12 Aralık 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

"MÜTALAAT-I SİYASİYE" Fransa gazetelerinin ilan ve iddi'asına bakılır ise Fransa ve İspanya hükumetleri, müttefikan Marok'da polis idaresi teşkilatına teşebbüs içün, umum hükumetler tarafından tekrar şimdi müsaade almış olduklarını ima ve her vakit olduğu gibi sahte bir sima-yı eser-i beşaşet gösteriyorlar. Zırhlılar ile asker sevkiyatı, karaya çıkarmak içün olmayub, bir kıyamiye ve kıtal vuku bulur ise ehl-i kıyamı korkutmak içün olduğu beyanlarına karşı Fas Sultanı da ahali karışıklık çıkarub, zırhlılardan asker çıkarılmasına meydan verilmemek bahanesiyle serasker ve asker göndermege emir vermiş ve lüzumu kadar askerle serasker Tanca'ya müteveccihen Fas'dan yola çıkmıştır. Şimdi hiçbir şey belli değil! Ma'lum bir şey var ise, o da Fransızların üç buçuk atdıkları ve sair rakib devletlerden gayetle ihtiraz ittikleridir. Fransızlar Fas'dan ziyade Cezayir ve Tunus ahalisinin kıyam ve ihtilalinden korkuyor. Vakıa Fransa Fas'ı istilaya kıyam ettigi ve iki tarafdan kan dökülmege başladığı zaman, Cezayir ve Tunus aynı din ve kavme mensub oldukları cihetle işe müdahale ve kıyam iderler ise, Fransızların hali hakikaten yaman ve orduları perişan olur. Cezayir ve Tunuslular bigane kalır ise Fransızlarla ve daha birçok hükumetin maddi ve ma'nevi muavenetiyle Fas istila idilebilir. Lakin esas ve emniyet tekarrür etmek içün Fransızların orada senelerce asker ikamesi ve beslemesi icab ider ki, bu hesab Frenklerin işine gelmez. Ma'mafih Cezayir ve Tunuslular muharebeye müdahale iderler ise, küçük Habeşistan'dan İtalya nasıl dayak yedi ise Fransa belki bedter olur. Fransa ve İspanya dimeyelim. Çünkü bu iki hükumet her ne kadar mütteheden asker ve zırhlı sevk idiyor ise de İspanyalılar muharebeye karışmayub karağol beklemek vaziyet ve vazifesini alacak gibi duruyor. Asıl istilaya atılan Fransa'dır. Mahaza evvelce yazmış olduğumuz gibi bu ay içinde her şey belli olur. Acele işe şeytan karışır dirler ise de, her yerde isti'cal runümadır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -{ BULGARİSTAN HAVADİSİ }- Dünki gün Reis-i Nüzzar Gaspodin Petkof'un riyaseti tahtında, gelecek sene ministırlıklar büdcelerinin tedkiki içün, Sobranya Meclisi'nde ministırlar akd-i ictima' iderek, müzakeratda bulunmuşlardır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dersa'adet Kapu Kethüdalığı'na, Bulgaristan Emareti tarafından tayin idilen ve şehrimiz mu'teberanından Gaspodin İvan-