26 Mart 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

26 Mart 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. Rauf Onursal Hizip başı denler de çıkıyor ve kongreyi takip edenlerden Devlet Bakam Osman Ka- ani hiddetinden, elindeki tesbihini yere fırlatıp kırıyordu Bir cümbüş an, Demokrat Partinin İz- mır İl kongresiydi. Toplantının yapılacagı Spor ve Sergi Sarayının civarı sabahın daha erken saatlerinde polisler tarafından tutulmuştu. Delegeler yavaş yavaş geliyor ve yerlerini alıyorlardı. San- ki bir siyasi parti i fut! maçı vardı. Taraflardan biri- nin lideri İl 1dare kurulu başkanı Bur- gurubu ise Os- man Kibar idare edıyordu Çarpışma- dan kimin galip çıkacağı hususunda bahsi müşterekler bile tertiplenmiş ve ortaya büyük paralar konulmuş- tu. Herkes var kuvvetiyle çalışmak ve kargı hizbi devirmek nıyetındeydı Halbuki kong renın sonunda, masına ımkA mayan mu uhtelit bır idare kurulu iş başına getirilecekti. Demokratlar, partinin kurulusun- 1 Menderes bü Vet edılmış, hattâ kongrenın satla gerıye alınmıştı. Genel Başkan "ihtilâfınızı halletm den gelmem" demişti. İhtilâf ise hal— ledilememiş ve Menderes gelmemişti. Genel Başkanın gelmesinden iki ta- raf da fayda umuyor, Menderesin kendılerını tutacağını ümid ediyordu. Bilhassa İl idare kurulu başkanı urhan Maner, Başbakanın gelme— miş olması karşısında üzgündü. Ge- aşkanı getirmek kendisi ıçın bir başarı olacaktı. Bu maksatla Anka- raya bir çok defa gidip gelmişti. Kongreye Ankaradan bir başkan tayin edilip gonderılmıştı Muzaffer Kurbanoglu. Büyük Millet Meclisi- nin eski başkan Vekıllerınden olan Kurbanoğlunun kavgalı kongre idare etmekte büyük bir mehareti vardı. Hakikaten Manisa milletvekili kolay- lıkla Başkanlığa seçildi. Fakat baş- kan vekilliği, ılk çatışmaya yol açtı an Maner hizbinin namzedi mır Mılletvekılı Muzaffer Balaban idi. Münakaşa tam yanın saat sür- dü. Delegeler mütemadiyen yuha çe- kiyorlar, ıslık çalıyorlardı. Fakat ne- i zaffer Balaban da seçildi. Şimdi sıra İdare kurulu raporunun okunmasına gelmişti apor er Dündar okudu. Rapor 25 sayfalık kü- çük bir kitap halinde hazırlanmıştı ve pek edebi bir lisanla kaleme alın- mıştı. Bilhassa Muhalefet tarafından tertiplenen her mitinge nasıl muka- bele olunduğu heyecanlı bir dille an- latılıyor ve rakiplerin bastırılması i- çin bir de bando kurulduğu bildirili- yordu. Bando haberi delegeleri neşe- lere gargetti, bir ara yuhalar alkış halini aldı. Fakat Enver Dündar ra- poru okurken tezahürat devam edi- yor ve karşılıklı olarak 1lâflar atılı- ordu r şiddetle tenkid edildi. Doğ- rusu ıstenıhrse tenkidlerin hakiki se- Osman Kibar Hep işin alayında bebi şahsi ınüallerden İleri geliyor- du. Burhan Maner ve idaresindeki ku- rul İzmir demokratlarından bir ço- ğunu Genel Merkeze jurnal etmekle suçlandırılıyordu. İddialara göre İda- re kurulu kendi muhaliflerini "Genel Merkezi devirmek isteyen kundakçı- lar" olarak Genel Başkana bildiriyor, bunların bizzat Menderes aleyhinde tertipler kurduklarım soyluyor lece Merkezin eretini bunu şahsi rekabet hissi içinde kul- lanıyordu. Tenkidler az zaman için- de şiddetlendi. Delegelerden biri Bur- er'in mütemadiyen "Adnan- dan selâm getiriyorum" diye manevi bir baskı yaptığından bahsetti. Ma- r ise Genel Başkandan böyle lâu- bali şekilde bahsettiğini inkâr etti. Hava gittikçe kızışıyordu. Hatiple- rin arasında muhalif olanlar daha fazla alkış to pluyorlar İl idare kuru- lu taraftarları ise bol bol yuhalanı- yorlardı. Doğrusu istenilirse bunun sebebi muhaliflerin bir arada oturma- DEMOKRASİMİZ GERİYE DEĞİL, İLERİYE DOĞRU GİTMEKTEDİR... AKİS, 26 MART 1955