9 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

9 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Bakalım Demokrat parti guru- bunda yukardaki komşudan şikâyeti- ne sıra ne vakit gelecek a, memleket ısleı'ını görüşe- siniz diye gönderildiniz beyler! Lüt- fen biraz ciddiyet C. H. P. Azimli kararlar arefesinde İzmirde — Sergi sarayının büyük sa- lonu tamamile dolu vaziyetteydi. Saat 14.30 da C. HAP. nin ıl kongresi başlıyacaktı. Bütün delegeler yerle— rini almışlardı. Kalabalıgın ekseriye- tini dınleyıcıler teşkil ediyordu. Da- vetliler vardı. unların başında .H. Meclıs gurubu başkan vekil- leri Nüvit Yetkin (Malatya) ile Sırrı Atalay (Kars) bulunuyordu. An kalkıp gelmişlerdi. Göze çarpan başka bir davetli, D.P. nin İzmir il başkanı Enver Dündar Başardı. Be- lediye başkanı — Selâhattin Akçıçek (D.P.) de davetliler arasındayı Izmırl ,Halk partililer Genel Baş- leri ve yapılacak işleri vardı. Başba- kanın Lübnan Cumhurbaşkanı şerefi- ne vereceği ziyafete gideceğini bil- dirmişti. Gitmemek bir takım yanlış mânalara ve tefsirlere yol açabilirdi. Fakat Meclis gurubu başkan vekille- . O mesaj söy- liyeceğini Ankaradan da pek âlâ söy- liyebildiği görüldü. Kasım Gülek 5 memleket - 50 nutuk AKİS, 9 NİSAN 1955 İnönü mesajında partisinden çok, kendi durumunu açıklıyor ve hepsi- nin mühimi, parti içi meselelere ilk defa olarak temas ediyordu. Artık nu zamanının geldiğine yerdiği aşikardı. Kendi durumu, Par- ti Meclisi tebliğlerinde - bilhassa so- nuncusunda - ifade edilen durum ol- makta devam ediyordu. Partilerara- sında medeni münasebetlere elbette ki taraftardı. Ama kanun karşısın- da ciddi ve hakiki olarak - İnönü, hakiki kelimesi Üzerinde İsrar edi- - eşit muamele görmek hâlâ siyasi ihtiyaçların başındaydı. — Bir kım kimseler C.H.P. 2 Mayıs se- çimlerini kaybettiğine göre seçmenin CHP. nin rensıplerıne iltifat etme- diğini yazmışla esi hak- kın sesidir" gıbı beylik — vecizelerle muhalefetin, galip — tarafın prensip- lerı karşısında boyun egmesı tavsıye— uşlardı. İnönü, mesajın- da bu polıtıkayı şıddeıle reddedıyor ve diyordu ki: tisadi ve içtimai prensiplerimizin memleketin ihtiya- afık olduğu kanaatinde samimi olarak duruyoruz". Bu cüm- le, seçimleri D.P. kazandığı için C H. P. nin müdafaa ettıgı prensipler- den vaz geçmesi, meselâ demokrasiyi memlekete D.P. nin yerleştirmesini sabırla ve sessizce beklemesi lâzım geldiği garip fikrini ortaya atanlara İnönünün iltifat etmediği mânasını taşıyordu. - akat mesajın bir kısmı vardı ki Partinin iç meseleleri hakkında İnö- nünün fikir ve niyetini ilk defa ola- rak açıklıyordu. Genel Başkan söy- le yazmıştı: ir &Ğ özümüzden uzak tutma- malıyız ki seçmenin emniyetine — ve vatana kargı mesuliyetimize lâyık ol- mak için parti içinde hakikt bir tesa- nüt ve fikir birliğinin hüküm sürmesi lâzımdır. C.H.P. on senedenberi hu- susıyle muhalefet zamanında her tür- lü . İstikbalde darsılmıyacağına tam ir — itimadım vardır. H.P. içinde alman yeni bir kararı ortaya koyuyordu: zor karşı- sında boyun eğenlerin bu hareketle- rini bir fikir yaldızına boyayarak or- taya yeni bir politikanın şampiyonu gibi çıkmaları, bir takım angajman- lara giriştikleri için partiyi, de o yol- da sürüklemek gayesiyle parti ıçın— deki tesanüdü bozmaları ve partinin bilhassa muhalefet yıllarında maruz bırakıldığı çözme ve çözülme oyun- larına mukavemetını kırma teşebbüs- lerine, gayretlerine paydos denile- cekti Inonu artı H.P. de her ka- fadan bir ses çıkmasını önlemek az- mindeydi. Keşmekeşın seçmenlerin emniyetini ve vata arşı partinin mesulıyetını zedeledıgıne kani olmuş- tu YURTTA OLUP BİTENLER İsmet İnönü Tek hedef - İlk iş: gazete Bunu ilk iş, partinin kendi fıkrını ve polıtıkasını umumi ef- kâra duyurabi ecegı bir neşir orga- nına sahip Oo linde gazetesı bulunan hiç bir partılı endi hususi manevralarını partiye maledemiyecek ve dolayısiyle zihin- leri karıştıramıyacaktı. arti bir yandan resmi politikasını bu şekilde seçmenlere arzederken fikir hürriye- ti kisvesi altında parti tesanüdünü bozanlara gerekli ihtarı yapabilecek, gerekirse onların tezini kendi gazete- sinde çürütecekti. Fakat bunun için bir gazeteye ihtiyaç vardı. İnönü, U- , lus'un çıkarılması hazırlıklarının sü- ratlendirilmesini bildirdi. Ulus için Ankaranın muhtelif matbaalariyle temaslar yapılıyordu. üvenilir ve lir gelmez evvelâ gazete işi üzerinde durdu. Eski Ulus'un kapanması sıra- sında gazetenin başka ellere geçme- sine seyirci kalmasındaki büyük ve ması pek güç bir fikir el çabuklugu ile İnönünün mesajını Genel Başka- nın da kendi polıtıkalarını benimse- diğinin delili olarak göstermekten çe- kinmiyor, bu gaze i nuna kadar, bu politikanın tehlikesi- koyuyor ve İnönünün bu gibi harekeılere son vermek azmini gösteriyo Zecri tedbır 'alınacak mı? İlk adımda zecri te(_!_bı_rlg_re gidil- miyecek, parti tesanüdünü bozan- 7