14 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

1,000,000 İi Be h(;;t lık sigara kâğıdı meselesi B. “Tahkâikat yapılıyor ,, diyor! Dün, Tütün inhisar idare- | since alınmakta olan sigara kâğıdının muba: sında (4,000) bobin sigara kâğıdının kaybolduğunu al- dığımız habere — istinaden yazmıştık. Bu tagayyüp keyfiyeti, kâğıtların gümrükten çıka- rılmasından sonra vuku bul- duğunu da ilâve etmiştik. hakkında müracaat Bu malümatlarır a ettiğimiz Tütün inhısarı umu- mi müdürü Behçet B. dün muharririmize demiştir ki: mesele —Bu yeni bir meselede- gildir. Altı aylık bir iştir. Sigara kâğıtları hakkında tah- kikat yapılı ır. Bu hususn fezlike için tanzim olunan derdesti tahkiktir... —a 2 a— Bir ihtilâf yokmuş! Yalnız fabrikanın münakasa- lara girmesini istemiyorlar Beykez kundura fabri- kasile ayakkabıcılar arasın- da bir ihtilâf 'olduğu yazılı- yordu. Vakıâ, kunduracılar Beykoz fabrikasının müna- kasalara iştirak etmesini iste- miyorlardı. Bu hususta, fiat- lerin, kunduralar makine ile imal edildiği için, kırıldığını ileri sürüyorlardı. Bu noktadaki şikâyetleri- ni İktisat — vekâletine — bil- dirmişlerdi. Bu ihtilâftan kunduracılar — ile fabrikası arasında bir me- maada T. cemiyeti Bir salon Yapacak Tayyare cemiyeti 100 bin Hira sarfederek büyük bir sa- lon inşasını düşünmektedir. Henüz karar verilmemiştir. Keyfiyet merkezi umumiye bildirilecek ve tasvip olun duktan senra inşasına bap lanacaktır. Piyanko için her keşide yapılan masraf yekü- 100 bin lira gibi bir miktarını defaten sarfında- daha fazla zararlı görülme- tedir. Bu ayni zamanda cemiyetlerle ve de nu salon müessesatın içtimalarına da tahsis olunacaktır. Taharriyat oldu mu? Dün bazı akşam gaze- teleri meselesinden Ef. ki musevinin evinde tahar- yazmış irtişa lolayı Basat isminde- at — yapıldığını h. Bu hususta gerek müd- detlm te ve gerek po- tahkikatta hanesinin liste yaptığımız Basat Efendinin taharri edilmediğini ve mu- malleyhin bundan yedi ay evvel pasaportla Avrupaya giltiğini — öğrendik. Karagöz — Cingözüm, | olması sele hâdis olmuş değildir. Hele — bir hiç yoktur: dava — safhası Gerek fabrika tarafından olsun, gerekse kunduraçılar - tarafından! Beykoz kundura fabrika- idare eden müessese dolayısile bu ihtilâf şaylalarını Sanayi ve Maa- din —bankasından tahkik ettik. Bize verilen sını malümata | nazaran, Sanayi ve Maadin Beykoz | ! r bu — sefer peyniri kaptırmıyacağa benziyor ! bankası müdürlüğüde böyle bir şeyden haberdar değil- dir. Vapurcular Birliği Reisi Ne diyor? buna mümasll işleri hallet- meğe çalışıyoruz. Seyrisefa- in idaresile aramızda olan rekabet ihtilâfını da halle- deceğiz. Bu hususta henüz mü- zakereye başlamadık. He- nüz Seyrisefain idaresile te- mas bile etmedik. Geçenlerde yapurcular birliği kongre- sinde, milli — vapurcularla Seyriselain idareni arasın- daki ihtilâfın balledilmesine karar verildiğini yazmıştık. Dünkü akşam gazetele- rinden birinde Seyrisefainle milli vapurcuların uyuşama- dıkları yazılıyordu. Bu hususta malümatına müracaat ettiğimiz — Birlik reisi Muzaffer B. muharrir- lerimizden birine şu izahatı vermiştir : *“— Biz evvelâ kendi işlerimizi, liman işlerini ve Adliye memurları Adliye memurlarının in- tihap ve tayini ile uğraşa- aktolunan cak Temyiz azasından mü- rekkep heyet Ankarada va- zifeye; başlamıştır. 300 seyyah Geldi! Dün 14,000 tonluk Panchi vapurile 300 İngiliz gelmiştir. Bu seyyahlar Vagonts - lites namına seyahat — etmekte- dirler ve Atinadan gelmiş- lerdir. Şehrimizin, dün temaşa- ya değer yerlerini, camileri müzeleri ve büyük çarşıyı gezmişlerdir. Dün akşam tekrar Pa- nchi transatlantiğile şehri- mizden ayrilmışlardır. Seyyahlar, buradan İs- kenderiyeye gitmektedirler. Bakalım! ö . Biz lâfla iş dü- zelmez deriz! Son günlerde pek berbat bir hale giren Paket posta- banesi işleri düzeltilmeğe başl ınmıştır. Bu hususta gümrük baş müfettişi Raif B. gazeteci- lere şu izahatı vezmiştir: — Koli işlerinin bozuk- luğu malümdur. Fakat son defa ittihaz edilen tedabir, düzelmesini temin etmiştir. Meselâ geçen hafta an- cak 80 muamele yapan hâah dairesi bugün 310 mu- amele yapmıştır. Önümüz- deki hafta şikâyetlerin ta- mamen kesileceğini zanne- diyorum. Tıbbi müstahzar âmilleri toplandı Dün Eczacılar birliğinde Müstahzaratı Tıbbiye âmil- leri toplanmışlardır. Âmille- rin hepsi bu içtimaa İstirak etmiştir" Bu içtimada, açılacak sergide — teşhiri icap eden müstahzaratı Tıbbiye üze- rinde görüşülmüştür. Bu sergi, büyük, Tıp kon- gresinin devamı müddetince açık bulundurulacak ve yer- W olup Avrupanınkilere faik kıymetteki Tıbbi müstahza- rat doktorlarımıza — teşhir olunacaktır. Bu tarzda teş- hiri icap eden eşya tesbit edilmiştir. Odada mesai saati Ticaret odası idare he- yeti toplanmış ve saati me- salyi sekize iblâğ etmiştir. Bu karar tebliğ olunmüştur. şehrimize seyyahı Meclis bugün erkence toplanacak Epice iş gördüler! Avrupadan su ve şehir müte- hassısı getirtilmesi kararlaştı Şehir meclisi dün içtima- ma devam etti. Geçen cel- seden kalanp Sıhhiye encü- meni mazbatasının son fık- rası okundu. — Mazbatada münderiç bir Hıfzıssııhha lâboratuvarı — tesisi — için bütçeye konulan (1100) lira- azlığından bahsedildi. labaratuvar — beş ikmal edileceğine göre bu sene için bu pa- ranın kâfi geleceğine karar verildi" Daha sonra imar proğ- ramından heyeti fenniyeye ait işlere geçildi. Muhtelit encümen me- vaddı müştaile deposu ol mak üzere kullanılan Çubuk- lu müessesatının gönden gü- ne artan ihtiyaca kâfi gel- mediğini deposuzİuk baha- nesile şehir içine dağıtılan ve muhafaza ettikleri müh- lik mevada göre emniyet tertibatı pekte bulunmıyan müteferrik — depoların — se- sebebiyet vereceği mahaziri nazarı dikkata alarak şir- ketin yapacağı gaz depola- rının yukarı Bogaz içine yapılmasını istedi. Ve ka- bul edildi. Yollar — Evelâ büyük muvasala hatlarının ikmali takarrür etti. Bu esas yol- lar bile 5S senede ikmal edilecekti. /Burada N. Nuri B. söz aldı. Halk verdiği mükellefi- yetin mukabilini istiyor. Alı- nan (10) lira yol vergisinin bir kısmı Nafiaya, bir kıs- mı da - vilâyete verililiyor. Böyle olacağına hiç olmaz- sa Üüç sene bu alınan verginin yollarımıza hasre- dilmesi hususunda merkezi hükümetten müsaade istiye- lm. Ve hattâ bir heyet gönderelim. O zaman imar proğramında yapılması arzu edilen yollar bir senede yapılmış olacaktır. İskeleler —İskeleler şeh- rin denize açılan kapısı olması nazarı dikkata alı- narak, islâhı için istenilen para münakaşa edilmeden kabul edildi. Sitadyom — Encümen mazbatasında spor, gençlik için içtimalyat ve ahlâki- yat mektebidir. Diyordu. Gençliğin — neşvünemasının sahih ve salim bir surette kuvvetlenmesinide sitadyomun pek mühim bir ol nın neticede senede tesiri duğu kabul edilerek teklif aynen kabuül edildi. umumi harıta İstanbul gibi bir istihale devresi ge- çiren büyük bir şehrin ati- yen alacağı şekil ve plânın güç elde edileceği düşünülerek, şimdilik Avrupadan bir mü- tehassıs getirilmesi — şekli kabul edildi., Sullar — Şehrin en bü- yük ibtiyacını teşkil eden su meselesi bütün azayı alâ- kadar etti. Tevfik B. sordu: Terkos müdürü Nafia ve- kâletile mukavelesini tecdit için Ankaraya gitmiş. Bu nasıl iştir. anlıyamadım. Merkezi hükümetten öğren- mek kabil değil mi?, T. Salim paşa — Daha evvel Terkos mukavelesinin tecdit edilmesi hakkındaki müracaatımıza, daha sonraki müracaatımıza tekide lüzum olmadığı cevabını vermişti. Tekrar tekit bilmem ne dereceye kadar doğru olur. Encümenin Avrupadan bir su mutahassısı cellri ile muh- telif su mecralarının birleş tirilmesi ve yeni bir plân ve şebeke — dairesinde tevzii fikri kabul edildi. Mektepler — —Azadan yeni yapılan mekteplerin umumi yollarla telâki edil- memesi, ve mektep bah- tesviyesiz. olması bahçe divarlarının yapılma- dığı, binnetice talebenin ge- rek mektebine gidinceye kadar, gerek teneffüs esna- sında çok müşkülât çektiği- ni söylediler. Maarif müdürü Haydar B. dedi ki: — Bugün şehrim izin mektep binasına o kadar çok ihtiyacı varki hattâ bazı mekteplerde öyleye kadar bir kısım talebeye, öğleden sonra ikinci bir kısım tale- beye ders' okutuyoruz. Bu ihtiyaç karşısında düşündük, her seyden evvel ders oku- tabilecek bir oda bulalım. Biz bugün sizin şikâyet ettiğiniz. mektepler; buldu- ğumuza bin şükrediyoruz. Ve encümen mazbatası ka- bul edildi Dispanserler — Beykoz ve Erenköyünde birer dis- panser tesisi ile Üsküdar ve Beşiktaşta birer çocuk bakımı evleri yapılması ka- bul edildi. Sonra daha ba- zi ufak tefek haller, me- çesinin Salâh Cimcoz Bey istanbulu tercih etti.. Pekı — Eyvah başkam kaptı! W. mek - bazıları Ankaraya Dair Ankaradan : Ankarada vakit geçir için çok ko- laydır. Bazıları nem azabı. Bu sınıf farkına neden lüözum gördüğümü anlamak istiyorsanız, izah etmeğe hazırım. Meselâ bir kısım halk memurdur, sabah gi- der, akşam çıkar. Bunlar için hayat bir in« tizam içindedir. Bir kısım da, iş takip etmek için, Ankarada otu- ranlardırki “muvakkat,, tır- lar. Günde iki, üç saat uğ- raştıktan sonra işleri biter, vakit geçirecek yer ararlar. Bunlar üç şeyle bu zamanı öldürebilirler: 1 — Uyku.... 2- bol bol ayran içip gazete oku- için de cehen- Pastahanede mak. 3 — Otobüslerle bir aşa- ğı bir yukarı gezmek. Bunların da bir makul haddini kabul edersek, cs- nemekten başka çare kalma- dığı kendiliğinden meydasa çıkar. Sinema, bar da Ankara- nın eğlencelerini teşkil edi-? yorsa da “para, mefhumu- nun gözlerde büyüyen İstifha- mı karşısında buralara ya- vaşanlar mahdut kimseler- dir. * Hayat pahalılığı Anka- rada daha bariz bir surette kendini göstermektedir. İlk geldiğim gün tesa- difen gözüm “patlıcan, na ilişti. Üzerindeki etikette (250) yazıyordu. Meğer ok- kası imiş. Bu gün bir lira eksiğine veriyorlar. * Unuttumdu, Burada bir de istasyon âlemleri vardır. Günde iki defa İstanbuldan gelen treni karşılamak, Ankarada otu- ranların doyulmaz zevkle- rinden biridir. Trenden çıkan her tanı- dık sima, beraretle istikbal edilir, o akşam için misa- firdir, eli sıcak sudan 80- ğuk suya sokulmaz. Lâkin ertesi günü kırk yıllık An- gibi muamele gö- samimi bir muhit karalı rür, bulur. Taşhan Palas BÜRHANETTİN ÂLI -— —ÂH—— zarlar, tenvirat gibi mese- leler de encümenin - teklif- leri heyeti umumiye itiba rile kabul edildi. ve bugün Asabah saat onda toplanmak üzere içtimaa nihayet ve- rildi. — Dönüp dolaşıp gelinecek yer kürkçü dükkânidır.