26 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

26 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

KADIN Aile Psikolog karısının tavsiyeleri Hayatta muvaffak olmuş bir erke- n, meşhur psikolog Dale Car- negıe nin karısı Dorothy Carnegie ev- li kadınlara mühim ifşaatta buluna- rak, hayatta muvaffak olmak için kuvvetli cinsin lâtif cinse muhtaç ol- dugunu bıldıren bır kıtap yazmıştır. birbirinin göz- lerinin içine bakmak değil, birbiri ile aynı istikamete doğru bakmasını bil- İşte D orothy Carnegie'nin kitabı- nı hülâsa eden formül. ünkü aile hayatı yalnız hissi hayattaki muvaf- fakiyete değil, aynı zamanda sosyal hayattaki muvaffakıyete de bağlıdır. Zeki bir kadın, her şeyden evvel ko- casının iş ortağıdır. Onu yükseltme- ye çalışır; sevmek, yardım etmekle- dir. ında, kocalara ne şekilde yardım edılebılecegını açıklayan Do- rothy Carnegie şu mühim nokta üze- ri inde durmayı da ihmal etmiyor: "Zannedilmesin ki, ailenin ahenkli bir şekilde devam kadının rolü vard ben, tecrübelerime de dayanarak, kadınlara kendı vazifelerimizden bah- Her kadın kocasının hayat arka- daşı oldugu kadar onun iş ortağı da olmalıdır. "İş ortağı" kelimelerinden Henry Ford Bir tekerleği karısı 20 kadınların, muhakkak kocaları ile aynı işte faal olarak çahşmalari mâ- nası çıkarılmamalıdır Çün dın kocasına çok muhtelif şekıllerde yardım edebıl Evınde oturarak, tamamiyle k adın kalarak da bu işi başarabilir; onun katıbesı olarak da.. Kocanın yardımcısı Erkekler, hatta en zekileri bıle her m ler.. Meslek seçerken veya mühim bir karar verirken ekseriya — tereddüde düşer bocalarlar.. Bir kadının ilk ya- pacağı şey, kocasının hayatta ne yap- mak ıstedıgını iyice anlamak ve o- na bir gaye aşılamaktır. Aşk daima kör olmaz ve ekseriya kadınlar ko- calarının istidatlarını ve zayıf taraf- lerine bir istikamet tayin ederler ve kadın bundan sonra erkeğin bütün gayretlerini paylaşır. Aynı gayeyi gütmek bile beraber birşeyler yap- mak değil midir? Bu gaye, isterse bir dükkân kiralamak, bir çıfllık 1şleı— mek veya mühim bir mevki işgal e mek olsun.. Beraber çalıştıkça, zafer sizindir. Zeki bir genç kadın, koca- sının muvaffak olabilmesi için elzem olan zararsız ve hudutlu bir hırsı ona aşılamasını bilecektir. Tari arıla- rının gayreti ile yükselen buyuk a- damlarla doludur.. Fakat tarihe ne hacet? İşte sizin sokakta, ufak bir kebapçı dükkânı açarak isini günden güne büyüten, bugün şehrin en büyük lokantalarına sahip olan Mehmet e- endi. Karısı hâlâ 1okanlan1n mutfak- larını kontrol ediyor.. asrın sonunda, Amerikada- ki elektrik şırketlerınden birinde, az maaşla çalışan bir enç mühendis Komşuları ona sapık delikan- lı" dıyoı'lardı çünkü o her gece, bir- kaç saatini evinin yanındakı hangar- da acayip bir makine yapmakla geçi- rirdi. Yalnız karısı ona ınanmıştı Bulaşığını bitirir bitirmez o da gara koşar ve en soğuk günlerde bi- le, kocasına ışık tutardı. Kocası ona "benim inanç menbaım" derdi. 3 sene süren çetin bir çalışmadan sonra, bir gün Henry Ford, karısını yanma alarak, atsız yuruyen Oo acayip ma- kinesi ıle şaşkın komşuların önünden öylece Henri Ford otomo- bilin babası oldu fakat unutmamalı ki onun anası da " inanç menbaı" dır. sene sonra, büyük "Henry Ford" a bir daha yeryüzüne geldıgı takdirde, ne olmak istediği sorulun- ca, O kısaca: "Karımın yanında ola- yım da ne olursam olayım” demişti, çunku o takdirde ne iş yaparsa yap- sın muvaffak olacağını biliyordu. Kocanıza cesaret veriniz. Aynı inşaatta çalışan birkaç ame- leye ne yaptıklarını sorarsanız ki- misi “"tuğlaları üst üste diziyorum" der, kimisi de "ben bir apartman, bir cami, bir ev yapıyorum" diye cevap verir Dale Carnegie Karısı da psikolog çıktı İnsanlar ekmek parası kazanmak için iş yaparlar, fakat her işin cazip sit bir iş yap Bilâkis onu güzel, faydalı bir Vazıfe yaptığına inandırınız. bilmek, muvaffak olmaya azmetmek çok iyi bir şeydir. Fakat buna bir parçacık heves ve aşk ilâve edilecek olursa, hayat muharebesi kazanılmış demektir. Her insan zaman zaman kendisin- den şüphe eder, yalnız budalalar da- ima kendilerine ınanırlar Kocanıza cesaret veriniz, size minnettar ola- caktır. . 2. Kocanız konuşurken onu dinle- yiniz. bilmek, zannedildiği ka- ay birşey değildir ve bu çok muhımdır Karılarının alâkasız- liğı yüzünden dışarıda bir erkek, hattâ bazan bir kadın arkadaş ara- yan erkeklerin sayısı zannedildiğin- den fazladır. Eve dönen bir erkeğin günlük hadiseleri anlatacak bir eş bulması çok mühimdir. Bu hadiseler bazan iyi, bazan fenadır.. zünü bitirinceye kadar alâka ile din- lemek, sonra beraber sevinmek veya beraber bir çare aramak kadınları kocalarına çok yaklaştırır. Unutma- malı ki insanlar dert ortaklarına çok bağlanırlar. Dinlemesini dar ko S. Kocanıza hayranlığınızı ifade ediniz.. arkadaşı, dert ortağı ol- k iyi birşeydir, hele ona cesaret vermesini bilmek, kendi ken- disinden şüphe etmesine mani olmak, n işini, verdiği eseri takdir etmek fevkalâdedir. Fakat bütün bunlara i- AKİS, 26 MART 1956 Kocasmın k