8 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

Yeni I mebuslar | Ali İhsan Pş-yal . cevap veriyorlar Ali İhsan Pt- ıYr:;iİ!e:ı l tilğini — koymadığına :ı;nl'ıın.xüğ.k:ı dhval dahilin- de buna faydasız bulduğu- na dair bir. mektup —.ı»îr i. Yeni meclis meb- :.e:ı:':â:n bazıları A'i İbsan Pç. ya cevap vermi Mebuslardan Ali Bey (Urfa) diyor ki? “— Ali İhsan Paşanın ö- tedenberi takip ettiği siya- set, onun müuvazenesini kayb- ettiğini görtermekte Ken- disi Tür! kilâbınim Cümhu- riyetinia deraatını kavremiş değildir.. İsmet B. (Çorüm) : “Hal- kın iyiye iyi, kötüye kötü demesi onun bakkıdır. Her kim, balka kendini tanıtırsa iyiye iyi, kötüye ondan cevabını kötü hükmünü alır. İyi olmam ye balktan korkma mektir., Osman Fevzi Bey (Ma- nisa) — “Bu mecliste hürri- yeti kelâm vardır. Herkes kanaati vicdaniyesin etmekte dalma ve tan serbesttir., Salahattin Bey (Ereğli) — Bu mütalealar zımnında mebusların fırka düpbnine riayeli muahaze edilemez. Memleketimizde hiç bir me- bus, vfedani kanaalini izhar etmekten menedilemez. Refik Şevket B. İzmir — “Ben meclise daha dün gel: dim, Gelir gelmez hürriyet gördüm, E:kilere dargınım. Bu gibi iddiala:, onları ileri türenleri muhakkak akibete sürüklenmekten muvaffakr- yetsizliğe uğramaktan me- nedemez.. adat kak Gayri mübadillere Para tevzü Gayri mübadiller cemi- yetinde gayri mübadillere yapılan para tevziatı maa- melesinin sekteye uğredığı Yazılıyordu. Halbuki, bu haber, işle- rin umumi olarak — hitama ermesinden galatlır. Malü- Mmatına müracaat ettiğimiz Gayri mübadillser - cemiyeti relsi sanisi Celâl Galip B. | demiştir ki: kesil- arkası tevziatı Bilâkis — Para Miemiştir. alıumıştır. Taşrada bulunup te şim- diye kadar müracaat ede- Memiş olanların da hesap" ları görülmektedir. Bir simsar yakalandı Borsa nizamnamesi mu> Sibince satılması memnu tlan paralar üzerinde mua- Tele yapan bir saraf tevkif *dilmiştir. Bu simsar eski- St de simşar evamiri hü- Kümete muhalefet ederek bu Bevi muamele yaptığından '€re mahakemeye v.flıe' tir. İtizar İu"'*d'mnderecıııımııın çoklu- . an O Kadın tefrikamızi Tredemedik. Karilerimiz- Öözür dileriz. | ran | defleri zmır I SON HAB AT TE T VAT GKMT AMAD ! | | Kâşifi Üzüm satışı ne Kurtarmağaça- halde ? İzmir, 7 (A.A) — Şehri- miz Tiçaret odası tarafından | neşrolunan bir rapora naza mevtim — iptidasından itibaren Nisan sonuna kadar İzmir borsasında 34,984.686 ki'o üzüm ve 22,358,901 kilo İncir satılmıştır. Mevsim — iptidasında 30 Nisan 931 taribine 34.192.872 — kilo — özüm 20.972 504 kilo İncir (ccne- bi memleketlere ihraç edil- kadar | lışıyorlar. Kopenhag, 6 (A.A) — Tay- yareci Ahrenberg, dün refa- katinde İngiliz tayyarecisi Cogens - olduğu halde saal 11 de Anhmagssalik (Groen- lant) dan hareket etmiştir, Üç sant sonra buzlu mınta- kaya !nmiçlerdir. Hava mu salt olur olmaz Courtauld'u bulmak için afaştırmalarına Yeni usul tehdit! — ——— (Başmakaleden devam) Biz, bize tevecüh eden boş lâfların yolumuza engel olamıyacağına büyük — bir emniyel taşıyoruz. Fırka ga- zetelerini de hürriyote dü- şüren bu kabinenin deği- şiniz eskiliği ile bu güvkü s'yast hedeflarin mübayetin tahlil ederken kör bir fırka- | cılık degil samimi bir mem- leketçilik yaptığımıza kaniiz. Gazi hazretlirinin millete irat buyurduükları beyanna- me'erindeki hükümet o'orite- sini müntehibi sanilere iblâğ olunan beyanname gibi anla- mayanlar izah edeceğiz. * Bütün takilâp netice- lerini vatandaşların tam em- Diyetini ve milli nizam ve inzibati, dahili ve adli teş- kilât ve kanunlarile koruyan ve hiç bir hâdise veya tesir önünde sarsılmaz bir hükü- met otoritesi kurmak ve iş- letmek işlerimizin temelidir., Öyle bir hükümet otoritesi ki, çizilen yeni hedeflerle harici ve dahili 1viyasette, iktisadi ve zırai sabada, iş ve zümre temsilinde büyük bir kifayeti haiz bulunmalı- dır. Hükümet otoritesi onun üzerine alacağı mesai kıy- metlerindeki ehliyetle tev'- em olmalıdır.. Hükümet, bugün meydana sürülen pro- gramın her noktasını temsil erebilme'idir. | vatandaşların tam emniyeti esası üzerine kurulacak hükü- met otoritesinin vatandaşların emini işlerinde ileri sürmek kendi kazdığı koyuya kendi düşmekdir. Bu kabine, iddia değil ie- pat ettiğimiz gibi yeni he- temsil — edemez Bu o kadar mütearife halin- | dedir ki, bizzat hükümet ve fhırka gazeteleri kabinenin bunu timsal edebilecek ma- Alabilmesi için deği- pı:lıs'lielrleıe ihtiyacı -bulundu- ğunda müttefiktirler. Onların ileri kencin diye kaçamak ve palavra yaptıkları vaz- iyeti biz millete bağışlanan tenkit ve muhalefet. emni- yetile daha şamil bir - bale getiriyoruz. ve hakıkati an- cak ozaman pervasiz söyle- miş oluyoruz. İsmet pata kabinesinin üçüncü meclise karşı vazifesini yapup yaPp” madığı noktasında değil bu ünkü meclise karşı deruhde 1 mesuliyete muhatap :li::ızıŞıcığı noktasında müt tefikiz. Bu kabine, memleketin yeni siyasi sahnasi için klâsik bir idarc ve hükömet olur. Bu gün istihdaf edilen eser- leri temsil edamez. Yeni Meclis, yeni bir ka bineye muhtaçtır. O halde hükümetçi ve fırkaci gaze- telerin bu kabine detebed. dül beklemelerinin manası nedir? Eğer yeni!hedefleri Etemsil edemiyorsa ve.onun için — değişkliğe - muhtaçık bu kabine yeni meclisin ka binesi değil demektir. Eğer yeni hedefleri temsil iddia, sında iseniz o halde tebed. dül beklemekte ve kayıt et mekte kasdınız. nedir? Bugünkü meeclis yeni pi- rensipleri millete karşı züm- re ve mühalefet esaslarile temsil ediyor. Millte'karşı bu programla nekadar ahit ve tarih mesuliyeti altında ise yeni kabinenin de bu ahit vemes'uliyet — altında bulunan meclise karşı aynı mesuliyeti haiz bulunmasi tablidir. Başarılan bahsetmiyoruz. işlerin taze enerjilere ve yeni ihüyaçların — ortaya attığı yeni elemanlara mübtaç olduğunu söylüyoruz. Yeni, meclisi, yeni — elemanları taze enerjilerle iş başına geçirirse bu İsmet — paşa hükümetinin Aaczine veya kifayetsizliğine işaret olmaz. Bu yeni ve tek programın icap Tarma daha emin bir istik bal ile — bağlanınak olur. Tekrar ediyoruz ki biz İs met —Paşa — hükümetinin üçüncü mecl'se karşı mesuli yeti üzerinde . değiliz. Dör düncü meclise karşı deruh te edeceği masuliyeti tem sile kifayeti olmadığını söy lüyoruz ve bugün bu kabi nenin müstemir ve müstakir olamıyacağı ve gayrı tabil vaziyette kalacağı dillerde gveleyen fakat ümit ve tevek- küle bağlanan hakiki vazi- yetin hakiki icapların, hakil ki ihtiyaçların, — yeni zıraf ve iktisadi gayelerin tarihi emridir. Bugün Türkiye Cumhu- riyeti İsmet Paşa hüküme- tidir ve buhran yoktur. Bu- rası malümdur. Bunun- bu mahiyetin aksine gösterme- ge çalışıldığı iddiası; gözle görünen, tutulan ve bugün artık dille söylenen hakikatlerin şeklini değişti- işlerden — hiç Başarılan elle ERLE | İ R ' Muğlada ' Tütün zeriyatı ne halde aliyetle dikilmeğe devam edilmektedir. Dikme kadar Bu çardakların ağustasta hitam bulacağı muhakkak ümit edi. liyor, Bazı yerlerde çapa ame- Byatına başlanmıştır. Tütün vakit ve zemanpile ekilmiş va tarlalar iyi süzülmüş olduğun- dan bu sene tütünler diğer senelere nisbetle daha nefis olacaktır, Muğlada fare mücadelesi Muğla, 7 (A.A.) Vilâyet dahilinde fare mücadelesine faaliyetle devam edilmekte- dir. Turgut nahiyesinde 50 ve Karaman nabiyesinde 700 dönüm arazi fare tahri ratınddan kurtarı'mıştır. Tur- gutta 800, Karamanda 1500 tarla Aaresile ame- hi. sene Hyatı 15 güne tam bulacaktır. donüm arazi bulaşıktır. Rusya - Litvanya muahedesi Moskova, 6 (A.A.) — Hariciye nazırı M. Litvinof ile Litvanya sefiri, iki mem- leket arasında 1926 da imza olunan ademi tecavüz ve bitaraflık muabedesinin beş sne müddetle temdidi ha- kkında bir. protokol imza- lamlşlardır. Kalan tütünler alınmaga başlandı Tütün satış faaliyeti bu günlerde fazlalaşmıştır. Tü- tün tüccakları, peyderpey tütün inhisar idaresine mü- racaat etmektedirler. Bu meyanda Kavalalı Hüseyin B. de göze çarpmaktadır. Tütün inhisar — tdaresi, mezkür müracaatları müs- | bet bir surette karşılamak- ! tadır. Bir kaç güne kadar | idare tarafından tütün mü- | bayaatına başlanacaktır, , Muğla, 7 (A.A.) — Bu | sene Muğla mıntakasında tütüncülük fevkalâde iyi- dir. Havalar müsal! gittigi için fidanlar gelmiştir. Fa. Iğin iç y uzu ne Sahife ? —— Simsarların yeni bir kurnazlığı karşısında mı kaldık? Ticaret borsası tarahın- | dap yapılan yeni nizamna- menin bir an evvel İktısat vekâletinde tasdiki için ayrı- | ca bir de Ankaraya heyet gönderilecektir. Bu nizamnamenin tasdi- kinden sonra tüccarla muba- yaacılar arasında mütevasat vazifesini gören simsarlar bor- saya giremiyeceklerdir. Bu- nu şimdiden öğrenen simsar- lar işin kurnazlık tarafına kaçmışlardır. — Nizımname henüz tasdik edilmeden bun- lar borsaya müracaat etmek- kendilerinin olarak kaydolunmalarını le: te ve tüccar temektedirler. Bu vaziyet karşısında borta keyeti de şaçırmıştır. Yüklen tüccara! Tüccarlar Ticaret odasını vekâ- lete şikâyet Dünkü nüshamızda, Ti- | caret odasına kaydedilme- leri mecburi olduğu halde ber hangi bir sebeple oda- ya kaydını yaptırmıyan mü- [ e:seselerden üç misli ceza alınacağını yazmıştık. Ticaret odasının hu kararı, ticaret aleminde şiddetli bir tesir hasıl etmiştir. İktisadi buhranın şiddetle | hüküm sürdüğü böyle bir zamanda Ticaret odasının tücarn ceza tarh etmesi, tücearı pek haklı bir asa- biyete sevk etmiştir. Bazı, ücarethaneler, Ti caret odasınının bu ceza- sına tahammül edilmiyece- ğini ve hiç bir. ticaretha- | nenin. kesilen cezaları veye miyeceklerini — söylemekte- dirler. Diğer — taraftan — bazı tüccar birleşerek bu mese- leyi müzakere ve cezanın alınması için vekâlete mü- racant edeceklerdir. Ticaret odasının kestiği Belediye hazirana kadar faaliyet yapamiyor Belediyenin haziran ipti- dasına kadar yapılmış olan beş aylık bütçesinin masraf kısmındaki tahsisat bitmiştir. Bunun için belediye ha- ziran iptidasina kader hiç | bir faaliyet yapamıyacak ve tediyatta bulunmıyacaktır. —| Belediyenin başlamış olan | faaliyetlerininde devamı için haziran iptidasını beklemek W ve yeni bütçenin şebir mec- | lisinden - çıkmasına — intizar | etmek içap etmektedir, Te l a remez. *“ Mençi güyem tamburam çi güyet , . Bu iddia, vaziyette bir buhran oldugunu anlatmak- tır. “O mahiler ki derya imiredir deryayı bilmezler!,, Fırka içinde fırkanın mec- lisi ekseriyeti teşkil itibarile için de tek ve ana proğram çizilmiştir. Bu sebep yenidir ve bu yeniliğin yeni bir kabineye muhtaç olduğu neticesi ne hükümet otorite- si meselesile, ne de buhran kaydile ört bas edilemez. Müttefiklerde. ahenk . tesis etmek; bugünkü yolun bir istikameti ise bu ahengi tam ve tabil şebilde temsil ede cek yeni bir kabine de bu yolun sonudur. Efendiler, açık olalım ne söylemek istizorsunuz? Mu- halefeti, karşınızda mulavaat halinde görmek hodbinliğiniz olur. Bu memleket hepimizin dir. Bu meclis hepimizindir. Bu ihtiyaçlar, bu raruretler bu mtıraplar heptmizindir. A tık aksi görüşü bırakınız. Afa- | ki ve gayri şahıl muhakeme | memleketin aziz milletin tek dileğidir. Milletin vekilliğile dili, | kalemi ve hürriyeti teşrit ma- suniyetine mazhar olan siz- ler gazetelerinizde dilinizi, kaleminizi ve hürriyetinizi göğüs germeği kabül ettiği- niz muhalefete tehdit selâ- mı olasak kullanmaktan vazs geçiniz. Ortada memleket — endi- şesinin samim vicdanınızdan kopan neticeleri üzerinde en hakiki, en tabil ve en selim muhakememiz vardır. Bu büyük ve mukaddes hakkın karşısında kuru sı- kı tehditler gülünç ve iğrenç olur. Gene ve dalma tekrar ediyoruz : Yeni Meclise yeni kabi- ne JAzımdır. x» » ,J | | | | | ser.. SÖÜLAl as , nu bu cezala edecekler! cezaların ne derece kanuni olduğunu bir mücsseseden tahkik etik. Aldığımız cevap şudur: — “ Ticaret odası kanu- ıin — kesilmesi için müsalttir. Yalnız şurasını kaydedeyimki, böyle buh- ranlı vaziyetler bu müsade- yi kaldırır. Odanın, odaya kaydımı yptırmayan mücsse- selerden üç misli ceza almağa karar vermesi, - varıdatının azaldığına delâlet eder. Çünkü, mahza tüccarla. | rın menafiini gözetmek ve onları $iyanot etmek gayesile tesis edilmiş olan bu müce- seselerin piyasanın en buh- ronlı zamanlarında müesse- seleri ezecek derecede ha- reket etmesi değil, tüccar- ları elden geldiği kadar hima- ye etmeleri icap eder. Ma- mafih para ve işsizlik buh- ranı içinde kıvranan mücs seselerin, odanın tarh ettiği cezaları etmem. , vereceklerini zan Cezalar Nasıl ahnacak ? Ticaret odası meclisi önümüzdeki Çarşamba günü içtima edecektir. Bu içtima- da Oda tarafından —malü- mat istenilipte cevap vermi- yen resmi ve gayri rezmi dai- relerden alınması icap eden gezaların ne suretle alına* cağı tesbit edilecektir. Bakkalların intihabatı Bakkallar cemiyeti inti- habatı önümüzdeki pazar günü yapılacaktır. Yeni he- | yet seçildikten sonra bele- diye ile olan ahhat vesika- ları Ihtilâfinın halline çalı- şılacaktır. Poliste yenilik Polis Altıncı şube mü- dürlüğünde yeni Leşkilât ya- pılmıştır. Bu şube , polisin diğer şubeleri gibi kısımlara ayrı- İarak bir kısmıni bir belediye baş memuru idare edecek- tir. Belediye işleri 4 kısma taksim edilmiştir? Birinci kasım — meşrübat ve mekülâl ile havayici zaruriye üzerindeki mua- melâta, ikinci kısım halkın istirahatine müteallik işleri han, bamam ve otellerin kontrolüne, üçüncü kısım müteferrik işlere ve veyyar esnafa, dördüncü kısım: da seyrüsefer baka: caktır. Merkezindeki Belediye merkez memurları l6 kom- serler doğrudan — doğruyü altıncı şübe'ile mubhabere ve müamele yapacaktır, işlerine