4 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

4 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Adenauver Yorganın sahibi ti ve tarihi hakkında bir fikir edin- miş oluyordu. Dörtler Konferansı haber- leri karşısında dünyada bir takım en- hesabına ol akat Dulles, temuıat verdi: Dört Büyukler hiç bir meseleyi karar al- tına almıyacı halletmıyecekler- di. Sadece hal yolu üzerinde leri kaldıracaklardı. Hal, ondan son- ra ve alâkalıların fıkırlerı alınarak düşünülebilirdi. rt Büyükler bir masa başında oturup, dünyayı ara larında paylaşmıyacak, başkalannın kesesinden tavizler verip almıyacak- Rusların cevabı Ruslar, konferansı kabul ettikleri- ni resmen bildirdiler. Fakat yer ve tanh hususunda bir sarahat mev- değildi. Henüz bir karara varıla- mamıştı. Ancak Rusların itiraz ede- cekleri bilinen bir husus daha vardı. Ortada dolaşan rivayetlere göre ba- tıllar, Doğu Avrupadaki peyk dev- letlerin durumlarını da konferansta bahis mevzuu etmeyi tasarlıyorlardı. Mademki Ruslar Avrupada tarafsız memleketler istiyorlardı, buna peyk- lerden başlamak en yerinde hareket olurdu. Bu memleketlerin Rus haki- mıyetı altında inlediği bilinmeyen ha- Kremlin oral: aki gerginliğin sebeple- rinden biri olduğunu ifadeyle yetindi. Bu, maksadı ortaya koyuyordu KİTAPLAR İSLAM ANSİKLOPEDİSİ (Yayımlıyan: Maarif Vekâleti. İs- tanbul 1955 Maarif Basımevi. 581-960 sayfa, fiyatı 300 kuruş.) 66 ncı cüz'ü teşkil eden başlıca maddeler şunlardır: - Koyuncuk, kubbe, Kubbetüssahra, Kubilay ve Kudüs... Bundan evvelki cüzde bit- meyen Koyul- Hısar maddesi, bu cüz'- ün başındadır. İlâve olarak verilen 5 adet planşta, Kahu'e, Necef, Isfa— han, Bağ Erzurum, hir ve Istanbuldan muhtelıf cami ve türbe resimleri bulunm: İSTANBUL ARK]?_:OLOJİ ZELE Ü Rİ (RESİMLİ REHBER) (Maarif Vekâleti Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü yayınla- rından. İstanbul 1955 Maarif Basım- evı'. &87 sayfa, 13 plânş, fiyatı 160 ku- UŞ.) Rehber, İstanbul Arkeoloji Müze- in bir şubesi olan "Eski Şark Eserlerı Müzesi" ne aittir. Sümer, A- kat, Asur, Babil, Hitit, Eski Mısır ve Arabistan'a ayrılan bu müzede, 12 salonu dolduran 15 bin eser vardır. Bunlardan 13 bini envanterli, 2 bin kadarı envantere geçırılmemış etüd- lük eserdir. Rehberde, üze 12 salonu için ayrılan 12 fasılda bu kıy- metli eserler hakkında bilgi veril- mektedir. Müzenin, teşhir salonu bu- lunma,; yan ve hususi müsaade ile gö- rülebilen Tablet Arşıvı için de ayrıca bilgiler verilmektedir. Ikı a tu- tan bibliyografyadan sonra, muzede bulunan kıymetli eserlerden 25 in kuşe kâğıt üzerine basılmış fotograf— ları verilmektedir. Rehberin önsözün- üzenin arkeologu Cemal Sümer ıle Mustafa Kalaç'ın bu eserin hazır- lanmasındaki hizmetleri belirtilmek- tedir. CİNSİYET EĞİTİMİ (Yazan: Halis Özgü. İstanbul 1955 M. Ali Basımevi. 128 sayfa, fiyatı 150 kuruş.) Cinsiyet hayatı, oluşu boyunca bir çok geçitlerden geçer. Bu haya- m bir olgunluğa ulaşabilmesi ıçın, aştıgı geçıtlerın iyi bir şe İdrak edilmesi lâzımdır. Hergün şa- hidi oldugumu' duyduğumuz veya kudugumuz ruhi kotu alışkanlıklar ve cinsi sapıklık- larda zamanında ve normal olarak idrak edilememiş cinsiyet hayatının rolü vardır. Bu hayat ise beşikten başlar. Düzene sokmak ailenin ve o- kulun vazifesidir; mesuliyeti de on- larındır.., Cinsiyet eğitimi konusun- da, çocukların ve gençlerin normal inkişafı için, onları aksi ve kötü yol- lara sevkeden hareket ve sözlerden kaçınmak da bize düşer. Sert tepki- ler, kuvvetli baskılar cinsiyetin çe- şitli şekillere girerek faaliyette bu- mani olamaz. Bu kitap, çok mühim olan bu konuda okuyucu- süt emme çağı Ve cinsiyet, apdest bozma işi ve cınsıyet çoc e ha- yatın sırrı, cinsiyet ve çocuklarla anneler-babalar betler, çocuklarda fena alışkanlık (Is- timna), çocuklarda cinsiyet organın: mahrumıyet korkusu, ön ergen- lik çağı, ergenlik çağı, aybaşının ka- dın rmdekı tesiri ESAS TEŞKİLAT HUKUKU (Yazı f Huseyın Nail Kübalı. Istanbul 1955 Tan Matbaası. 478 sayfa.) Eserin birinci cildidir. Ana bölüm- lerinin ıkları şunlardır. kişafı, diğer içtimai i- limlerle münasebeti ve metodu; Dev- leti akıl ve irade eseri gören içtimai mukavele teorileri, devleti tabu veya içtimai bir vakıa telâkki eden teori- ler; devletin tarifi ve yapıcı unsur- ları, devletin organları, fonksıyonla- rı ve şekilleri; klâsik demokrasinin tarifi, karakteri ve felsefi temayül- leri, klasık demokrasinin prensipleri, muhtelif çağlarda demokrasi fikri, milli hakimiyet teorisi, umumiyetle demokrasiye ve klâsik demokrasiye muhalif doktrinler. ve rejimler... TOPRAK &© İSKAN ALIŞMALARI (Yayımlıyan: — Başvekâlet Toprak ve İskân İşleri Genel — Müdürlüğü. Ankara 1955 - İstanbul, Sulhi Garan Matbaası. 118 sayfa; plânş, levha ve haritalar.) Alanı 761.119 km2 olan yurdum itli Ürünlerin yetiştirilmesi ve hayvancılıgın İnkişafı için imkânlara sahi, mkân ve hususiyetler is- tihsal sahasmdakı çalışmaların esas ve hedefini tayin edecek durumdadır. Bugünkü sınırlarımız dışında bulunan ırkdaşlarımız çeşitli sebeplerle tek tek veya büyük kütleler halinde A- nayurda göç etmektedirler. Dışardan gelen bu göçmen ve mülteciler yanın- da, jeolojik olaylar yüzünden yapılan ve devletçe e yardım konusu elan yurt içi iskân faaliyetleri de vardır. 4753 ve 5098 sayılı kanunların şümu- İskân İşleri Genel Müdürlüğü çalış. malarını anlatmaktadır. Toprak ve iskân işleri hakkında genel ve tarihi bilgilere de yer verilmiştir. AKİS, 4 HAZİRAN 1955