16 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

| — e Birleşik Amerikada irleşik Amerikada ekono- Boztüşinder, Çumbur: başkanının — faaliyeti — üzerinde küvvetli tesirler yapmaktadır. Fiatlarda bir durgunluk hattâ düşme olduğu görülüyor. Bu yıl ziraat mahsulü de pek bol ve iyi tahmin ediliyor. Bu yüzden de fiatların düşük olması tehlikesi beliriyor. Diğer taraftan hâlâ (3,5) milyon kadar işsiz mevcut tur. Mister Trumanın harp za- manı kontrollarını - tekrar tesls için yaptığı teşebbüsün kongrece reddedilmesi hayli durgun bir hava yaratmış bulunuyor. Cum- hurbaşkanının kendi ekseriyetile yenl bir uzlaşmaya yanaşacağı tahmin ediliyor. Maamafih Ame rikadaki vaziyet, bütün dünya tarafından, gayet büyük bir ilgi İle takip olunmaktadır. Ça AW Çin iç savaşı çok çetin bir safha ya girmiştir. Asyanın ve belki de dünyanın en büyük liman ve ti- caret merkezlerinden - biri olan (Şanghay) beş buçuk milyonluk Insan kitlesile Çin komünistleri- nin eline düşmek Üzere bulunu- yör. Muharebe hemen şehrin va- roşlarına sirayet etmiştir. Top sesleri şehirden duyulmakta ve Jafilâklardar birçok camlar kı maktadır. Diğer taraftan İngiliz- ler (Hong-Kong) da askerf ted- birler almışlardır. Bilindiği gibi burası Büyük Britanyaya aittir ve bir el çabukluğu yapılmasına müsaade edilmiyecektir. Bazı ko- münistlerle anlaşmış elemanlı geçen gün iki İngiliz polisini bi motör içinde uyurken öldürmüş- ler ve motörü de kaçırarak ko- münistlere iltihak eylemişlerdir. Orte Şark ve Rusya Avrupada ve Almanyada - s0- Buk harbe nihayet vermeğe te- mayül eden ve Berlin ablukasını kaldırdıktan sonra Pariste (23) mayısta dört Dışişleri Bakanları konferansına İştirâke karar ve- ren Sovyet Rusyanın orta şark- ta baskı ve soğuk harp siyaseti- he devam edeceği tahmin - edil- mektedir. Bilhassa İran üzerinde tazyıkin sert olacağı sezilmekte- dir. Esasen hayli zamandır Tah- ran, Moskova tarafından sıkıştı- rılmaktadır. Çeşitli vesilelerle si yasi protestolar yapılmış ve Rus konsoloslukları kapatılmıştı. hu- dut çarpışmaları da ekaik olma- maktâdir. Londranın siyast mah filleri bu teşebbüs Ve hareketle- ri yakından takip etmektedir. Sovyetlerin İran veya Türkiyeye karşı yapmağa kalkacakları her hareket derhal açık mücadeleye müncer olabilir ve bu nokta Sov yet zimamdarlarınca pek iyi bi- Tinmektedir. Almanya mes'elesi Almanya meselesinde Birleşik bir cephe göstermek üzere Amı rika, İngiliz, Fransız murahha: ları Pariste toplanmışlardır. Bu letimada 23 mayıs toplantısına ait hazırlıklar gözden geçiri'miş- tir. Programın hayli mufaszal olacağı ve yalmız Berlin abluka- sı değil bütün Alman sulhunun konuşulacağı, çeşitli ihtimaller Üzerinde durulacağı, hattâ Avus turya sulhunun, Dışişleri Bakan- ları yardımcıları arasında, asın- tıda kalan bütün pürüzlerinin tes viyesine çalışılacağı anlaşılıyor. Paris konferansı, hakikatte, ge- niş bir ölçüde yeni bir sulh kon- feransı hal ve manzarası arzede- cektir. Bazı Amerika ve İngiliz gazeteleri bu içtimaın sulh yolun da ve soğuk harbe son verme bahsinde nihaf ve kesin olacağı kanaatini izhar ediyorlar, yâni bu toplantı da muvaffak olmazsa milletlerarası durum, İngiliz Belediye seçîıîıi Muhafazakârlar önde gidiyor Londra: 15 (aa,) — (afp) —Ge çen paraztesi başlıyan ve salı gü- nü sona erecek olan eyalet ve be- lediye seçimlerinde muhafazakâr partinin muvaffakiyeti gittikçe art maktadır, Bu sabah muhafazâkâr ve Sot yalist partileri büroları tarafından anlanan kısmi neticeler günlar- dir: Muhafazakârlıklar 181 üyelik Kazanmış ve 15 üyelik kaybetmiş lerdir. Sosyalistler yap 105. Bağımsızlar kazanç, 45 kayıp 111 Lâberaller kazanç 7, kayıp 9. Bu seçimler eyalet ve belediyo konseylerinin üçte birini yenilemek için yapılmaktadır. 16,000 aday garpışmaktadır ve bunlardan 11,000 1 475 belediye meclisi ve 5000 1 de ST2 eyalet meclisleri üyelikleri için daylıklarını koymuşlardır. —a Patoloji kongresi delegeleri — Baş tarafı 1 incide — Bu sabah saat dokuzdan itiba- ren Yıldız Sarayında ilmi çalış- malarına başlıyacak olan kongre delegeleri şerefine dün akşam sa- at 18.30 da vali Lütfi Kırdar ta-| rafından Taksim Belediye gazino | sunda bir kabul resmi yapılmış- tır. Delegelerden 150 kişilik bir kafile bugün 17.40 vapurile Ya- İMovaya gideceklerdir. Diğer taraftan dün sabah, kon | greye iştirâk etmek üzere Paris Tıb Fakültesi Dekanı Leon Binet uçakla şehrimize gelmiştir. Kongre delegelerinden bir heyet Ankaraya gitti Ankara: 15 (Hususi) — İstan bulda toplanan Patoloji kongre- nden 21 kişilik bir heyet bu sa- bahki ekspresle Ankaraya gelmiş lerdir. Kendilerini istasyonda An- kara Üniversitesi Rektörü Enver Ziya Karal ve diğer Üniversite profesörleri ve Milli Eğitim men supları karşılamıştır. Heyet şerefine Ankara Üniver sitesi tarafından Şehir lokanta- sında bir öğle yemeği verilmiştir. Yemekte Üniversite erkânı, Mil- ll Eğitim Bakanı, 'Tarım Bakanı da bulunmuşlardır. Heyet, Nümune hastahanesini, Doğumevini, Hıfzıssıhha Enstitü sü ve Ziraat Fakültesini gezmiş- ler ve tetkikler yapmışlardır. Sa at 17 de Cumhurbaşkanı İsmet İ- nönü heyeti Çankaya köşkünde kabul etmişti: Misafir heyet bundan sonra akşam ekspresile İstanbula dön- müşlerdir. 80 wilyon Japon bir yaş küçülecek 'Tokyo: 15 Yaa) — (united press) — 1 Ocak 1950 tarihinden , itibaren aşağı — yukarı 80 milyon Japonun — yaşları bir yaş küçüle cektir, Filhakika — Japon diyetinin bu hususta kabul etmiş olduğu ka nun, her Japonun doğduğu zaman Kazanç, 3, ka- bir yaşında oluğu şeklindeki eski Japon Adetini — ortadan kaldırmış. tır. ——— bir manzara alacaktı Bütün temenniler hakiki sulh yolunun nihayet açılmasına ve milletlerin hakkettikleri süküna nihayet kavuşmalarına yönelmek tedir. Sovyetler milyon do Tahran: 15 (a,a,) (united pross). Dişişleri Bakanı Ali Aşgar Hik met bügün Rusyayı İran'a olan 20 milyon dolar borcunu ödemek için ber hangi bir gayret göstermemek le itham etmiştir. Yabancı basın mensuplarına hitap eden — Dişişleri Bakanı, Rusların İrana gücarük ver Bisi olarak 10 milyon dolar ve de- Miryollarında yapılan nakliyat için 8 milyon dolaran fazla borçlu bu. lunduklarını ve bundan başka Bov. yetler Birliğinin 1042 den beri İ- Sınır toprağı Şişlideki Atatürk müzesinden alınarak Ankaraya müteveccihen yola çıkarıldı Tekirdağ atletlarinden teslim a- linan ve 19 Mayısta Ankarada Cum hurbaşkanına — ulaştırılacak — olan mukaddes sınır toprağı dün sabah bisikletçiler - tarafından — Şişldeki, Atttürk müzesinden Nişantaşı-Maç ka-Beşiktaş yolfle Üsküdara geçi rülmiş ve gene Üsküdar-Kısıklı-Du dullü yolile İstanbul-Kocaell sını. rında Tepeören de saat 10 da Ko caeli atletlerine teslim edilmiştir. Sınır toprağı akşam Saat 19 da İzmite varmış olacak ve sabah Bolu atletlerine teslim edilmek ü- zere yola çıkarılacaktır. Bursada Bursa: 15 (Telefonla) — Çanak kaleden gelen sınır toprağı bügün bölge bisikletçileri tarafından Ba hkesir hududunda — tesilm alınmış ve gehir kenarında bekliyen yüzler ce Mmotörlü ve bisikletçi gencin iş tirâkile Halkevine getirilmiştir. Sı nır toprağı bundan sonra — ilecik gençlerine verilmek Üzere yola çı- karılmıştır. Amerikadan kaçan komünist elehaşı Polonya, İngiltereyi protesto edecek Londra: 15 (B.B.C.) — Lon- dradaki Polonya elçiliği bir Polon ya vapuruna binip Amerikadan kaçan Amerikalı komlnist eleba- şilardan Gerhard Eisler'in Sout- hampton'da İngiliz polisi tarafın dan tevkifi dolayısile İngiliz hü- kümetine şiddetli bir protesto çe- keceğini Böylemiştir. Komünist elebaşı, pazartesi günü başlaya- cak muhakemesine kadar İngi- liz polis merkezinde mevkuf kala- caktır. Ankaradaki maç Ankara: 15 (a.a,) — Bugün sa- at 18 de Gençlerbirliği ile Hollan- dalı Fejenoord takımları arasında yapılan futbol maçı 0-0 beraber- likle bitmiştir, İngilizlerin bir galebesi Belsinki: 15 (aa,) (afp) — Bu gün öğleden sonra — Helsinkideki olimpiyad — stadına — yapılan milil karşılaşmada İngiliz (b) enilli takı mi Finlândiya milll takımını 4-0 mağlup etmiştir. YENT SAB , İrana 20 lar borçlu İran, Moskova'yı, borcunu ödemek istememekle itham etti ran'ın 8 milyon dolar tutarında al tın ve dövizini bloke etmiş olduğu nu belirtmiştir. İran'ın moşru haklarını elde et mek için elinden geleni yapacağını söyüyen Bakan, Sovyetler Birliği. nin Hazer denizindeki İran Rua balık işletmelerini İran personeline teslim etmeyi reddettiğini ve böyle ce 1947 ekiminde imzalanmış — o- lan İran.Rus anlaşmasına rliayet eylemediğini bildirmiştir. Trablus ta kargaşalık Nümayişçilerle pol arasında çarpışma oldu Londra: 15 (B.B.C.) — Bugün Trablusda yeni hâdiseler olmuş- tur. Trablusgarbın İtalyan vesa- yetine verilmesini protesto mak- Sadile dün başlayan grev, devam etmektedir. Nümayişçilerle polis arasındaki bugünkü çarpışmada iki polis olmak tzere 20 Arap ya ralanmıştır. Dünkü nümayişte ise bir Arap ölmüş, 13 kişi yara- lanmıştır. Barselonadaki infilâk Londra: 15 (B.B.C.) — Mad- fidden alınan haberlerden anla- gılığına göre Barselonadaki Por- tekiz elçiliğinde bomba patlamış- tır. İnsanca' zayiat yoktur. Sadakın Amerika seyahatini tenkit (Baştarafı 1 incide) ki bu tenkidlerini orada Meclis kürsüsünde yapmış olaydılar. Çün kü o zaman umardım ki kendile- rine bizzat ifade ettikleri «rahat kalble tasvip etmek» imkânını belki verebilirdim. Sayın Celâl Bayar bu nutkunda diyor ki: «Dış politika gayet nâzik ve e- hemmiyetli bir mevzudur» bu de- rece nâzik ve ehemmiyetli bir mevzu gelişi güzel mitinglerle de- ğil, Meclis kürsüsünde münakaşa edilir sanırım, Sayın Celâl Bayar bu imkânı bahş buyursalardı kendilerini bü tün bu tereddütlerden ve yanlış düşüncelerden kurtarabilirdim. Fakat gördüm ki Demokrat Partinin sayın lideri Cumhuriyet Halk - Partisinin iç politikasını daha kuvvetle tenkid edebilmek i- çin dış siyasetimizi de tenkide çalışmıştır. Halbuki Türkiyede tatbik e len genç demokrasi rejiminin dı- şarıda ve bilhassa Amerikada ne büyük takdirlerle karşılandığını bizzat yerinde müşahade etmiş bulunuyorum, Ankaradaki tefsirler Ankara; 15 (Hususi) — Celâl Bayarın Kayseri nutku Demok- ratların ara seçimlere girmemek kararını belirtirken Halk Parti- sine ve hükümetine karşı daha sert bir cephe alınacağını ve ge- nel seçimlerde gimdiden demok- ratlara olan perestijin arttırılma sı için propagandaya başlandığı- nı göstermektedir. Halk Partili mahfillerle genel seçimin 950 se- nesinden evvel olmasına hiç suretle yanaşmamakta, fakat se- çim zamanına kadar Halk Parti- sini kuvvetlendirmek için şimdi- AR c SABAH SABAH! Balık deyip geçmiyelim! Ticaret Bakanlığının yük- sek maaşkı dizi diel müte- hassıslarının ilmine, müda- Male ve tanalm — satışlarına rağmen, et fiatlarını mutedil seviyeye bir türlü indireme- miştik. Üstelik te hor itiras edişimizde, körlük verir gi- bi, bizlere dinletilen paha- Hdt müdafaa yollu nutuk- lar caba. . Fakat, işte balıkların su- Zarımıza akını bu işi dücene sokuyor. Bt fiatları yüksek- Terde kurulmuş tahtlarından indiriliyor. Şimdi gelin de meseleyi halledin: Ekonomik hayan- maza hayrı dokunan balıklar mı, yoksa, fiat meselelerin- de seyircilikten başka hiç birgey yapamıyan Bay Bar- Tas mt bizim Ekonomi ve Ti- caret Bakanımız? * x İki Partinin Görüşü (Başmakaleden devam) güçtür. Çünkü 1946 temmuzunda ne gibi şartlar içinde eline geçir- meğe muvaffak olduğunu bildi- ğimiz galebesini tehlikeyo düşüre cek her hangi bir fiilde asla bu- lunamaz. Durumundan ve tekrar intihap olunacaklarından emin o- lanlar müstesna, kalabalık bir. grup, bu son yıla adeta bir tahli- siye simidine yapışır gibi takılıp kalacaktır. Fakat İngilterede ge- çen seçimde muzaffer olan İşçiler yavaş yavaş hezimete uğramağa başladılar. Belki muhafazakâr parti tekrar iktidara gelecektir. Amma bizde yerinde mıhlanmış gibl duran Halk Partisi kendisini ebedi bir ömüre malik veya nam- zet sanarak hiç bir kıpırdamaya teşebbüs etmemektedir. O Istiyor ki Başbakanın samimi surette is- tediği demokrasiyi ancak bu şe-. kilde tatbik etsin yâni daima ken disi iş başında kalmak şeklinde... YENİ SABAH Kaybolan kadın tayyareci bulundu Paris: 16 (a. a.) - (atp) — Borde aux'dan Bivil havacılık genel sekre terliğine gönderilen resmi bir tel- graf, 572 Morane uçağını kullanan ve dün akşam kaybolduğunu bildi. ren' Fransız kadın pilot madam An dree Dupeyron'un. doğu İran sınir- farında 57 inci Tul datresi Üzerin de bozkırlarda mecburt iniş yapmış olduğunu ve pilotun sağ ve salim glarak bulunduğunu teylâ elemiş. ir. Şah'ın affi Tahran: 15 (A.A.) <Afp> — Şehinşah, cuma günü 5/2 tarihin de kendisine karşı yapılan sui- kasd neticesi mahküm olan gaze- telerden Tudeh partisine mensup bulunmayanların hepsini affet - miştir. Bu af 5 gazeteciye şamil olmaktadır. Hava şehitleri, merasimle anıldı (Baştarafı 1 incide) mizin hâtırasına hürmeten bir da- kika süküt edilmiştir. Müteaki- ben, bir hava subayı, verdiği nu- tukta bilhassa şöyle demiştir: — Bu gökler bizimdir, Türkün dür. Kötü niyetlerle bakacak her özü çıkarmağa yemin ediyoruz. den büyük gayretler sarfetmekte evvel devreye nazaran daha karanlık DIPLOMAT | “gik'devre X0 İngilizler galipti, a. vDE X M<HAZRETİ ÖMER < elt MN | D Zi — Yazan: KADIRCAN KAFLI Tefrika No. 84 Silâhlı nöbetçileri yoktu; halbu- — İdaresi altındaki memleket- — man lâzım değil midir? ki civarda oturan bazı Arapla- — ler halkının canlarının ve mal- — Hazreti Ömerin gözleri ya- rın bu kervanı soymaları ihti- — larının kendisine emanet edil- — gardı mali vardı. Hazreti Ömer onları — miş olduğuna bütün varlığil Allah sana merhamet et- Uykularından mahram etmeğe — İnanan Hazreti Ömer ancak — sin! Hele git, bana ve vazife- kıyamadı; acele şehre döndü; — açlıktan bitkin düştüğü zaman — mi hatırlattığın için sevap İş- en yakın evlerde oturan birkaç — birgeyler yemeyi — hatırlıyor; — ledin! kişiyi yataklarından kaldırttı; pek Çok geceler yatak yüzü — Dedi. Hemen kadının evine andırdı; kervanın muha- — görmüyordu. Uykusuzluktan a- — erzak ve elbise gönderdi. Son- fazasına memur etti; kendisi — yakta duramıyacak hale gelin- —ra Hazreti Ali ve diğer ileri de orada kaldı çe bir hurma ağacının dibine, — Belenlerle — görüştü; danıştı. Sabaha karşı, uyuyanlardan — bir duvarin kenarına, Mesçi- — Komutanlara ve valilere şu em biri uyandı; silâhli adamları — din merdivenlerine uzanıp ka- — Fi yayınladı; görünce korku İle bağırdı. Haz Jlıyordu. O gün de dosdoğru — «Mühim haller dışında asker Teti Ömer ona ve uyanan arka- — Mesçide gitti; sabah namazını — lere altı ayda bir evlerin daşlarına kılıyordu. Namazdan sonra e- dip bir müddet kalmak Üzere — Telâş etmeyiniz. Ben Ha- — vinin önüne oturdu, halkın $i- — izin veriniz; nöbet Ve adalet Nife Ömer'im. Bu adamları si- — kâyetlerini ve dileklerini dinle- — Üzere davranınız'» Zi muhafaza için getirip bura- — moğe koyuldu. O sırada bir ka eti a ya koydum. Mademki kalktı. — din geldi ve dedi Ki HALI VE TOPRAK , gidiyoruz. - Ey Allahın Resulünün — İslâm devleti için iki büyük Dedi, Yolcular hayretle ba- — Halifesi! Kocam bir seneden- — harp meydanı vardı: Irak Ve kıp kaldılar. Gittikleri bütün — beri Irak ve Suri sava; Büriye, « gehirlerde kendilerinden haraş — yor; Allahın adını ve İrlâm — Hazreti Ömer bir sene Irak- alındığını, tehdit edildiklerini — dinini yükseltmeğe çalışıyor. ta savaşa hız veriyor, ertesi hatırladılar. İelâm dininin yük — Ben ve çocuklarım aç ve gıp- — sene Suriyede İlerliyordu. Böy Bekliğine ve Halifenin adaleti- — lak kaldık; dul kadından far- — Jlece hem kuvvetleri bir hudüt- ne bayran oldular; Müslüman. — kım yoktur. Bunu Allah revâ — tan diğerine — kaydırabiliyor, lığı kabul ettiler. görür mü? Senin bir çare bul- — hem de orduları nöbetle dinlen dirler. dirmiş oluyordu; bunun için Saad'ın İran içlerine girmekte acele etmemesini bildirdi; 'ten ordudaki eksiklerin tamam lanması, asker zayısının - artı- rılması lâzımdı. İslâm orduları Hicretin on inci yılında Suriyede yeni kazanmağa - başladı- bi zaferleri lar! Bizans İmparatoru Herakli- yüs henüz Suriyeden ümidini kesmiş değildi. O tarihten oa sekiz sene evvel de Suriye t İranlıların — istilâsına zla olarak bir nin gü afında ıdan mamile uğramıştı. Asya t kurmuştu; Avarlar devlet merkı dit ediyorlardı. Her le sefil bir hale di Afrika kıyılarındakl eeki Kar- ni rkezi kur- K İste- ran ordusu ney ağzında v ord bi ini teh- bir imparatorluk m mişt t İşt denbire din ve saltan t1 onu coşturmuş; | da üç rate mıg; bunlardan birini Avarlara diğerini Bizansı tehdit eden | ran ordusuna kargı müdafaa 1- çin bırakmış, üçüncü orduyu da alarak kendisi denizden doği ca İran hududuna gitmişti. 'Trabzonda karaya çıkan — ordu İrana girmiş; kısa zamanda Rahat uyuyun aziz şehitler... Diğer hatiplerin de konuşma- Hüsrev Perviz'in ordusunu Ni- nova civarında yenmiş; kaybet tiği bütün ülke'eri kurtarmış İstanbula dönüşünde ilâhilerle anmıştı;. Herakliyüs Bi- zans tarihinin başlıca kahru- anlarından biri olmuş; — son derece gan ve geref kazanmış- tı. O kadar ki erkek kardeşinin kızı Martina ile evlenmiş; Hı- ristiyan dinine asla uymyan bu hareketini bile k'lise ve halk, tabif görmüştü. Ebü Ubeyde, Hazreti Ömer- den, eİleri!» emrini alır almaz iki ordu ile yola çıktı; birin kendisi diğerine de Halid bini Velid komuta ediyordu. Şüreh- bil bin Hasene'yi — Ürdün'e Amr bin Âs'ı da Kudüs üzeri- ne göndermişti; Yezid bin Ebü Süfyan İse Şam valiliğinde bı- akılmıştı. Ebü Ubeyde İslâmlığın usul- lerine uyarak İmparatorun bu- lunduğu Antakyaya askerler- den birini elçi olarak yolladı: elçi gayet basit giyinmişti; tek başına ve hediyesiz geldiği için onu İmparatorun yanına sok- diler; fakat Heri Jar yakından tanıma lanlarından birl ndan görmek arzusunu yenemedi — Getirin! Diye emretti. Elçi şehir varında, meyva ağaçlarile do- mak İstem liyti: dığı bu —— ÜNÜN Demokrat Partl Beyoğlu merkez bucağı tarafından Cumhuriyet gaztnosun:da tertip edilen kongre cok hararetli olmuştur. dir. (Fot: Dün Eminönü Halkevinde yapılan «Türkiye Kadınlar Birli ği» toplantısına istirâk edem Resimde, : Burhan Yeni Sabah) Bayan Hikmet Sinoplu konusurken görülrek'es lerden bir grup: (Foto Bürhan - Yeni Sabah) "i di Yukarıdaki resimde dün Fatihte yapılan tayyare şehitleri iktifâlinde söz alanlardan genç bir tayyareci heyecanlı bir hitabede bulunurken görülmektedir. (Foto Burhan Y. Sabah) sından sonra bando, matem ha- vası çalmış, bir manga havaya | üç el ateş etmiştir, Geçit resmi | den sonra merasime son verilmiş | tir. Ju güzel bir yamaçta, yüzer a- yak boyunda ve eninde muhte- gem kırıızı bir çadıra götürü dü; etrafı gırmalı ve — müce! herli elbiseler giymiş askerler- le çevrilmişti. - Elçi içeri gi diği zaman İmparatoru altın taht üzerinde, tepeden tırnağa kadar altın, inci ve mücevher le süslü elbiseler giymiş olaru gördü; yerde yumuşak ve gü- zel halılar vardı; — Herakliyüs onları altı sene evvel İranlıla- ra karşı kazandığı savaşta al Arap elçisi İmparatora bir kaç saniye baktıktan sonra c rafına göz attı; sonra başını eğdi; halıyı ucundan tutup bir kenara attı ve toprağa oturdu. Herakliyüs bu fakir kılıklı ga- rip adamı dikkatle süzüyordu. Terclimana emretti: — Sor hakalım, niçin halıya değil de toprağa oturdu? Elçi cevap verdi: 'Toprak bizim için daha rahattır. — Halıyı kirletmekten ml korktun? — Hayır, zira toprak - hal: €an çok temizdir; bisl Allah topraktan yarattı; yme topca ğa döneceğiz. — Kirlenmekten korktuğum için halıya oturma- em — Ne istiyorsun? (Devamı var) tarafı | incide — baskılardan, — falili bulunmayan suçların Demokrat — Partililere yükletildiğinden, — nezaret altına alındıklarından, topraklarını elle- rinden almakla tehdit edildiği den bahsederek Tomaraza nahiye müdürünün halkın ileri gelenleri ne, reylerinizi Demokrat Partiye verdiniz de ne oldu, biz mazbata ları değiştirdik, gene Halk Par- tisi kazandı, di adar kor- kusuz ve pervasız konuştuğunu söyleyerek; arkadaşlar her şey- den evvel reylerinize sahip olu- nuz, size lâyık olanları seçiniz, eğer bir gün biz de koltuk cazibe- sine kapılırsak bizi de indiriniz> demiştir. Kâmil Gündeşin konuşmasın- dan sonra öğle tatili için kongre- tatil edilmiştir. Bayar tekrar konuştu Öğleden sonra yapılan toplan- tıda söz alan bir çok hatipler ba z dileklerde bulunarak, — seçim emniyetinin teessüsü, hayat paha hlığı İle mücadele edilmesi lüzu- munu ileri sürmüşler ve Kayset de ıztırap mevzuu olan işsizliğe çare bulunmasını istemişlerdir. Aki faslından sonra iara: - zerine Celâl Bayar kısa bir ko- nuşma yaparak: — Gösterdiğiniz teveccühe te- kür ederim, Aziz vatandaşla- rım, dün bütün dertlerinizi ve çeşitli memleket meseleleri kar- şısında partimizin görüşünü etraf İca anlatma fırsatını bulduk. Şu Ja tekrar bir noktayı İşaret et h ricalı Imek değil, acıkça belirtmek İste- ma kadar süren dilekler-| —— Bayar, Kayserni'den Samsun'a gitti rim: 946 seçimlerinin memleke« timizde yarattığı ıztırapları çol€ yakında ortadan kıldırmak mev« kündeyiz. İçere - ve dışarda kuvı vetli olmamız için bütün cihana göstermeliyiz ki, Türk — mil'eti hürdür ve kendi iradesine sahip- tir. Milletin seçtiklerinin iktida. rı ele almasına kimse mani ola- mıyacaktır. Sevgili vatandaşla- rım bugünler çok yakındır ve bun dan karşımızdakilerin de şüphe etmemeleri gerekmektedir.» Bayar Samsuna hareket etti Celâl Bayar kongreden sonra yanında bulunan D. P, li arkadaş İarile beraber geç vakit Samsu- na hareket etmiştir. Çaldaris'in makale ı Atina: 15 (A.A.) (Atina A, sı bildiriyor) : Yunan Dışişleri Bakanı ve hallt çı parti şefi M. Çaldaris, hafta- İlk Aneksartisia dergisinde neş- rettiği bir başmakalede, alanda olduğu gibi siyasi vı lomatik alanda da çeteciliğin tık tamamiyle mağlübiyete uğra- dığını / belirtmekte ve — yazısına şöyle devam etmektedir: Mücadele uzun ve çetin olmuş- tur. Zaferimizi hazırlamak - içim 'yıl durmadan çalışmak, uya» nık bulunmak, cesaret göstermek icab etmiş ve savaşımızın haklı lığına sarsılmaz bir imanla bağ- h kalmamız gerekmiştir. Askert İkuvvetlerimiz, şimdi hudutlarda' bulunmakta ve memleket içinde de temizleme hareketlerini tamam lamaktadır. Yunan milletinin bu muazzam gayretleri siyasi ve dip lomatik zaferle taçlanacaktır.