13 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

13 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

vuku bulmuş, Dobnice, Samakof ve sair o civar köylerde dahi his edilmiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ HAVADİS-İ HARİCİYE Sekenesi kamilen Müslüman olan Gine-i Cedid'de Fransızların alel'ıtlak musta'merat ve müstemlekatda kullandıkları insanperverane! muameleden bizar olmağla, ref'-i liva-yı isyan eden ve derhal binlerce nüfusa baliğ olan ehl-i kıyam, Fransızları ilk evvel hayleden hayli düşündürmüş, makkar-ı idareyi bile ihtiyaten tahliye ettirmiş ise de, hala gaflet ve medenilerin hilekarlığına rağmen, itimat gösteren siyahilerin teemmülsüz ve hesabsız hareketleri neticesinde, isyanın basdırılmış olduğu, Frenk gazetelerinin cümle-i rivayatındandır. Medeniler burada siyahlar - beyazlar davasını güdüyor. Şimdilik kuvvet ve desise sayesinde, bunların çanı çalıyor, boruları ötüyor. Bunlara kulaklarımızı kapamağla kurtulmak mümkün olduğunı, zaman isbat etmiş olduğu içün, çanlarına birer tutam ot tıkamak, boruculara da limon gibi ekşi şeyler göstermek çareleri tecrübe edilmelidir. Aç gözlü herifler yiyecek şeyi görünce ağızları sulanır, çalamaz! olur. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bütün Amerika'da, Japonyalılar aleyhinde münaferet ve tahrikat, ilerledikçe ilerliyor. Bu def'a Kaliforniya'da, yine Japon ameleleri tard, tarddan başka hücum görmüşlerdir. 60 amele tard olunmuş ve fazla olarak vuku bulan hücuma müdafa'a ettikleri içün, tevkif olunmak istenilen Japonyalılar, Japon bayrağı çeküb, mukavemet göstermişlerdir. Mamafih, polis 18 Japonyalı(yı) taht-ı tevkife almış ve bunları habs etmiştir. Habishanede bir hücum ve kıtal vuku'undan korkulduğu, son havadislerdendir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Amerikalılar, Avrupa muhacirlerinden ve en çoğu Avrupa'da kaldıkdan sonra ekmek parasını çıkarmak içün oraya sefil getmiş, yerlileri soyub, öldürmüş olan ipden kazıkdan kurtulmuş ve her milletin ihtilatından hasıl olma bir millettir. Taassubları, taassub-u mecmua' ıtlakına sezadır. Japonya Moskof ile olan hesabını görmekde acele itmez ise, Amerikalıların tahrikat ve teşvikatına tabi'en, hayli engel olmaları muhtemeldir. Rusya, Amerika'nın kuvvetini anlamak ve hududdan bir vakit oraya da atlamak içün, vaktiyle İspanya ile çılgın Amerikalılar arasında muharebe açmağa muvaffak olmuş idi. Şimdi yine Amerikalılar, Japonyalılar aleyhine tahrike neden muvaffak olmasın? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ İstanbul'dan (Tan) hezeyannamesine çekilen bir telgrafnamede, Yıldız Sarayı'nda tebdil-i veraset namına yeneden çalışıldığı ve bu babda istinadgah tedariki içün bazı eşhasa müraca'at idildigi mervidir. (Tan) bu hezeyanı temennikarane derc ve neşr idiyor. Bu telgrafı çeken, elbet Fransa'nın Saray'a girebilecek memurlarıdır. İhtimal ki, o memurlar Türkler arasında başkalarına benzemeyecek suretde dehşetli bir ihtilal zuhurunu ve münasebetle tammüdahaleye vesile bulmak üzere lazım gelen teşvikatdan hali olmuyorlar. Maazallah böyle bir teşebbüs vuku'unda şimdiye kadar her zulme, her münasebetsizlige tahammül etmiş olan millet, derhal kıyam ve galeyan iderek ikiye ayrılan kuvvete, medeniyetlerin usul-ü kadimesi vecihle, her iki tarafda el altından dost çıkarak teşvik idecek olan düşmanlar Türkiya'yı harab ve berbad idebilirler. Binaenaleyh, ümmet-i İslamiyenin ilk evvel gayret ve fa'aliyeti "bir şeyin bulunduğu hal üzere kalması asıldır." veyahut "adet muhkemdir" düsturlarına tabi'an, evvelden