8 Mart 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

usyadaki değişiklik hâlâ R o Çilir cit rı:)'o C Betelerini işgal etmekte devam ediyor. Yeni Dişişleri Bakanı: nın tutacağı yol çeşitli tahmin- Jere imkân veriyor. Fakat bun- lar arasında biri dikkati çeke- cek bir mahiyet arzediyor. Bir İngilizin yorumu olan bu gekil göyledir. Vichinsky. Molotoftan ziyade, Stalinin emir va direktiflerine muti” olacaktir. Kendisi birinci plânda bir şahsiyet olmadığı 1- çin huşusi bir politikaya malik olamıyacaktır. Esaseri yeni Ba-) kan, eskisine nazaran daha yu: muşak sayılmaktadır. Binaena-) leyh esaslı mesele ve ihtilâflar. da yumuşak davranarak — tâli dâva ve cephelerde gayet haşin ve sert hareket etmesi ihtimali vardır. Faraza — Finlandiyaya karşı birdenbire abus bir çeh” re göstermesi ve bir yıldırma, politikası takip etmesi mümkün dür. Fakat buna mukabil Tito ile ihtilâf işinde gayet uysal| bir yol tutarak Yugoslavyayı Rusyaya tekrar sıkı bir surette bağlaması akla gelebilir. Bilindiği gibi Vichinsky bir mülddet evvel tedavi ve istira- hat bahanesiyle Karlsbad şeh- rine gitmişti. Şimdi (News Chronicle) gazetesinin emin bir kaynaktan öğrendiğine göre bu seferin esrarı çözülmüştür. Çe- köslovakyada — Cumhurbaşkanı ile Başbakan ve komünist parti- si genel sekreteri arasında ih- tilâf ve ayrilik vardı. Bu ayrı- lığa sebep de Rusların bu hü- kümetten — ( 400,000) —Almanı tekrar yurtlarına kabul etmele- ri hususunda yaptığı talepti. Bu (Sudet) lerin memleketleri- ne iadelerini Ruslar, Almanla- rın vaktile orada işlettikleri sanayiin durgunluğa uğraması üzerine istemişlerdir. Cumhur- reisi (Gottvald) bu talepleri ka- bul etmek istememiş, İstifa et- miş, fakat bilâhare Vichinsky- ninara buluculuğiyle mesele bir hal şekline bağlanmıştır, De- mek ki Çekler, bir kaç yıl evvel, sürdükleri Almanları tekrar memleketlerine kabul etmeğe mecbur olmuşlardır. Zaten yalnız Sudetler . değil Silezyadaki Almanların da mem leketlerine iadelerini — Ruslar Polonyadan talep etmişler: Buna mnukabil Polonyaya, Çe- koslovakyadan bazı toprak par- çaları taviz olarak. verilecektir. Ayrıca Macarlara da Trangsil.. vanyanın , bir. kısmı - venilmek istenilmektedir. Görülüyor ki Rusya peyk devletlerden bilhas- sa Almanlar lehine bazı feda- kârlıklar koparmağa çalışmak- ta ve böylece Almanları, geniş, ölçüde memnun ederek kendi sine çelbetmeğe çalışmaktadır, Üç büyük bakanın birleşmesi; Amerika, İngiltere ve Fransa Dışişleri Bakanları yakında Al- mağ meselesi ve Atlantik paktı Âderini görüşmek Üzere bir top- ;:n!ı yapmak tasavvurundadır- r. Bu toplantıda Almanların ha- zırladıkları anayasa Üzerinde fartışmalar yapılacak ve bu Mmetnin çok merkeziyetçi olma- fına itiraz edilecektir, Bilhassa Fransızlar bu anayasadan pek ziyade kuşkulanmışlardır. — Di. ğer taraftan Batı Almanyadan hâlâ sökülmekte ısrar edilen fabrikaların mukadderatı hak- kında fikir teatisinde bulunüla- Caktır. Bir taraftan Batı Al- Manyaya Avrupanın kalkınma plânında en itinalhı bir mevki Ankarada enteresan bir hırsızlık Devlet Tiyatrosu rejisör mu- avininin refikasının mücev- herleri çalındı Ankara T (Hususi) — Dün, geco şehrimizde şayanı dikkat bir hırsızlık vak'ası olmuştur. Ertuğrul İlginin- Yenişehirde- ki evine giden bir hırsız beş bin lira kıymetinde bir pırlanta iğ- ne, altı bin liralık bir yüzük ve bir gümüş tabak çalmıştır. Za- bıta ve savcılık hirsizin yaka- danması için faaliyete geçmiş- lerdir, Bu hırsızlık şehrimizde alâka uyandırmıştır. Ertuğrul İlgin, Devlet tiyat: rosunda Tejisör muavinidir. ve çalınan — mücevherler, — tiyatro artisti olan refikasına nittir. Cumhuriyet gazetesi tertip hey'etinin bir kaybı Cumhuüriyet gazetesi - tertip heyetine mensup Abdi Kırımlı- nın vefat ettiğini teessürle ha- ber aldık, Bu emektar basın mensubunun cenazesi — Sultan- ahmetteki evinden kaldırılarak Beyazit caminide öğle namazı kılmarak Edirnekapıdaki ebedi istirahatgâhına tevdi edilecek- tir, Merhuma Tanrıdan rahmet, ailesi ve arkadaşlarına başsağ- lığı dileriz. Suüstimal hâdiselerine dair verilen takrirler — Baştarafı 1 incide — fiste 80 Nlâ 100 bin liralık bir Bulistimalden bahsediliyordu. 8 — Mason Cemiyetinin teş- kiline dair - Atatürk tarafından kapatılan Mason Cemiyetinin yeniden Aaçılmasına hükümet müsaade vermiştir. Kökü hariç- te olan, tekkelikten başka bir Mânası olmıyan bu cemiyete hü- kümet neden müsaade etmiştir. * — Silifke barajı inşaatına ne zaman başlanmıştır? Müte- ahhidi kimdir? İnşaat ne zaman bitecek? İnşaatta suiistimal ol- muş mu? Olmamışsa ne gibi mu amele yapılmıştır? 5 — İstanbulda Emlâki Milli- yeden tapu senedi haricinde ka- nun ve nizama aykırı vesaikle 100 binlerce altın liralık çmvali metrükeye ait arsa satın alan kimdir? Emvali metrüke İdare- si, bu şahis hakkındâ mahkeme- 'ye müracat etmişse de mahkeme bazı hususlarda mururu zaman olduğunu ileri sürerek dâvayı Teddetmiştir. Halbuki medeni kanunun 501 inci maddesi, sui- niyet sahibi olan müddeialeyhe karşı tptal “dâvasında müruru Zamanı 30 sene olarak kabul et- mektedir, Bu dâvada henüz 30 Bene geçmediği sabit olduğuna Böre hükümet ne gibi bir mua- imele yapmıştır? Bibi Kolay naklolunur şeyler de- ğildir. Bunların sökülmesi — ve başka yerde tekrar kurulması kabil dahi olsa, yıllar ve yıllara muhtaçtır. Halbuki kalkınma işi aceledir. Bahusus ki Sovyet- ler, bir merkezi Almanya ku- rulmasına şiddetle taraftar Bö- Tünüyorlar. Hattâ Almanları memnun etmek - için, yukarıda işaret ettiğimiz gibi, peyklerini de fedakârlığa sevketmeğe çalı- Bıyorlar, Nitekim Batı Almanyadaki komlnist lideri de, dün akşam, bir beyanname yayınlıyarak Fransız, İtalyan, * Avusturya, ayırırken, diğer taraftan mut- tasıl oradaki fabrikaları söküp başka yerlere taşımak garip bir Manzara arzetmektedir. Çünkü fabrikalar, sandalya gibi, masa Norveç, İngiliz ve Amerika ko- Münistlerinin dilini kullanmış ve Ruslara kargı harb etmiye- ceklerini ifade etmiştir. DİPLOMAT Firari bir katil Mersinde çetesi ile yakalandı Mersin, 7 (Telefonla) — Bun- dan bir sene kadar önce, Elbis- tanda bir adamı öldürmek suçu ile 15 seneyo mahküm edilen Abdullah Yıldırım ve kendisiyle işbirliği yapan sekiz kişi bugün burada yakalanmıştır. Üzerinde bulunan sahte hüvi- yet kartında Ahmet Sara yazılı olan Abdullah Yıldırım ile ar- kadaşları Mersin köylerinde hır sızlık yapmakta ve bu yüzden köylere dehşet salmış bulunmak ta idiler. Çete derhal tevkif olunmuş- tur, Ingilizler,ş yeniden kuru üzüm alacaklar Ankra T (Hususi) — Evvelce 20 ton kuru üzüm alan İngiliz- ler,; ikinci parti ölarak 15 ton daha üzüm âlmak için İzmir Kuru Meyve İhraç Birliğine mü racaat etmişlerdir. 12 yaşmda bir köylü kız. kaçırıldı Ankara 7 (Hususi) — Kes- kin'in Kavurgalı köyünde otu- ran 12 yaşlarında Azime adında bir kız, aynı köyde oturan 18 yaşında Süleyman — tarafından kaçırılmıştır. Jandarma araş- tırmağa devam etmektedir. Sıtma komisyonu toplandı Ankara 7 (Hususi) — Sıtma komisyonu bu sabah Sağlık Ba- kanı Dr. Kemali Beyazıt'ın başkanlığında toplanmıştır. Bu toplantıya 41 bölgedeki sıtma savaşı başkanları da katılmış- tır, Toplantıda alınacak tedbir- ler tesbit edilmiştir. Ti nlerimiz ve Almanya — Baş tarafı 1 incide — teyım. Bu görüşle Türkiye — baş| mahsullerinden biri olan tütünün| istihsalini de, kalitesine de itina <derek arttırmak yolunda yukar- d işaret edilen tedbirlere — baş vurmaktadır. Bunun yarındâ pa- muük, yağlı tohumlar ve - zeytin gibi maddelerin btihsalini art - tırmak plânı da taklb edilmekte oluşu myrıca Zikre değer. Bu dürüma nazaran, Türk — tü- tün istihsalinin, nefasetile meşhur Tamtakalarda teksif — edileceğine Böre ,yıllık rekoltenin <100 - bin, tonu fazla aşmıyacağı — neticesi çıkarılabilir. Memleketinizde görüşmek im - kânını bulduğum değerli ve - bi Bili birçok şahıslar bana 100 bin fonluk tütün rekollelerinizin - bile) Birleşik Amerika'rın istihsali için bir rakip sayılmaması fikrini ile Ti sürdüler. Bu hakikaten özemli bir nokta Gir. Birleşik Amerika'nın — tütün Tekoltesi sizinkinin takriben —en mislidir. Bi müks reseye gelme * 'yen fark karşısın'a böyle bir .a Umali düşünmesi < lazımdır. Kaldı ki, Türkler bugün kemmi yetten ziyade Keytiyete kıymet Yermek Kararında - olduklarından vavayyen mintakaların dışına çık amak süretile kaliteli Türk tü- Tününe, diğer memleketlerin 1s - tihsal ettikleri tütünlerin harman Jarına katilan — müsbet bir fak - tör nazarile bakılmalıdı Türkiye'nin Almanya ile ticareti, birbirini tamamlayıcı bir Ücaret sistemi — olduğuna — göre, Türkiye'nin Almar ya'dan mamul €şya alabilmesi, Almanya'ya tü - tün, pamuk, tiftik, Üzüm, fındık, incir, zahire; madenler ve diğer Kam maddelerden mürekkep — 59 Kalem ihracatı — yapabilmesine bağlı görülmektedi Yazan: KADİRCAN KAFLI İslâti Sordusu: Bby fi zamati Peygamberin yilastı, Bın oğlu Ebu Süfyan bin Hâri; Oğlu Cafer, halası Atiker x lu Abdullahla karşılaştı n lar Müslüman olmakta geç k. ıkları için özür - dilediler; fa- kat Peygamberimiz onlara bak- madı; çünkü vaktile çok iyi gö Tüştükleri halde Peygamberlik Beldikten sonra Muhammedin Aleyhinde ağır sözler söylemiş- le eziyet etmişlerdi. Daha son Ta Peygamberin hanımlarından Emmü Selmenin şefaatl üzeri- Te suçları bağışlandı ve Müslü- an oldular. İslâm ordusu Mekkeye yakın hran vadisinde mola ; gece olunca Muhammed Orada on bin ateş yaktırdı. De- Tin ve yıldızlı bir gök altında, ihtiyar ve çıplak tepelerin orta fındaki geniş düzlükte ate donanmasını kim yapıyordu e Görenler gördüklerini hemen lekkeye bildirdiler; üreyelli- ler ancak o zaman gaflet uyku. Sundan uyanabildiler, İki sene evvel ancak iki bin kişi il len Muhammed gimdi on iki bin kahramanla gehrin kapılarına yaklaşıyordu; fakat kâfirler go lenin © olduğunu bilmiyorlardı. Kureygin uluları hemen reis- leri Ebu Süfyana koştular ve Merrüzzahran — vadisinde 'On bin ateş yanarmış; acaba mı;._îıır' Nereden gelmişlerdir? nına iki kişi alarak Mekkeden çıktı; ateşle- rin yandığı vadiye bakan bir te peye çıktılar. Soluk ay ışığı a tında alevler kıvrıla kıvrıla yük seliyor; etrafı aydınlatıyordu binlerle İnsan ateşlerin etrafına kıvrılıp yatmıştı; şurada bura da nöbetçiler dolaşıyorlardı ve geniş ağızlı kılıçları, uzun mız- rakları, beyaz bornuslarile asıl- larından daha iri, daha heybet- li görünüyorlardı. Ebu Süfyan ve arkadaşları bunların kimler olduğunu tah- mine çalışırlarken ansızın dört taraftan — sarıldıklarını - gördü ler; kımıldanmıya vakit kalma- 16 Yakalandılar. E- bu Süfyan sordu — Siz kimlersiniz ? — Müslümanları — Bizi Abdullah oğlu Muham medin yanına götürünüz! Zaten oraya götüreceklerdi. Beraberce ordugüha doğru yü- rüdüler. Bu sırada Abb: su sabahleyin & hücum ederse çok kan dökü- lür» diye bir anlaşma çaresi bulmak Üzere Küureyglilere git- mek için Peygamberden izin almış, onun beyaz katırına bin- miş, yola çıkmıştı. konuğ: Telrika No. dan kıskıvra s «İslâm ordu ızın Mekkeye Biraz sonra konuşa gelen yirmi ka- dar adama rastladı; Ebu Süf- yyanı sesinden tanıdı ve sordu 'n misin Ebu Süf Evet, ey Abbas! Birbirlerinc klaştılar ve tanıştılar. Abbasın artık Mek- gitm lüzum kalmamış . Ebu Süfyanı alarak ateşler nda übek öbek yatan veya oturup konuşan lar Müslüma arasından gecti. — Elraz Tarım Bakanlığında Yangın çıktı Mi Yanginm elektrik kontağından çıktıği anlaşılıyor Ankara, T (Hususi) — Bu- gün öğleden sonra Tarım Ba- kanlığı müsteşar odasının tava- nında bir yangın başlangıcı ol- muş ve derhal söndürülmüştür. Yangının elektrik kontağından çıktığı anlaşılmaktadır. — Emni- yet teşkilâtı soruşturmağa de- vam etmektedir. Ankarada dün açılan resim sergisi Ankara 7 (Husust) — Ajans muharrirlerinden İhsan Cen?ıl Karaburçak'ın hazırladığı resim sergisi Ankara valisi Avni Do- ğan tarafından Karpıç lokanta- sının küçük salonunda gaat 17 de açılmıştır. Yeşilköyde bir hâdise — Baş tarafı 1 incide — sabah kalkacak olan Fransız u- çağı için bir bilet almıştır. Fakat bundan iki gün evvel, sabık ataşe Huber Stein'in kül- liyetli miktarda altın ve evrakı nakdiyeyi kaçıracağı alâkadar- lara bildirilmiştir. Dün, sabık ataşe Huber Stein uçağın hareketinden biraz evvel meydana gelmiş ve evvelden a- lnan tertibata göre kendisi derhal ve çok sıkı bir muaye: neye tâbi tutulmuştur. Bütün eşyası didik didik edilen ataşe- nin yalnız diplomatik pasapor- tu kavi olduğu için üzerinin a- ranması mümkün olmamış va kaçak altın ele geçmemiştir. Yalnız bu yüzden uçak bir saat kadar gecikmiştir. Ruslar, Baltık üslerini takviye ediyor (Baş tarafı 1 incide) line kalem kâğıt alarak kendi- lerine gu suali sormuştur: — Sabahtanberi bekliyorum. Molotof hakkında ne düşünü- yorsunuz? Gazete muhabirleri — Başkati Trumana şu cevabı. vermişler. dir; c — Bu hususta yapılaca”y hiç bir beyanat yoktur. Dışişifri Ba kanmın gelmesini bekleyfniz!. Florida'da istirahate ğekilen ve orada 19 Marta kadar İfala- cak olan Başkan 'Truman, Mol: tof hâdisesi hakkında herharigi bir beyanatta bulunmaktan hâ- lâ çekinmektedir. Diğer taraftan İngiliz komü- nist partisi genel sekreteni bir demeçte bulunarak - demiştir ki: «— Sovyet kabinesindeki de- ğişikliği yorumlamak niyetinde, değilim. Filhakika sebebinl bile- miyorum, Stalin Cuma akşamı bana mutad telefonunu etmedi.» Siyasi çevrelerin kuvvet kes- beden kanaatine göre Rus Dış- işleri Bakanlığında husule gelen son değişiklik, Sovyet Rusyanın siyasetini ayarlayan Polit bü- royu daha fazla kuvvetlendir- mek gayesini gütmektedir. Siyasi kaynaklar, Rus siyase- tinde bir değişiklik olabileceği- ne ünanmamaktadırlar. - Bilâkis bu kaynaklar, Molotof'un halefi Vişinski ile yeni Digişleri - Ba- kan muavini Andrel Gromiko- 'nun Motolof'un telif kabul etmi- yen siyasi mektebinde yetiştik- lerine işaret etmektedirler, İngiliz - diplomatları, — Molo- tof'un Stalinin yerine — geçmi üzere yetiştirilmekte olduğuna inanmaktadırlar, Ömer onları gördü ve Ebu Süf- yanı tanıdı; hemen Peygambe- rin ceylân derisinden yapılmış olan çadırına girdi; eli kılıcının kabzasında — olduğu — halde v — Ey Allahın resulü, Ebü Süfyan geliyor, İzin ver de Şü kâfirin başını yere düşüreyim! as onun Peygambere ne diyeceğini tahmin ettiği için koştu ve çadıra girdi. Ey Allahın r n Süfyan Kureyşin en ulusudur Müslüman olursa İslâm dini i- Ab çin taze kuvvettir. Onu affet Muhammed en çok sevdiği i- ki adamın zıt dilekleri karşısın da bir kaç dakika düşünceye daldı, sonra amcasına Onu bu gece alıkoy; sabah konuşuruz! a Dedi. Ömer onun öldürülec ğini, Abbas da — affedile umarak memnun oldular Ertesi sabah Müslümanlar Bilâl Habeşi'nin gür ve yanık bir sesle okuduğu ezana uya: rak abdest aldılar; saf saf df zildiler; Hz. Muhammed imam- lik etti ve sönmek Üzere olan yıldızlar altında namaz — kıldı lar; dua ettil hareket ha zarliğina başladılar Hz. Peygamber emretti Abbas'a yiniz, mah ŞEİla" Taşı Maşşallah! Şu bizim arkadaşlar, ga- rip, insanlardır. vesselâm. Kalkmışlar, iki karpuzu bir koltuğuna sığdıran Ekono: mi ve Ticaret Bakanı Cemil Bait Barlas'a, kurulacak Sa- nayi bankasının ahvalini sor muşlar. Biçarenin böyle bir geyden haberi bile yok! — Aman efendim, nasıl olur? Gazeteler - günlerce yazdı! Demişler amma, - Cemil Bait Barlas kesmiş, atmış: — Ben okumadım! Üstadın gazete okumadı- ğı zaten malümdü. Aksi tak- dirde ve böyle bir zamanda kalkar da hem Ticaret, hem Ekonomi “Bakanı mı- olure dur Ertüğrul Şevket el ği A Bu hal neye Varacak ? — Başmakaleden devam — dardan çeklimek için sebep ve imkân bulanlazdı. Çünkü her mevsim deri değiştirerek her dem canlı ve taze kalır ve ömür- ler boyunca sandalyalara yas- lanmış olarak yaşardı. Yok efendim yok, böyle şey olmaz. Bütün bu geçmiş kabine- lerin —tablatile Halk Partili— icraatından reylerile onları des- tekliyen bugünkü bakanlar da mesuldür. Binaenaleyh — yirmi beş yıllık bir nüfaz devrinden sonra hiç bir geyin yapılmamış ve yalnız bazı gahısların keyif- leri yerine getirilmiş olduğu sa- bit olunca bütün parti yuvarla- nır, eskilerin fenalıklarını yeni- derin söylemesi onları temize çıkarmağa kâfi gelmez. Şu halde ne yapmak lâzım? Bizce iyi yol, nurlu şahrah ap- açıktır: Milletin reyine başvur- mak İcabeder amma, öyle oyun- lu, düzenli değil... Dürüst bir seçim kanununu hemen - çıkar- malı, matbuatın - zincirini kı malı ve ondan sonra hür bi tihapla millet, kimleri isterse iş- leri onlara bırakmalı... Her ne kadar Cevdet Kerim İncedayı, milleti kendi haline bırakırsak reyini Hasso ile Memo'ya verir, diyor amma; varsın desin Saracoğlu veya Peker, dünya- ya, Meclis ölsl voya Başbakan olarak gelmediler ya!. YE SABAH Hüseyin Rahmi Gürpı- narın ölüm yildönümü (Baş tarafı 1 incideı Hüseyin Rahm! Gürpınar AAtifali Büyük muharririn ölümünün beşinci yılı münasebetiyle me- zarında yapılacak ihtifal hava- ların müsaitsizliği dolayısiyle Nisan ayına tehir edilmiştir. Kablre dikilecek taşın kitabesi hitam bulmuşsa da — soğuklar beton kısmının İnşasına imkün bırakmamaktadır. İbrahim Hilmi — Çığıraçan'ın riyasetinde yapılacak ihtifalin günü ayrıca gazetelerle ilân e- dilecektir. Bayar (Baş tarafı | incite) iktidara maledilmiş bulunduğu- nu kimse inkâr edemez. İktisadi devletçiliği ele alan ileri garp memleketleri gibi biz de porgramımızda iktisadi dev letçiliği memleketimizin ihtiyaç larına göre işlem'ş ve ayarla- miş bulunuyoruz. Biz. mülkiye- ti esas aldığımız için iktisadi devlet anlayışımızın sola git - mesine imkân yoktur. Kapıfarı mızi ağzına kadar açacak ve Bosyal mülâhazaları da bir tara fa bırakarak tamamiyle sağa yâni bugün için artık tarihe ka rışmış geri bir liberalizme de gidemeyiz. Biraz izah — edelim: Komşusunun refahını ve her sahada saadetini kıskananlar olduğu gibi onu geniş bir kalb ve memnunlukla gören koraşu- lar da vardır. Bizim devlet gö- Tüşümüz. memleketin — normal ve meşru olarak çalışan ve ka zanan vatandaşları her suretle teşvik etmek ve onlara yardım etmek olduğu kadar geçim dar lığından ve bundan doğan her türlü sıkıntılara maruz — bulu - nan geniş halk - kitlelerini de müreffeh kılacak bir yol ola rak tecelli eden dar görüşler ve memleket ihtiyaçlarına uymı - yan devletçilik tatbikatı ile iş hacmini daraltmak, husust - te- gebblsü kırmak ve nihayet dev let kapitalizmine kaçmak - gibi neticelerinden sakınacağız. Bayar, bundan sonra maii meselelerimize geçmiş, vergile- rin hem ağır hem de ndaletsiz ve cibayet usullerinin iptidai ve zararlı olduğunu izahla demiş - tir ki: — Büdce bir memleketin ser- vet ve Istihsaline dayanır. Mil- N gelir ve istihsali gözönünde bulundurmak şartile vergileri vatandaşların gelirlerine göre n- daletli bir surette ayarlamak lâ- zımdır. Bize zor gelen, vergile- rin takatimize göre ağır ve mü- kelleflere tevzi bakımından ada- letsiz oluşudur. Sorulara cevaplar Demokrat Parti Genel Baş- kanı bundan sonra vatandaşlar tarafından sorulan muhtelif su- alleri cevaplandırmış ve: — Seçim kanunu yeniden de- ğişecek midir, şeklindeki Soru- 'ya şöyle cevap vermiştir: — Hükümet bir komisyon ku- rarak tâdil hazırlıklarına de- vam etmektedir. Partimizin - de görüşleri sorulmuştur. - Cevap vermek üzere genel kurulla mec- İçişleri Bakanı — Baştarafı | incide — tır. Bü toplantıda idari ve belei di işler gözden geçirilmiş, Ba- kan, ilgililere, vatandaş işleri- nin süratle görülmesi için di- rektifler vermiştir. Çarşamba günü - bir toplan! daha yapılacaktır. Bakan, bugün saat 15 de Vi- lâyette bir basın toplantısı ya- pacaktır. Hayat pahalılığı artıyor — Baştaralı 4 incide — Buna göre 948 yılı birinci ayın- da 446.03 iken 989 yılı birinci ayında 508.00 olmuştur. Başlıca- gehirlerimizden — İstanbulda bu fiat artışı 948 yılı birinci ayın- da 341.00 iken 949 yılı birinci ayında 36406 ya çıkmıştır. “Ankarada ise 948 yılı birinci a- yında 330.05 iken 336.05 e yük selmiştir. tehlikeleri Ebu Süfyan hüzura zaman Hz, du - Ey Ebu illallah» diy gelmedi mi? Ebu Süfyan — düşünceye dal- dı; Mekkedeki putların en bü- yükleri olan Lât ve Uzzâyı na- sil terkedebilecekti? O zamana kadar her şeyi onlardan bekle mişti ve k — zamanlarında hep onların yardımlarına sığın- mıştı. Fakat işte «Hz. Muham- medin Allahı>. — daha etli çıkmıştı; putların oldukla- rına- şüphe girdiği Muhammed ona sor Süfyan, <lâ ilâhe ceğin vakit henüz kalmamıştı. Süfyan cevap verdi: Allah> dan başka tapa- cak yoktur. Peygamberimiz sordu — «Muhâgmmed — Resulüllah» demiyecek misin? Ebu Süfyan tekrar düşünce- ye daldı; Müslüman olursa ar- tık Mekkeye dönemezdi; dönse bile Kureyglilerin - relsliğinden mahrum kalırdı; halk içindeki bütün imtiyazlarını ve itibarını kaybederdi Y Hz. Muhammed, henüz buna karar veremiyorum; şüp: he içindeyim; biraz zaman ver de düşüneyim! Bu sırada Ömer, Hz. Peygam berin çadırı önünde geziniyor Ebu Süfyanın kollesini kosmi: Yatağa bağlanmanın ”Magi AAi BÜTÜN DÜNYA'nın Mart ine Digest" nüshasında okuyunuz. ye hazır duruyordu; Müslüman latın başına o kadar felâket getiren bu kâfirin vücudünü yer yüzünden kaldırmakla bir çok şehit vatandaşlarının inti- kamlarını almış olacaktı. Abbas Ebu Süfyana sokuldu: — Beni dinle... Şimdi hayat ile ölüm, aydınlık ile karanlık, saadet ile azap arasındaki köp rü üzerindesin! Ömer dışarıda yalın kılıç seni bekkiyor, bura: dan Müslüman olarak çıkmadı: ğın takdirde başın gider, Hele çabuk ol! Dedi. Ebu Süfyan — boynunu ellerile sıvazladı ve Ömerin kes kin kılıcı omuzlarının Üstünden geçtiği zaman ne olacağını dü: şündü Birdenbire — Hz. Muhammed Resulül. lah! Dedi. Hz. Peygamber gülüm- sedi; Abbas ferahladı ve Ömer bunu duyduğu k elini kılıcının kabzasından çek- ti Ebu Süfyanla beraber yaka- lanmış olan Hakim bin Hazım ve Büdeyl bin Varka da Müsl man oldular. Haz, Muhammed, basa.dedi ki zaman yatış: amcası Ab (Devamıt Ve ın Antalya nutku lis grupumuz müşterek çalışmı larına başlamıştır.. Matbuat kanununun da ileri Garp memleketleri " mevzuatına uygun olarak değiştirilmesi lâ- zıimdır. Memurini muhakemat kanunu da çok ehemmiyetlidir. Bu kanun bir sınıfı idare edenle re imtiyazlar yaratmakta ve va- laş haklarının aranmasında aşılmaz engeller vücuda getir- mektedir. Arkadaşlarım diyecekler ki « Bunlar gimdiki halde sadece vaadlerden ibarettir». Vaadle - rin de bir adım olduğunu ka- bul etmek icabeder. Zaman öl - du ki bu kanunların hepsinin yerinde ve haklı olduğu iddia olunmuştu. Bizim gördüğümüz Günaltay — kabinesinin vaidle - rinin peşinde bulunduğudur. Bu. kanunlar ve bilhassa anayasa- nin tam olorak tatbikine temel teşkil edecek olan her türlü te- minatı haiz bir seçim kanununa #u veya bu partinin malı değil, bunların üstünde olarak hep bir- likte millete vereceğimiz en de- Berli armağan olacaktır. Dış. politika Müteakiben, dış politikaya te- mas eden Bayar, memleket dış politikasının ana hatlarım ve Demokrat Partinin dış politika da iktidarı desteklemesin milli bir vazife halinde olduğunu i- zah ederek dedi ki: — Hiç kimsenin — toprağında gözümüz yoktur. Bütün milletle- re karşı dost kalmak ye bu an- layış İçinde yaşamak istemekte- yiz. Hiç bir devlete karşı düş- manlık duygusu beslemiyoruz. Fakat günün birinde herhangi bir tehlike gelip kapılarımıza da- yandığı zaman bütün gücümü- zü toplıyarak yurdumuzu ve na-) musumuzu müdafaa etmekten de asla çekinmiyeceğiz. Dış politikada takip edilegel- mekte olan yolun D.P. görüşle- rine ne suretle tetabuk etmekte olduğu esasen büdce mlüzake- releri sırasında partimiz adına yapılan beyanatlarla da tesbit edilmiş bulunuyor. Bayar sözlerine şöyle son ver« di: — Bize üç yaşında çocuk di- yorlar, Partimiz üç yaşında ola- bilir, Fakat D,P, yi teşkil eden) milyonlarca vatandaşın hiç biri 8 yaşında değildir. Memleketi - dare için millet sinesinde - çok değerli insan hazineleri mevcut- tur. Akdettiğimiz şu kongre da- hi sözlerimin açık delilidir. Na>, Bıl ki memleketin büyük evlâdı. Atatürk uzun zamanlar meçhul kâlmış Ve memlekette yerini lamamıştı, — Unutmamalıdır. ki| 'Türk analar her sene Atatürk- ler doğurmaktadır. Biz, büyük bir imanla mille-, timize güveniyor ve onun akli- seliminden emin bulunuyoruz. Sinesinde milyonlarca vatanda- #i toplamış bulunan partimiz hakkında (Sarı çizmeli Mehmet Ağalar) tâbirini kullananların ne büyük hata ve gaflete düş- müş olduklarını elbette takdir edersiniz.» Gümrük tarifeleri ıslah ediliyor (Baş tarafı 1 incide) ğını memnuniyetle müşahede etmekteyiz, Gümrük Muhafaza Genel Ko- mutanı ile Cenub Hudut - vilâ- yetleri valileri bu hususta sıkı bir işvirliği halindedir. Hudut gümrük kontrollerini — icabında uçaklarla takviye edeceğiz. Çok muğlak olan gümrük ta- ritelerini ıslah etmek için teşeb- büse geçmiş — bulunuyoruz. — İ- çinden çıkumaz bir halde bulu- nan gümrük tarifeleri daha ba- Sit bur şekle ifrağ edilecektir. Hâlen mevcut tarifede bulun- mıyan bazı maddeleri de yeni teye aahil edeceği Yane bu meyanaa zaruri ihti- yaç maddelerinde bar miktar in. dhmeler yapılacaktır, Buna mu kabil bazı lüks maddelerine bir Miktar zam yapmağı düşünüyo- ruz, TEKEL MADDELERİ İHRACATI Bü yil, senelerdenberi ilk'de- fa olarak Almanyaya 11 milyon dolarlık tütün sattık, Tütün satma hususunda — Pransiz reji idaresiyle bir anlaşmaya var- miş bulünüyoruz. Bu arada bir mütehassısımız hâlen İsviçre, Belçika ve İngilterede tetkikler apmakta - ve bu memleketlere TMamullerimizi kânları — üzerinde bulunmaktadır. Fransaya şarap, İngiltereye portakal ve mandalina likör, yi- ne İngiltere ve İsviçreye tütün | satmamız tahakkuk etmiştir. Bu memleketlere giden tütün- lerimiz <Türk sigarası» ismi al- satabilmek im- | tetkiklerde | İnfilâk sahasındaki enkaz (Baş tarafı 1 incide) orduda bulunan Amerikan vinçe N kamyonları da çalıştırılmış ve enkazın mühim bir kısmı kal dırılmıştır. Bu arada bir İnsan cesedi de bulunmuştur. Her tür- ü tedbirlere rağmen teşhis edi- lemiyen bu ceset de morga kal- dırılmıştır. Bundan başka temizleme eki- pi fabrikanın müdüriyet kısmı- ni tamamen temizlemeye mu- vaffak olmuştur. Dün bu kısma girilerek bütün — mevcutlara e) konulmuştur. Diğer taraftan infilâkın sebe- bi etrafındaki tahkikat da muh- telif cephelerden devam etmek- tedir. Adli makamlarca hâdise mahallinde bir keşif yapılması, bunun için de bir ehliyakuf teş- kil edilmesi kararlaştırılmış bu- Tunmaktadır.. Bu ehlivukuf daha zi memlekette tanınmış ve ilmi o torite sahibi kimselerden seçi- lecektir. Bu hususta İstanbul — savcısı İhsan Köknel dün şunları söy- lemiştir: — Hâdise etrafında her tür- lü ihtimali gözönüne alarak baş ka yollardan da tahkikata gi- rişmiş bulunuyoruz. Büu mevzu- ların açıklanmasını, tahkikatı işkâl etmiş olmamak maksadiy-. le gimdilik uygun bulmuyorum. Diğer taraftan enkazın kal- dırılması işi henüz bitmemiş ol- makla beraber bir ehlivukuf teşkil ederek vaka —mahallinde bir keşif yapılmasını kararlaş- tırdık. Bu ehliyukufun daha ziyade ilmi otoritelerden teşkili- ni esas tutuyoruz. Bu maksat- la Üniversiteye bir.tezkere ya- zılmıştır. Bundan başka — Millf Savunma Bakanlığına da bir tezkere yazarak keyfiyeti bil- dirdik, Bakanlık mütehassısları da bu keşifler heyetine Gdahil olabileceklerdir. Öteyandan da facianın çeşit, çeşit dedikoduları devam etmek te, türlü türlü haberler ortaya çıkmakta;.. Dün de fabrika sa- hibi Nuri Paşanın infilâkın vu- ku bulduğu 2 Mart 949 tarihin- den birkaç gün evvel bir. ban- kadan külliyetli miktarda para çekmiş bulunduğu şayiası orta- ya çıkmıştır, Maamafih buna hiç bir ehem: miyet ve kıymet atfedilmemek- 'te, ,büyük işler yapan bir kaç milyonluk bir müessesenin her zaman bir bankadan para alıp verebileceği pek tabii görülmek- tedir. Kemal Zeytinoğlunun sözlü sorusu “Ankara 7 (Hususi) — Eskige- hir Demokrat Parti milletvekil - Terinden Kemal Zeytinoğlu hükü- mete Verdiği bir önergede gu hu- Busların sözlü olarak cevaplan - dırılmasını İstemektedir, 1 — Sütlücede Nuri Paşa mü- himmat fabrikasında - vukubulan infilâk hâdisesinin hakiki sebe - Bi nedir? 2 — Ölü ve yaralı olarak ka - Zazede adedi ne kadardır.? 3 — Şehir içinde neden böyler bir mübimmat fabrikasının kurul masına müsaade edilmiştir? 4 — Kazayı önleyici fenni ted birler neden alınmamıştır?. 5 — Kazazedelere yapılan yar- dımların mahiyeti neden ibaret - tir? Dünkü hazin cenaze töreni Bütlüce faclası kurbanlarından kömür haline gelmiş olarak bu - JTunabilen 10 gehidin cenazesi dün büyük bir merasimle — ailelerinin ve binlerce halkır gözyaşları a - rasında — Edirnekapı — şehitliğine Gefnedilmiştir. Dün sabah Adli Tıb mücssese- sinin morg kısmında tabutlara ko nulan gehit işçilerin bayrağa sa- Tılı cenazeleri, saat 14.30 da Bes yazıt camiine getirilmiştir. Bu « Tada İkindi namazını — müteakip resmi ve hususj teşekküllerin gön derdiği 50 kadar çelenkle Çevrele nen tabutlar halkın omuzları Ü- zerinde Saraçhanebaşına — kadar getirilmiş ve burada belediye a- rabalarına konularak şehitliğe gi Cilmiştir, Cenaze — merasiminde — İçişleri Bakanı Emin Erişirgü, — Çalışma Bakanı Reşad Şemseddin - Sirer, Eski Genelkurmay Başkanı Orge neral Kâzım Orbay, Emekli ge - neral H. Emir Erkilet, vali mua- vinleri, Emniyet Müdürü, Vilâyet ve belediye erkânı ile birçok res mi ve hususi teşekküller mensu- bu ve kesif bir balk kütlesi bu- lunmuştur. Şehitliğe — getirllen — cenazeler yakınlarının ve meslekdaşlarının hazin gözyaşları urasında topra- ga tevdi olunduktan sonra — işçi tendikaları birliği adına — bizzat bölge çalışma müdürü, milletve- killerinden Senihi Yürüten ve fab rikadı çalırar bir İşçi — gehitlor için birer hitabede — bulundular, Bundan sora meresim hitam bül- tında satışa çıkarılacaktır. nasıl BÜTÜN DÜNYA'nın Mart Türk İktisadı düzelir, Economist" nüshasında okuyunuz.