8 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Kai g | Fİ_WW' ı T ea Sahife 2 —. g- Serbes Fırka « TARİHÇESİ INasıl Açıldı, Nasıl Kapandı?! Muharriri: Bürhanettin Âli İktibas edilemez Elli bin İzmirli! Kürsünün etrafında merakla toplaşmış bekleşiyordu öcağ a. S.C.F. liderine eşraftan | yapılmıştı. Çevik adımlarla birinin hususi otomobili tah- sis edilmişti. Maiyetini götürmek için de on otomobil emre amade idi. Bayraklar, çiçekler, kur- delâlarla birer gelin arabası gibi süslenen otomobiller, şehrin rıhlım caddesinden yaşa sesleri arasında, alkış tufanı altında yürüyordu. Nutkun söyleneceği yere geldiğimiz zaman kendimizi bir. rüya içinde znnettik, Hayatımızda bu kadar kala- balık görmiye alışık olma- dığımız için bu insan kay- nağı karşısında şaşırdık. Elli bine yakın İzmirli — nutuk kürsüsünün etrafını bütün ruhile, bütün dikkatlarile çerçevelemişlerdi. Geçecek değil, adım ata- cak yer yoktu. Güneş, en hararetli ne- fesile oradakileri yakıyordu. Fethi Bey otomobilden enince ona hürmetle bağlı olan İzmirliler ona yol ver- diler. Lider, iki taraflı canlı duvarın ortasından gene al- Çikış ve yaşa sesleri ile geçti. güzel bir kürsü | çıktı. İşte o zamanki manza- rayı, o zamanki “yaşa, yı, © zamanki alkışı yazamıya- cağım. Çünki kalemimde o kudreti bulamıyorum. Bana öyle geliyor ki ne sesli sinema, ne fotoğraf, ne de... tarih bu heyecanı ka- yıttan âcizdir. O coşkun te- zahüratın manasını hakkile anlıyabilmek için insanın o dakikada orada bulunması lâzımdır. Fethi Bey çok yorgundu. dört gündenberi — muhtelif vesilelerle söylediği nutuklar haspihaller onu epiyce hır- palamış sesini adeta kısmış- tı. Nutuk başlamazdan evvel kâtibi umumi Nuri Bey, şu şekli münasip gördü: Fethi Bey evvelâ gücü- nün yettiği kadar söyliyecek ve söylediği her kelimeyi kendisi tekrarlhyacaktı. Bu suretle çok — uzak- lardakiler de duymuş ola- caklardı. Fakat bu usul de kâr etmedi, on dakika son- ra Kütahya mebusunün da sesi boğuk boğuk çıkmağa başlamıştı. * ( Devamı var ) 360.000 lira tasarruf! Memleketimiz ispirto imalâtı tezyit edilmiştir Memleketimizde mal edi- memlekette kalacak demek- len ispirto mikdarı tezayüt ' tir, ettirilmiştir. Bunun netice- sinde, hariçeten, Türkiyeye tspirto ithal edilmiyecektir. Evvelce, memleketimize bir senede, 3,5-4 milyon lit- re ispirto girmekte idi. Bu rakam müskirat inhisarının teessüsünden sonra bir mil- yon iki yüz bin İitreye düşmüştür. Şimdi ise tamamen 1& pirto ithaline nihayet veril- diğinden senevi mühim bir pa- ra miktarı memleketimizde kalacak demektir. Vasati ola- rak ispirtonun litresi (30) kuruştan hesap edilirse şu meydana çıkar. — 1.200,00 Karagöz — Bolca çimentola paşam, olur ne olmaz! | KAÇAKÇILIKLAR Müskirat kaçakçılığı son günlerde azalmıştır. Bu tenakus müskirat ka- çakçılığının men ve takibi kanununun çıkmasından son ra elde edilmiştir. Bilhatsa Anadoluda epi miktarda kaçak rakı çekil- mediği mahsustur, Fakat, ne nisbette bir tenakusun bulunduğu tamamen tayin edilememektedir. Çünkü müzkirat sarfiya- tının miktarı sabit değildir. Maamafih Anadoluda eskisi gibi büyük kazanlar vesaire Sui istimal ' için Bekçet B. ne diyor ? Tütün inhisar idaresi Ka- dıköy deposu muhasebecisi Celâl Beyin 3500 lira mık- tarındaki ihtilân tahkikatı devam etmektedir. Müdü- re de emri mürakabeden dalayı işten el çektirildiği malümdur. İnhisar idaresi müfettişlereri — raporlarının tanzimle meşğuldürler. Fa- kat henüz raporların tan- zimi hitama ermemiştir. Bu hususta müdiri umumi Beh- çet B. bir muharririmize demiştir. ki: — Müfettişler - raporla- rını tenzimle meşguller. Tah- kikatın hitamından sonra, muhasebeciyi derhal hkemeye vereceğiz. Verem hastanesi Komisyon dün de toplanaı Hıfzıssıha komisyonu dün vali muavini Fazli B. in riyasetinde içtima elmiş- tir. İçtimada şehrimizde ya- pılacak verem — hansanesi meselesi görüşülmüştür. Bu husus için 115 bin lira sarfı takarrur etmiştir. Bu mik- tarın 25 bin lirasını maarif vekâleti vermiştir. ., u M Likörlerimiz REKABET EDİLECEKTİR Müskirat inhisar idaresi tarafından tesis edilen Li- kör fabrikası faaliyete baş- lamıştır. Bu — fabrikadan meyve İlikörleri ve bütün Avrupa likörlerinin müma- silleri yapılacaktır. Yaptı- ğgımız tahkikatta şeri bene- diktin, — şartiröz, — kürasu likörlerile muhtelif kremli likörler (manegibi) imal edi- lecektir. Meselâ şeri likörü de halen yapılmış bulun- maktadır. İmal edilen likörler din- lendirildikten sonra, piya- saya sevkedilecektir. Mür- kirat inhisar idaresi her ye- re bu likörleri yollayacak- tır. Yalnız, şimdi yapılmış olan likörler, ancak üç ay sonra satışa çıkarılacaktır. Bu müddet, likörlerin, din- lendirilmeleri için geçmesi lâzım olan zamandır. Lise müdürleri toplanıyor Lise müdürleri önümüz- deki hafta toplanarak, hususi Hiselerin imtihanları etrafın- Karagöz — nıl Bu direk pek o sikleti kal- dıracağa benzemiyor!.. Beyhude münakaşalar meclisinde Kadın âza ilk defa söze*ge_ldi! O da tam çb&ık sütü meselesinde Dün gehir meclisi ikinci reis Saddettin Beyin riya- setinde toplandı. Dünkü içtimam en mühim mese- lesi olarak Darülacezenin müstakbel şekli için muh- telit encümenin hazırladığı mazbata okundu ve içti- maın nihayetine kadar mü- nakaşa edildi. Muhtelit encümenin mec- lise verdiği mazbata çok uzundu. İki mühim nokta yı ihtiva ediyordu. 1 — Darülacezenin nok- sanlarının ikmali 2 — Darülacezenin süt meselesi. muhtelit encümen, mazba- taya birinci derecede ihti- yaçları sayıyordu. Bunlar arasında bilhassa aceze kıs- mındaki hastahaneye mül: hak ameliyathanenin tesisatı eskimiş ve bozulmuştur. Bu ameliyathanenin şimdiki şeklile cerrahi ameliyat icra- sının fennen kabil olmıyacağı mütehassıslar tarafından be- yan olunmaktadır. Ebeveyni tarafından 80- kaklara bırakılan ve ora- dan, müesseseye tevdi olu- nan yavrulara mahsus kıreş ihtiyacı. Temiz ve iyi süt bulunamaması. Mevcut kıreşte izdiham MmüÜna' 135 çocuğa bakılıyor koğuşlar doludur. ve binnetice yatak ihtiyacı onisbette kendisini göster- mektedir. Muhiddin B.aldı sözü.. Bunu müteakip Beledi. ye relisi Muhiddin B. söz al- dı: En mühim ihtiyaçlar için yapılan tedbirleri anlattı. Su ihtiyacının temini için yeniden boru tefrişine ihti- yaç olduğunu söyledi. Buda epice bir masrafı mucip ol: acağı ve bütçenin vaziyetine göre kabil olursa bunun da hal edileceğini beyan etti. Bunu müteakip sıhhiye encümeninin yine darülaceze için — hazırladığı mazbata okundu. Onlar da aşağı yu- karı aynı noksanları sayi- yorlardı. Yalnız sıhhiye encümeni iki noktada muhtelit encü- menin fikrine iştirak etmi- yordu. 1 — Hasta bakıcı kad- rosunun tevsi. 2 — Eyi süt temin için Mmüesseseye bir kaç inek al- mağı bu nokta üzerinde bil- Jâkis süt ihtiyacının temini hususunda uzun uzun mü- I çok esnedi. Vekiller — Paşam bizi çekmez. dlııkl Tevfik Salim Paşa darül- acezedeki henüz yeni doğmuş 130 çocuğun beslenmesi için lâzım olan temiz inek sütü- nün teminindeki müşkülâtr izah ediyordu. Nihayet Nakıye H. Nakıye Hanım söz istedi. Bu kadın azalar arasında mecliste ilk defa söz almış Idiki.. Bütün başlar o tarafa döndü. Nakıye Hanım aynen şu sözleri söylediler: — 150 çocuk için yapı- lan uzun münakaşayı gör- dükten sonra kendi mi bir dehşet kapladı. Acaba bizim vazifemiz yalnız bu 150 çocuğun, sü- tünü düşünmekmi? Kreş meselesinde kifayetsizliğin- den bahsediliyor. Yedi ya- şından sonra yat mektep- lerine vereceğiz deniliyor. Acaba bu fenni surette ye- tişdirdiğimiz çocuklara yatı mekteplerinde, kreşte gör- dükleri banyoları bulabi- lecekler mi?. Çacuklarımızı mütevazı yetiştirelim. (Bravo! ) sesleri. 150 çocuk için verilea 80 bin İiraya mukabil 80 bin ilk tahsil yavrusuna 5 bin lira veriliyor. Bu 80 binilk tahsil ta- lebesinin lâakal 8 bin! bir lokma ekmek için ve- rem oluyor Teşrinievvelde değil, Teşrinisanide, Kânu- nuevelde ateş görmiyenleri bir fincan süt içmiyenleri caba... Ben fenni Darülâceze- Din fenni ihtiyaçları yapı'- masın demiyorum. Memle- ket mevcut tesisatla iktifa edilsin. Daha fazla yapa- cağımız masrafı ilk mek- teplere verelim. Netice itibarile bu maz- batanın en çok bütçe encü- menini alâkadar etmesi do- layısile bütçe encümenine havale edildi. Bir de Darülacezeyi hi- maye komitesi teşkiline ka- rar verildi. Komite de Şehir meclisinden üç, hariçten zen- ginlerden üç, Matbuat cemi- yetinden, Himayei etfalden, Kadınlar Birliğinden, Sana- yi Birliğindan de birer aza olarak Belediye reisi Beyden mürekkek bir teşekkül ola- caktır. Bundan sonra vak- tin gecikmesi dolayısile cu- martesi günü tekrar toplan- mak üzere içtimaa nihayet | zarp 30—36,000,000 kuruş ' yakalanmamaktadır. da görüşeceklerdir. nakaşa devam ediyordu. verilmiştir. MÜNEC ( Yarın Jın Halk diplomatı Fakat!.... l Zira bu terazi bu kadar sıkleti çek Siyasi Takvim Destan: Halk Fırkasının alkı la kabul edilen fakat sefer açıkta kalan Şair met Emin Bey kendisi görüşen bir gazeteciye miştir ki: — Şimdilik siyasi ha tan çekildim. — İstanbı oturacağım ve destan y cağım. Meclisten çıkmağı ha: siyasiyeden çekilmek tar: da telâkki etmek bana rip görünüyor. Hattâ M: te bulunmanın da hayatı yasiyeye girmek demek ması da tuhaftır. Neyse rası bize lâzım değil. M met Emin Bey Muhak! ki kendini en emin yola pıtmıştır. Bittabi bu desti ların en çoğu kendi derti için terennüm olacaktır. Biz ilk çıkacak her hi gi bir destanının söyle duğun : tahmin ediyoruz! Ankaranın yolları taşlık bi hey hey! Yoktur cepte on para ha hık hey hey hey! Bana derler kızı! Elmalı min, Bu Meclise dönmekten mam emin! Şimdiki halde yazar de: satarım ben, Derdime dert, hasrete ret katarım ben, Ne ettim de âh! çekili ben Fırkadan, Hem oldum dilden, çul hemde hırkadan. Anskata nin — yolları — ta; hey hey hey! Yoktur cepte on para hi hk hey hey hey! Bu destanların — suzlı den besteleneceği de ne bet olrcak ! ğ M İki karpuz Bir mebus demiştir * — Mebus oldum ve duğuma seviniyorum. henüz bir sey düşünmedi Doğru: “Ne düşünüyors Diye &o anda kabahat. Çocuklera bayramda nan yeni şeyleri mini mi ler baş uçlarına asarlar. Hattâ ayakkaplarını Hemen ne kadar yaşlanı bu çocuk tarafımız d miyor. Hele bu mebusluk ol çerçivelenip — boyna asılır. Bu zat nasıl sevinm Siyaset piyangosu vu: elbette bol bol sevinecek, Hâ düşünmek ta a gelince - Bu üzerinde dürf İacak - iştir. İki karpuz bir koltuk sığmaz. Daha henüz dııJ/ üstünde mebus Olan bu nasık: — Hem sevinsin, ’ düşünsün?! Nerede bu bolluk? CI’