26 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

26 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KİTAPLAR SINAİ İŞLETMELERDE MUHASEBE (Kenan Asafkan'ın eseri. Ankara 1955 Örnek Matbaası. 475 sayfa, 5 lev- ha, fiyatı 10 lira.) Tesiş — muhasebesi, sınat muhasebe, iş programları, bılanço ve tahlıllerı ticari mübadelelerde tediye şekil ve dokümanları, sınai teşebbüslerde ida- re problemleri.. Her biri başlıbaşına bir eser mevzuu olan bu maddeler kitabı teşkil eden altı bölümün baş- lıklarıdır. Tesis muhasebesi tanzimin- de, petrol tesislerinin inşa, montaj faaliyeti esas alınmıştır. Kitabın son kısmına Avrupa İktisadi İşbirliği Teşkilâtının geçen yıl Pariste yayın- lamış olduğu "Sınat — Teşebbüslerde İdare Problemleri" adlı kitaptaki, A- merikan heyetinin görüşlerini belir- ten raporundan bazı parçalar alın- mıştır. uhase bilgilerini kolay anlaşılabilecek bir şekilde, hattâ ebilecek muıeaddıt mısal— rle mesi bakımından her il- gılı için faydalı olacak bir eserdir. Ş MANIZM (Yazan: K. Başuzmanı Abdül- kadir İnan. Ankara 1954 T.T.K. Ba- sımevi. 229 sayfa, S plânş, fiyatı 7,5 lira.) , T. Tarih Kurumu yayınların- dandır. Aşağıdaki başlıklar altın- da, tarihte ve bugünkü Şamanizm'i incelemektedir: Dünyanın ve insan- ların yaratılışına dair efsaneler, Tu- fan efsanesi, Dünyanın sonu-kıyamet, tanrılar ve ruhlar, Şamanizmde put- fetişler, Yer-su tanrıları, ateş ve o- cak, Şamah-kam ve hayatı Şaman cübbesi, külâhı ve davulu, âyin, tö- ren ve bayramlar, Şaman dua, ilâhi ve efsunları, falcılık ve kehanet, ya- da taşı ve yağmur tılsımları, evlen- me ve doğum, Ölüm ve ölüler kültü, Burhanizm (Şamanizmi ıslah leşeb— büsü), Müslüman Türklerde Şama- nizm kalıntıları.. Kitap sonunda 6 sayfa tutan bibliyografya; ları, kavim ve kabile adları, ları, Tanrılar ve ruhlar ve terimler için 5 ayrı indekğ vardır ANNA Eleanor , Çevi- ren. F' lız Karabey İstanb 1955 Tenı , fiyatı 100 kur d nyada, mılyonlar— okuyucu bulmuş olan bir ro- mandır. Türkçeye de çevrilmiş olan kitap, müteaddit defalar — basılmış- tır. Elimizdeki tercüme, Varlık Çocuk Klâsiklerindendir. Bu romanın mü- temmimi mahiyetinde olan ve "Poly- anna'nın Gençliği" adiyle, türkçeye vaktiyle tercüme edilmiş olan kita- yayınlanması Pollyanna, ümit ve neşe kaynağıdır. Her nesil bu kitap- tan faydalanacaktır. 26 TÜRK ANSİKLOPEDİSİ (Yayımlıyan: — Maarif Vekâleti. 56 ncı fasikül. Ankara 1955 Maarif Ba- sımevi. 449—551 sayfa, fiyatı 200 ku- Cumhuriyetin — 20 nci yılında İnönü ansiklopedisi adiyle yayımlanmıya başlıyan ve adı 5 inci ciltten itibaren Türk Ansiklopedisi olan milli ansik- lopedimizin bu fasikülle .7 ncı cildi tamamlanmıştır Maddelerı "boyut nklemi" ne kadar gelmiştir. An- sıklopedı ilk tahmınlere göre 12-15 cilt tutacaktı. Henüz B harfi bitme- diğine göre - bu ölçü ile gittiği tak- dirde - 40-50 cilt tutacaktır. Zamana tempoda giderse - - ani 21 inci asrın ilk çeyreğinde bi- ir. Oysa ki ansiklopedilerin i- im dünyasının her alanında me na gelen değişmeleri takip etmesi ve 25 yıldan eksik bir zamanda bütün ciltlerini yenilemesi lâzımdır. Bütü milletin beklediği ve bu kadar emek ve para harcanan bu işi asır ötesine bırakmakta ne gibi bir fayda umu- lur? Sonu gelmeden başı eskiyen bir' eserden ne beklenir? Uzülmemek ve bedbin olmamak elde değil. Ansiklo- pedimiz,biraz daha gayret istiyor ve- ya daha enerjik bir nesil bekliyor. * RUHLARLA HASBIHAL (Yaza Ö. Dürrü Tesal. Ankara 1954 Tenı Cezaevı Matbaası 206 say Ja, fiyatı 200 kuruş.) Bir Kış Gecesi Sohbetı ve Ruhlar- la Hasbıhal adım taşıyan kitap, iki kısım üzerine müretteptir. Önsöz- de, "Bu kitap ne politika, ne tarih, ne ilim, ne de bir felsefe kitabıdır. Belki ılım ve fikir dünyasına ezeli zaviyeden — bakılan bir — efsanedir" denmektedir. MİLLETLER VE HÜKÜMDARLAR (Tabart'den — çevirenler Zükir Kadiri Ugan ve Ahmet Temir. Ankara 1954 Maarif Basımevi. 475 sayfa, fiyatı 420 kuruş.) Tabarinin Tarih-ül-ümem v'el- Mülük adlı eserinin birinci cilt birinci kısmıdır. Maarif Vekâlet Şark-İslam Klâsiklerinin 32. nci kıta— bı olarak yayınlanmıştır. "Zaman, gece-gündüz, Tanrının kadim ve ezelı olduğu hılkatın başlangıç, İblis, Â- - Havva, Nuh çağı, Bıyurasp ve lzdıhak Nuh ile İbrahim zamanı a- rasında cereyan eden hâdiseler,, Kâ- benin inşası, İbrahimin oglunun kur— ban edilmesi, Nemrud bin Köş, Lut bin' Haran ve Sedumlular, Tanrı dos- tu İbrahimin ölümü, İsmailin oğul- larına ait haberler, Ish k bin İbra- im, eşleri ve evlâdı" kıtabın bu kıs- mının konuları arasında AMERİKA CUMHURBAŞKANLARI (Yazı Aydın Ticaret Lisesi Coğ- rafya ogret uphi Uzunca. Aydın 1955 Coşkun Malbaası. 222 sayfa, fiya- tı 150 kuruş.) Kendi kendilerini yetiştirmiş fakir aile çocuklarının nasıl cumhurbaş- anı olduklarını; azim, sabır ve kuv- vetli bir irade ile r maniayı nasıl ortadan kaldırıp gayelerinde başarı kazandıklarını belirtme ana fikri İle yazılmış olan eserde - kronolojik bir sıra ile - eorge Washington'dan Eisenhower'e kadar 34 cumhurbaş- kanı hakkında bilgi verilmektedir. rıca hurbaşkanlarının doğum yılı ve yeri, ölüm yılı ve yeri, gömüldü medeni hali, devlet hızmetlerı hurbaşkanlık süresi, cumhu yardımcısı, halk oyu ve elektör oyu olarak ayrı ayrı rakamlarla aldığı oy miktarı bildirilmektedir. Kitabın bibliyografyasını İngilizce eserler teş- kil etmekle beraber, Almanca birkaç kitaptan da faydalanıldığı anlaşıl- maktadır , cum- AFRİKANIN YEŞİL TEPELERİ (Yazan: Ernest Hemingway, çe- viren: — Filiz Karabey. istanbul 1955 Teni Matbaa. 109 sayfa, fiyatı: 100 kuruş). Aslında 4 bölüm olan eserin üç bölümünün tercümesidir. Geçen yıl Nobel Mükâfatı kazandığını bildi- ğimiz Ernest Hemingwayin romancı- liğı kadar meşhur olan avcılığını da bu kitapta görmekteyiz. Amerikan edebiyatçısı bu eseriyle, Afrikadaki bir av partisini bütün canlılık ve he- yecanıyle gözümüzün önüne sermek- tedir * FRANSIZCA CÜMLE KURULUŞU (CONSTRUCTION DE LA PHRA- SE FRANÇAISE) (Yazan : Harb Okulu Fransızca öğretmeni Ed. Dr. Baha Öngel. An kara 1954 Biricik Matbaası. 197 sayfa, Âiyatı 500 — kuruş) ü kuruluşunu Türk- olanlara yan nazariyata bu kitapta rastlamı- yoruz. Bu hususiyetiyle çalışma'nın kıymeti daha çok artmaktadır. Lise son sınıflarına, üniversite ve yüksek okullara yardımcı bir kitap olabilir. Okul dışındaki ihtiyaç sahipleri de "Türkçe karşılıklarıyle birlikte Fran- sızca cümle kuruluşu" ndan faydala- nacaklardır. AKİS, 26 MART 1955