27 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

Dün Mecliste kabul edilen Matb geri kalan cumhuriyet müddei umumisi | veya şahsi davacı tarafından davanın ıjl“lil gazete veya risalenin idarehanesine tebliğ ettirilir. Bu tebliğden sonra hükmün kat'ileşmesine kadar © gazete ve risaleden yalnız takibat hakkında tek ve basit bir iş'ardan başka- hiçbir e- bep ve bahane ile bir şey yazamaz ve müşteki de bir şey yazdıramaz. Bu madde hilâfına hareket edenler 100 lirdan 1000 liraya kadar ağır para cezasile cezalandırılır. Tekerrürü halinde bu para ce- zasının azam haddinden başka altı aya kadar hapis cezazı verilir. Aila - mevcudiyeti - esaşını sozacak, kadınlarımızın ana ol mak hususundaki fıtri temayü- lünü zayıflatacak her türlü peşriyet yasktır. Hilâfında ha- reket edenler bir aydan bir seneye kadar hapsile cazalân- darılır. Madde: 42 Memurların ve Bilfiil asker olanlarla ordu men- suplarının, dahili ve harici mes- eleler hakkında. mütaleaları. askerlik — ve — vazife - aley- binde — tenkitleri mutazam- mun ve İnzibat ve itaata mü- mafi olarak gönderdikleri ma> kâle ve mektupları derç ve nejredilmesi memgudur. Bu memnuiyet bilâfina: hareket edenler üç yüz liraya kadar hafif para cezasile beraber 25 liradan 200 liraya kadar hafif para cezasına mahküm- — olurlar. Neşredilen bu türlü yazıları yazmış olanların hüviyetlerini güliyen gazete ve risalenin mes'ülleri bir haftadan altı aya kadar hapsolunur ve dilerinden 50 liradan 200 lira- ya kadar para cezasıalınır. — | Madde: 43 — 3 Mart. 1330 tarih ve 431 numarâlı kanumnun bükmüne — tevfikan cumhüriyeti hudüdü . haricine çıkarılmış olanlarla 16 Nisan 1340 tarihli ve 481 mumaşah af kanununun üçüncü-madde- sinde yazılı eşhasın gönderdik- leri yazı, gazete ve risalelerde neşretmek” Muha- Uf hareket, edenler altı'aydan 3 seneye kadar hakis ve 300 liradan aşağı olmamak üzere para cezasına mahküm olurlar Bu suretle neşrolunan.. yazılar bir suç teşkil ettiği takdirde ayrıca takibat yapılır. Madde 44 — Kanun - ve nizamnamelerin resmi gazete ile treşrinden evval aynen neş ri memnudur. Hilâfinda hare ket edenlerden 50 İlraya ka. dar hafif para cezası alınır. Madde 45— Resmi dairer lerin malümat vej;beyanat ver- meğe salâbiyetli memurlarının ve hükümetçe tanınmış ajans ların verdikleri haherlerin nep ri suç teşkil etmez. Müdde: 46 A — Ceza ka- Bununun — 486 1nci maddesi hükmünce bir dava esnasında ikâ taraf veya - vekilleri tara- fından : dava hakkında — mah- kemeye — verilen - evrakın ve serdolunan müdafaaların muhtevi olduğu tahkir lâfız- Tavının neşrti mahkemece geri alınması menedilmiş cimadık- ça calzdim. B — Mahkeme huzurun- da da davaya aidiyet i olma- dığı - halde » üçüncü - şahıslar aleyhine yapılmış ve mahke- mece geri alınması emredilmiş hareketlerin dolayı gazele ve risaleler takip edi- lemez. Haklarına tacavüz edilmiş olan üçüncü çahislar ancak iki taraf ve vekile- aleyhine medeni. ve cezai takibatta bulunabilirler. Mâdde 47 — Gazete veya risalenin mesulleri mathaanın neşriyatında tevellât edebile- cek —her türlü bukuki ve cezai — mes'uliyetlere balel gel- memek üzere vazifesine müteallik — fiillere ait olarak gazete ve risalele de yapılan neşriyat hakkında bir. devlet memuru veya sa- lâbiyetli makam tarafından gönderilen cevapları meçca- nen neşretlmeğe mecburdur. Cevap - ve tashihler - gazete ve risalenin bu cevap — vetas hihlerin vüsulünü — müteakıp ilk çıkacak nüshasının - ayni sütununa ayni puntu harfler- le hiçbir. — ilâve ve tayyolun. maksızin neşredilecektir. Neş: riyat — devlet memurunun şahı da taallük — ettiği tak- dirde bu memur ayrıca ce- vap vermek hakkınada ma- Tiktir. Bir gazete veya risale neşriyatında zikir veya tel- mih edilen hakiki veya hük- mi — şahısların o — neşriyata cevap vermeğe hakları vardır. Cevap, gönderinin imzasını havi- olmak- — ve taalluk ey- lediği yazının iki mislini geç memek — lâzımdır. Cevap — gazete ve risale hakkında — hareketi — muta- zamamın sözleri ve suç teşkil edebilecek mahiyetteki ifade- leri havi olursa veya — nep- rinden Üüç ay geçmiş isede imtina - edebilir. — Cevap tashihin derecesinden - Imtina halinde — imtinain- sebepleri derbal — mahallinin - Cumhu- riyet müddelumumilerine yazı ile bildirir. Gazete için mutazammm veya kül edebilecek — mal ifadeleri havi cevaplar - da müdde: gazetenin talebi üzerine münasip göre- ceği tadillleri yapar. — Bu ta- dillerden sonra — cevabın neş rinden- imtina edemez. Ce vabın neşrinden- sonra — gaze- bakareti suç teş- bir memurun - ( te veya — risale aymi memura veya ayni şahsa ve ayni me seleye taallâük - eden. ve yeni mahiyette- neşriyat — yapar sa yukarıdaki şartlar - dai- reşinde ve- bu defa yazının üç mislini - tecavüz etmemek üzere — tekrar — bir. cevap neşrine — mecburdur. * Bu mecburiyetlerden im- tina halinde yirmi, — beş lira. dan beşyüz liraya — kadar ağır para cezası b Hakkında — neştiyat yapılan şahıs ölmüş ise cevap — vem mek hakkı karı koca — usul ve füruna intikal eder. Bun- lardan biri — iarafından cevap ve tashih hakkının- — kullanıl ması diğerlerinden bu hakkı iskat eder. Madde 48 — Gazete ve. ya risale mündericatından dolayı kendilerinin mahkümi- yetlerini mutazammın verilecek hüküm ayni gazete veya risar le ile o hükmün — tebliğinden itüibaren - o gazete ve risale- nin çıkacak nihayet ikim €& nüshasında - ve- mahkümi- yeti icap — ettiren yazıların çıkmış olduğu — sütunda ayni harflerle ve- o gazete veya — risale tatil edilmiş ise müddeiumumi veya - alâkadar, ların — talebi üzerine masarifi mahküma ait olmak — şartile hâkim ve mahkeme reisinin tensip edeceği diğer bir ga- zetenin tekabül edecek sütu- nunda — veo sütunda mutat ilân tarifesine göre - verilecek ıhiıı ücret mukabilinde neşro laar. Noşri- masrafları — yine mahküma ait almak şartile alâkadarları dilerlerse - diğer nihayet üç gazeteile- neştine hükmolunabilir. Neşriyattan dolayı — mab- küm edilen gazete veya risale mahkeme — hükmünü neşret 200 lira ağır para - cezası hük- » İsrar vukuuna para eezası iki kat hükmolunmak la beraber bü hükmün teb liği üzerine de koymazsa her teahhör eden gün için 10 lira| para cezası — alınır. uat kanununun || yirmi sekiz maddesi l Kanunun bu kismında gazetelerin neler neşredebilecekleri vardır Madde 49 — Memleketin, umumi siyasetine dokunacak neşriyattan dolayı İcra — Ve- .| killeri Heyeti kararile gazete veya riyaseleler muyakkaten tatil olunabilir. — Bu suretle kapatılan gazete vaya mec- muanın neşrine devam eden: ler hakkında — 17 inci madde hükmü — tatbik olunur. bu suretle kapatılan bir gazetenin mesulleri tatil müddetince baş- ka. isim ile- gazete çıkaras maz. Madde.50 — Yabancı bir. memlekette. — çıkön — gazele veya risalenin Türkiyeye t0; kulması ve dağıtılması İcra vekilleri Heyeti karan ile menolunabilir. -Dağıtılan nüs halar karardan evyek lera ve- killeri Heyetinden müştecelen karar almmak üzere Dahiliye vekilinin emrile toplattırıla- bilir. Menolunmuş gazoteleri memnuiyeti bilerek Türkiyeye sokan ve-dağıtanlardan 300 İis kadar ağır. para cezası — alınır Madde 51 — Adaba mü. nafi müstehcen resimleri havi neşriyat cumhuriyet müddei. umumilerinin emrile toplattırı. labilir. Madde 52 — Matbuat cüx rümlerinden - ve matbuat vası. tasile yapılacak suçlardan do« layı hükmolunacak tazminat ve mahkeme masrafları hu- kuki ve mali mes'uliyetlerden cezaya — mahküm olanlarla beraber sermaye koyanlar mü. teselsilen- mes'uldürler. Madde 53 -- Matbuat va- sıtasile yapılat suçlar altı ay. lık müruru zamapa tabidir Madde 24 — Türk ceza kanununun 426, 427 ve 480, 482 inci maddelerile bu kanu- nun 18 inci maddesinin a) ve b) fıkraları sekiz, 19, 28, 29, 33, 34, 35, 44 üncü maddeleri $âk mulüne giren suçlardan dolak yı hazırlık tahkikatı yapılar maz. Madde 55 — Malbyat va- sıtasile irtikâp edilen mahkemesinin vazifesine dair suçlardan gayri suçlar Cumhu riyet müddeirmumiiğinin id- dianamesile doğrudan doğru: ya mahkemeye verilir; Müs- tehcen »mahiyettekl neşriyat- tan;dolayı gazete veya risala- nn intişarı mahzurlu görülürse Cumhariyet müddetumumili- ğince gazele veya mecmuanın muvakkatan - tatili ve. ü zumu halinde de mazuolarin tevkifi mahkemenin her safhasında — davayı — göte- cek olan mahkeme veya -hâ. kimden istenir. Bü talep du- | ruşmadan evvel vaki - olursa | mahkeme veya hâkim evrakı tetkik ederek talil ve tevkif hakkında bir kürar verir, Beraet kararile tetil kararı kalkar. Mahküâmiyet halinde mahkümun mahküm- olduğu müddet veya para , cezastının ödenmemesinden — dolayı ne kadar hapis cezası lâzun ge- liyorsa o miktara muadil ola- cak ve ceza kanununun 25 inci maddesinde — muayyen müddetten azami haddini geç. nabilir. Gözete - veya mec. | mualarını — karar- — hilâfina neşredenler hakkurda üç ay. dan aşağı olimamak üzere hapis ve 200 liradan aşağı olmamak — üzere ağır para cezası hükmolunur" t Madde;56 — Bir suçta müşterek olanlardan bir veya bit kaçı- hakkında ve - dava açılması izin almağa - bağlı olur, veizin- alınmaması: veya bir suretle - tebligat . icra edilmemesi -sebebile - gü çecek zaman- matbuat — vası. tasile irtikâp edilen - suçların mahkemesi için bu kanunda kabul edilen. sürali tehir edecek. mahiyette - görülürse bü kabil maznunlar hakkındaki muhakemenin muvakkaten ta- tiline karar verilebilir. Mütekabil davalarda nunlardan biri hakkında dax va açılması izin almağa bağlı olduğu taktirde - birleştirilme- miş olan davalardan birinin veya bir kaçını meselenin mahi- yetine göre muyakkaten tati- line karar - verilebilir. Madde 57 — Matbuat - va- mtasile irtikâp edilen suçlar- dan dalayı Tüözumuna - göre Cumhuriyet müddeiumumilik: lerince yapılacak hazırlık tah- kikatının nihayet bir hafta zarfında ikmali - lâzımdır. ilk tahkikata - tâbt suçlardan bu tahkikat en kisa bir zamanda neticelendirilir. Madde 58 — Mahkemeler maznubun ikametgâhı itibarile mabhkemeye celbedilmesi için lâzım gelen müddeti- nazarı rak — duruşmaları mukayyet bulunan luruşmalar arasında - beş günden fazla ara verilmez. Daha uzun birmüddete ihti- yaç görülürse bunun sebepleri kararda tafsilen tesbit olunur. Duruşmanın hitamında Cumhuriyet —müddeinmumisi- ninin iddiasını hemen serdet- mesi lâzımdır. İşin ehemmiye tine göre müddeiumumilikçe evrakin — tetkikine — ihtiyaç gösterilirse — bunu — için en çok üç gün müddet — verilir. Cumhuriyet müddiümumisi ta- rafından Iddia edildikten san- ra maznunun müdafaasını ha- zırlamadığı anlaşılırsa bunun için kendisine en çok beş gün müddet verili. — Müda- faasından sonra hemen ve Di- hayet üç gün içinde — hüküm tefhim edilir. Madde 59 — Matbuat va. sitasile irtikâp edilen suçlar- dan dolayı - sair olan karar ve hükümler - aleyhine — tevessül olunacak kanun yalları ceza mahkemeleri usulü — kanunu ahkâmına — tâbidir. Temyiz mahkemesinde maznunun cel- bedilmesi hususunda yukariki maddeler hükümleri tatbik olunur. Asliye mahkemelerince tayin olunan ceza miktarı ve müdafaa hakkını ihlâl etmiyen usul batalamı nakız sebebini teşkil etmez. Nakzolunan hü- küm — mahkümiyete — esasx filin suç teşkil etmiyecei nok- tasından nakzolunursa Temyiz nt hükmü, asliye mahkemesini suçnn vasfında hata ettiği noktasından nakz / eder vebuda cezamın ağırlaş- masını mucip olmazsa bu ha- teyı tashih etmek suretile da- yayıkükme bağlar. Mâüdde 60— Kanımu tebliğ muamelelerinde gazezete ida- rehanesi gazete sahibi ile um- umi neşriyatı. idar eden zalın kenuni — ikametgâhları sayılır. Madde 61 — En ağır ce- zayı müstelzim maddelerden maada suçlar asliye mahke- mesinde görü'ür. Müdde62 — Müddeiumu- mi ve hâkimler vazifelerini bu fasılda yazıldığı sür'at ve müddetlerde mubik bir sebep olmaktızın ifa etmezlerse hak- larında hâkimler kanununun hükmüne tevfikan kıdem ten- kisi ve icabma göre bundan sonra gelen inzibati cezalar tatbik ' olunur. Madde 63 — Matbuat suç- larından haklarında . takibata başlananlar mahkeme - hu- zurunda da şifahen vekil gös- terebilirler. An cak üç gün zarfında vekâletnamenin asıl veya tardikli suretini mahke- meye vermeleri şarttır. Madde 64 — Devlet daire ve müesseseleri taratından neç- redilen — Tteami- gazete risaleler bu kanunun matbuat vasıtasile irlikâp edilen suçlar hakkımda- veneşriyattan ken- diai mutazaerır addeden kim- selerin göaderecekleri cevap- Tarı neştetmek mecburiyeti ha- ricindeki mükellefiyet ve şart- lJardan müstesmadır. Bu gazete veya risaleler vastasile irtikâp edilen suçlar: dan dolayı gazetenin doğru: - dan doğruya idaresinden me- Mümessil Manisa'da Savyetler üzümlerin çöplerinden: ayrılmasını teklif ettiler Manisa, 26 (ALA) — Sow yetlerin İzmir Ticaret mümeş- sili üzüm mübayaası için bu- raya gelmiş ve Bağcılar koa- peratifi müdürü ile temasa girmiştir. Fiyat üzerinde henüz bir itilâf hâsıl olmamışlır. Soy- yetlerin Manisa üzümlerini ko« operatif — vasıtasile mübayaa | föçrinde Toldukları - anlaşılımız, tır. Sovyetler üzümlerin büyük kalbur makinelerinde nevile- rine göre çöplerinden ayrılma- sını teklif etmişlerdir. Alacakları üzümleri bura- da işleterek kutular içinde tes sellüm edeceklerdir. Ruslar Almani'a;a ;'ardım netice- sini vahim buluyor Şayanı dikkat makale Moskova 20 (A.A.) İzvese tiya gazetesi Londra konferan- sandaki Alman heyeti mura- hasası bakkında (yazdığı bir makalede diyorki: Alman heyeti murahasası Londra konferansından ne de uzun vadeli krediler,elde ede- meksizin dönüyor. — Londra konferansı Almanyaya yardım edecek — yerde Alman hükü- metinin icraatına nazaret etmek üzere bir bankacılar komisyonu göndermektedir. Londra . kan- feransına - bir — doktor - gibi gelen — Alman- bankacıları ve bizzat kendileri de bilmi- yi Vahim - bir. hastalık gcir- mekte olân kapitalist alemi Almanyaya yardını etmekte değil — Almanyanın zararına olarak kendi tedavisini düşün mektedir. Gelecek - haftaların hâdisati Alman burjuvasnla acı ilâcı içmeksizin bizzat kem di vasıtaları bubranı durdu- racak vakit kazanmağa muk- tedir olup olmadığını göstere- cektir. M.Mac Donladile M: Henderson pazartesi Berline gidecekler Londra, (A.A.) — M. Mac Dönald ile M. Hendersonun Betrline seyahatlari için icap eden bütün tertibat alınmışlır. M. Mae Dönald yarınkı pa- zartesi günü saat 10'da Hen- dan - tayyare hareket edecekir. Mumailey, çarşanba günü avdet etmek - ve bir kaç gün. erererrererAr KA MA İhtiralar Roma 25, (A.A) — Tribu- va gazetesi, Fetrera'dan istih. bar ediyor: Teodori namında.bir adamı 30 sene çalıştıktan ; sonza, ek- mek - pişirmek sanatında bir inkilâp vücude getiribilecek bir makinenin - imalini ikmale muvaffak olmuştur. Buğday, Bü makine şayesinde doğrudan dağruya ekmek haline gele- cektir. Gayet basit ve sade bir surette vücude getirilmiş olan bu makine- benzinle - gazla: veya elektsikle işlemekte fırın - ,tesisatından . daha ucuza mal olmaktadır. —— ——— zuu olan ve yazı veya resim, sahibi müştereken mesul olur- lar. Bü hususta memurin mu- hakematı hakkındaki kanun hükümleri cereyan etmez. Madde 65 — 18 - Temmuz 1325 tarihli Matbaat kanunu ve zeyillerile matbaalar kanu- nu ve hakkı telif kanununun bu kanuna muhalif hükümleri mülgadır. Madde 66 — Bü kanun neşti tarihinden muteberdir. Mâadde 67 — Bu kanunun. hükümlerinin — icrasına vekilleri heyeti memurdur. Muvakkat maddeler Muvakkat - madde: A-) bu kanunun mer'iyete geçtiği tanihte çıkmakta olan : bütün gazete ve risaleler kanunun neşri tarihinden itibaren 15 gün içinde beyanname vere- rek bu kanun: hükümlerine uymağa mecburdurlar. Bu za- |mana kadar neşriyat sahip ve bu kanunla ilga edilmekte olan 16 temmuz 1925 tarihli tbuat kanunu- ile tayin ilmiş mes'ul müdürlerin mex'uliyeti altında devam edebilir Muvakkat madde: b) — Bu kanun neşri tarihinde gezete ve risalelerin çalışan - sabip ; maşmuharrir ve — umumi neşviyatını idare cdenler ka- Dunun tahsil derecesi nokta- şından koyduğu Kayıtlarından kanunun neşri esnasında filen bulundukları vaziyetlere mah- sur kalmak- şarlile 3 sene müddetle müstesna tutulurlar. sonra tatilleri geçirmek üzere İskaçya da kâin Losslemauth'a gitmek- niyetindir. M. Henderson, Berlerin'e alelâde yoldan gidecektir, Mus malleyh, Alıman Püyitahtına pazartesi günü vasıl olacak ve avdette M. Mac Donald ile beraber geleceklir. Hücum m (4 inci sayfadan devam) bulunulması istenilmiş fakat cemiyet bünda da muvaffak olamamış ve san'atın gittikçe mahvına sebep olmuştur. Bi- naenaleyh —bugünkü heyeti idareyi değiştirmek — veyahut esnafın ihtiyaçlarını temin ede- makta ve cemiyetin her vask taya baş vurduğunu ve esmas fin - ihtiyaçları ilo bihakkin alâkadar olduğunu iddia et- mektedir.. Salahiyettar bir zatm ver- diği malümata nazaran: Cemiyetimiz yerli mallarınt himaye için hükümet nezdin- de teşebbüsatta bulunmak üze- rebir müddet evvel bir heyeti Ankaraya göndermişti. Hükümet bu tememniyi yerinde bulmuş ve ona göre tedbirler ittthazını vadetmilştir. Netekim bu . hususta bir lâyı- hayı önümüzdeki devrede mil- let. meclisine sevkedecektir. Dolayasile bazılarının idddialar Ti gibi yerli malların himaye- si için hiç bir şey yapmamış dğlt, bilâkis vazifesini tamamile ifa etimiştir; — — İşsizlere gelince, “Cemk yetin elinde vasi kuvvet ve kud- ret yoktur ktonlara yani teşkilât vesaire ile yardım- etsin, iş te- min edebilsin. . Bugün elde - bulunan her vesikadan - istifade. ediyoruz, ihbmal mevzuubahis olamaz. Ara sıra gazetelerde oku- duğumuz müaferit şikâyetler bu aieybtar zümrenin propa- gandasndan.beşka bir.gür de Her ikt tazafin iddialarmı kayt ile iktifa ediyoruz. Bize haber verildiğine göre cemiye- te muhalif olanlar çoktur.