25 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

25 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

25 Mayıs Veremliler artik kur- tuluyorsunuz ! Üçüncü devrede de Fridman aşı— sının. kat'i şifası anlaşıldı ! Feldmam — verem aşısı | doktorlar meveuttur. Çiçek | Buhranın. Önüne geçmek , için ’Sporun inkişafı rekabete nihayet verilecek! hakkınd akimakale'lerimizin karilerimizin çok alâkasını uyandırdığını, birkaç gün evvel Fransız gazetelerinden biri- nin bir makalesini tercüme münasebetile yazmıştık. Ka- rilerimizden aldığımız birçok mektuplar gene bizi bu mevzua dönmeğe icbar edi- yor. Karilerimizden bazıları bize soruyorlar: — Fridman aşısı Kalmet aşısı diyorsunuz bunlar ne demektir, mahiyetleri nedir ve biribirinden farkları na- sıldır? Rica ederiz bizi tenvir ediniz. —Diyorlar. Biz de maruf doktorlarımızdan bi- rinin yardımını temin ettik. Bunlar hakkında birkaç makale neşredecoğiz. Bugün bu Aaşıların kâşifleri olan profesör - Fridman ile pro- fesör Kalmetin resimlerini Karilerimize takdim ediyo- ruz. Profesör Fridman Berlin Darülfünun Verem tetkikatte, mücadelesi — profesörüdür. kendi ismini taşıyan aşısı ve- rem olmuş kaplümbagalarda bizzat keşfettiği bir verem mikrobile yapmıstır. Bu mikrop her nekadar verem mikrobu ise de kap- lumbağalarda yaşadığı ve onun vücuduna ve şera- fti hayatiyemize intibak et- tiği için kaplumağalardan büsbütün başka şeraitte yaşay- an insanların vücudunda yaşa- yabiliyorsa da bastalık yapa- mıyor. Bu mikrop vücuda canlı olarak ithal edilirse vücut seferberlik yaparak bu mikrobu mahvedinceye ka- dar uğraşıyor. Bu uğraşma zamanında yaptığı müdafaa cisimleri sâyesinde kendi har- talık mikroplarını da zarar- sız bir hale koyuyor. Hasta- hk çok ilerlememiş bir halde ise onları güldürmüyaor, bu suretle hastanın vücudunda hem şifa ve hem koruma tesis etmiş oluyor. Feridman aşısının — nazarizesi budur. Çiçek aşısının nazariyesi de budur. O da insan vücudun- da çiçek hastalığı yapamı- yacak olan Safir, Çiçek mik- robunun canlı olarak vücuda ithal edilmesi demektedir. Tatbikat, nasıl çiçek aşı- sında muvaffak olduğunu gösteriyorsada Fridman ve- rem aşısınında —muvaffak olduğunu yaptıkları yüzbin- lerce tecrübelere istinaden iddiâ eder - birçok — maruf emaadr aa Doğrumu? Vekâletten cevap bekliyoruz Devlet demir yolarındal da bazı ufak tefek ihtılâs p,hİırındın bir kısmının tahâkkuk etmekte olduğu söylenmektedir. Yülnız meselede şayanı dikkat bir şey varsa oda, bu ihtılâs meselesinde alâ: kadar olan memurlara: — Eğer doğru ise « gön terilen müsamahadır. aşısı ile Fridnan aşısı arasında hiç bir fark yoktür. Yalınız Çiçek hastalığı ile Verem hastalığı arasın- çek hâd seyreden yani kısa bir zamanda seyrini ikmal eden bir. hastahıktır. onun için çiçek aşısı yalnız koru- yucu bir şeydir. verem ise Buğday konferansı | Londıra 23 (A.A) —Buğday daalürrtetle vibAde: O idıs Ç ; konferansına iştirak eden Leh a bir fark vardır. 8 e | | re yukarıda isimleri | murahhaslar, vücuda murahhas heyeti relsi, bilhas- sa Bulğar, Macar, Leh, Romen ve Yugoslavya murahharla. rının konferansa tevdi ve tek. lf edilen karaz — suretinde İmevzuu bahsolan daimi ko. mitenin — teşkili aleyhinde rey vermiyec. klerini bildirdik. lerini töylemiştir. - Lsh/baş- murahhasının beyanalına gö. geçen gelti- | | zilmesi düşünülen bu daimi Prafesör M. Fridman | lerile komitenin Avrupı hükümet Avrupa — haricindeki hükümelerin ihracat siyase- setlerini biribirine uydurmağa | memur teşkilât ile . buğday uzun seyreden senelece sü- ren bir hastalıktır. Binmen- aleyh Verem aşın Çiçek daşısı gibi yalnız vikâye de- ğil, mevcut olan — haataliğı da iyi etmesi yani şifa ver- mesi imkânı olan bir aşıdır Tatbikat bu noktayı da te- yit etmiştir. Bu böyle olduğu halde neden gerek Avrupada, gerek memleketimizde bunıhu ' kadar itiraz ediliyor? Buna cevap vermek uzun sürer. Bünu başka bir makâle le anlatırız. Burada yalnız şukadar söyliyelim ki, Al- manyada bu aşı keşfedildiği zaman Tiberkülin usulü mo- da idi. Bir çok doktorlar ve Sânatoryomlar bunu kul- lanıyorlardı. Bir çok pro- fesörler ve maruf hekim- lerin zihninde hep bu hü- kümran idi. Araya maddi menfaatlerde giriyordu.Onun âçin hepsi bu. yeni aşıya hücum ettiler, Fakat oza- mandanberi * Tıberkülin , insanlarda şifa vermediği artık kabul edilmiş gibidir. Tiberkülin — öldürülmüş fasan verem mikrobudur. Mikrop öldürülmüş amma zehirleri — tamamile imha edilememiştir. Onun için veremlinin vücuduna girdi- mi eski ve uyuyan verem Hocaklarını uyandırması ih- timali mevcut olduğu görül- müştür. Bunun için bugün Tiberkülin - kullanan bazı Sinatoryomlar pek çok ihtiyat ile kullanmak mec- buriyetindedir. (Sonu yarın) Kulağımıza kadar gelen şaylalara nazaran, ihtilâsları maaşlarından — ödemiyecek kadar az para alan ihtilâr Ia alâkadar maaşlarına bir miktar zam yapılacak, bu zamlarla kat'i suretile ihtilâs edilen para- Tanm ödenmesi temin edile- cektir. * Dünyanın hiç bir yerhıd memurların ihracatı yapan memleketler arasında e) kuvvetli bir rabıta halini alacağı ümidin- de bulunmaktadırlar, Konferans, buğday siyax ıdl ıılııııııdı ıııüıııııck bir Sertababete Eşref B. tayin edildi Hayim Na: om efendinin | vefatından son P | ra vekâletle P idare edilen Daülkelp has- tanesi ser te- babetine dok- Eşref B. or Eşref Bey tayin edilmiştir. Eşref Bey sekiz sene bi- lâfasıla aynı mücmsese de ça- lışmış, tıbbın bu braşında ihtisas peyda etmiş kıymetli bir doktordur. Eşref Bey 333 senesinde müesseseye dahil , olmuş, bir sene sonra Anadoluya geç- mişti. Muesseseye avdeti 341 sene- sindedir. O tarihten itibaren merhum Hayim Naom efen- diye muavinlik, etmiştır, Reşit Galip B. Gençlik teşkilâtına me- mur oldü , Ankara 24 (Hususi) Ay- din mebusu - Doktor. Raşit Galip B. Halk fırkasının genç Tik teşkilâtına memur edil. miştir. Gençlik teşkilâtının kütüphane ve tarih encü- meninin mesalsi için ocakta bir devre tahsis edilmıştir. Asılsız haber Ankara 24(Hususi) —Mil- lit müdafaa vekâleti. müste- şarı - Derviş paşanın tekaüt, lüğü me'selesi asılsızdır. Paşa - vazifesine devam etmektedir. böyle ip bir usulün tat- “bik edilmediğini blkl]lrlı için memleketimizde de bu- na tevessül dilemiyeceğinden eminiz. Nafia - vekâletinin nazarı dikkatini celbederiz, hareket ve faaliyet bulun ması hususunda herhangi bir. teşebbüse girişmemiş olmakla beraber ancak bu yolda müp terek bir hareketin ihracat yapan memleketler arasındaki rekabeti ortadan kaldıra- bilecağini ve bu suretle buğ- day piyasasında va umumi- yetle ik-isadiyat —âleminde hüküm süren daılığın, sıkın- tılı vaziyetin bâşlıca sebep- lerinden birini bertaraf ede- bileceğini takdir. ve tasdik etmektedir. Neşredilen rezmi bir teb- liğde”Sovyetler birliği murah- has heyetinin aldığı vaziyetin bir takım müşkülât ihdas et- tiğine dair olan dedikodular tekzip edilmiştir. Konferansın teşkil ettiği komite, kabuledilen kara su- retini tatbikat sahasında ta- hakkuk ettirmek için reisin tayin edeceği bir tarihte Lon- dııdı ıoplııııuktıı İzmir için gayrette İzmir, 23 (A.A.) — Spor mintaka heyeti ile , futbul heyeti ve bütün fenni heyet- ler, bu gün mıntaka reisi Vali Kâzım paşanın nezdinde toplonarak mühim müzake. relerde bulunmuşlardır. Beş klübün verdiği takrir ile hey. Şeti merkeziye, fotbol beyeti ve bütüs fenni - heyetle, rin istifaları - vukuu — bul muş ve mttsefikan fevkâ- lâde kongrenin önümüzdeki Cuma günü sabah saat 9 da toplanmasına kerar. ve- rilmiştir. Bu müzakelerden maksat, spor âleminin da- ha geniş vo daha kuvvetli bi- cephe üzerinde hazırlan- masıdır. Kaymakam vuruldu Ankara, 24 (Hususi) — İşin- den çıkarıldığı için fevkalâde bir ysee kapılan bir memur kıqukıuıı Seyfi beyi vıırdu | Gazı H Z. V Âli Iktısat İrak kıralını tebrik etti Ankara, 24 (A.A.) — Re- itictümhur Hazretleri İrak kralı |Faysel, Hazretlerine vilâdetinin yıldönümü mü- nasebetile şu telgrafi gön- dermişlerdir: Irak kralı Birinci Faysel Hazretierine: Zatı haşmetanelerinine vlâ- detinin yıldönümü münase- betile en samimi tebrikle- rimle birlikte şabasl saadet- leri ve . İrakın refahı. hak- kındaki temenmnilerimi ibıâğ eylerim; "Gaxi M. Kemal Irak kiralı Faysel Haz- retleri atideki telgrafla mu- kâbele etmişlerdir; Türkiye Cümhuriyeti Re- isi Gazi Mustafa —Kemal (Hazretlerine velâdetimin yıldönümü münasebetile vu- ku bulan tebrikâtı fahamet. penahilerine en derin teşek- kürlerimi takdim ile saadeti fahametpenahilerile — Türk milleti necibesinin refah . ve saadetini temenni eylerim. Faysel Enistitü İzmirlileri çok : . . sevindiriyor. İzmir, 23 (ALA.)— Bur- nuva Ziraat nümüne mek- tebi ittisalinde İktısat ve- kâletinin Inşa — ettireceği. büyük zirsat enstitüsünün temel atma merasimi bu- gün vali Kâzım Pş. tarafın- dan yapılmıştır. Bu münasebetle çok ha- garetli bir nutuk söylemiş- tir. Fırka kumandanı Zeki Paşa — ile - askeri banda merasime iştirak etmiştir. Bu büyük müessese 7 ay zzarfında tamamile yapılmış olacaktır. İktisadi muhite yereceği feyizden — dolayı bütün halh memnundur- Meclisi Toplanıyor Âli İktisat meclisi 1 Ha- ziran taribinde, Avkarada aktı içtima edecektir. - Âli iktısat İmeclisinin müzake- ratta — bulunacağı — mesail etrafında hararetli görüşmeler tahmin yapılacağı olumu- yor. Bilhassa Bu mevaddın içinde şayanı dikkat olurak şunlar vardır: 1 :— 1929 tediye muva- zenesi. 2 — Fındık me'ni tağ- ş#lş talimatnamesine ait rapor. 38 — Afyon men'i tağşiş talimatnamesine ait rapor. 4 — Harici tiraret ofisi raporu. Âlı İktisat meclisinin 24 azaşı da. 1 Haziranda An- kârada hazır bulunacaklar- dır. Bü zevatın - başlıcaları şunlardır. Ticaret Odası kâtibi umumisi Vehbi, — Hasan, Celâl, Nizazi Âsım, Hüşeyin Münir, -Ziraat bankası umum! müdürü Salâhattin, Şerifzade Remzi,Nazmi (Kooperatifleri temsilen), Sureyya (İdhalât tacirlerini temsilen), Şevki (Vapurcuları temsilen), Mu- rat (Zahire borsası relsi), Murat Kâmil (Madencileri temsilen Hüsteyin Şükrü (İe tanbul ziraat erbabını tem> silen), Rifat (D.D. yollarını temsilen), Suphi B.'ler (Ban kacıları temsilen) ve müm- taz Pp. LT EŞÇYT UA Evyıkanlar mahkemede Bundan bir kaç ay ev- vel Gaatada Murat B. in evini yıkarak bir kaç kişi- nin ölümüne sebebiyet ve- ren Bodos ile Yaninin mu- hakemesine dün Ajnırceza- da devam edilmiştir. Heye- t hâkime bazı şahiterin celbi için muhakemeyi ta- ik etmiştir. Sahife 3 S.fadyomda bü- yük galabelik (Birinci sahifeden devam) Rebiin arka arkaya yaptığı fki tehlikeli hücum favülle karşılandı. Yunan şampiyo- nu aleyhlerine olan bu iki tehlikeli frikik cezasını bin Mmüşküâtla atlatabildiler. Vakit vakit Misafirlerimizin de teh- likeli akınları Galatasaray kalesine de heyecanlı daki- kalar geçirtiyordu. Bütün bu tehlikeli oyunlar da Burhan, Nihat yetişiyor, topu tekrar hasım kalesine gönderiyorlardı. Kale tehlikede Misafirlerimizin sağdan iler- lüyen bir akınımı Ulvi durduru- yor, fakat topu vaktile yere vurmadığı için aleyhlerine sorbest vuruş cezası verildi. Fakat tehlike de atlatıldı. Rebinin, Kemalden mu- hakkak golleri kalecinin çok mabhirane kurtarışlarile ne- ticeriz kaldı. Dün çok güzel oynayan Mehmet, Kemalin aldığı pası nefis bir surette orta- Yadı. Lâtif hu fırsattan İsti- fade ederek topu boş kale- ye atamadı. Muhakkak bir gol de böylece gitti. Biraz sonra . misafirleri- mizin bir akını kornerle ne- ticelendi. İyi koörner atmayan ra- kiplerimirz. bundan istifade edemediler.! Ulvi kurtarıyor ! Top bir aralık Galatasa: ray kalesi önünde, Tehlikeli vuruşlar. Muhakkak bir göle inti. zar edilirken topu ÜUlvinia ellerinde görüyoruz. Devrenin bitmesine az var. Mehmet hasım kalesine çok güzel bir süt attı. Lâkin Yunan kalecisinin kurtarışı da o kadar güzel oldu. Birinci devre. bu şekilde bitti . İkinci devre İkinci devrenin başlan- gici mütevazin her iki tara- fin güzel hücumile geçiyor. Hele misafirlerimizin sol- dan yaptığı tehlikeli bir hü. cum Burhanın yetişmesile krıldı. İkinci gol Devrenin onuncu dakıka- sında Galasarayın çok kıymetli bir. hücumu Rebi soldan ilerileyor ve Lâtife pas veri yor, Lâtif de Necdete, Necdet de durmadan to- pu ikinci defa Yunan kale- sine sokuyor. Galebiyet artık Galata- saray için muhakkak bir su- rette temin edilmiştir. Stad- yom alkış sedalarile çınla- yor, “Yaşa, var ol, sesleri yükseliyordu. Beyhude gayret Bu İkinci gol Galatasa- raylıları ne kadar açtı ise misafirlerimizi de o kadar sıkışık bir vaziyete soktu. Bütün didinmeleri bey- beyhüde Galasarayın tazyiki misafirlerimize göz — açtırt muyordu. Böylece Calatasa- ray 20 maçı kazandı. Sarı kırmızılilar dün çok güzel bir oyun(oynayordular. Bu zaferden dolayı ken: dilerini tebrik ederiz. A, R,