23 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

23 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

bir mükemmeliyet içinde geçmiş, bu gibi hallerde karşılaşılması mümkün asit anormallikler gorulmemış, rahatsızlığın sadece bir gudde şiş- mesinden İbaret olduğu müşahede edilmişti. Cumhurbaşkanına ilk olarak Bü- yük Millet Meclisi Başkanı ve Baş- bakan geçmiş olsun demişlerdir. Öğ- leden sonra, Hüküm gelmişlerdir. Cumhu a uyuduğu için, C.H.P. Genel Baş- acil şifalar temennile- rini bizzat bildirememişler, — defteri susu imzalıyarak hastahaneden ayrılmışlardır meliyat gecesi, Cumhurbaşkanı Celal Bayar, Adnan Menderes ile bir müddet görüşmüştür. * Cumhurbaşkanının hastahanede altı veya yedi gün kalacağı tahmin edilmektedir. Sıhhi durumları ilk günden itibaren mükemmel bir seyir takip etmiştir AKİS, sayın Cumhurbaşkanına geçmiş olsun der, âcil şifalar temen- ni eder. Hükümet Bir devin sonu Cuma sabahı öğleden evvel Anka- Başbakanlık binasının Ba- kanlar Kurulu toplantılarının yapıl— dığı büyük — salonunda asim vardı. Türkiye ile Irak arasında Bag— datta imzalanan karşılıklı yardım andlaşmasının tasdikli metinleri te- ati edilecekti. Metinler Türkiye Cum- huriyeti Dışişleri Bakanı Prof Fuad Koprulu ile Irakın Ankara Büyükel- çisi Akif el Alusi arasında teati olun- du. Öğleyin Başbakan Adnan Mende- res şehrimizde bulunan Iİrak Parla- mento heyetı şerefine Bara_ıda bir öğle yemeği verece mekte Tür- kiye Cumhuriyeti Dışışlerı Bakanı Prof. Fuad Köprülü de vardı. Öğleden sonra Irak Parlamento, heyetinin başka Türkiye Buyuk Millet Mechsınde konuştu. Konuşma- yı bakanlara ayrılan yerde Başbakan Adnan Menderesin yanında oturan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Bakanı Prof Fuad Köprülü de takip ediyor- du. Başbakanın öteki tarafında diğer Devlet Bakanlarından Dr. Mükerrem Sarol oturuyordu. ira celse açıldığında, Kemen bü- tün — milletvekillerini şaşırtan - şu Cumhurbaşkanlığı tezkeresi okun- muştu Turkıye Reisliğine Görülen lüzuma binaen yeniden bir Devlet Vekâleti ihdası ve Harici- ye Vekili Profesör Fuat Köprülünün Devlet Vekâletine tayini ile Hariciye Vekâleti vekilliğinin Başvekil Adnan Menderes tarafından ifasının Başve- kilin teklifi üzerine muvafık görül- AKİS, 23 NİSAN 1955 Büyük Millet Meclisi YURTTA OLUP BİTENLER Menderes - Köprülü Gider ayak müş olduğunu saygı ile arzederim. Reisicumhur Celâl Bayar,, Tezkere tam bir sürpriz tesiri ya- ratmıştı. Kimsenin böyle bir değişik- likten haberi yoktu. Üstelik buna ih- timal verenler de - Prof. Köprülünün kuruculuk sıfatı dolayısiyle - pek az- dı. Mecliste derhal bir uğultu başla- dı. Koridora çıkan milletvekilleri ö- bek öbek toplanmış durumu görüşü- yorlardı. Tezkerenin tesiri şu tek ke- limeyle ifade edilebilirdi: Hayret! CÇCeke açıldıktan yarım saat sonra Menderes ve Köprülü yanyana salo- na girdiler. Başbakanın yeni Devlet Bakanına hususi bir alâka gösterdi- ği seziliyordu. Evvelâ ona yol verdi, sonra her zaman kendisinin oturduğu koltuğa onu urttu. Çıkarken de aynı şekilde iltifat etti. Ertesi gün ise Irak Parlâmento heyetiyle bera- ber Sarıyar barajına Prof. Köprülüyü de götürüyordu. ortada bir hakikat vardı: Kurucu Köprülü "başbakanın tekli- fiyle" Dışişleri Bakanlığından alın- mıştı. Değişikliğin sebebi Prof. Fuad Köprülünün Diışişleri Bakanlığı hiç bir zaman tatmin- kâr olmamıştı. Prof. Köprülü De- mokrat Partinin muhalefet yılların- da dış meselelere merak sarmış bancı memleketlere yapılan seya lere katılmış, elçiliklerin davetlerin- de adeta partisini temsil etmişti. Zi- ra o sıralarda lâl r ve Adnan Menderes ziyadesiyle meşgul haldey- diler. Bu durum, Prof. Köprülünün, 14 Mayıs seçimlerinden sonra kendi arzusiyle Dışişleri Bakanlığına geti- rilmesine vesile vermişti. Fakat dış pol tikada dinamik bir yol tutulması Üzerine durum degışmıştı Buna rağ- men Köprülü, tam beş yıl o makam- da muhafaza lunmuştu Kendisini oradan ayırmak rünüyor- du. Profesore boyle bır teklifi' kim yapabilirdi? Za zaman “"hissettirme" yo- luna gidilmişti. Hattâ 2 Mayıs se- çimlerini müteakip Dışişlerini ted- vire memur bir Başbakan muavinliği ihdas edip Dışişleri Bakanlığını fiilen ve olduğu gibi Fatin Rüştü Zorluya bağlamak da ba ka mâna taşımıyor ve bir zaruretin icabı sayılıyordu. Ayrıca, dış polıtıkamızı bizzat Adnan Menderes idare ettiği için Dışışlerı makamında Köprülünün bulun bazı komplıkasyonlar du. (Bak. akikatleri mekten çekinmiyelim" sayfa 6) a yol açı yor— isimlendir- - Akis, sayı 47 n bu sebepler dolayısiyle Dış- Büt işleri Bakanlıgında tadilâta lüzum 5