8 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

8 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Bugünkü maçlar İkinci devre l ik maçlarına Taksimde devam edilecek Bir halta — teehhürden sonra bugün Taksim stadyo- munda ikinci devre lik maç- larına devam edilecektir. Yapılacak maçlar şunlar- dır: Galatasaray — Beykoz, | Vefa — Süleymaniye, Fener- bahçe — Anadolu. Galatasaray — Beykoz maçı zevkli bir oyun olacak- tır. Galatasarayın Beykoza nazaran daha kuvvetli ol- masına rağmen Beykozlular bu maçta iyi netice almak için çalışaçaklardır. Vefa - Süleymaniye maçı mühimdir. Bu ikinci devre- de tesadüf edilen gayrı mun- tazır neticeler bu maça bap- ka bir ehemmiyet verir. Ve- falılar kümenin üçüncüsü ol- ,Süley- maniyelilerde rakiplerini ve- iyi bir netice almış nefeslerile mak !çin çalışacakla verek olmak için son oynayacaklardır. Fernerbahçe karşısında Asadolunun geçen devreye aa aa iksemn pazaran iyi bir oyun oyna- yacakları muhakkaktır. Çünkü Anadolunun son Galatasarayla yaptığı maç | bize bu kulübün son zaman- | larda iyi çalışınış olduğunu | | men müstakil mebuslardan gösterdi.” Bakalım Fener- bahçeliler geçen devredeki | 13—0 neticesini bu seferde alabilecekler mi? Bunun cevabını yarınki maç verecektir Galatasaraylı atletler bu gün Peralılarla hususi bir karşılaşma yapacaklardır. 29 Mayısta Robert Kolejde yapıla- cak beynelmile! atletizm müsabakalarına hazırlık yap- mak için Galatasaray letleri Pera rum kulübü at- letlerile bugün stadyomda karşılaşacaklardır. Knmkapı kulübü naya davet edildi. Kumkapı futbol takımı Ati- | Atinaya davet edilmiştir. Bu davet esas itibarile kabul edilmiş bir -şekilde değildir. Dağarcığını omuzluyarak gitti Daima ayni nekarat! edilen ihtiyaçları natık hü- lâsa raporlarını hâmildir. Cevdet Kerim Bey de İs- | tanbul Fırka — teşkilâtının heyeti — idare kongresinde ' tevdi ettikleri raporları hâ- mildir. Malüm olduğu üzere her umumi kongreden evel vi- iâyetlerin intihabatı ya ahir ve bununla beraber şehrin umumi ihtiyaçları da yer yer Fırka gözü ile tetkik oluna- rak vilâyet intihabatında bun- lar tevhit olunur ve umumi kongreye bildirilmek üzere mümessillere tevdi olunur. Bu sefer de mümessil Cevdet Kerim Bey bu ra- porları götürmüştür. Bu ra- porların icinde çok cayi dikkat şikâyetler münderiç- tir. Bilhassa İstanbulda di- ğer vilâyetlere nazaran ke- sif bir halde bulunan esnaf cemiyetlerinin vaziyetleri ve şikâyetleri lk safta gelmek- tedir. Evvelki kongrenin mu- karreratı cümlesinden olan esnaf cemiyetleri usulü ida- esi ve şekli tedviri bugünkü ihtiyaçlara göre tadili bir zeruret halinde görülm! Bu itibarla Fırka islâh heyeti faaliyet cephesini e- nafa çevirmiş ve ayrıca tet- kikatta bulunmuştur. Şimdi kongrede esnaf işleri üze- rinde de görüşülecek ve er naf — cemiyetlerinin sureti idaresi hakkında yeni ka- rirlıx verilecektir. Kongre- de İstanbul ihtiyaçları ara- sında konuşulacak mevzular pek çoktur. Ezcümle şunlar görüşülecektir: ticareti bah- riye işlerinde rekabete yer verilmesi ciheti hallolunacak- tır. Vaporcular birliğinin bu | husustaki karar ve temenni- ı esas telâkki olunacaktır. | İhracat eşyası, yerli mal lar meselesi Borsaların da- ba faal bir hale kalbi noktaları Gümrükten geçen | yatı makine ve sair alâta ait primler, Ticaret — odasının vaziyeti teşviki sanayi ka- nununün — bazı mevadının temamli tatbiki, yeni m! mele vergisi kanunu lâ; hasının bir an evvel tatbiki çihetleri, işcilerin vaziyeti, esmaf Cemiyetlerinin idare- leri şekli görüşülecektir. Her sene İstanbul fırka görüşü ile almasına rağmen bin bir ihtiyacını yazar ve fırkaya verir. Fakat bunun hiç'faydası görülmemiştir. Her sene hazırlanan ih- tiyaç dağarcığımı bu sefer Cev et Kel Bey götürdü. Mühim işler durürken bunlarla uğraşmak güç olu- yor ki dalma bu dağarcığın kaderi, gittiği gibi geri dön- mektedir. Yeni meclise ve rilecek lâyihalar (Linci sahifeden devam) nahiyeden kazaya kazadan nahiyeye —kalp olunacak yerler bulunmaktadır. Dabiliye vekâleti bilhas- sa vilâyetlerin bu günkü mül. ki teşkilâtına göre ilk tadi- lâtı hazırlamıştır. Yeni teşkilâta göre vilâ- yetlerimizin miktarı (63) den (40.43) e tenezzül ede- cektir. Mahaza bu benüz belli değildir. Hangi vilâyetlerin lağvedileceği de malüm de- gildir. Bu takdirde teşkilât ka- nununda mühim değişiklik- ler olacaktır. Ezcümle kazaya tahvil olu- nan vilayetler valileri ya mül- kiye müfettişliğine ve ya v muavinliğine naklolunacak- lardır. Bütün vilâyetlere de bi- rer vali muavini teyin olu- nacağı vb büyük ) vilâyet- | lerde iki vali muavinliği ih- das olunacaktır. Baremde valilik dereceleri beştir. Bu tadilâta nazaran vali- at. | | Meclis yarın faa- liyete başlıyor. (Birinci sayfadan devam) programını müstacelen mü- zakere ihtimali de vardır. Müstakiller ve işct mebuslar bir tesanüt yapmadan ve mecliste tebel- lür etmiş bir vaziyet hasıl olmadan kabinenin itimat reyi münakaşalarının geçme- s1 tabik daha suhuletli bir tariktir. Bötün bu vaziyete rağ- etmesi hattâ çiftçi bilhassa İzmir mebusu Halil İzmir mebusu Sırri ve Niğ- de mebusu Galip Beylerin şiddetli tenkidatta buluna- gakları muhakkaktır. İtimat reyi — müzakere- sinde en çok hücum edile- ceklerden biri de Maliye vekili “Apdülhalik beydir. bilhassa vergi sistemleri zi- raat bankalarının sul idaresi ve zürram kendi meselele- rinden dolayı şiddetle ten- kidata maruz kalocaktır. Diğer vekillerde değişme- miş oldukları için ayrı ayrı tenkidata uğramaları tabii olacaktır. İntihaplarda bir değişik- lik kabinede hiç bir şey de- gişmediği halde bunun hari ricinde her şeyde bir değişik- lik olduğu görülmektedir. Meclis değişmiş, Fırkanın siyasi propramı değişmiş, çiftçi, işçi ve müstakil me- buslar gibi yeni intihapta mebusların nevileri de de- gişmiş, ve gene ilk defa olarak Fırka grubu idare heyetinin intihabı — tarzı da serbest bırakılmak - suüretile değişmiştir. 'Fırka nizamna- mesinde yapılacak değişik- likler de hazırlanmıştır. Bütün bu değişiklikler tek fırkanın kendi kendisini mürakabesi ihtiyacından geldiği cihetle umumi firka kongresinde de bir çok mü- him değişikliklere müncer olacağı aşikârdır. Fırka ka- binenin daha şumullu ve esaslı surette mürakabe edi- lebilmesi için kabine azası- nın fırka - gürübündan ayrıl- matı esasını kabul - ettiği taktirde kabinenin de bü- tün bu değişiklikler silsilesine tabi olması ve kâmilen de- gişmesi bir tır. İstifa meselesi Son dakikada çiftçi me- buslardan Manisa mebusu zaruret olacak- Halil Beyin istifasını geri al- dığı şayi olmuşsa da henüz teayyün etmiş değildir. liklerin üç dereceye tenzil olunacağı — sözlenmektedir. Bu takdirde birinci sınıf valiler (150), ikinci sınıf va- Hiler (125), üçüncü sınıf vali- ler (100) lira maaş alacak- lardır. (90) ve (80) lira ma- aşlı valiliklerin yine hakkı müktesepleri baki kalmak üzere başka vazifelere ge- çirileceklerdir. Vali mua vinliğin de — (3) sınıf olması muhtemeldir. Yeni meclis bu sene bu lâyihayı görüşecektir. Umumi müfettişlikler teş- kili de bu tebeddül ve ta- havvüllerin esnayı müzake- resinde hllolunacaktır. Vilâyetleri kazaya tahvil olunan valilerin umumi mü- fettişliklerde — istihdamı da düşünülmektedir. Bu hu- susta Dahiliye vekâleti ke- tum görünüyor. Satılmış ve Zurnacı Hasan - Aliyi 8 yerinden bıçakladılar Çeribaşı «bunlar bayramınızı kara bir bayram yaptılar. Alinin hiç günahı yoktur » diyor. Unkapanında Vali çavu- şun hanında oturan Çeriba- sından bir vak'a hakkında malümat alırken âlemlerinin ahvallarini öğrendim: — Beyceğizim, malüm ya biz Kıptiyiz. İki gün evvel, yani Salı günü arifemiz olduğu için sa- bahleyin erkenden kalkarak geceden bir kavanoza attığı- mız beyit yüzüklerini çek- meğe başladık. Bu yözükleri kavonozdan Memişin kızı Hanife çıkarı: yor, eşim (karım) Zeynep te mani okuyordu. Bu ma- çok makbul sa- önümüzdeki niler bizce yılır — çöünkü seneyi nasıl geçireceğlmizi bize bildirir. İşte bu sene için kabi- lemden —4 kişiye fena | yaşamak göründü. Onlar da şunlardır. Satılmış, Zurnacı Hasan | Kara Seherle baldızun Safi- nazdır. İşte beycegizim bu nl- yet işi de bittikten sonra adetimizdir. Kabilemden kim varsa hepsi gelir elimi Bu adetimizi de yap- çekildim öper. mak için odama onlar da gelip elimi öptü- ler. Ondan sonra erkekler dışarı çıktılar, kadınlar da sabahki nevalelerini hazır- lnmağa başladılar. O ara şu ses kulağıma geldi : — Herif, sakınha akşam içeyim — filân — demiyesin Çeriye söylerim. Kimdir o diye sofaya çık- tım. Baktımki Zehra Satılmışla ağiz patırdi edi- yor. kocasi — Satılmış bu mübarek günde olurmu hiç? dedim. Aradan on dakika gec- memişdi Zeh'a yine: — Çeri, Çeriye, baksana bu Satılmış herifine paracık" larımı alıp rak ı içmeğe gi- yidor. Dedt. Odadan fırladım fakat, araki salılmışı bolatın. Fena halde kızarak küfür- le yine odama geldim. Artık kavga Ve odama girdim. karısı Zehra ağzini açıp gö- zünü yumdu. Söyler a... kızcağizin hak ki var malum ya yarın bayram her şey ister, sonraa tabidiirki bende bir az farklık isterim her ne hal ise begim zatma- yalım o gün satılmış araki bulasın akşam oldu yerde ne bakayim bizim satılmış Yurnacı Hasan ile birlikte | gör kandi! nareleri pııllulurıl(ğ hadan içeri girdiler. Ben hiç sesimi çıkarmı: yordum. O ara birde bak- tım karısı Zehra : Vak'anın olduğu bir han - ve çingene ailesi — Evime gelme herif, çık dışarı diye haykırdı. Bunun üzerine Satılmış ta: — Sen çık, hattâ hepi- | niz çıkın diye bir sürü kü- Artık canım burnuma gelerek da- fürler — söylüyordu. yanamaz oldum. — Ulan... Alçak herif utanmıyormusun? — dedim. Fakat kime diyorsun, o mü- temadiyen küfürlerine de vamla: — Varmı bana yan ba- kan. Varsa çıksın karşıma diyordu. Bunun üzerine tekrar sallana — sallana — sokağın öbür tarafına doğru gide- kömür odasının rek mahallesinde Alinin durdu. — Ayh hemşerim, ka- bayımısın? Eğer kabadayı beni öldür, değil- dedi. üstünde isen gel sen de cevap ver o benim — odamın üstünde duran çalğıcı Ha Satılmışın yanına gi- ara san da derek: — Ulan... kim imiş ba- kayım bize kafa tutan dedi. Bunun üzerine ikisi de tekrar birlikte hepimize ait katmerli küfürleri savurma: ğa başladı. Bu bulunan amele Ali dışarıya çıkarak: sıralarda odasında — Yahu ayıptır, komşu luk arasında böyle yakışmaz dedi. Vay efendim bunu sen misin söyleyen. Hemen yakapaça iki kişi zavallı Aliyi altlarına aldılar, ve hemen döğmeğe başla- dılar. O aramanın içinde kiyamettir koptu. Kadın, Erkek, çolrik ço- cuk hepimiz ayırmak istiyor- duk fakat, ellerinde bıçak- ları görünce çil yavrusu gi- bi dağılamağ mecbur olduk. Bizim dağıldığımızı gö- bu iki — sarhoşlar bir ren | fırsatı bulur bulmaz zavallı Aliyi şişlemeğe bıçaklama- şa başladılar. Bunlar bıçaklarla — vur- dukça zavallı Ali de: Yahu, ibsi yaptım diye haykırıyordu. Onlar : — Sen yaptın kerata diyerek müte » sana ne bize her şey madiyen saplıyorlardı. O ara sokaklara dökülen karı kızan hemen polislere haber verdiler, Bunun üzerine polislerin Hasan geleceğini anlayan ile Satılmış o sırada kaçma. ğa hazırlanırken — kapuda polisler yakaladılar. sözüde burada bitiren Çeribaşı: — İşte Beğim, bubayram bizim burnumuzdan geldi Ne yediğimizi bildik. içtiğimizi ve ne de ğezdiği- ne nizi. Allah sonumuzu iyi et- sin dedikten sonra — şunları da ilâve etti. — Bu bayramımızın kara bir bayram olacağını anla- mıştim. Afyorı valisi Mudahele olmadığını iddia ediyor Son raftaki malümatı kaydettiğimiz S- rada Afyondan bir müsta- kil bir. mektubunu dercetir tik, Afyon mektuba şu süretle veriyor: intihabatm her ta- akislerinden gelen mebus namzetinin de vali vekili bu cevap *Gazetenizin mayıs ta- nüshalarının — birinci ( Afyona daâ gizli talimat verilmiş) bap hığı altında intişar eden ve Afyon Aziziye kazasında! Hacı Veli zade B. Rüştü imzasiyle yazıyf okudum. serbetf ko ribli sahifesinde yazılan Afyonda mebusluğa namzetliğ'a yan ve netice kazanmı? yan Arpacı zade Salih efetf' di tarafından — Aziziyey? oradan da gazetenize Rüş! efendi tar.fından gönderi” diği anlaşılan bu yazıtf muhteviyatı tamamen haf katihalden uzaktır. a Mebus intihabatı kant' üsüller dairesirde ve ©* bir serbesti dahilinde yâP! v[l hiç bhal ve hareket ve intif”) şikâf | vaki olmamıştır, intibabt, ta hiç bir suretle bir dahale vaki değildir. TÜ işlim&' ğ maş, hilafı kanun tan mütevellit bir lerini serbestce hiç bir. vatandaş meSÜy memistir, bu bakikat ',. habı müteakıp 'ınıl"'b'., len teftiş heyeti ma” d* sımda sarabaten yazı! pf ğu — gibi, intibabi 'y eden günler zarfında — yif makamatı resmiyeyt | şikâyet vaki değildif." ye Afyonkarahisar ,,ı' kili ve Aziziye Kayf? H'M