27 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Atletizmi kurtarmak: zamanı geldi! — Bizde atletizm denince çalışmıyan heyetler akla geliyor — Atletizmde-Bümudür diye Kücet yok. Pek tabit budur. Gençlerin vücutlerini kuv- <etlendiren, dimağlarını terbi- — ye eden, idare ve muhakeme lerini arttıran atletik . S darın yukardaki yazdıkla- mmızıdan ibaret olmadığını; “atletizimin ferdi sporlar oldu- - #unu bilenlerdeniz.| Fakat ne çareki bizde bu #porlar birer hiç olmuş, gör- düklerimiz de çalışmayan he- — yetler, antrenörler ve sahasız- hk olmuştur. * Bunun — neticesini de her zaman görüyoruz. &'Daha spor kelimesini işidir işitmez — gözlerimiz — yalnız — “meşin bir top arkasından koşan igençleri görüyoruz. Hem öyle bir seyredişki ko- €a bir kış mevsimi yetmiyor: Mmuş ğibi yazın da kan ter içe- risinde kalarak bu gençleri takip ediyoruz. İşte bunda bile her defa- snda bir şansızlık kelimesi tut turarak kendimizi avutmağa çalışırız. Ah filân güzel bir şüt çe- kecekti ammu geç kaldı Hele o güt biraz daha aşağıdan git- seydi muhakkak gol olurdu. Ah filân biraz daba koşsaydı gibi sözleri hem söyler hem de din- leriz. Bu sözler bir kere iki ke- ve değil bütün bir mevsim müd- detine devam eder,Hiç bir kimsede ortaya çıkıp: —Efendiler futbol ferdi bir idman değildir. O, ferdi şpor kabiliyetleri yükselmiş gençle- vin bir araya gelmesile hasıl olacak bir eğlener oyunudur. Bunun için atlletizme ehemmi- yet vermek lâzımdır; demiyor. Eğer — söylemiş — olsaydı “dıbugün atletizm antrenorü- yüm diye ortaya çıkmış gez- mekten eğlenmekten, seyya- hattan başka birşey bilmeyen daha doğrusu bilmek istemiyen Abraham efendiye beyhude 'yere ayda 300 lira verilmez ve şimdiye kadar verilen bu kabil paralarla atletlerimize ihtiyacı temin” edebilecek bir saha vücuda getirilebilirdi. Bu suretle yapılacak saha- da da çalışacak bir kaç genç görürdük. ©8 VER PAŞA | Bir yandan sahasızlık, bir | nin lakaydısı bize bugün atle- tizm yok dedirtiyor. Öyle ya. Ecnebi memleketlerde müsa- bakalar yapıldı, neticeler alındı biz daha bir tek müsabaka bile yapmadık. Çok değil iki ay gibi kısa bir zaman sonra Balkan şam- piyonası başlıyacak. Bu yarışlara nasil iştirak edeceğiz? — Yumurta kapıya geldiği zaman faaliyete geç- mekten hiçbir netice elde edil- mez. Şimdiden çalışmak lâ- zımdır ki alacağımız neticeler lehimize olsun. Yoksa kendi memleketimizde — müteaddit müsabakalar yapılmadan, an- trenör nazareti altında çalışıl- madan, muntazaman bir pistte çivili ayakkabı ile koşulmadan Balkan müsabakalarına iki gün- bir faaliyetten sonra gidilecek se alınacak neticeyi biz şimdi- den söyliyelim, Hiç zahmet edilmesin. Bu gidişle geçen seneki aldığımız neticeler bize birer dünya rekoru gibi gelir. İyisi mi hey'etle beraber atle- tizimde yok deyip bu işten vazgeçelim. Bizde atletizim varsa, ve Htemiyorsa bu işi hakkile ya- palım. Yahut hiç beyhude yere, uğraşmadan terk edelm. Bir işi yarım yamalak yapmaktan- sa hiç yapmamak daha hayır- hdır. Bu suretle İgülünç olmak- tan da kurtuluruz. Adanada sıcak * Çok fazla Adana ( Hurusi ) — Ada. nada sıcaklar artık kendisin- den tam manasile şikâyet ettirecek dereceyi bulmuştur. Bu mevsimde Adana için en çok lâzım olan ve ekmek kadar aranan buz maalesef nümunelik olacak derecede az. dır' Ve ihtiyaca tekabül ede- memektedir. Gündüzleri kanter içindde çalışanlar akşamları evlerine dönerken bir tokma huz bula- bilirlerse bunu nevadirden bir şey İimiş gibi sagına soluna adeta göstere göstere götürü- yor. Bunu bulamıyanlar ise miydesine souk birşey indire- medikleri için hasretini çeki- yorlar. Asıl şikâyet edilecek nokta ise bu sıcak ve kaynak hava- ların devam etmesi hiç olmaz- sa arada olsun serin bir hava Turan İmparatoru! Ü6 Hatıratını yazan: .l . aeT BOEr ki nın ortasında halmış, yolu- gu;a:'zy:h::ı":::. Belkide etrafımızdaki kuv- vetli kazak çeteleride baskına hazır- lanıyorlardi. yetler oluyordu. Bu hal, Ta- Tât ve arkadaşlarının inkılâp iktidar kuvveti olmalarını in- taç eyledi. Bu - süretledir- ki, 10 Temmüz — inkılâbının başına da Türk inkılâp hareke- tinin tarihini bilmiyen bir mer- rarları gününe kadar da öyle kaldı. İşte, 10 Temmuz inkılâbın- da memleketin münevver sı- nıfiıni sahneye — çıkarmıyan, matbuat hürriyetini bir çıkma- za sokarak sulkastlar - tertibi ile imha eden venihayet Merke- zi umumi azalarını lâyuhtiler kabul ettiren kuvvet te bu zihniyet idi. Bu memleket, bunlardan * Ticaret -Hakaret Ettikleri için takiba- ta başlanmış Beyoğlunda Feridiye soka- ğındaki umumhanelerden bi- rine sarkıntılık etmekte olan seyyar satıcılardan — Aptullah ile Abit yakalanmış, memurla- ra karşı hakaret ettikleri de k haklarında tahkika- aşlanmıştır. —— Başından yaralanmış Feriköyünde Ortakır soka- ginda oturan Nuri oğlu Osman dün, Bomonti —amelesinden İbrahimin zevcesi Servet Ha- nımla kavga etmiş, neticede Servet Hanım Osmanı dövmüş ve dövdükten sonra taşla ba- gından yaralamıştır. Sekteden ölmüş Unkapanında leblebici Ali ustanın dükkânında sakin Ali oğlu Şakir dün, sekteikalpten vefat etmiştir, Biçağını almışlar Sirkeci Salon hammalla- rından Hamdi dün, yolcular- dan memleketine — gitmekte olan hamal Mustafa ile kavğa #ekeskssaese ee men AA AA AA gaa Gaz fiatlarını İktisat vekâleti tetkik etmektedir Kumpanyadan sorulacak Gaz kumpanyaları rekabet sahalarının — haricinde kalan mıntakalarda ihtikâr yapmakta devam; etmektedir. Fakat bu hususu — nazarı dikkate alan iktısat vekâleti tetkikat yaptırmaktadır. Bu Yerli mallar sergisinin açılması için hazırlık devam ediyor Ticaret odası para vermiyor Bu sene üçüncü defa ola- rak açılacak olan yerli malk- lar sergisinin küşadı için Sa- nayi birliği sarfı faaliyet edi- yor. Malüm olduğu veçhile, odası bu sene evvelki iki sene zarfında ver diği (2000) İirayı vermekten istinkâf etmiştir. Bunun — üzerine — Sanayi birliği bu hususta yeni tedbirler almak ihtiyacını hiessetmiştir. Yalnız, tücnar sergiye işlirak için edecekleri — masraflara birer miktar daha konulaca- ğgından endişe ediyorlar. Halbuki memlekette hüküm ferma olan iktisadi buhran karşısında masrafın tezayüdü düşünülecek bir mesele halini alıyı. Maamafih sergiye hazırlan. mak faaliyetine, bu engel do layısile, bir halel gelmiş degil- dir. Bilâkis" gazetelere akseden malümala göre bu seneki, kırkharamiler gibi aşırılma: değilmi? N Bu muammayı da - hallet- miştim ! Kim bilir bu düşüncelerle | tarihimizi gözden geçirirken, kaç kilometre gitmiştik? Zannediyordum ki mülğzım Kraus'da benim gibi dalmış, Almanyasını düşünüyor , Almanyayı mağlup eden in- sanların — siyasi — hatalarının resmigeçitini seyrediyordu. — Dostum, dedim Alman. yanın mağlübiyetini neye at- fediyorsunuz ? Mülâzım, gözlerini rasat aynasından bile ayırmadi: t — Yalnız kazakları düşü- nüyorum, dedi kumandan bana öyle ağir bir vazife verdi ki ufak bir. dikkatsizlik yüzün- den dört senelik askeri şere- fimi mahvetmiş olurum. —— | Ne müsterih insandı bu! |. de mağlübiyeti de idare ede- Adliyedi Beraet Mahkeme kâtipleri tahliye edildi Rüşvet olmakla maznunen birinci ceza — mahkemesinde muhakeme edilmekte — olan ikinci ceza mahkemesi kâtip- lerinden Salih ve Turhan B. le- rin muhakemeleri bitmiş ve beraetlerine karar, verilmiştir. vra n ee serseses eee savaan etmiş, neticed Mustfa Hamdiye biçak çekerek hücüm etmiştir. Bu sırada yakalnmış, biçağı musadere - edilerek hakkında tahkıkata başlanmıştır. Burnundan yaralamış Karagümrük Nişancasında marangoz Bosmalı Mehmet, dün çırağı Mustafayı bir alacak meselesinden dövmüş ve-bir odun parçası ile burnundan yaralamıştır. Mehmet yakalanmış, Mus- tafa da, Guraba hastahanesine yatırılmıştır. Cerh Sebzehalinde Emrullah ile Basri isminde biri patlıcan a mak meselesi yüzünden kavga etmiş neticede Basri bıçakla Emrrllahı yaralamıştır. ereeke eee sasa n serAAAA tetkikat neticesinde meselenin şayanı dikkat bir safhaya gi- rebeği anlaşılıyor. Çünkü, ve- kâlet, ihtikâr — sabit olduğu takdirde kumpanyalardan hap- gi makul sebebe mebni fahiş fiatla mal satıldığını soracak- lardır. sergi geçen ve evvelki seneden daha vasi ve daha mükemmel olacakmış. Aynı zamanda ser- gide perakende satış yapılaca- gından bu sene İştirak eden mücsseselerin mıktarı da fazla olarak tahmin ediliyor. Çiftçilik vaziyeti On beş günlük İktisat vekâleti meteroloji Müessesesi on beş Temmuza kadar olan zirai vaziyet hak- kında bir rapor hazırlanmıştır. bu rapor şu süretle hülâsa edilebilir. Garbi ve cenubi Anadolu' da hububat hasadı nihayet bul- muştur. Umucmiyet itibarile yazlık mezruatın vaziyeti iyidir. Garbi Anadoluda kara üzümler ke- male ermişlir. Marmara hav- zatıâda çekirge mücadelesi devam ediyor. Ayvalık civarında da zey- tinlere bir nevi sinek ariz ol- muştur. Mücadele başlamıştır. ——— — —-*—— — bilirdi ki, Almanyada galibiyeti cek milli şahsiyetler vardı. Bu. nün İçin, kendisini alâkadar etmeyen mevzua karışmak istemiyor, rüc'at eden Alman- yanın galip bir askeri gibi vazifesine devam ediyordu. bu zihniyeti, kim yıkabilirdi? Zannetmeyinizki, bu mülü- zım kaba bir adamdı veya dünya meselelerini bilmiyordu. Asla! Her yüksek tahsil gör- müş Alman gibi münevver bir adamdı. Mevzuu değiştirince: — Ha çöyle, diyordu. Al- manyanın bugünkü işlerinden bahsetmeden ne istedin, töyle. Almanyanın gece, gündüz hayatından — bahsedemezdik. MAEMALERBETTEİ Seyahat hazırlığı Heyet tacirlerden mürekkeptir Vekâletten müsaade bekliyorlar . İzmir, (Hususi) — Şehri- mizde ekserisi tüccar olan bir heyet Pire ve Atineya birseyahat | arzusunu izhar etmişler ve bu seyahati tertip için birde heyet teşkil eylemişlerdir. Bu heyet mutasavvur olan seyahatte müsaade olunması için Dahiliye Vekâletine mü- racaatta bulunmuştur. Müsaadel retmiye gelir gel- mez seyahat programı tanzim olunacak ve Iiştirak arzusu gösterenlerin kayıtlarına baş- lanacaktır. Daha evvel Ati- naya gidecek olan bir zat seyyahlarımıza otel, Tokanta ve vesaiti nakliye temin ede- cek bunların fiatlarında ten- | zilât yaptıracak, yolda ve Ati- nada muhtelif eğlenceler te- min eyliyecektir. Bu seyahat için şimdiden gu şekil düşünülmektedir. Ye- ni alıman ve İstanbul ile Mü- danya erasında işlemeğe baş- hyan lüks “Bursa, vapuru ki ralanacaktır. Vapur Çarşam- | ba günü İzmirden hareket | edecek Perşembe gönü Pire- ye muvasalat edecektir. Cuma, . Cumartesi, Pazar günleri Yunanistanda geçirile- cek pazartesi günü Pireden hareket olunacak Salı günü İzmire avdet edilecektir. Bir köylü Bursada kurşunla da- madı Ahmedi katletti Katil baba yakalandı Bursanın Demirci köyün- den Ahmetle koca Alinin kızı Emine bundan bir evvel aralarında anlaşılmıştır. Bu anlaşma neticesinde Emi: | ne Ahmede kaçmış, evlenmiş- ler. Kızın babası fitili almış kızına ve oğlana gücenmiş. Güntün birinde mavzerini ka- pınca kızla oğlanın çalıştıkları tarlaya koşmuş. Kımı görünce tetiği çek- müddet | miş, fakat kurşgun boşa git- | miş. Bunun üzerine kız ba- gırmağa — başlamış. ( Feryadı duyan kocası Ah- | met kızın Koca Ali hemen mavzeri ona çevirmiş, iki el ateş et miş kurşunlardan biri isabet ettiğinder Ahmet ölmüştür. Zabıta katil babayı yaka- | lamıştır. yanına — koşmüş. krreke aa a aa r ada aa AA R A BAA AA AA AAA LA AAA AAA AA YA A LAR Meclisteki istizah takriri Celse zabıtları —17— : Meckisteki son matbuat münakaşalarının zabıtlarını aynen neşrediyoruz (Birinci sayfadan devam) fi teminat teşkil edememekte olması zannıdır. Bu zan doğru mudur? Ben ceza iüibarile kanunlarda kâfi hudut mevzuu mevcuttur. Yalnız usülde sür- at noksanı vardır. Maahaza iş mademki bir vesile ile tek- rar ele alınmış bulunuyor, ce- zaları ve usulleri günün gös- terdiği ihtiyaçlara cevap ve- recek bir matbuat kanunu tanzimile bu mesele kökün- den halledilmiş olur. Hain olan korkaktır. Her hangi bir hezeyanı müteakıp kanunun pençesi yakasında olduğunu — bilecek, hain bir yazmak için an kere, yüz ke- re düşünecek ve hattâ sizi te- min ederim ki nihayet gazete çıkarmaktan ürkerek selâmeti köşesinde oturmakta arıyacak- tır. Bir maksat uğrunda her belâya rağmen ısrar ile çalı- şacak olanlar yalnız idenlist insanlardır. Hain kalplerin ve kafaların — ebedi bir. husran ile mahrum oldukları, şeyde bu ulvi ideal hasisasıdır. Tekmil olunacak bu kanunu temina- tın yani başında hainlere, nefretle mukabele ve muame- leedecek olan Türk milletinin merdane tezahürleri gelir ki bu da hiyanet ve cinayet erba- bına karşı vatan selâmetinin fili teminatını teşkil eder(Al. kışlar). Ali Saip B. (Urfa) — Muh terem arkadaşlar; ben de evvel «öz söyliyen hatip arkadaşlarım matbuat hakkında kâfi derece- de Hey'eti celilenizi tenvir et tiler. Onun için uzun söylemi- yeceğim. (10-12 senedenberi Çünkü, onun kadar bende Al. manyayı biliyordum. Nihayet, tekrar Kazaklar, Ruslar me- velesine geldik. Fakat, Kazak- matbuatk — kanununu tadile uğraşan — bir arkadaşınız #fatile arzediyorum ki, bu gün konuşulmakta olan meselede matbuat kanunu veya matbu- at işi yoktur. Mesele gazete- €i kılığına giren ve meşrütl- yet devrinin Derviş Vahdeti: sine, Sait Mollasına, Refi Cç yadına benziyen beş, altı ser. serinin (Bravo sesleri) her n; bahasına olursa olsun gemi P azıya —alarak, yalan ve iftira — tertip — ederek ef kârı teşvişle —aceba rejimi, eümhuriyeti yıkabilirmiyiz ze- habına düşmeleridir. İşte bir müddettenberi bu fikirle çalışağ ve matbuat hürriyetinin ar- kasına gizlenen böyle bir kaç serseri türemiştir. Bunlar re- , Jimi, rejimi kuranları, ıMılıİ edenleri — yıkmak — istiyorlar. Ötedenberi rejimi müdafan, eden, rejim —için — çalışan fedakârların hususiyetine, şere- fine tecavüzler yaparak ortalığı tedhiş ederek, terrör yaparak ı'.u,ıı. hâkim olmak istiyor- lâr. Efendiler: Sait Molla ve arkadaşlarıda böyle yapmışlar. dı. Onlar da sureti haktan gö- rünerek fırsat geldiğini zan ve tahmin ederek yazılarile hain- lere hareket borusu çalıp hü- kümeti elde etmeğe çalışıtlar- dı. Bunların yaptığıda aynen budur. Yazılarile, neşriyatlarile halkın efkârını teşviş ederek lerrör yapmak, gazeteleri sus- turmak ve harekete geçmek. Efendiler; tarih bir teker- rürdür. Onlar meşrutiyeti yık mak istiyorlardı, bunlar cum- huriyeti yıkmak — istiyorlar. (Yıkamazlar sesleri). Efendiler; mütarekeden bu güne kadar müteaddit kanlı hâdiselere şahit olduk. Çer- kes Etem hiyanet etti, düş- man cephesine iltihak etti. Giderken bütün avenesini bir likte götürmedi. Fakat o za- man Çerkes Etemin bıraktı- ğı hain arkadaşlarını bulup tecziye etmek kolay, çabuk ( Devamı var )