16 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Tei Sahife 2 İyi amma, nasıl muvaffak olm 100.000 liralık sahte- kârlık anlaşıldı! Mübadele K. evvelki gün Mirgün Hademei oğlunun emlâkini müsadere etti Bundan bir iki ay evvel Muhtelit mübadele komis- yonunda bir sahtekârlık ya- pıldığını ve hâdise kahra- manı Mirgün oğlu Paskal isminde bir firari hakkında takibata başlandığını yaz- mışltık. Bu fiari istirdadı mes"- ut esnasında — hudutlarımız haricine kaçtığı halde son mübadele — itilâfnamesinin akti sıralarında tekrar İstan- bula gelmiş ve tedarik ettiği hüviyet — cüzdanı ve sair vesstikle memleket- ten dişarı çıkmadığını is- pat ederek etabli vesikası almağa muvaffak olmuştur. Mirgün oğlu etabli vesikasını aldıktan sonra mübadillere tevzi edilen yüzbin lira kıy- metindeki emlâkinin de ia- desine karar almağa muvaf- fak olmuş ve hattâ bazı emlâkini hükümetten tcse- lüm bile etmişti. Fakat Paskalın yaptığı sahtekarlık anlaşılmış, tah- kikat neticesinde bu adamın istirdatta kaçtığı ve 930 Ağustosunda, yani mübade- le itilâfnamesinin tasdikin- den sonra avdet ettiği tahak- kuk etmiştir. Evvelce muhtelit müba- dele komisyonu bu adamın tedarik ettiği sahte vesaiki tetkik ederek ve bunları do- ğru zanederek Mirgün oğlu Paskala etabli vesikası ver- miş ve muhtelif muhacirlere tefviz edilmiş olan yüz bin Hira kıymetindeki emlâkinin iadesine karar vermişti. Tetkikat neticesinde Mir- gün oğlu Paskalın irae et- tiği nüfus tezkeresinin ve Türkiyeden — ayrılmadığına dair ibraz ettiği vesaikin sahte olduğu anlaşılmış ve keyfiyet muhtelit mübadele komisyonuna bildirilmiştir. Bunun üzerine muhtelit mübadele komisyonu tek- rar tetkikata başlamış ve bu seferki tetkikatta Mirgün oğlu Paskalın sahtekârlığı tahakkuk etmiştir. Evvelki gün içtima e- den muhtelit mübadele re- isler — komisyonu Mirgün Paskala kevvelce verilmiş olan etabli vesikasının ip- taline, yapılmış olan eski tefviz. muamelesinin mec- rayi kanunisinde cereyan et- miş olduğuna ve ipkasına etabli vesikası verildiği za- man İladesi talep edilen emlâkinin metrük olarak hazineye intikaline karar vermiştir. Ankaraya :Iok!orla;.dan bir İıeyet gitti Sebebi gizli tutuluyor Doktorlarımızın ihtisas vesika-|Afgan sefiri ları işidir deniyor Dün akşam Tıp fakülte- si müderrislerinden Üüç zat Ankaraya hareket etmişler- dir. Bunlar Neş'et Ömer, Hamdi Suat ve Kemal Bey- lerdir. Tıp fakültesince mezkür müderrislerin seyahatleri etrafında ademi malümat beyan ediliyor. Yalnız Neşet Ömer, Hamdi Suat ve Kemal bey- lerin Sıhhiye Vekâletinin emrile bu seyahati yaptık- ları söylenmektedir. Husus! istihbaratımıza na zaran müderrislerin Ankaraya kitmeleri tabiblerin ihtisas şubelerile alâkadardır. Bu mevzu etrafında ge- rek neşriyat ve gerek dok- torlar arasındaki münaka- şat epice dedikodu uyandı- riyor. Doktoflııın kısmı azamı l Karagöz amca, şu hayvana bak. Etin okkamn yüz kuruşa iken koca ye indiriyor.. her hastaya bakıyorlar. Da- hilt, harici, sari, ilh.. Her hastalık için reçete verebi- liyorlar. Bu mahazirin mevcudi- yeti dolayisile, son zaman- larda bu işle meşgul olma- ğa başlıyan Sıhhiye Vekâ- leti, bu etrafında cezri bir karar ittihaz et- mek maksadile Tıp fakül- tesi müderislerinden bir he- yeti Ankaraya davet etmiş nokta Süt müstahsilleri — tüccar mı ? Süt mütahsilleri Beledi- yeye müracaat etmiştir. Bunlar bu müracaatların- da süt işinin ıslahim ve kendilerinin tüccar değil es- naf addedilmelerini istemiş- lsrdlı YUT HLA NUK AU kuzuyu sine- Hayrat Kadrosunda Ne | değişiyor ? Bundan sonra hademei hayrat işlerine de Evkaf idaresi bakacaktır. Evkaf idaresi haziran- dan itibaren hademei hay- rat maaşlarını tesviye ede- ceğinden bu husustaki kad- royu hazırlamaktadır. Müftülükten Evkaf ida- resine intikal edecek olan vezife kalemi Evkaf muha- sebesine ilhak olunacaktır. müftülük muhasebe ve vez- ne daireleri memurlarının nereye tayin edilecekleri he- nüz malüm değildir. Bu memurlar başka bir yere tayin edilmezlerse 12 | memur açıkta kalmış ola- caktır. Tasfiye Poliste yeniden yapılacak Verilen bazı habere göre şehrimiz polis memurları arasında yeni bir — tasfiye yapılacaktır. Tasfiyeye tâbi tutulacak- ların çoğu yeni polislerle polis olmağa namzet olan- lardır. Kuvvetli bir şayıaya gö- re tasfiyeye tâbi tutulacak efendilerin miktarı 15 ka- dardır. Mudanyaya gitti Afganistan hükümeti ta- rafından Türkiye büyük elçi- liğine tayin edilen ceneral Sultan Ahmet han dün sa- bah şaat 9/30 da İnebolu vapuru ile Bursadaki Af- ganlı talebenin işlerini gör- mek için Mudanya'ya hare- ket etmiştir. Sefir Tophane rıhtımında şehrimizdeki Afgan eşrafın- dan Ahmet, Belhizade İsa beylerle Afgan sefareti erkânı, zabitanı ve ahbapları teşyi etmişlerdir. Sefir Türkiye'yi ikinci defa görmüş olmasından son derecede memnun bulundu- ğunu söylemiştir. Yazı İstan- bul'da geçirmek için tekrar şehrimize geleceklerdir. Teftiş heyeti reisi Maliye teftiş heyeti reisi Âdil B. dün Ankaray gitmiş- lll — Ya şu Filin üstündeki koca kumaş alimallah on çıplağı geydirir... Hasat mevsimi şerefine Mahpus çiftçiler tah- liye ediliyor! Her sene Ziraat mev- siminde olduğu gibi bu se- nede mahpus bulunan çift- çiler birer ay müddetle tah- liye edileceklerdir. Bundan istifade edecek çiftçiler iki seneden aşağı mahküm olan- lardır. Adliye Vekâletinin tah- liye; emri evvelki gün müd- deiumumiliğe oradan da Mücssesatı tedrisiye aza- sı dün Darüşşafakada bir içtima aktetti. İçtimaa eski müzeler mü- dürü Halil Bey riyaset etti. Belediye mektupçusu Os- man ve Darüşşafaka müdü- rü Kâmi B.ler kitabet vazi- fesini ifa ettiler. İçtimada Darüşşafakanın iki aylık bütçesi müzakere edildi. Ve (11530) lira ola- rak kabul olundu. Müessasatı tedrisiye mü- fettişi İbtahim Bain mektepte bir muavenet sandığı tesisi teklifi bir ay sonra yapıla- cak içtimaa tehir edildi. Bu tekliftte mualimlerin maa- şından yüzde birinin tevki- finden hasıl olacak fayda: lar zikrediliyordu. Halbuki bu mevzu daha tetkike şayan görülmüştür. Bunun hapishaneye tebliğ edilmiş- tir. Bu kabil hapisler İşim- diden tesbit olunacak ve on beş Haziranda serhest bıra- kılacaklardır. Bu serbesti müddeti ise 1 ay olduğun- dan serbest bırakılanlar on beş Ağustosla tekrar hapis- haneye gireceklerdir. Müessesatı sedrisiye içtimdı Mektepkarmakarışık! Müfettiş raporunda çok acı usul- süzlüklerden bahsediyor için hazırlanmak icap ediyor. Bu teklif bu sebeple tehir edilmiştir. Müfeteş raporu Müfettiş İbrahim ve Ce- mal Beylerin teftişler esna- sında — hazırladıkları rapor okundu. Rapor çok - açı hakikatları teşrih ediyordu. Hesap defterlerinin kurşun kalemile yazıldığı mübayaatta bir. takım usülsüzlüklerin mevcudiyetini bildiriyordu. Bu rapor aldiyeti dola- layısile heyeti idareye hava- le edildi. Heyeti idareden 4 aza- nın müddetleri bittiğinden bu yerlere İzzet, Hasan, Tahsin- Hafit, Fuat beyler yeniden intihap edildiler. İçtimaa saat altıda niha- yet verildi ve müteakiben hazırun izaz olundu. Mütekaitler | Mütekaitler Ankaraya bir heyet göüderecektir. Müte- kaitlerin bu heyeti, Ankarada maaşlarâ zam yapılmadan ziyade tercihan kendilerine fabrikalarda iş bulunmasını talep edeceklerdir. —e Resmi makamlar için tahsisat Vilâyet resmi makamla- rın tamir ve tefrişi — için 9100 lira tahsisat konul- muştur. Bu para ile kay- makamlık ve nahiye mü- dürlüklerine eşya alınacak- tar. — Hele şu bahtiyar ayı yavrusuna bak, benim oğlan gıdasızlıktan yakında cavlağı çekecek, bu süt içiyor... A . Lâğvedilen 18 Vilâyetteki memu- lar ne olacak? Ankaradan — gelen bir habere göreon sekiz vilâye- tin lağvı tekarrür elmiştir. Bunların açıkta kalacak memurlarına açık maaşı verilecektir. Bu suretle büt- çede iki milyon lira tasaruf yapılacağı zannediliyor. Valinin maaşına zam! Şehir meclisi bütçenin tetkıkına devam — ederken valinin maaşına da 250 lira zam kabul etmiştir. — Azizim geliyorlar... parasızlıktan kırılırken, akın, akın 16 Meayıt ea ae çe I 16 Cuma;e—ı_ı'j Siyasi Takvim Milletin rüştü Fırka programında bir dereceli intihaba işaret olu” nuyor. Yani işin bamteline basılıyor ve döne dolaşa deniyor ki: “Ancak — vatandaşı inti- hap edeceğini tanıyabilecek vasıflar, şartlar ve vasıta- larla mücehhez kılmak lâ- zımdır., Ve nihayet denil- mek isteniyor ki: “Millet —rüştünü — isbat edinceye kadar bir dereceli intihap yok!,, Her gelen böyle söyledi. Bu çok eski bir hükümdür. İttihatçılar böyle söyledi, itilâfçılar böyle söyledi bu- gün de yine böyle söyleni- | Biz sorarız bu altıyöz senelik çocuk ne zaman a- kıl baliğ olacak? AA Kadınlar mebus olursa Programın yine bir mad- desinde deniliyorki: “Fırkamız vatandaşların si- yasi hakları noktasında cinsi- yet farkı gözetmez,, ve kadın- larında mebus - olabileceği söyleniyor. Tabii böyledir. Kadın, şehri — temsil — ediyor da onun içinden birkaç bi- nini temsil edemez mi? Bu fikir fena değil, yal- niz kadınlarımız bu ümide kapılıp ta ev işlerini yüzüs- tü bırakır ve işi siyasete dökerlerse işimiz yamandır. Maksat burada değil. Ben diyorum ki, kadın- lar mebus olursa Mecliste en çok söz payı Übeydul- lah Efendiye düşecektir. * » Meclisin bir eksiği var di- yordum şimdi aklıma geldi. Bir eksiği değil epice eksiği var. Meselâ yalnız İstanbuldan dört kişi, Fakat aceba şu iktısat senesinde bir de bu taraftan kırpmak mı düşü- nülüyor? Çünkü yalnız İs- tanbuldan dört senede(67200) lira iktısat olur. Zira dikkat ediyorum da hiç bu tarafa yanaşan yok, münhallere kimse alınmıyor. Bence artık bu sene taşı da gediğine koysakta ümide bel bağlıyanlar — işi ile gücü ile uğraşsalar hem bir fik- rim daha var. Hani akın akın mebusluk — isteyenler vardı. Onların içinde bu işi ayda yüzde kâğıda ya- pacak dört kişi bulunamaz mı? Hem iş biter hem tasar- eruf olur. ©; bu değil ya. Şu millete bak a vrarro ua v — — A n A 5 a e aml. Ha AA dR ae