2 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran Muvakkat | Bütçe ! (Birinci — sayfadan Konya sulama idareşine | 2587, İstanbul darülfünu- | nuna 142 bin, Yüksek mü- | hendis mektebine 54:870, Tuz inhihar;idaresine 237.221, Müs-| kirat inhisar idaresine 400 bin, Tütün inhisar idaresine 1,500,000 liralık muvakkat tahsisat verilmesi hakkında- kabul kanun lâyibaları edilmişlir. Mezkür lâyihalarına göre bu tahsi- sat 1931 senesi Meclise verilmis olan bütçe ki kanun mali için lerine göre tevzi ile fasık lar arasında münakale icrası Heyeti vekile kararile yapı- lacak ve bu idareler kava- nini mahsusalarına tevfikan tahsil oldukları varidatın Haziran ve Temmuz | lâyihasının fasıl ve madde- ' | | etmekte aylarında da tahsil ve yetine devam edeceklerdir. Demiryolları ve liman- lar bütçesi Müteakıben Devlet De- miryolları Limanları İşletme Umum — Müdürlüğü bütçesine 922.177 lira mu- vakkat verilmesi hakkındaki kanunun müza- geçilmiştir. Bu lâyihasile — Devlet Umum Mü- ve tahsisat keresine kanun Demiryolları dürlüğü, İşletme ve inşaat umum müdürlükleri namile iki ayrılmakta ve inşaat umum | raptof vekâle müdürlüğü nafiyaa Nafia tine raptedilen Devlet Demir- | yolları ve Limanları lnşaat lunmaktadır. kısmı maaş ve ücretleri vekâlet mevzuu tahsisattan dairesnin ta- mütevvellit tea- ve mezkür bütçesine verile- cektir İnşaat #hhüdatından ve haziran. dairesin hüdatı ndan mütevellit Haziran, Temuz 1931 ayla- rında tediyesi zaruri lirayı me- | geç- memek şartile Nafia Vekâ- leti tarafından tediye - edi- lecektir. Devlet Demir yol- ları işletme umüm — müdür- baliğ 6 milyon lüğü için verilen iki aylık tahsisat mezkür — idarenin Millet meclisine tevdi edil- olan — 1031 senesi lâyihasının miş bütçesi fasıl ve maddelerine göre tev- zü, müdiriyetin "teklifi Nafıa Vekâletinin tasvibi ile yapılacak ve müstahdem ve arının ret v Tefrika No : 17 mişte değildi. Ekseriya Enis- | le Adnan salonda beklerken Hicranın odasında konuşulduğunu duyuyorlar" dı. Bu ses, daima Hicranın kile karışan diğer bir kadın sesiydi. Enis veyahut Salim bu ciheti sordukları zaman Hicran sükütla : — Halam, bir arkadaşım, Salim veya süt annem.. Diye cevap veriyordu. Bir gün, Enis, merdiven- de, Süt nine ile karşı kar- amam |halardan (Birinci sahifeden devam) Tasarrufun memleketin işsizliği ve işsizleri hesabına | zam yapan şekli tasarrufta- ki maksadı kaybettirir. İşsizlik ahlâk ve seciye üzerinde, ruhi kıymetler üze- rinde en muzir âmildir. Dünyanın her tarafında hükümetler ( Şomör ) deni- len işsizler sınıfına yardun etmeği prensip kabul etmiş- ken burada işsizlerc bir kat | daha işsiz. ilâve edecek bir | şeklin tatbikine mücbir se- 1 bep nedir? | Eğer tasarrufsa beş yüz, | bin memurun Memurin ka- l nunu, Teşkilât kanunu ve da-| ha bir çok kanunlarla mukay- | yet ve muayyen haklarının | kesilmesile ele kaç para ge- çer? Bupek cüz'i tasarruf | için başka yer kalmadı mı? Trenlerden — kesilebi liraya baliğ 0'an tetkiklerinden ke- nihayet kırta- harcirahlardan ke- binlerce Avrupa silebilir ve siyeden, silebilir. Fakat lekette iş olmadığı ve çok olduğu şu zamanda işsiz- | lere işsiz katacak, işsizliği bir kat daha arttıracak me- | murlardan kesilemez. Vaziyeti endişeli muha- Bu iş Üzerinde yalnız para ta- sarrufu gibi dar bir muhit bu vaziyette, mem- işsiz keme etmek lâzımdır. yoki yevmiyeleri ifa için 1931 bütçesile ve- tahsisat yekünunu hiç bir suretle tecavüz ey- lemiyecektir. Umum Mü- | dürlük — işletmekte olduğu Demiryolların , Limanla- rın ve iskelelerin varidatını | cibayete devam edecektir. rilecek Bu kanunun müzakeresine geçilmesi üzerine Eskişehir Emin Bey söz alarak bu idarenin ikiye tefrikdeki sebepleri ve | yeni teşkilâtla bir tasarufu edilip edilmediğini Maliye Vekili amamen ticari bir | meb'usu vemin sormuştur. cevaben, İi mahiyette bulunan işletme işleri fenni bir iş olan insa- at işlerinin ayrılmasındaki lüzumu işaret ederek bu suretle devlet demiryolları işletmesine ait Çleri bundan doğdu. | rına teşhis tün bu günkü| ıstıraplarının W candamarına dokunmaktır. Bu gün için tasarruf ya- | bir günlük beylik beyliktir diye düşünmemek parkeu ve yarına karşı bu tasarru- | fan neticelerini ince cele mek, sık dokumak lâzımdır. Hâkikati gizlemeğe lü- zum yoktur. Meclis te, hü- kümet te, herkes te ıtiraf et- tik ki: günkü bu ih- tiyaçların zaruretlerile karşı kargıyadır. Ve zaten taşarruf fikir. Bu memleketin vaziyeti, âcil Memlekette işsizlik faz- ladır, bir. hakıkattir. çoktur, bir hakıkattir. Her memleketini İşsiz seven, vatanını seven, samimi Türk bu hakıkati söylemekten ürkmeyendir. Memleketin — hastalıkla- koymadan gördüğü gibi mizi tedavi edemeyiz. Fırkadan olunuz - veya Memleket endişeleri karşısında elbette müstakil olunuz. yalnız memleket - fırkasın: dansınız. Bugünün yaraları dertleri, ist- rapları, üzerinde vereceğiniz hükümler çok mühimdir. Huzurunuzdan — geçeçek tasarruf prensipleri ve bun- ların tatbik usul ve kıymet- leri üzerinde eden de, işlerin daha salim bir şekilde cereyan edeceğini söylemiş- tir. Bültçe encümeni reisi Ha san Rahmi Bey devlet De- miryolları bütçesinin encü- mende henüz tamamile tet- kik edilmediği cihetle bu idarenin ikiye ayrılmasında elde edilecek tasarrufun de- recesini rakamla ifade ede- cek bir vaziyette bulunma- dığımı söyliyerek demlştir ki: “Bu yeni teşkilât ile 25-30 milyonluk bir sarfiyata mü rakabe altında almış olmak" ta bir faydadır. Bizim için hükümetin bu teklifini mem- nuniyetle kabul etmek icap eder., Bunun üzerine kânun reye konularak kabul edil- miştir. Meclis perşembe günü toplanacaktır. teklif etti bulunmağı ise, . | bunu, Hicrana olan muhab- Muharriri: Hüseyin Zeki şıya geldi ve tanıdı. Bu ka- | dın, Erenköyünde Hicran | ile beraber gördüğü kadındı. Sordu: | — Bu yaz, yanında otur- duğunuz hanım, şimdi İs- | tanbula mı geldi? Genç kadın kızardı ve cevap verdi: — Evet, zavallı fakir oldu da... Evini sattı, oğlu ile beraber İstanbulda otu- ruyor. — Ya! Birde oğlu mu var? | — Evet, süt kardeşim. Süt kardeşine beti için yapmıştı. Bir gün, büyük l Apartımanın kapısında, iri- yarı, esmer, sert bakışlı, po- | yoldan ordu . matla parlayan — saçlarile, | kırmızi boyünbağına ilişti: rilen sarı bir halka ile, yu- | muşak bir fötr — şapka ile, | tıpkı azılı bir hayduta ben- | zeyen bir erkeğin, kendisine | bir göz atarak, önünden cı- garasının dumanını savura savura geçip gittiğini gördü. Kendi kendine: — Ne iş yapıyor ? Fai- desi olunabilir mi? — Teşekkür ederim, ça- lışıyor ve hayalını kazanıyor. Hicran, şüphesiz, muha- vereyi kısa kesmeği arzu ediyordu. Enis, ısrar etmedi. Tanımadığı bu şahıslar, ni- çin onu alâkadar etsindi? | muavenette | Bu kararı geri aldırmak, tasarrufu bağka sa yapmak memleketiçin birlüzumdur diğer bütün lâyihalardan da daha fazla kıskanç olunuz Bir çok kanunların siya- net ve muzahereti altına | giren memur işleri size bir tadili bını da tevcih edecektir. Bu çok kanunların ica. zencirleme bir tadil vaziye- tin kabulü mahiyetinde ola- bilir. Herhangi bir sebeple olursa — olsun — kanunların ancak kabiliyeti tatbikiyesi olmıyanları üzerinde tadil doğru olabilir. Bir prensibin bir cüz'ü- nün husulü için büyük ka- nun cüzü'lerinin heyetl mec- muasını değiştirerek team müllerimize, ırkımıza, âdet- lerimize, yaşayışımıza giren ve memleketimizle tamamı tamamına intibak edecek alışkınlık bulan mevzuatı kaldırmak, bozmak doğru değildir. Velev az, velev çok Biz diyoruz ki bügün memurla- rın vaziyetleri üzerinden ya- pilacak tasarrufu daha başka | kurtarmak ka- ve bu imkân sabalardan bildir leketin içtimal bünyesi üze- mem- rinde hiç bir vakit memur | meselesi kadar mücssir ola- maz. Memur, bütün hayat ve ehliyetlerini artık meslek olarak kabul edilen vazife- sine hasretmiş ve memleket hesabına emilmekte | olan insandır. Memur, sermaye- ye istinat eden sınıf değil- dir. Bunu vazifesinden başka bir sahaya sevketmek bir | lâyiha ile kabildir. Fakat başka saha olmadıkça ve me- muriyet hüviyet ve benliği- ni temessül etmiş bulundukça, memlekette müteharrik ser- maye az oldukça bu, bugün kurtarılmak istenilen vazi- yetin istikbalini de çürötmek olur. Hükümet bir prensibin tatbiki için müfrit hareket edebilir. Fakat Meclis bu haddi tabiiye ifratı e | eder. Tasarruf lâzımdır. Bunda hükümetle beraberiz. Kabili- |1 yeti tatbikiyesi olmayan İcra kanunu gibi bazı kanunların tadili lâzımdır. Bunda da | hükümetle beraberiz | Bugünkü prensip'er'n fat-' — Vay köpoğlu! diye söylendi, tam bir haydut!.. Bu erkek, Enise o kadar lesir etmişti ki, bundan Hic- ran hanıma da bahsetti; ak- şam Üzeri kapılarını iyice kapamasını tavsiye ederek herifin şeklini tarif etti. Bu esnada Adnan Salim geldi ve başka şeyler konuşuldu. | 'ç ay olmuştu ki, Enis, | Hicran hanıma kur yapıyor. | :u. Lâkin ilk gününkünden diç bir farkı yok değildi. Eskisi gibi ciddi veüçnk teklifli de — görüşüyorlardı. Genç kadın, Enise, onu sev diğini itiraf etmiş olmağla | beraber, âşıkımın en nteşli , arzularına mukavemet edi- | yordu, Bazan, kendilerini, biri birlerinin kollarında unutu- | yorlardı. Enis, sevgilisinin buselerile sermest ve mes'ut iken, o anında herşeye malik bik edildiği takdirde memle- ket için faydalı olacağında a şüphemiz yok. Fakat bi- taraf bir memleketçi görüşü ile bir noktada hem taban- tabana zıttız. Biz diyoruz k! memleket işsizlikten bunalmıştır. Henüz | yeni iktısadi prensipler bu memleketin yüzünü güldür mek için hazırlandı. Memlekette işsiz çoktur. Yeni iktısadi prensiplerin icapları bu ve muzahir oluyordu. Bu günkü vaziyette ıstı- sınıfa da muin raba şifa verileceğine bu ıstı- rabı çoğaltacak mahiyet alan her hangi bir tedbirden şid. detle tevakki etmek dır. lâzım- İşte hükümetle bu nokta- da ayrıyız. Ve Mecli: #i zaman bu lâyihanın red- iâlinize geldi- î”uhafız Gücünün Yıldönümü Ankara, 1 (A.A) — Mu- hafız alayı ve muhafız gü- cünün dokuzuncu yıldönü- mü bu gün öğleden sonra İstiklâl apor sahasında zen- gin bir — proğramla edilmiştir. Klüp reisi İs- mail Hakkı Beyin hitabesini baş. ağır tes'it müteakip eğlencelere lanmış ve bu meyanda siklet alaturka ve alafran: ğa güreş müsabakaları ya pilmiştir. — Davetliler ara- sında Büyük Millet Mec- lisi Reisi Kâzım —Paşa Meclis vekillerinden Vâsıf Bey ve birçok meb uslar, milli müdafaâ müx reisi teşarı Seydi Paşa ve | birçok erkân daha ve ümerayı askeriye ve zabitan bulu- nuyordu. Ayrıca kalabalık bir halk kitleside sahada şenlikleri seyretmiştir. Ankara, 1 (ALA Muhafız gücü atletleri bu sabah saat 6-da mukarrer dedilmesini ve tasarruf icap- 'seyyhatlerine çıkmışlardır. Bi- larının başka sahalara dö- külmesini memleket namına istiyoruz. Tekrar ediyoruz ki bu Millet meclisi bir tek muhataptır. noktada bütün Müstakilde, fırkacı da, çift- çi de memleketin ıstırapları- na lâkayit olamaz. Kanunla- rın tebdillerini, tadillerini 1s- tilzam eden ve moemurları haklı endişeye bu vaziyet kurtarılmalıdır. Hükümet sahası geniştir. sürükleyen için tasarruf Tekaüt kanununun icap- larına her memur mutava- atle mükelleftir ve buna za- ten hazırdır. Onun için te- kaüde sevk — meselesi bir hükümet işidir. Fakat bugün | mukabil göstermeksizin lâğiv, memur tensiki bir meclis ve yani bir memleket işidir. Mebus Beyler: On dört milyon Türk yeni iktısat inkılâbına sizi memur | etti. İlk ve en büyük karar- nızı memleketin vaziyeti ma- liyesini tesbit ederken vere- ceksiniz. Bu aralık,;yarınının en- dişeleri hesap edilmeksizin elinizden geçecek herhangi ir işde yarına hesap verilmesi mukadder olan kararlarınızı verirken hasis olunuz. Türkiyenin gerek iktısadi, iç- timai bünyesi üzerinde bilâ- gerek ticarl ve gerekse olabileceğini sanıyordu. Lâ- kin bir hareket, bir söz, Hicranı kendine getiriyor ve uçurumun ta yanında iken her tehlikeden şayanı hay- ret bir soğuk kanlılıkla çe- kiliveriyordu. Enis, deli oluyor, en az gin ihtirasları, en acıklı in- kisarlarla — neticeleniyordu. sevgilisinin evinden, kulak- ları uğulduyarak , - dizleri titriyerek, perişan bir su- rette çıkıyordu. Hicrana ne yarmıştı! O kat'i bir suret- te reddediyor: Metresin olursam, diyor- du, seni kaybederim. Arzu ettiğin şeye malik olduk- tan sonra, benden yüz çe kadar yal- virirsin. Ya sonra, ben ne kadar bedbaht olurum, bili- yormusun? Senin — olursam | büsbütün olmalıyım. siklet yürüyüş mebdei olan Sı trenle hareket etmiştir takımı da bu akşam vasıta müessir olacak bir kusura düşmeyeceğiniz ümni- yesini müntehipleriniz taşı- yor. bütün yardım elbette İşsizlere dünya milletlerinin etme- | lerinde bir vardır. | — Bügün fuzuli | masrafları kısarak sebep görülen memle- ketin mühtaç olduğu tasar rufu yapınız. Fakat memurun maaşı fuzuli masraf değildir. | Hele bugün için iki manası | ardır. Biri Kâ | nunlarla edilen hakkidir. iş sahibi | dehadır. k Bütün taleplerimizi Memurdur. siyanet Biri de va hide irca ediyoruz: î Müesses kanunları zen- cirleme değiştirmek doğru değildir. Memurladan — tasarrufu reddediniz. ve meselâ Türk | ocaklarının milyonlara ba | liğ olan borçlarını ödeme- | ği tehir idiniz. | Bn âcil değildir. Tasarruf vapılacak başka maddeler bulabilirsiniz | W Maksadımız hem size,hem bu tasarruf prensibi etrafın- W da faaliyette bulunan hühü | mete hakiki vaziyeti efkârı umumiye ifade etmektir. İşte hakikat! Bunun kar- şısında milletin mukadderatı hükümlerir Tzd birde ağzından | İşte bu, apaşikâr idi; Hicran, ev'enmek istiyordu. Enis, anlamamazlığa — geli sonuna ka dar sadık kalacağına ye- minler ediyordu. Hepsi boş! Genç kadın, Bittiği yolu iyi bdı;lyordıı veo,daha kuvvetli idi. Bu kadar hararetli yor, hayatının bir rabıta, Enisin hayatında de- ğişiklikler hâsıl ailesinin nazarından kaça mazdı. Delikanlı, Hicran- dan başka, Hicrana ait olan şeylerde: başka — her ihmal ediyordu. Hattâ an- nesi - b.le.. Firuze hanım oğlunun bir budalalık pacağından korktu, mese seleyi kaymakam Sabri Ef yeaçtı. Sabri efendi, bir ettiği için şeyi ya !