16 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Sahlfe 4 YARIN Fırka içtimaında izahat (Birinci sahifeden devam) olunması ihtimali bulunan ve muühtelif memleketlerde kaldırılmış olan borç için hapis uşulünün bu kanun ile bizd, de kaldırılmış ol- duğu, hupsin iadesi yerine alacaklın n — haklarını — ta- mamile temin eder bir çok tedbirle r konulmak su- retile kanun tadil edilere k Düşük Millet Meclisine tak- dim kılındığı Adliye vekili tarafından izah edilmiş ve Hukuk ve Ceza mahkame- leri usulü kanunları ile ceza kanununun da tadili için lâ- yiha hazırlanmakta 'o'duğu ve mahkemelerin teşkilâtı meselesi tetkik edilmekte olduğu, adli tebligat için muvazzaf süvari mübaşir: leri istihdamı — hakkındaki dileklerin vekâletçe de za- rüri görülerek 1931 — bütçe- sinde 750 süvari mübaşir tahsisatı ilâve edildiği ve ağırceza ve sulk mahke- meleri açılması hakkında- ki dilekler bütçe meselesi olduğundan müstacelen is- af mali imkânlarla mu- kayyet görüldüğü ve mer'i bulunan hayvan sirkatı hak- kındaki kanunun hakkile tatbiki — için — cümhuriyet müddetumumiliklerinin — ye- niden dikkat nazarları celb- edildiği ve kanunonu me- deniden — evvelki — nikâh- larla gerek bunlardan ve gerek kanunu medeniden sonraki kanunsuz münase- betlerden doğan çocukların tescili ve kayıplar hakkın- daki muamelelerle bütün bu hususlara mütcallik sair me- selelerin alâkadar vekâlet- lerce teşkil edilmek üzere olan bir komisyon tarafın- dan tetkik edileceği ve ka- nuna mugayır nikâh ya- panlar hakkında — cümhu- riyet — müddelumumilerinin tamimen nazarı dikkatleri celbolunduğu Adliye vekili tarafından ifade edilmiş ve encümence de muvafık gö- rülmüştür. Askerliğin bir seneye tenzili Milli müdafaa askerlik müddetinin bir seneye, be- deli naktinin altıyöz lira- dan dört yüz liraya tenzili ile bazı kazalarda askerlik şübesi açılmasını — dilemiş olan Amasya, Antalya, Ça- nakkale, Aydın, Samsun Bilecik, Cebelibereket, İz- mir ve İstanbul'un bu di- leklerine karşı milli müda- faa vekâleti tarafından ya- zılan — tezkerede — askerlik müddetinin | seneye tenzilinin memleketin —âli menfaati noktasından mümkün olmı. yacağı ve bedeli naklinin in- dirilmiyeceği şube açılması veya muamelât noktasından mümkün olmıyacağı veya muamelât memurluğu ihda- v dilekleri de bütçeye veya zabit miktarına teallük etti- ginden imkân hâsıl olunca nekerlik muamelâtını ve Lalk işlerini kolaylaştırmak için bu husustaki arzuların da te- mininç - çalışılacağı bildiril. miş ve encümenimizce muva fık görülmüştür. Vali salâhiyetleri Dahiliye vekâleti dahili- ye İşlerine müteallik dilek- lerden yo! vergisinin tenzili miktarının tebdili ve V, Nlerin vilâyetlere bırakılma- « /,3Maarif munzam hissesi alınması Nafia vekâletine müteallik dileklerle bir!!kte müzakere edilmiştir. Bu Vekâlete ait diğer dilek. lerin başında idare âmirle- hususu bulunmaktadır, Halk işlerinin vilâyetlerdeki hü- kümet dairelerince kolayca görülmesi ve vilâyetlerde hükümet otoritesinin takvi- yesi, taşra teşkilâtımızca da zaruri ve ihtiyaç addedilmiş ve buna ait kanunun Büyük Millet meciisine takdim edilmiş olduğu mahalli idare bütçe'e- rinden Maarif vekâletine veril- mekte olan /,10ların vilâyet: lere bırakılacağı, — mahallit idarelerin takviye edileceği ezcümle hususi varidatın il- ga edilerek meclisi umumi- ferin bültün salahiyeli levsi edileceği ve iIhzar olunan kanun bu devrede meclise arzolunacağı, polis ve jan- darma kadrolarının munta- zam ve muayyen bir proğ- ram dahilinde tezyidi ile nahiyelerde tam teşkilât ya- pılması, evvelce ihzar olu- nan proğram dahilinde her sene tezyit edildiği, yeniden nahiye ve kaza teşkilâ- tına — memleketin umumi idare ihtiyacı nazarı dikka- te alınarak yapılan prog- rama levfikan devam edi- leceği, posta telgraf şube- leri açılması bütçenin isti- taatına mutevakkıf bulun- duğu, bekçilerin yazifel esa- siyelerinde bırakılarak jan- darma — işlerinde — kullaml- mamasının temin ve tamin edileceği ve fakat silâhlı olmaları itibarile bunların vazifelerini ifa husvsunda daimi mürakabeye tâbi tu- tulacağı — köy muhtarları hakkında köy kanununun ahkâmı mevcut olup ma- halle |muhtarları ve ihtiyar heyetleri için yeni bir ka- nün hazırlanmakta olduğu cihetle muhtar ücretlerinin de bu kanun hükmüne tâbi tutulacağı, hayvan - sirkati- nin men'i hakkındaki kanun ve men'i israfat kanununun tatbik edi'mekte — olduğu ve fuhşun men'i hakkındaki talimatnamenin — tatbikına devam edilmekle beraber emrazı zühreviye nizamna- mesi ve hıfzısıhha banunları hükümlerine göre sıhhi ve ahlâki mahzurların önüne geçileceği, mahalli idarclerle belediyeler tarafından iste- nilen dileklerin takip edile- ceği, seyyar nüfusun iskânı için ehemmiyetle çalışılmak- ta olduğu iskân ve tefviz işlerinin tesiri ile biran ev« vel katl'i neticelere bağlan- ması hakkındaki dilekler, tevfiz. kanununun kabulü taribinden evvel vaki olmuş bulunduğundan kanunun bu dilekleri tamamile temin ettiği dahiliye vekili tarafın- dan izah olunmuş ve bu izahat encümence de muva- fik görülmüştür. Nafia vekâleti kısmında arzedildiği veçhile mahalli idarelerin — salâhiyetlerinin tevsli, hususl varidatın kal- dırılması ve alınan yüzde- lerin bazı zoruri ve muvak- kat kayıtlarla mahallerine terki hakkındaki — dilekle- rin müzakeresi - sırasında encümende — bulunan Bap vekil Paşa nin bu dilekleri ve mahalli idarelerin tak- viyesine karşı gösterdikleri vüksek alâka — encümeni mizce teşekküre şayan bu- Tunmuştur. Edirnenin talebi Hariciye vekâleti: Edir- ne vilâyeti konagresinin Me riçten hayvanların sulan- mast hakkındaki dileğinin, men'i tazammun — eden hiç bir hüküm ve ahit bulun. madığı ve böyle bir mani çık rinin salahiyetlerinin tevsii Tmış ise hemen izalesitabi oldu- gu, Trabzon kongresince Rus istihsali münasebetile zarar görenlere tazminat verilme- si arzu edilmiş ise de ak- talunan muahade hüküm- lerinde böyle bir kayıt bu- lunmadığı cihetle bu dileğin tervici imkânı olmadığı Ha- riciye vekâletinden bildiril- imiştir. Sayım vergisinden ten- zilât Maliye Vekâleti: 1- Sa- yım vergisinin tenzili ve çilt hayvanlarile kuzu ve oğlak: ların resimden istisnası ra- porları tetkik edilen 53 vi- lâyetten 39 vilâyetçe arzu edilmektedir. — Encümende izahatta — bulunan Maliye vekili esaş verğinin devletçe harbı umumiden evvel alına) mıktardan — fozla - olmadığı diğer kısmının (*/.28 ile 40) idarei hususiyelere ait bu- bulunduğunu ve bu kısmız vergiyi çok gösterdiğini ma: liyeye ait kısmında tenzilât icrası hiıdematı umumiyenin ifası için zaruri olan varida- tın temini noktasından müm- kün görülmemiş olduğunu ve esasen 35 milyonluk aşar vergisinin İâğvından sonra 5 milyon hayvanatı ehliye ve 3 milyon arazi vergisi alın- dığı cihetle çift hayvanları: nın resm'nden istisenası - caiz olmakla beraber tatbikatta da müşkülât ve sul istimal- lere meydan bırakılmış ola- cağını ve manmalih mecli- lise takdim için hazırlanmış olan sayım lâyihasında bü- tün hayvanlarla tiftiklerin resminden ”,20 tenzilât ic- rası ve kesilen kuzu , ve oğlaklardan alınan resmin ilgası teklif edildiğini ve bu teklifin bütçede 1 buçuk mil- yon liradan fazla tenzilât husule getireceğini derdest bulunan lâyihanın bu esas dahilinde hazırlandığını en- cümecace bildirmişlerdir. Kazanç vergisi 2—Kazanç vergisi mese- lise takdim edilmiş olan ka- zan vergisi lâyihasında biraz mağduriyete gidildiği, seyyar satıcıların vergiler- den istisna edilerek hususi hükümlere tabi tutulduğu köylüler için mühim mua- afiyetler temin edildiği ve ziraatle iştigal ettiği halde muayyen zamanlarda çalı- şanların amele addedildiği kara değirmenlerinin iratları üzerinden vergiye tâbi tu- tuldukları, İstanbül murah- haslarının (piyasa yerinden uzak fabrika — mahsülleri- nin piyasa — yerlerindeki yazıhanelerinin kazanç ver gisinden muafiyeti) hakkın- daki dileklerine karşı fabri- ka haricinde bulunan yaz- hanelerine ve satış mağaza- larına ayni fabrikadan mal alıp satan ticarethanelerden fazla bir muafiyet temini Aâdilâne olmıyacağından bun- lardan kazanç verğisi alınmı- yacağı Maliye vekili tara- fından izah edilmiştir. Arazi tevzii 3 — Köylüye arâzi tev- zü, bazı vilâyetlerde köy- lülere tevzlüi istenilen ara- ziden devlete ait bulunan- Tarının mukadder bedellerle köylüye tevzi edilmekte bu- Tunduğu ve devlet elinde varidat geliren bu gibi arazı bırakılmaması bir prensip olduğu, istimlâk suretile tev zli istenilen arazinin de büt- çeye mütealük bir mesele olduğu vekil tarafından ifa- de edilmiştir. Muamele vergisi: Vergi- nin İâğvini istiyen 25 vilâ- yetin dileklerine karşı Ma- liye vekili Beyfendi mua- imele vergisinin kaldırılmasına ılmdlııl halde hukuki mâni Evvelki gün Kumkapı da Piâdi sokağında esraren giz bir vak'a olmuşlur. Bu hususta almış oldu- ğum munzam ve mufassal Kumkapıda Çadı: Çelabi Plâdi sokağında 15 numa- ralı hanede antikacı Pavli EFf. namında birisi mal sahibi olarak ikamet etmektedir. Bundan bir ay mukad- dem berayi ticaret Roman. yaya giderek zevcesi madam Kalyopiyi yalmız başına ev- de bırakmıştır. Herzaman evinde yalnız kalmaktan korkmiyan ma- dam Kalyopi bu sefer de ge- ne yalnız kalmaktan körk- miyarak üç odadan ibaret olan evinde oturmağa baş- lamıştır. Fakat bundan iki gün ev- vel başına bir kaza gelmiş, şimdi oturamaz olmuştur. İşte bu esrarengiz kaza- nin İç yüzü şudur : Fakat bu sıralarda evin yukarı katında bir patırdı duyulmuştur. Hiç bir zaman aklına bir tehlike getirmeyen madam Kalyopi kedi bir şey | devirdi. zannile koşarak yukarıya çıkmış odaları ara- mağa başlamıştır. Aramıiş, taramış, fakat bulunduğunu ihracattan kâ- milen kaldırılacağını himaye- lâzım bir kısızanın sanayi için | prim vermek suretile bu ver- ginin tesirinden himaye ça- | düşünülmüş olduğu: | releri nu ve bu esaslara göre ha- zırlanmış olan kanun lâyi- basının Büyük Millet Mecli- sine taktim edilmiş bulun- duğu ve İstanbul murahhas- larının (fabrika muafiyetler indeki müşkülâtın kaldırı!arak basit bir şekle ifrağı) hak- kındaki — dileklerine karşı bu meselenin gümrük kanu- nuna tâbi olduğunu ve idari bir mesele ise kolaylıkla temin olunacağını ifade ve izah etmişlerdir. 6— Arazi ve musakkafat vergisi, 39 vilâyet kongreleri tarafından tadili istenilen arazi ve müsakkafat vergi- sinden şikâyetin kıymet tak- dirinden çıklığını ve bundan dolayı Büyük Millet meclisi- netakdim edilmiş olan lâ- yihada, hal mümessilerinin komisyonları da - fazlalaştı- rılmış nisbetin indirilmiş ol- duğunu, araziden ağaç ve- saire dikilecek kısımları için nev'ine göre 3 seneden 20 seneye kadar muafiyet konulduğunu, bataklık taşlık arazideki — nisbetlerin — in- dirildiğini seylâp — vesaire dolâyisile bir tahavvül hu- sulüne verginin tenzili icap ettiği takdirde bunun da yapılacağının temin olun: duğunu, Müsakkafatta — ta- mirat payı bırakılıdığını zi- ral müzakkafatın vergiden istisna — edildiğini nisbetin indirilmiş olduğunu ve halk lehine mühim tadilât ya- pıldığını Maliye vekili bil- dirmiştir. Gaziantep murahhasları- nin (gümüş meskükâtın kal- dırılması ve kaçakçılığın men'i) hakkındaki dileklerine karşı Malive — vekili, gü- müş maskükatın teda vülden men'i hakkında bir kanun bulunmadığını ve cümbhuriyet merkez bankası açıldıktan ve paramız tesbit edildikten sonra o taraflarda da kâğıt paranın ayni suretle teda- vül edeceğini ümit eldiğini K DEYEMAE AU a NN L EROALE ST TDEN y ae YALARLRA LK KUREN SAT AAAT R Te — ee AYU Ğ Öçake Boğazı sıkılan ve y çalanan kadın bayılmıştır YA l ne kedi görmüş ne bir şey! Tekrar aşağı inmiştir. Araada beş on dakika geçmemiş, yukarıdan yine bir patırdıdır. işidilmeğe başlanmıştır. Bu sefer madam Kal.- yop!, koşarak yukarıya çık- mış, doğruca yatak - odası- na girmiştir. Odada ne kedi var ne köpek, vane cin var ne pe- ri fakat yalınız odanın için- de bafif bir. duman ile keskin bir tütün kokusu duymuştur. Zavallı -kadın buhali görünce, hayret için- de kalmış ve yavaş yavaş ürkmeğe başlamıştır. İşte bu meseleyi tahlile kalkışan madam Kalyopi iki saniye düşündükten son ra, bu dümanın yangın baş- lanğıcı olmasından korka- rak hemen odanın her ta- rafını aramağa başlamıştır. Yangın değil Odanın her tarafını ara- ' yan madam Kalyopi niha- yet karyo'anın altını ata- mak için eğilerek karyola- nın eteğini kaldırmıştır. İ Fakat omra yabancı | bir adam görmüştür. | — Hayalimden değil be | nim, kimsenin bile geçmiye- ce-ği şüphesizdir. İşte bundan ve cenuptaki kaçakcılığın men'i için hududumuzun vaziyetine göre muhafaza teşkilâtı yapılacağını ve bu- nuün icin icap eden tedbir- lerin alınacağını beyan et miştir. Maaril vekâleti: Ana mek- tepleri açılması vilâyetlere ait veznif cümlesinden bu- lunduğu ve bu mektepleri açacak vilâyetlere muallim yetişlirmek üzere Çapada kız muallim mektebinde iki sınıf mecut olduğu vekâlet bütçesinden yalı mektebi açmağa imkân olmadığı ve bu- günkü yatı mektepleri ma- halli idarelerden alınmakla olan , 10larla idare edi! mekte ise de 1931 hazira- Bıindan — itibaren mahalli idarelerden , 10 lar alımn- mıyacağından takriben 2 bin mevçutlu yatı mek- teplerinin de mahalli idarelere devr - olunacağı orta mektep ve İise ması hakkındaki - dil. vekâletçe de mühim görül- müş olduğundan nüfusu 10 bini geçen yerlerde orta mektep; 20 bini geçen yer- lerde İise açılması prog- rama dahil - bulunmuş - ol- duğu ve ancak — bütçeye ve muallim miktarına müte- allik bu ihtiyaçların sıraya konulması zaruri olduğun- dan bu tene bütçesi müsa- it oldukça sekizer orta mek- tep ve İise açılmasına çalı- pılacağı Maarif vekili Bey- fendi tarafından ifade olun- muştur. Bu beyanat encü mence muvafık görülmüşlür. ve saat 9 da Suyvare. | l | KHAFSI üzü gözü par- BEN - AMER SİRKI Takslın Talimhane Meydanı ( Telefon B.H. 47 ) Bugün ve yarın tanı saat 5 te Matine Biletler itibaren tedarik edilebilir. 3 ilâ 12 yaşında olan çocular tenzilâtlı tarifeye dahildirler Ehali, sirkı her gün sabah saat 10dan itiba- ren akşama kadar ziyaret edebilir. | dolayıdır ki aklımda, fikrim- | de olm'yan bir korkusuzlukla odanın her tarafını aradıktan | sonra karyolamın altınıda ara* mak için etekleri kaldırdım. Gözüme gölge gibi bir şey | iliştiğini hissederek dikkatli bakmak isterken o ara, girt- lağıma bir elin l gördüm. Ah.... diyebildikten sonra keadimi yerde buldum. İzbandut gibi herilin biri gözleri fırlamış, mütemadi- yen beni boğmak istiyordu. güç hal ile: — Ne istiyorsun? diyebil- dim. Fakat, o nebir şey le- tediğini, ne de bana yaptığı işkencenin sebebini söylüyordu « Bir elile gırtlağımı sık- mak, diğer elile de yüzümü, gözümü parçalamağa çalışı- yordu. O ara, bu hainin beni öldürmek istediğine kani ola- rak Allaha dun etmeğe baş- Tadım. Bön dua ile möşgül- dum, o da ağzıma bir bez sokmakla... Ağzımı kapamak için çok çalışlım fakat ne çare ki mükavemet edemiyordum. Onun için ağzımı açarak bu vahşinin yapacağı her işkenceye katlanmak çaresiz: Tiğini hissederek ağzımı açtım. Ağzımın açıldığımı gören halin herif hemen elindeki | Lezi ağzıma tıkayarak son defa gırtlağımı bir kerre daha sıktı. Maksadı öldürmek olan bu adam, benim bu halimi görünce hemen beni bıra- teki karak evimin her tuarafını ü altüst etmeğe başlamıştır. kol Aramış, taramış nihayet tal birşey bulamayınca yalvız İstil iki büyük ve kiymetli halı- —| kaj yı alup gitmiştir. Aradan birkaç saat geç- taş tikten sonra yavaş yavaş, Mi kendime gelir gibi oldum. eh gözlerimi açtım fakat, kal- hi kacak bir vaziyette değildim. Güç hal ile ağzımdan pa, çavrayı — çıkararak: ayoğa kalktım. Penceremi açarak bir feryat kopardım ve bu feryadınıı müteakip yine bayıldım., Kalyopi bundan sonrasını komgularına atfen söylüyor. “o esnada imdada yetişen komşular açık bıra- kılan kapıdan içeriye gir- miş vc beni ayıltmağa başla- mışlar ayıldığım zaman ken- dimi komşuların kolları ara- sında buldum. — Tüylerim diken diken- di. Hikâyesini anlatan ma- dam Kalyopi sözünü burar da bitirmişti. Meseleden haberdar olan zabıta bu hususla tahkika: tına başlamış ve aradan çok sürmeden fail Ertman Ago- bu yakalamıştır. Hakkında* ki tahkikat evrakı ikmal edilerek Adliyeye — teslim edileceklir. A, $ l sabah saat 10 dan