15 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

-— etkisinden NarzılNiçin, I Muholîi O!dum? l Muhtelif kuwvellervaz ziyeti haber aldılar Fırka kat'i hüviyetini mutemet- Hiklerden sonra aldı Bu itibarla Müdafaai bu. | bahsetmeğe lüzum görmüyo- kuka girmiyen kimse kalma- mış ve bttabi mütelif kuv- » Vvetler de vaziyete agâh olmuş- tu. Memleket teşekkülü o'ması itibarile böyle bir karışıklır ğin ehemmiyeti yoktur. — Fa- kat her yerde teşekkül ede- rek bir mühürle aza yazan ve biribirinden haberi olmayan teşekkülcükler iş! karıştırıyor« du. İstanbulun bazı yerlerinde itimatsızlık göslererek girmiyordu. Bunun âmili de müdafaai Hukuk ismi altında çalışanlara itimat olunmaması idi. Fakat sonlara doğru bu vaziyet te zail olmuş ve iki taraf gibi olan Müdaffaai Hu- kuk hemen tam hüviyetini almış Anadoluys elinden ge ea yardımı yapmağa başlamıştır. Bü teşekküller zamanında ben de Beyazıt ve havalisinde çalışmakta ve mahallât inti- habatını yoluna koymağa gay- ret etmekle idim. Ve daima arkadaşlarla temas ve içtima halinde idik, Muhtar hayetleri namzet- leri merkezi umumi mabiye- tinde bulunan heyetle temas olunarak değil resen tanzim olunmakta idi. Biz bu bahis üzesinde fazla israr edecek değiliz. Müdafaai hukukta, M. M. grupunda çalışanlardan da mrereseskAAAA KK AA KAT AAA AA AA AAA LA AYA LA LAAAAAAAAA ene izahat,veriyor! Acaba sebep nedir? Behçet B. | tiğimiz şekilde bütün müdafaai | vazilesi bittikten ve artık te- | duk. Vazan: Sabık Halk Fırkası azasından rüz. Ancak yukarıda izah et- | hukuk ve diğer teşekküllerin tihsal edilmesi icap eden şey kazanıldıktan ve Türkiye Os- manlı Padişahlarından halas bulduktan sonra her şey tabii vaziyetine girmeğe başladı. Fırka Ve henüz unutulmayan ya- kın tarih içinde Halk Fırkası yeni (9) umdesi ile meydana | çıktı. İlk hamlede memleketin her küşesladen Fukaya yüzler- ce aza girdi, Memur, esnaf, işçi, çiftçi volhasıl bülün memleket sınıf- | karı dahil oldu. Accak Fırkalardan ağzı yanan bazı zevat girmediler, Fırka büyüdü. Buaralık cere- yan eden vak'aya — meraklı | olmadığı gibi nasıl muhalele. te svk olunduğumuza keyfi: yeti ile de alâkadar değildi. —| Fakat Biz bittabi bu za- man Fırkanın en çok faaliye- tini deruhle etmiş bulunyor- Mutemetler Fırka büviyeti kat'iyyesini | bilhassa mutemetlikler ihdas olunduğu zaman almış ve bütün Fırka tarihçesi de bu teşekküllerden sonra memle- ketin idari, içtimal mevcudi- yeti arasına girmiştir. | (Devamı var) Tütün tacirleri tütünleri için inhisara müracaat etmiyorlar Tütün inbisar idaresi şon günlerde yeni dauliyet safbaları göstermeğe başlamıştır. İnhisar idaresi tarafından şimdiye ka- dar iyi pıpo tütünü yapılma- ta idı. Halbuki üç tacir bir müd- det evvel bu hususta müraca. at etmişlerd'r. Halendenümu> nelik tötünleri imal — etmiş bulunuyorlar. Pipo tütünleri. nin kilosu binbeşyüz kurüp tan piyasaya sevkedilecektir. Merhun - tütünlerin :ııı- yenelerine — gelince, inhisar idaresi, — müracaat — eden tacirlerin müracaat tarihlerine nazaran tütünleri muayene etmektedir. Şimdiye kadar kavalalı Hüseyin Beyle diğer bir taci-in tütünleri muayene edilmişlir. Bu hususla inhisar umum müdürü Behçet B, de- mişur kiz * Müracaat eden tacir'erin tötünlerini muayene ediyoruz. Yalnız, tacirlerin henüz kumu azamı bu hususta bir teşeb- büste bulunmadılar. Müracnat edenler mahduttur. ve onlar da birkaç gün evvel geldiler, Tütün ishisar idaresinin hariç memleketlerde ki faali. yeti hakkında da Behçet B. şunları söylemiştir: *— Ecnebi memleketler- deki — fabrikalarımız, — şimdi, fazladır. Size bu etzafında — malünükt a. verirken şu taksimi yapayım. Evvelâ: Eskiden — fabrikala- mnmız — ve — münasebetimiz | olmadığı halde halen (fah. rika yapılmakta — olan mem- leketleri Cenybi ve Şimali A- merika, İsviçre, İngiltere, Su- viye, Saniyen: Fskiden fabrika: mız olduğu halde, şimdi mu- kaveleleri daha müsait yeralt. ler tecdit edilen memleketler: Fransa, Belçika, Felemenk, Denimarka, Mısır, İrak, Salisen; Tetkik edilmekte olan müracaatlar da şu mem- leketlere aittir: İsveç, Norveç, Fenlandıya, İspaaya, Çin,. —— a Mekteplerde İmtihanlar başladı Bilâmum — liselerde, orta | mektep ve muallim mektep- lerinde imlihanlar dün haşla. tarştır. Tabiat imtihanları tahriri yapılacaktır. Bu grupun sualleri Vekâ- | Tetten gelmiştir. Diğer ders'serin'imühanları | da mektep idareleri tarafından ihzar edilmiş olan suallerden #ifaben yapılecaktır. İmtihan: lar Maarif müdiriyeti tarafın. dan tayin olunan bir heyeti mümeyyize buzurunda — icra olunacak ve 30 — haziranda bitecektir. Doktorlar : İktısatçılar toplandı! Dün Ankaraya hareket ettiler Doktoların kazanç vergb> leri hakkında ki fikirlerini te- bit üzere, etmek eski Türk ocağı binasında bir içtima aktdetmişlerdir. Bu içtim'ada, hülen olduğu veçhile, beyanname usulile vergi alınması için hükümetin merkeziye nezdinde teşebbü- satta balusmağa karar ver- mişlerdir. Ankaraya gitmek üzere, ara- larından Dr. Fahrettin Kerim, Bahri İsmet; İhsan Arif Beyleri tefrik etmişlerdir. Doktorlar - dün — akşamki ekspresle hareket etmişlerdir. Heyet gitti Köy mekteplerinin inşaatı- ni tetkik için seçilen dört kişilik heyet bugün köylere | gitmiştir. Ha gayret! Bulgaristan harıl ha- rıl resim indiriyor Bulgaristan hükümeti, güm- rük tarifelerinde tadilât yap- makta devam ediyor. Bulga- ristanın bu husustaki noktai nazarı şu şekilde tebarüz et- mektedir: Hariçten zaruari ih: tUyaçlar için ithal edilmesi icap eyliyen mevadın gümrük resimlerini tenzil. Bu meyanda son günlerde iki madde için daha karar ve: rilmiştiri 1 — Sardalya balıkları için kullanılan zeytinyağ. 2 — Peynirleri tuzlamak | için kullanılan tuzlar. Harict ofis * Toplanamadı Dün harici ticaret — olisi idare komitesi, mutat haftalık içtimamı, ekseriyet hâsıl ola. mamasından aktedememiştir. Bu haftaya ait içtima bugün yapılacaktır. Bizden söylemek... Zonguldakta bir ma. den mühendis mektebi yapılmıştır. Bütün asri tesisatı havi olan bu binaya tam 800.000 lira sarfedil. miştir. Avrupadan beşyüz— altıyüz lira aylıklı müte- hassıs — getirmedense memleket gençlerinden yetiştirmek evlâdır. Fakat nedense, ta- sırruf yüzünden bu se- ne bu maktep lüğvedil- miş ve 8CO.000 liralık © oanım binalar çinlere top aynamak için yüz- üstü bırakılmıştır. Bu nedir? Tasarruf... * * Müskirat inhisarı da tasarruf maksadile bir gçok memuruna yol ver- di. Sanradan da ikrami- ye dağıtmaya hazırla- miyor, Buda bir nevi tasar. — vuf... Şuhalde: Biz bu nevi tasarrufa Israftır deriz, sen İster dinle İster dinleme! Bu içtimalar üç gün sürecek ve mühim noktalar konuşulacak Dün, Ticaret odasında, Türk iktatçıları cemiveti iki ayda bir aktettikleri mutat içtima- larını yapmışlardır. Bu içtimada Ticaret odosı kâtibi umumisi Vehbi, Za- hire borsası kâtibi umumisi Nizamettin Âli, Şirketler ko- miserlerinden — Remzi Saka B. lerle cemiyet azasından bazıları bulunmuşlardır. İçte malar dün, bugün ve yarın olmak Üüzere Üüç gün süre- cektir. Ruzname — berveçhi atidir: Konferans: Müderris Mü- nir bey, İstanbul Darülfünun | İktısat müderrisi. Nazari iktısada göre Rasyo- nalizm Konferans : Dr. Muhlis Etem Bey, İstanbul Darülfünunun Varidat nereden ? Cemiyet, san'atkârları koruyacak 4 fakirlere yardım edecekmi! Dün içtima eden tiyatroculardan bir grup Türk tiyatro san'atkârları cemiyeti dün saat 15 de bir içtima rktetti. İdare heyeti: Reis Tevfik, kâtibiumumi Er- tugrul Suphi, Muhasip Halit, Aza Memduh, Baha, Ahmet, Refik Beylerden müteşekki- dir. Vefat eden san'atkâr Kü- çük İsmail Efendinin ailesine taziyer — edilmesi hakkında görüşülmüş ve içtima | nihayet verilmiştir. * Cemiyet reisi Tevfik bey gayelerini şu enretle izah et- mektedir: Memleketimizdeki -tiyatro san'atkârları, şimdiye kad»r himayesiz kalmışlardır. M v cut heyetlerde inlizam ve san- atkârlar —arasında ahenk ve iribat mevcut değildir. Sanatkârlar arasında tam ... Mezarlar projesi (Birinci sahileden devam) söylenmektedir. Bu mezarlar şehre uzak mesafelerde oldu- u İçin mevcut cenaze ara- baları da kâfi gelmiyecektir. Ayaı zamanda hali hazırda mevcut cenaze arabaları bir çeşitlir. Arabalar da muhte- Hf mıntakalara göre bir takım dereceler — alacaktır. Bu arabalar mıntaka be- dediyeleri emrine verilecektir. Habeş verildiğine göre me- zarlıklar işinin iltizam halin- de verileceği söylenen me- zarcı çirketi bilhasıa mezar taşçılarından mürekkep ola- caktır. Ve yapılacak mezar- hıkların taksimatı, sandıkala- rın İnşası Avrupa — mezarları tarzında olacaktır. Bu mezarlıkların İnşasını müleakip eski mezarlıklardan ölüler bu yeni mezarlıklara pakledilecektir. Yenl mezar- hktarın çıhhi olmasına itina edileceğinden bugün — şebrin en mutena yerlerinde bulu- nan mezarlıklar kaldırılarak Belediyenin yöpacağı — mun- tazam bir. plân da | bir ittihat ve tesanüt sakseresAeşeRAE K AAA AAA AAA AAA AAecA iktısat müderris muavini İktısadi ilim şubelerinden işlötme iktısadı (Betriebswirtschaftslehre) 1 — İşletme iktısadı, mef. humu mahbiyeti. 2 — İktısadi ilimler ara- sndal! İşletme iktısadil! Mil- let ve cihan iktısatlarının bu mevzu ile münasebetleri 3 — İşletme iktısadi bi gisinin * ilminin - sistemi — ve problemleri. 4 — İktisadi hayatta ve iktısadi tedrisatta işletme iktı- dınin rolü, Konferans: Dz. Orhan Sa- adetlin Bey, İstanbul Darül. fünunu müderris muavinlerin- den Kooperasyon ve Koope- | ratifin cemiyet ilibarile mana | ve ehemmiyeti. | yücu- da getirmek ve işsiz olanla- ra İş temin etmek ve müh- tacı muavenet olanlara yar- din ve teşekkülleri bir inti- zam ve disiplin altında olmak ve şimdiye kadar fena bir iz bırakan tiyatro sahnelermizi nezih bir vadiye sek ve san'. atkârlara lâyık olduğu mevki ve hürmeti temin maksadile (Türk — tiyatro — san'atkârları cemiyeti) namile bu cemiyeti teşkil ettik. Cemiyet şimdilik, İstanbul san'atkârları namına çalışacak ve bilâhare faaliyetini Anado- luya da teşmil edecektir., Hey'eti idare, nizamnamesi esasisini hazırlamış, vilâyete vermiştir. İzmit davamız (Birinci sayfadan devam) mahkeme retsi vekilimizE:hem Ruhi beyi müdafaasını yap- mağa davet etti. Vekilimiz hastalığı dolayısile müdafaasını tamamlayamadığını ve elyevm hasta olduğunu söyleyerek: Arif Oruçun davası efkârı umumiye davrasıdır. Binaena- leyh; Bu husustaki müdafaanın hazırlanması için mehil isterim Dedi, Müddelumumi ve Valinin vekili müdafaanın - tebhirinin kanuna uygun olmadığını yöy- ledi'er. Heyeti hâkime verdiği kararda vekilimizin hastalığı- nı kabul ederek davayı 6 Tem- muza talik etti. bınalar yapılmasına müsaade edilecektir. Mezarlıkların — etrafındaki arsalar bu münasebetle Beledi- ye tarafından sattırılacaktır. * Mrahaza henüz bu vaziyet için encümenin kararını bek- Jemek lâzımdır. Mezarlar ve mezarlıklar - projesinin kesbi kat'iyet etmesi ikf üç haftaya mütevekkiftır. Belediye bütçesini tasdik ettirememiş Belediye bütçesinin tasdiki ve sair bazı hususat hakkında izahat vermek üzere Ankara- ya giden Vali Muhittin Bey henüz avdet etmemiştir. Vali Beyin ne zaman geleceği henüz malüm de- değilsede husust surette ab dığınız malümata nazaran da- ha bir müddet Ankarada ka- lacağı anlaşılmıştır. Çünkü: Rüfekasına yapılan zamları kabul edilmemektedir. Maahaza Vali beyin bu bir iki gün zarfında avdet et- meleri muhtemeldir. Dubalar Su alıyormuş Koprü dubalarının su al: dığı hakkındaki — riyayetlere fen müdürü Ziya B. diyor ki: — Köprünün dubalarına icap ottiği zaman biz gu veri. yoruz, İcabında da suyu fazla bulur biz — boşaltırız. Binaen- aleyh böyle birşey mevzuubahs olamaz. Şimdi İtrıyatçılar şikâ- yet ediyorlar Gümrük tarife komisyonu- nun mükarreratı. kolonyacı- ların lehine olmokla beraber mesele yine kapanmış değil. dir. Bu sefer de - itriyat- çılar, — bazı hilekârlardan müştekidirler. Çünkü Wtriyat- çılıkla alâkası bulunmayan bazı açık gözler, müsaadesız ve meçbul fimalara ait etiket- lerle piyasaya mal sürüyorlar. İtrıyatçılar tarfından bu hu- susta şöyle bir hesap yapılıyor: Bir kilo ispirto 160 ku- ruştur. ve kolonya yapmak için 40 kuruşta esans masrafı vardır. Bu miktarı da ilâve eder. sek, bir. kilo — kolonyanın masrafı 200 kuruşu — bulur, Halbuki, bazı kimseler kile- su 120 kuruştan kolonya sa- tıyorlar. T yali g0 'e Üye Meeclisin ictimat (Birinci sahifeden devam) ellerinden alınması kat'iyyen eaiz görülmem ktedir. Evvelce haber verdiğim gibi bu mesele Mecliste mü- him münakaşalara ve muanı- zalara sebebiyet vereceği an- laşılmaktadır. Haber aldığıma göre Bütçe encümeni lasarruf işinde dört evas nazarı dikkate almakta- dır. 1 — Devlet makanızmasını sarsmiyarak tekaüllükleri gelmiş memurların tekaüde sevkleri 2 — Beş sene müddetle bir — zarureti kat'iye hğsil ol- maksızın bariçten memur alın- maması. 3 — Müstahdem ve Nam- zet memurların çıkarılması 4 — Baremle yapılan zammı maaşların rel'i. Bu süretle icap eden tasarruf yapılmamış bulunursa kalan kısım Bütçenin başka fasılla- rından yapılacaktır. Kazım Pş, Bugün geliyor Meclis relsi Kâzım Paşa dün trene bindiğini içir ancak bugün şehrimize gelebilecektir.