15 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

15 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Sevgi Cemiyeti Eski eserleri koruma için işe başladı Denizli, 13 (A.A.) — Memleketin tekmil münevverleri halk kevinde toplanarak “Eski eserler sevgi, cemiyeline aza kayd- olmuşlar va dokuz kişilik Idare heyetini seçmişlerdir. İçtimada hazır bulunan ve bu işle yıllarca uğraşan esbak — mebuslardan Ahmet Muhip Bey cemiyete etmiştir. eki ve güzel bir vazo hediye Denizlide çekirge mücadelesi devam ediyor Denizli, 14 (A. A.) — Sarayköy, Buldan we Çiâril kaza , larının bazı taraflarında çekirge ile yapılan mücadele netice- sinde Sarayköyün, Çıbık, Daday, Göneyin ve Kerimler mın- takasında çekirge kâümtlen tmha edilmiştir. Çivrilin birkaç kö- yünde kalan çekirge ile mücadele şiddetle devamaktedir. Denizlide şiddetli yağmurlar Denizli, 14 (A-A) — Son gü yağmurlardan afyon ve susam Yağmur tütünlere yaramıştır. Muhafız Gücü* Pisikletçileri Karsta Kaers, 13, (A-A.) — Muhafız Gücü pisikletçileri bugün 16 da Karsa geldik r.Sporcular C.Halk Fırkası ve belediye Reislerile hükümet erkânı ve Mevkii müstahkem zabitanı, Muhit #spor ku üp'eri tarafından şehir önlerinde — karşılanmışlardı Sarıkamışlılar — pisikletçi! Karsa kadar teşyi etmişlerdir. Bütün Şark muhiti Ankara #porcularının seyyahatine bü- yük bir alâka göstermekte ve kendilerini derin bir samimi- yet havası içinde karşılamak- tadır. Misafirler göre yarın istirahat edecek- lerdir. Sporcular - şerefine bü- yük bir ziyafet verilecektir. Kastamonuda neler oluyor? Kastamonu, 14, (ALA.) — Bu hafta urgan pazarlarında 17692 kilo urgan satılmıştır. Piyasa şayanı — memnuniyet bir haldedir. Urganın batmanı 350 4C0 kuruştur. Urgan imali gün geçlikçe artmaktadır. Bu sene geçen senelere nisbetle fazla urgan satılmıştır. Stok mal yoktur Kasıomonu,14(A.A )—Hava- lar soğumuştur. Hararet 25-30 dan 9 dereceye inmiştir. Almanyada Kargaşalıklar Berlin, 13(A. A.) — Ber- linde, Hamborgta kargaşalık- lar olmuştur" Berlin borsasın- da fiatlar düşmüştür. Fakat bankaların müdahalesi bir in- hidam vukuuna mâni olmuy: tur. Reischban iskonto faizini artırdı Berlin 13 (A.A.) — Rels- ehban iskoto faizini yüzde beşten — yüzde yediye — ve merhunat — ikrazat — faizini de yüzde altıdan yüzde sehize — çıkarmıştır. Yogoslavyagazeteleri ve Fransa Belgrat, 13 (A. A.) — Yo göslavya gazeteleri, hariciye nazırı M. Marinkoviteh'in nut- kundan bahsetmekte va bu münasebetle Fransanın Avru- panın yeniden - tensiki husu- sunda sarfetmekte olduğu ye- ni mesaiyi takdir. eylemekte- dir. Amerika bankaları ve Almanya Vazhington 13 (A.A.) — Amerika — bankaları Alman- yada — yalırmış oldukları kısa yvadeli sermayeleri vi cekmeğe — başlamıştır. proğramlarına mlerde yağan devamlı veşiddetli | mahsulleri müteessir olmuştur. | Bir sui kast Nankin 13 (ALA.) — Çin cümhuriyeti — harbiye nazırı bir sul — kasta kurban gitmiştir. Ingilterede vaziyet Lcndra 13 (AA.) — L- berallerle amele — fırkası arasında tam — bir — itilâf hasıl olmuştur. Crnton hükümeti Kanton, 13 (A.A.) — Kanton hükümeti — devletlere — bir nota — tevdi ederek — kem- disinin resmen — tanınmasını İ istemiştir. Turizm ve Amerika Vaşington, 13 (A. A.) Hükümet tarafından nesrolu- yahat fiatının ucuzlatılmış ol- masına rağmen cihandaki ik- tısadi. buharan ve inhitat, tu- rizm üzerinede tesirini gö | termiştir. Bu mevsim ha- 4 ziran - tarihine 150 170 — kişiye ve- rilmiştir. Bir Sovyet tahtelba- hiri battı Moskova, 13 (A. A.) — Bir Sovyet tahtelbahiri Vla- divostok limanında batmıştır. Gümrük birliği Paris, 13 (ALA.) — La Heye'daki — gümrük — bir. tiği hakkında cereyan edecek olan müzakerelerde Fransanın menafiini M. Ber- devan ile M. Paul Boncou müdafaa edecektir. sasesseseseA AAA AA AALALAA LA için 30 kadar pasaport Nihayet birinin daha başını yedi Seyyar zeytin satıcısı İlya | Efendinin karısı Sümbül H. | dün gece yarısından sonra kendisini kuyuya atmak su- retile intihar etmiştir. Hâdise çok açıklıdır. Sümbül Hanım kocasının zarüret — halinden buh- başla- uyur müteessir olarak asabi ranlar geçirmeğe herkes duktan sonra Ebussuut — cad- desindeki evinde, yatağından kalkarak, uykuda — bulunan yavrularının yüzünü, " gözünü öptüklen tonra yavaşça aşa- ğıya inmiş ve evinin alt ka- tındaki kuyunun — kapağını mıştır. - Gece Bu hâdise emasında uy- kudan uyanan kızi annesini yatakta göremeyince aramağa bir yandan da valdesinin has- talığını düşünerek başına bir kaza gelmek ihtimalile feryada ve istimdada — başlamıştır. Etraftan yetişilmişsede ku- yyuda ölüsünü bulunmuştur. ee PÜ ni aai aei ver 3 ĞÇ man rakamlara nazaran se- | Yoksulluk! açarak kendisini içine atzııştır. | Manasız sözler AERAE A YUT AM (Başmakaleden devam) fayda göremiyeceği hâlâ anla- gihip Idrak edilmemiş midir? Dünyanın değiştiği, hele ittihadı terekki zamanındaki siyasi, içtimal ve iktisadi şart- ların geri dönülemiyecek ka- dar,ana vatandan uzaklaştığını, anlamak için, o kadar büyük ferasete de ihtiyaç yoktu. Köylünün, şunun bunun hesabmna çalıştırıldığı zaman- lar çok arkada kalmıştır. Öyle “Derneklerin, filan Türk çift- çisinin, Türk köylüsünün can evinde açılmış olan yarayı teşfiye edemiyeceğine bütün vatandaşlar kanidir. Türk köylüsü *“Düğün Der. nekten, enfiye ve nargileden ziyade, kendi vaziyetinin . lâhını, kendi öz dertlerine deva bulunmasını isteyip bekliyor. Onun toprağı yoktur. Merası *Dernek, kurmak isteyen sa. bik Paşaların elinde bulunmu. yor. Küçük erazi sahipleri, Merkep yanına gebe ineğini sabana koşuyor. Erazi, çift, yol, Maarif ve ilk.. Vergilerini hep © aç merkeple bu gebe (ineğin çizdiği topraktan çıkarmağa savaşıyor. Neticedede, ahırda tezekler içinde yatıp kalkıyor. Çocuğunu okutamayor. Çamur- lu patikalarda dolaşıyor. Fa- kat, yol, maarif vergilerini de “veriyor. Mahsulü: muhtekir. ler, aç mürabahacılar elinde- dir. Üç beş dönümlük tarlası da Ziraat bankasında rehindir. Oda onu zaptetmiştir. Devrin ihtiyacı olan Çiftçi fırkası, bunlurı düşünecek te- şekköâl olmalıdır. Bu - işlerle açıkta sırıtan — dertleri, “ der- nekler, filan tedavi edemez- srerAr AYA re AT LAR AAA AAA TÜRKÜİYEE/NAFI | | Şahsiyat 1 Hazlrandan itibaren baş- hyan esnaf muayenesi henüz | bitmemiştir. Şimdiye. kadar | yapılan muayene miktarı da pek cüz'idir. Çüpkü: Hiç bir esnaf pek fuzuli mahiyette olan bu işe — yanaşmamak- ta, —hattâ bazıları muayene olmamak için dükkânlarına bile uğramamaktadır!ar. Bu hususta niçin muaye. neden — kaçtıkları hakkında bazı esnafla görüştük. Bun- lardan Sirkecide — lokantacı Ahmet Bey, diyor kiz —“ Sihhat cüzdanları dün- yanın her memleketinde var. dır, Sıhhati umümiye namına da böyle olması lâzımdır. Yal- nız bu iş diğer memleket: lerde hususi — dürette — yapıl makta ve her esnaf kendi husust doktorlarından — vihha. tinin salim olduğuna dair bir rapor alarak bizim gibi bir çok fuzuli masraflar verme- mektedir. Fakat bu işi bizde Beledi. yenin yapması asıl itiraz nok- tamızdır. Çönkü, kazanç ver. gisi, cemiyet — kaydiyesi, oda ücreti İevha, — tanzilat ve sair resimleri — veren esnaf esasen — kazancının yüzde, YARIN © Çocuklarne oldu? (Birinci sahifeden devam) tinde bir caninin mevcudiyetini göstermekte çok canlı birdelil teşkil etmez mi ? İstanbul zabıtasının gün- lerce yaptığı taharriyata rağ- men ne çocukları ve nede sıralarda Beyoğlunda Halk, huzurunda kaydedilen bu hâ- dise zabıtamız için de iyi bir humara olmasa gerektir. Bu işin bir an evvel meydana çıkarılarak yavrularımızın fe- lâketlerden kurtarılmasım te- menni ederiz. nni di ler, Hele “enfiye,ciler dernek yapmağa kalkışırlarsa... Teşkiline çalışılan fırka, en asri üsülleri nazarı itibara almak suretile çiftçi hayatının tanzimine amtl olabileceği ka- naatindedir. Onun bir iki güne kadar neşredilecek olan prog- ramında, Yunanistan, Bulga- ristan, Yugoslavya gibi çiftçi memleketlerin kabul ettikleri son tatbikattan bile istifade edilmek istenmiştir. Şimdiden telâşa, amele dik- tatörlüğünden bahsetmeğe ne lüzum vardı? Maksat fırsat- tan — bil'istifade, — hükümete yaranarak, sabık mebusluk demlerini ihyaya vesile bulun- muş olmaksa, denecek, söyle- necek söz yoktur! İaşallah Mustafa Beyle mür- şitleri Esbak Paşa Hz. nin “Dernekleri, yeni fırkayı ko- İaylıkla önleyip söndürür! Başka ne denir? Arif Oruç kşeşessarsamesA e NE İSTEYOR?. Bu sütunumuzun muharriri, müdürü hepsl bizzat halktır. haricinde gördüğü bu gazeteye bizzat Bu para nasıl verilir? Esnaf, sıhhat cüzdanları için alınan | | fuzuli paradan müşteki!/ fenalıkları her vatındaş İf mühabir. gibi yazıp bildirebilir. almak ta tahammülü haricin- dedir. Yalnız sıhhat cüzdanı olsa bu işin bir dereceye kadar kat iş yalnız sıhhat cüzdanile kalmıyor. Vaktinde muayene muayene edilince ceza hep ceza bir Sihhat cüzdanı cezastle bir- likte Esnaftan bazılarına on liraya kadar mal oluyor. Şu halde hem cüzdandan fazla para alan ve hem de ceza kesen Belediyeye hangi esnaf£ yanaşır: Belediyenin bu kabil işleri bize, hükümete — verdiğimiz wergiden daha fazlaya mal ol- duğu gibi belimizi de o derece büküyor. İstanbulda on beş bini mütecaviz esnaf vardır. Belediye bu işte hiç değilse cezasle bir arada 30-40 bin lira kazanıyor. İşte esnafı yok eden ve muayeneden kaçıran en - bü. yük sebepler bunlardır. Biz Belediyeden mahvımızı intaç edecek böyle fuzuli işler - de- gil, buhranı iktısadi dolayisi- te içine düştüğümüz girdaptan kurtarılmamızı isteriz. Beledi- ye aksi surertte hareket eder- doksanını bu uğurda - sarfet- mekte ve hattâ bazıları esas sermayelerini bile bu vergi- lere vermektedir. Binaenaleyh Belediyenin 25 kuruşa malet- tiği bir cüzdanı, esnaf hiçbir Zaman S0 kuruşa alamaz ve se, memleketimizde Emnafı dür- bünle bile görmek kabil olma- yacaktır., 'Temas ettiğimiz daha bir çok esmaf ayni maalde iza- hatta bulunmuşlardır. |- çocukların kaybolmalarına ait | | sebepleri ortaya koymadığı şu | tatbiki belki kabil olur. Fa- | olmayınca ceza, hususi doktorda | AR Fenerbahçe galip Fenerbahçe bire karşı üç yaptı Şilttede Galatasaraya galip! Dünkü tahminimiz yanlış çıkmadı. — Fenerbahçe mımız — Eintracht kımını 3—1 yendi. Esasen bu galibiyet Fenerin hakkı idi. Galatasaray mağlübiye- tinden sonra Almanlar hiç olmazsa — İstanbul — ikincisine galip gelmek istiyorlardı. Sahaya çıkarlarken de bu hissi veriyorlardı. Biribirini takip eden alkış. Önde misafirler, arada Fe- ner. Her dalmki merasim. Nihayet saat altıda hakem Zingerin düdüğü, — Takımlar yer aldı. Fener- bahçeyi şu şekilde gördük, * Rıza » Lastardi » Ziya - Ce- vat, Sadi, Hadi, Şaban, Alâ- | eddin, Zeki, Muzaffer Fikret. Oyun Almanların hücumile başladı. Alacddin d rhal topu- kap'ı.Zekiye pas, Zeki Muzaf- fere, Muzaffer kaptırıyor. Top misafirlerimizde,. Oyun müte- vazin. Yedi sekiz dakika kelele- ve şüt yok. Bu anden itibaren Zekinin arka arkaya iki, şütü. Fakat netice yok. Fikretin, sizsütleri Hele Şaban çok gü- zel akınların neticesiz kalmamasına sebep oluyordu. Nuzafferin tesir- bir | 22 inci dakikada Fener aley- hine penaltı. İlirazlar. Fenerliler büyük bir misa- firperverlikle bundan istifade etmek — irtemediler. Fikret te topu dışarı attı. 25 inci dakikada Fener aleyhine entbol. Hemen he- men 18 pas çizgisinin yanın: da Almanların çektiği Fener şüt oyuncularına — çarptı. Ufak bir kargaşalık ve gol: Şimdi Fener mağlüp lâkin ümit var. Lehimize arka arkaya üç tane firikik oldu. İlk ikisi ne- ticesiz. Üçüncüsünü C takı- | Alman ta- | t çek- ti. Topa kafa vurmak — isteyen Fikreti Almanların beki elle düşürmek ve topa vurmasına mani olmak istedi. Pek haklı bir penaltı. Fikret güzel bir şütle 40 ıncı dakikada beraberlik sayı- sını yaptı. - Fenerliler — açıldı. Oyunun bitmesine bir kaç dakika var. Alaeddin Şaban: dan pas aldı. Güzel bir çalım haricinden bir şüt. Stadyom inliyor. Fenerin ga- Hbiyet sayısı. Top santrada. Uzun bir düdük. Devre bitti. Haftayım arasında bir itk razla karşılaşıyoruz. Almanlar hakemin - değip mesini İstedi. — Fenerliler iti- raz etmiyerek istedikleri ha- kemi kabul etti İkinci devreyi Refik Os- man idare etti.Bu devre daha canlı Zekinin ani ve nefis bir şütü direği sıyırarak gitüi. Böyle daha bir kaç şüt. 23 üncü dakikada Şaban topu çevirme istiyor. Alman müdafii topu elle tuttu. Üçüncü penaltı. Fikret uçüncü defa olarak topu Alman kalesine sağ kö- şeden — soktu. Alkış oyun de- vam ed'yor. Son dakikalarda akışıyoruz. Fakat gerek Rr zanın ve gerekse müdafaanın yerinde müdahalesile tehlike atlatılıyordu. Biz de aymı yeptiık. — Fakat şey yapmalık. Oyun bu suretle 3- 1 lehi- m'ze bitti. Dün - Fenerliler güzel oy- nadı. Fakat değil Böyle olmakla bernber alı- nan netice fena değildir, Çünkü Fener de eksikti. Fenerlileri tebrik edertz. Bu maçtan evvel Galatı- saray— Kumkapı şilt müsaba yapıldı. Neticede Gala. ray 4-2 galip gelldı. K 18 pas bücumları başka — bir istediğimiz — kadar Mı:harr.ın : E. Laboulaye Mütercimi : Hüseyin Cahit Naşiri : Kanaat Küatünhonesi Garbın en mühim muhalledatını lisanımıza nakil ve tercüme ile “Oğlumun kütüphanesi, gibi bir silsileci neşriyat meydana getiren Hüseyin Cahit Beyin son tamanlarda bu çok müfit ve hayırlı mesaisine yeniden başladığını gör. mekle memnun oluyoruz. Geçenlerde Et. Vacherot'nun iki ciltlik demokras'sinin tercümesi ile başlıyan bu silsilel neşriyata Hüseyin Cahit Bey ikinci bir kitap olarak ( Vatandaşın kitabı )n ilâve eyledi. *“Vatandaşın kitabı, Fransanın hücr'yetperver muharrir. lerinden E. Laboulay'ın (Devlet hudutları) ile (Liberal Fırkası) namındaki iki eserin muhteviyatından bizi alâka- dar eden ve bizim için pel: şayanı istifada olan mevzuları aynen diğerlerinin de şayanı dikkat mütalesları havi bazı parçalarmı kısmen ihtiva eder. Bu -ser her zaman için bir vecize kıymetini muhafaza ececek ve bize bir takım haki- katler öğretecek mıhlyeuı_dlı. Laboulaye Fransada Liberal mektebisin derin kenaatli ve ateşin müdafilerinded'r. Yazıları kıymet ve teravetini hiç bir zaman gaybetmez. İHürriyet Mü.adelesine girişen kuvvetler için her vakit canlı kalacak olan böyle bir eserin Hüseyin — Cahit Bey tarafından İisan.mıza nakledilmiş olması onun kıymet ve ehemmiyetini bir kat daha arttır mıştır. “Vatandaşın kitabı,, bir vatandaş ruhu taşıyan her ferdin her zaman ve her yerde okuyabileceği bir eserdir. FİATI 150 kuruştur