taham- ülsüzlük göstermek hiçbir yle tevil edilemez. Hükümet saltası, hariç- İkümet gazeteleri bugün sanılmi tenkit ve mu- lefetlere yine palavralı T tehlike işareti vermekle bu fikirlerini müdafaa & hükümet saltasını ileri tmekle — korkutmuş Mu rlar? Kendi kararları mukteza- ldan olan tükürdüklerini etmeksizin — tevcih lik. Tenkit ve mubalefete tkörüne ve mutaassıp bir tılıkla değil memleket Yaç ve zaruretlerinin icabi kötk ve iş — silâhlarile paak lâzımdır. itkacılık inatçılık değil- " Fırka bizzat kendi ener M Gazi Hz. nin buyur- kları gibi: “Sınıf müca- | “tinden içtimai intizam İetanüt temin ve men İSlarda ahenk tesis etme- İ S*virmekle mükellettir. h AZeteleri bu mükel- Yeti bir au ihmal ile ken y Seramlarına ihanet et- H Olurlar, Btin Ümet saltası hükü: İş nispetile ve müspet trile müesses olür. h İİ bir şekil muhale- B U salta üzerinde tesi- " ak Mü vazeneyi temin h""'d! kalır. 3 üncü sahifede) aktediyor, bütçede memur tensik Ankara, 7 (H. M.) — Vekiller heyeti şayanı dikkat bir faaliyete geçti. Dün ve- killer heveti saat 15 den 17e kadar içtima ettikten sonra saat 17 de ikindcidefa top: landı ve geç vakte kadar mü- zakerata devam etti. Vekiller heyeti bu gün de toplandı, yarın da cuma ol- duğu halde toplanacaktır. Bu ictimalarda kabinenin meclise arzedeceği program iki aylık muvakkat bütçe meseleleri konuşulmaktadır. Bütün vekiller ayrı ayrı ve- kâletlerine taallük eden progra ma ait mevadı kâmilen tesbit Iktisat Vekili Mastafa Şeref B. etmişler, başvekile vermişler- dir Şimdi programın heyeti umumiyesi tesbit olunmakta- binenin programı hak- K Adliye Vekili Yusuf Memal B. kında — alabildiğim mat sudur: malü- Gazinin seyyahatları es- nasında memleketin ihtiyaç- ları etrafında aldıkları not- lar ve vilâyetlerden evvelâ talep edilmiş olan ihtiyaç listeleri tetkik olunarak proğ- ramın esas hatları tesbit olu- nuyor. Gerek bütçe gerek proğram da ana prensip olarak azami tasarruf esası kabul edilmiş ve alınacak tedbirler bu esasa istinat edilerek tayin olunmuştur. Maamafih memurin ka- nununun değiştirileceği ve ağarcığını omuzla_yıp gitti Daima ayni nakarat!/ CevdetKerimB., gene İstanbulun. dertlerini götürdü. Ne olacak? İstanbulun dertlerini hâmilen | Ankaraya giden İı!uıfbu! | Fırka reisi Cevdet Kerim B. Mayısın onuncu Pazar | günü Büyük Millet Meclisi | binasında — açılacak jolan ! Cümhuriyet Halk firkası kongresine, İstanbul vilâyeti mümessili İstanbul Halk fır- kası heyeti idare relisi Cev- det Kerim Bey de iştirak etmek üzere gitmiştir. Di- ğer mümessil Salâh Cim- coz Bey zaten Ankarada- dır. Diğer vilâyetlerin ba- zılarından da | mümessiller gitmişlerdir. Henüz gitme- miş olanlar da cumartesi gününe kadar hareket et- miş bulunacaklardır. Fırka mümessilleri bu- lundukları vilâyetlerde tesbit (Devamı 4 üncü sayfada) atı doğru değildir hükümetin memur kadro- sunda vüsi tensikat yapa- yeya bütün memur maaşlarından yüzde 30 nis- betinde tenkihat yapılacağı katiyen asılszdır. Umum vermgilerden ten- zilât yapılmasına gelince hü- kümetin bütün maliye sit- temi meselesidir. Böyle bir şeyin umumi bütçelerden evvel eiddi surette mevzuu bahis olabilmesine ihtimalf verilemez. " mecliste itimat meselesi Meclis cumartesi günü açılıyor. Kabine programını süralle ikmale çalışmasına cağı, rağmen cumartesi içtimamn- da meclise çıkması kabil elamıyacaktır. — Kabinenin programı Fırka grupü müza- keresinden geçmeksizin mec- lise arzedilmiyecektir. Maamafih Fırka grupu- nun cuma günü veya cu- martesi öğleden evvel bir içtima aktederek bükümetin (Devamı 4 üncü sayfada)| ç— ————ammr Arif Oruç Başmuharririmiz tahliye edilmedi! İzmit mahkemesince hakkında kefaletle tah- liya kararı verilen Baş- muharririmiz Arif Oruç Beyin kefaletnamesi dün tanzim edilerek İzmit as- liye mahkemesine gön- derilmiştir. Bu kofalet- name üzerine İzmitten vaki olacak iş'ara tevfi- kan Arif Oruç B. tahliye edilecekti. Dün tahliye emri geç vakit muddei umumiliğe gelmiştir. Başmuharriri- miz bu sabah tahliye olu- nacaktır. Yeni meclise verilecek ldyıhala_r Vilâyetlerde mühim değişiklikler olacaktır Valiliklerin üç sınıfa indirileceği teşkilâtı mülkiyeninde epiyce tahavvüle uğrıyacağı görülüyor Ankara, 7 (H.M.) — | Teşkilâtı mülkiyenin büyük | bir tebeddüle uğrayabağı | görülöyor. Ankara muhabi- | rimızin evvelce — verdiği bu haber teeyyüt etmektedir. Bugün Türkiye (63) vi- lâyettir ve bu mülki taksi- | mat bazı vilâyetlerin pek | küçük —olmasına mukabil ! bazı vilâyetlerin de çok bü yük kalmasını intaç etmiş- [ tir. Kaza ve nahiye teşk i- lâtı da yeni ve esaslı bir tebeddüle uğrayacaktır. Çün kü bazı kazalar gerek İkti- sadi ve gerekse hudut va - ziyeti itibarile merbut ol- ması İâzım olan vilâyetlere verilmemiştir. Nabiyelerden pek çokları da bulundukları kaza merkez- lerine üç gün uzaktırlar.Hal- buki diğer kazalara dada yakındırlar. Köylünün gününü yolda geçirmesine sebebiyet veren bu yanlışlıklar düzel- tilecektir. Vaziyeti iktisadi- yesi itibarile yerle değişti- rilecek kazalarda — vardır. Tam teşkilâtlı — nahiyeler | Hale baki için de bu sene dahiliye ve- kâleti tahsisat isteyecektir. Bu değişiklikler bilhassa orta Anadolu ve şark - vilâyet- lerimizde fazla olacaktır. vilâ- yetlerin kazalar ve kazaların nahiyeler hakkında yaptıkları tetkikatı muhtevi rapor ve haritalar D. vekâletine veril- miştir. Bazı vilâyetlerde lüzum görülen yerlerde yeniden kazalar teşkil olunacaktır. Yeni teşkilâtta kendisine birer rvakip gelecek olan İstanbul Vali muavini Fazlı bey Bazı kazalar lâğvedilecek ve (Devamı 4 üncü sayfada) Yeni mecliste eski kabine!