12 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

12 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Bütçe kaunu İâyihası Ankara, 11 (A-A.) — 1931 bütçe kanun lâyihası Millet meclisi heyeti umumiyesine sevkedilmiştir. Millet meclisi- nin salı gününden itibaren müzakeresine başlıyacağı bu kanun lâyihası Cümhuriyet idaresinin sekizinci yılına alt bütçe kanunudur. Bütçe en- cümeninin esbabı mucibe lâ- yihasıada, cihan iktısadıyatinın teç rmekte olduğu buhranlı devre | işaret edilerek"mülbak bütçeler varidatının kat'i neticesi de dahili hesap edilerek yüksek Meclise arzettiğimiz 186.425.599 liralık varidatı yekünu tahmin | hususunda isabete en ziyade yaklaştıran esas ve karinelere istinat etmekle beraber bir taraftan varidat yekünu üzerinde büyük bir tenezzülün meucut bulunması, diğer taraf- tan 1930 senesi — bütçesinin 222 732 000 lira ile ifade edil miş olan varidat muhamme- nalı özerinden tahsilât ile ta- hakkuk eden varidatının an- cak 190 milyon küsur İira bu lunması — dolayısile pek tabit — olarak — cari mali seneye sağlam nakdi vaziyet- le girmek ve masraf bütçeleri üzerinden çok geniş tasarruf- ların - temin (edilmesini — istik zam etmiştir. Denilmektedir. " Layihada bu lüzum ve za- rürete mebni bükümetin aza- mi tasırraf cihetini iltizam ettiği zikredilerek deniliyor ki: “Encümenimizde müzake- re — neticesinde hizmetlerin mahiyetlerine ve geçen sene- lerdeki sarfiyat miktarları da nazara alınarak dahil bulun- dukları fasılların eksiklikleri- ni ilmam ve fazlalarını tay- yetmek suretile yapılan tadilâtta dahil olmak üzere bütçenin umu mi yekünu Üüzerinden geçen #enenin yekünuna — nazaran yeplan tasarruflar 39.483 699 v y 'are cemiyetinden ha- va işteri için verilip hava bütçesi içine alman 2.422 299 Hra nazara alındığı takdirde 41.908.268 İlraya baliğ olmuş: tur. Mazbatada, büyük bir nisbet dahiimde — tasarruf yapmak için geçen senelerin varidat muahammenalına — istinaden genişletilmiş olan — memleket işlerini bu nisbet dahilinde daraltmak demek - olacağına nazaran bunun ne kadar mühim bir ameliye olduğu ve fovka- lâde suretle seyretmekte olan iktısadi hâdiselerin bu ame- liyenin tcrası için lüzim gelen geniş zamanın istimaline im- kân bırakmadığı işaret edik mektodir. Mazbatata encümen tara. fından izhar edilen temenniyat aneyanında halihazırda vekâ- letierle muhtelif devlet daire- lerinde mevcut matbaaların ka- bili hazfolanlarının hazfi bunun için meclize bir kanun lâyihası verilmesi, devlet daireleri na- mina yapılan ilânların daha mazbut bir şekle konulması | we daha az masrafla edilmesi. idare Bundan başka bütçede ta- | sarrufu — tahakkuk — ettirmek için ittihazı derpiş edilen ted. birler şunlardır : 1931 senesi zarfında mün- hal kalmış olan memuriyet- leri mevkuf tutmak, bazı lü- zumsuz vazifeleri tayyetmek ve henüz namzetlik — sınıfın- da bulunan memur mülazım- larını hjzmatealmamak suretile 1931 senesi için fuli bir kadro vucuda getrmek memurların vekâlet müddet- letleri hakkındaki altı aylık kaydı. kidırmak, devlet me- mur ve daimi müstahdemle- rine memur edijecekleri ko- misyonlarıda ücreti huzur ver memek, her hangi bir memur ve müstahdemin hizmet mu- kabili alabileceği maaş ve üc- ret yekünu ayda 600 Jirayı geçmemekle takyit etmek dev- let bütçesine dahil dalrele- rin'931 mni senesi masrafla- m için 186,435,480 lira teklif edilmekte ve bu —masraflara karşılığı olarak 186,435,599 lira veridat tahmin olunmakta dır. 1931 senesi için muhtelif vekâlet ve dairelerin maşari- fatı şu suretle tespit edilmek- tedir: Şürayı Devlet İstatistik U. M. et işleri reisliği Adilye Vekâleti Nafia — Vekileti Maarif vekklefi Yekiletiş Kare kısmı Hava kısmı ni ikafar U. M 3.4560.844 7.860.451 3AĞTALT 646479 50.607 186.435.480 Varidat bütçesinin müfre. | datı güdür : Birinci kısım irat ve ser- vet vergileri yekünu 40.622.300 liradır. Bu meyanda kazanç vergisi 15.5 hayvanlar vergisi 14 mil- yon, binalar vergisi beş mil- yon 322 bin. Arazi vergileri 5.400.000 liradır. İstihlâk ve muamele vergi- lerinin yekünu 82.140.500 lira- dır. Bu meyanda gümrük 56 Mmuamı amga remmi 6 milyon İiradır. , İnhisarların safi — hasılatı yekünu 39 milyon lirayı mü- tecavizdir. Tütün 24, tuz. 6 milyon 750 bin, ispirto ve içki 5 milyonu geçmektedir. Devlet emlâk ve emvel ha sılatı. yekünu 4 — milyondur. Devletçe idare edilen müesse- seler 8 milyon 755 bin lira- dan fazladır. Bu meyanıla Devletdemir yolları iki milyon doku yüz otuz yedi bin posta telgraf 5,465,000 liradır.Umu- mi mücssesler ve — gürketler hasılatından — devlet — hieşesi 1.470.470.00 müteferrik hası 5,785,000 fevkalâde varidat 4.422.000 liradır. Yekün B & & Vd Bir muvaffakıyet Vashington 10 (A.A.) — Bugün operatörlükte cidden büyük bir muvaffakıyet teşkil eden bir ameliyat yapı'mıştır. Karıadan biribirine yapışık styamlı ikiz hemşireler, aralarırdak! müşterek göden bağırsağı tamamen kaldırılmak suretile her ikisinin ayrı Ayrı yaşamaları temin olunmuştte. Bomba ile taarruz Birmingham ( Alabama ) 1O ÇALA) — Söt tevziü kum- Panyasına ait bazı eşya ve le- Yazımı nakletmekte olan bir #tomobilin içine — bir bomba #tılmıştır. — Bombanın) derhal Co tlağ üzerine bir zenci ğ ölmüş, birkaç, kimse de yara- lanmıştır. Zabıta bu - vak'ayı süt dağıtanlar arasındaki fiyat rekabetine atfetmektedir. Süt tevzii rekabet ve mücadelesi. nin — başladığı tarihten beri bomba ile bu günküne benzer daha - yapılmıştır. taarru; Pullar basılıyor! Yeni pullar hem dayanıklı, hem s bir şekildedir . de ço İ n A $ Yeni pulların tab'ına baş- lanmıştır. Dün ilk basılan pul- lar çok nefis veçok güzeldir. Ankara, 11(A.-A) — Relsi. cümhur — Hazretlerile İtalya Kıralı Hazretleri arasında çu, tir: Haşmetlâ — Victor Emmanuel TIT Hazzetlari Roma Fehametlâ Ducd — Aoste Hazretlerinin vefatı baberini derin bir teessürle aldım. Zatı Haşmetanelerine en samimi arasında Ankara, 11 (A'A) — Müt- tehit Amerika devletlerinin istiklâl — günü — münasebetile Rolsicâmhur Hazretleri tara. fından M. Hoover Hazretle- rine çekilen tebrik te'grafna- mesile müşarünileynin cevabi telgrafnamesi süretileri aşağı: dadı Müttehit Amerika devletleri Reisi M. Hoover Hz, VWVaslhingtomn İstiklâl gönünün yıldönümü münasebetile hararetli tebrik- lerimin ve gerek (zatı devlet- lerinin şahsi saadeti gerek (Birinci sayfadan — devam) kadar sarayda istirahat etmiş ler ve bir yere çıkmamışlardır. İngiltere sefarethanesinde verilecek ziyafet münasebetile Kral Hazretleri saat 21 buçukta maiyetlerile birlikte İngiltere sefarethanesini teşrif buyur- muşlar ve şer 'lerine verilen suvarede hazır bulunmuşlar- dır. Kral Hazretleri Yalovada Gazi köşkünde misafir kalmış- lar ve şehri gezmişlerdir. Müşarünileyhin bu gün de İstanbulun muhtelif semtlerini gezecekleri tahmin edilmek- tedir. Kadın polisler intihar ediyor Berlin 10 (ALA.) — Cina: yet masasına mensup iki ka. dın memur bağlı olarak Şimal denizinde 8'ü bulunmuşlardır. Bu ikt kadın intihar edeceklerini mektupla bildirmişlerdir. Bu inti- hara tebep Hambourg zabitası kadın şubesini idare eden ka- dın memurlar arasındaki ra. kabettir. Mezkür şubede ka- “dınlar ikiye ayrılmış'ar, ve aradaki kavğalar sık sık mu- darebeye müncer elmakta ve mobilye de tahribata uğramak. tadır. İstanbulsipor İzmire gidiyor İzmir, 11 (A. A.) — İnr. tanbolspor birinci takımı şeh. rimiz Altınordu kulübile yap- tığı anlaşma net'cesinde 3 maç yapmak üzere 24 Tem- muzda şebrimize gelecektir. Bisinci maç Altinordu, ikinci maç İzmirspor, üçüncü maç Karşıyaka spor külübü ile Va. telgrafnameleri teati edilmiş. | Yeni basılan bullardan biri ve Makin lardan birini baskı makinesini, ameleyi ve makinede pullar basılırken bulunan zevatı gös* Resmimiz yeni basılan pul- | termektedir. dekesesecARAAAAA AA LA AAA SAA ASA A AAA LALARAREAA Reisicümhur Hz. leri İle İtalya Kıralı Hazretleri arasında telgraflar teati olundu taziyetlerimi beyana müsaraat eylerim. Gazi M. Kemal Gazi Müstafa Kemal Hazretlerine Ankara Bu elim vesile ile zatı devletleri tarafından lütfen beyan buyrulan taziyetten do- layı samimi bir surette teşek- kür ederim. Victor Emmanuel ö & & Reisicümhur Hazretlerile Höover telgraf büyük memleketin refahı hak kındaki samimi tememileri- min kabulünü rica ederim. Gazi M. Kemal Türkiye Reisicümhuru Gazi Mustafa Kemal Haz, Ankara Zatı devletlerinin istiklâl gününü tebrik eden telgraf larmı yüksek haz ile 'aldım. Zatı devletlerinin sıhhatı ve Türk milletinin devamlı saadeti hakkında mütekabil ve samimi temennilerimi arzet- mekle bahtiyarım. Herbet Hoover Irak kralı Soyguncu Gece soyguncusu tutuldu Polis 2inci şube müdürl- yeti Sait Hümü ve Mustafa isminde 3 gece soyguncusu ya- kalamış, evrakı tahkikiyelerini ikmal ederek adliyeye teslim etmişttr. Sarhoşluk — rezaletleri Mehmet Hilmi Efendi ar« kadaşı Mehmet Şeref ile dün laşirah bağçesine giderek rakı içmeğe başlamışlar, neticede sarhoş olarak cam kırmışlar- dır. Bu sırada cam bedelini ie- tyen garson Abdullahı döv- Mmüş, üstelik kendilerini kara- kola davet eden polis memuru Nurt Efendiye de hakaret et- mişlerdir. Haklarında tahki- kata başlanmıştır, Otobüs kazası Ayvansarayda Yakup ağa: nn kayıkhanesinde sakin Ri- zeli Mehmet ağa dün, sebze pazarından — geçmekte iken Eyüp —Eminönü seferi yapan 3559 Numaralı otobüsün sa- demesine maruz kalarak yara- Tan joför yakalanarak hak.- kında tahkikata başlanmıştır. Cuma eğlencesi! Cuma günü eğlenmek için Kısıklıya ğiden matbaacı Aram e şapkaçı Nobar su doldur- mak yüzünden kavga etmişler, veticede eli bulunan şişeler ile biribirinin başını yarmışlardır. Karısini yaraladı Fatih at pazarında sakin kömürcü Ahmet dün, geçim- sizlik yüzünden karısı Meryı Hanımla kavga etmiş, netle Sahife 3 930 da* hapishaneye 1874 kişi girmiş! 2 930 senesi zarfında şehri- | miz hapisanesine kaç kişi girdi ve çıktı? Bu sualin cevabını temin edecek kuyudat tetkik edildiği Zaman görülür ki İstanbul ha- pisanesine her hanği bir mah- kümun girmemiş olduğu, boş geçen bir gün yoktur. 930 senesi zarfında cerh, sirkat hakaret, tehdit ve emsall ceralmi adiyeden — mahküm olarak hapisaneye giren mah- kümların adedi 1874 dür. Bu yekün kadın ve erkek- tir. Tabii bunlar mahkümiyet müddetlerini bitirdikten sonra çıkmışlardır. Mütemadiyen hapisaneye girip çıkanların kısmı mühim- mini vııllı!.lı kadınlar teşkil etmektedir. Bunların cürümle- ride muhalefettir. Yani haf tanın bir günü gitmeğe mecbur oldukları emrazı zuhreviye muayenesine gitmeyenler sulh mahkemesine verilerek bir günden bir haftaya kadar ha- pis cezasına mahküm olmak- tadırlar. Bu kadınlardan hemen her gün bapisaneye girmeyen yok gibidir. 930 senesinde hapse giren- lerin yekânu 929 a nisbetle azalmıştır. Yalnız — cinayetle mabküm olanlar bu yekünu haricindedir. Bunlar dalma mevkuf ol- dukları için, — haklarındaki hüküm kesbi katiyat edince tevkifaneden — naklolunmak- tadırlar. Maarif vekili Esat Bey bir nutuk söyledi Ankara, 11 (A.A.) — Lise ve muallim mektepleri mü- dürleri bu sabah saat 11 de Ticaret mektebinde — içtima etmişlerdir. Maarif vekili Esat Bey uzun bir nutuk irat ede- relötbilhassa demiştir ki: “Bilirim ki muallimlik, daha doğru ve daha geniş bir tabir le mürebbilik gibi yüksek bir meslek mensuplarının üzerle- rindeki milli ve medeni vazife bir. heyeti içtimaiye içinde mevcut vazifelerin en kıymetli ve en şereflilerinden biridir. Öyle ki analar, babalar sevgili yavrularını milli ve medenl Terbiyeye sahip kılmak için kendi kucaklarından ve ocak- larından ayırarak tam bir em niyetle yalnız ve yalnız mek- tepteki mürebbinin temiz ve kudretli ellerine, saf ve nezih vicdanın terk ve teslim eder- ler. Çocuklarımız — burada ana baba gibi sevdikleri ve karşıladıkları muallimlerinden, mürebbilerinden aile yuvası kadar ve belki ondan daha ziyade bir dikkat ve şefkat görür, ahlâk ve faziletin, ilim ve marifetin insanlığa hür metin millet ve memlekete muhabbetin şerefi, istiklâlin selâmet ve saadeti, istikbalin yollarını ve esaslarını öğrenir- ler. Bundan sonra milli terbis ye üzerinde bir tahlil yapan Maarif Vekili ilmi zihniyetle- rin inkişafı mevzuuna toemasla demiştir ki: “Milliyet mefküresi ber | medeni memlekette olduğu gibi bizde de yurt bilgisi, türk dili, türk edebiyatı, türk ta- rihi, coğrafyası, — içtimalyatı, sanat'leri, porları gibi kültür ilimler ve vasıtalarile çocuk. larımızı telkin ve onların te- miz kalplerinde ve genç di- mağlarında tarsin edilebilir. Bu sebeple milli terbiyeyi testis için en mühim telkin vasıtası olan kültür ilimlerinle mekteplerimizde çok kuvvetli olarak tedrisi erastır. Maarif vekili Esat B. ça sözlerle nutkuna nihayet ver. tematik bir. plân — dahilinde sistek konferanslar tertip ve idaresile ameli bir mektep ha line getirilmesi muhakkak faydah olur. Esat B. muvaffakıyet dile yerek sözlerini bitirmiştir. Kongre Gazi Hazretlerine arzi tazimate karar vermiş- tir. kerereakerseAA LA sA AAA BAA RALARAALALAAA LA L AAA LA SAA LAŞA * Küçük Kadıköyünde satılık mü- ceddet kâğir hane — Kadı- köyünün en eğlenceli yeri olan Yoğurtçu Parkı yanında Çam- hca, Fenerbahçe, Kalamiş Ko- yuna nezareti fevkalâdesi olan, üç daireli apartıman tarzında iaşa olunan gayet havadar hane satılıktır. Taliplerin Ga- latada Mehmet Ali Paşa ha- nımda 41 numaraya müracaat- ları. Büyük derede satılık hane — Piyasaya Iki, irkeleye üç dakika mesalede İ panya sefarethanesi sokağında bülbül- lerile meşhur Sefarethane bah- çesi karşısında iki dalreye münkasem apartıman tarzında inşa edilmiş hamam, elektrik, terkosu havi (9) odalı 26 nu- maralı hane satılıktır. Talip- lerin Galatada Mehmet Ali Paşa hanında 41 numaraya müracaatları. Kalamışta satılık, kiralık İlânlar İ_U Aksarayda e - satılık hane — Tramvaya üç dakika mesafede dört kat, yedi oda, mutfak, kuyu, bahçe, elektriği bavi hane satılıktır. Talip- lerin Galatada Mehmet Ali Paşa hanında dl numaraya müracaatları. Satılık hanesi olanlara — Pek şerefsiz yerlerde olmamak gartile, 1500 liradan 2000 li- raya kadar dört, beş odalı satılık hane, dükkânı olanların Galatada Mehmet Ali paşa hanında 4l numaraya müra- caatları. Satılık emlâki olanlara — Galata, Beyoğlu, Şişli, Maç ka, Osmanbeyde satılık apar- tıman, hanesi, Galata, Beyoğlu, Eminönü, — Sultanhamamında mağaza ve dükkânı, Sultanah- metten Beyazıda, Beyazıttan Fatih ve Aksaraya kadar ha« nesi olanların Galatada Meh- met Ali Paşa hanında 41 nu- maraya müracaatları. mükemmel köşk — İskeleye, istasiyona beş dakika mesafe- de plâjlar civarında, munta- zam bahçe dahilinde nezareti fevkalâdeyi haiz (24) odalı, müştemilâtı saireyi havi köşk satılık olduğu gibi toptan ya- hut dört kısım olarak kiralık. tır. Taliplerin Galatada Meh- met Ali Paşa hanında di nu- maraya müracaatları. Kadıköyünde mühürdarda satılık hane — Dört kattan ibaret on bir oda, mutfak, ku- yu, bahçe, elektrik, havagazl. banyoyu hâvi nezareti (fevk- alâdeyi haiz hane satılıktır. 'aliplerin GCalatada Mehmet Ali paşa hanında 41 umara: Satılık çiftlik, arazisi olanlara Anadolu, Rumelinde — satılık çirtliği olanlar ile Boğaz- içi, Haliç marmara sahillerinde Fabrika inşasına müÜsait arsa, veya arazisi olanların Galntada Mehmet Ali Paşa hanında â1 numaraya müracaatları AREa0İ b Apartıman haneinşa etmek istoyenlere — Apartıman, hane, dükkân inşa etmek isteyenler ile Üsküdar - Kısıklı trathvay gü- zergâhında ve diğter sayfiye —— mahallerinde (Villa) tarzında ; köşk insa etmek itteyenlerih Ga- — latada Nehm, F nında — 4i '