1 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

1 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS-SAROL DAVASI Uzunca bir muddetten beri Zafer azetesi AKİS - dâvası İ hakkında hilafı hakıkat neşrıyatta bu- dâ bette ki yoktur. İktidar organının me- sulleri başka bir dâva vesilesivle Dev- let Bakanını müdafaa vazifesiyle ken- dilerini mükellef gördüklerini (Zafer - Dümya dâvası) mahkeme önünde da- hi ifade etmişlerdir. Bu, onların bile- cekleri bir husustur. İhtimal ki AKİS SAROL dâvasında da Devlet Bakanı- nı müdafaaya muhtaç vaziyette gör- müşler ve umumi efkâr önünde onun durumunu sağlamlaştırmak maksadiy- le harekete geçmişlerdir. Ama bunun onlara hilafı hakikat nesriyatta bulun- hakkını vermemesi gerekirdi. Dâvanın bu ikinci safhasında Za- fer gazetesi, AKİS gazetesi sahip ve aşyâzârı Metin Toker ile avukatının mahkemeye ihzaren celbedildiklerini iddia etmek suretiyle hilafı hakikat neşriyatına başlamıştır Halbuki Me- tin Toker katı kendılerıne ya- mütealâalar eklemek yoluna saymıştır. Fakta bu usulün de tesirsiz kaldığı gö rülünce gazete devam etmekte olan da- va hakkından beyanatlar neşretmeye bas lamıştır. Böyle bir usul ilk defa gö- rülmektedir. zetenin bu şekilde hareket et- me heyetini tesir akında tutmak ga- yesini güttüğü açıktır. Zafer gazetesi Temyiz Umumi Heyetinin Metin T ker'in sekiz ay on günlük bir cezasını tasdik ettiğine kendisini, umumi ef- kârı ve mahkeme heyetini inandırmak için çırpınmaktadır. Kendisi bilinmez, fakat umumi efkârın buna kanmaya- cağından eminiz, hkeme heyetine gelince adalet mekanizmasının bu gibi yanlış haberlerle tesir altında bırakı- lamayacağına inanmak isteyenlerdeniz. Kanun, duruşması devam eden bir dâva hakkında mütalâa serdini yasak ettiğinden ve başkaları nasıl davranır- larsa davransınlar biz mevcut kanun- lara riayeti borç telâkki ettiğimizden her hangi bir mütalâa serdetmemek mecburiyetinde bulunuyoruz. Bu ba- adan Zafer gazetesinin şahsını alâ- kadar eden neşriyatı karşısında müda- faa avukatı Faik Ahmet Barutçu, ga- zetenin yazı işleri müdürlüğüne aşa- ğiıdaki tekzibi noter vasıtasıyla gön- dermekle iktifa ermişti Zafer Gazetesi yazı ışleri! müdür- lüğüne, Gazetenizin dünkü — nüshasında Akis dâvası) başlıklı yazıda: «Akis mecmuası mesulü Metin Toker hak- © AKİS, 1 EKİM 1955 kında bundan evvel Toplu Basın mah- kemesince verilen ve sanıklar avukatı tarafından temyiz edilen dokuz ay on günlük hapse mahkümiyet kararının sekiz ay on günlük kısmını temyiz ce- za umumi heyeti tasdik ederek bu ka- ran kaziyek muhkeme haline getir- miş ve ancak Türk Ceza kanununun 80 nci maddesinin tatbiki sureti ile mü teselsil suç b: daha azla ceza vi olmadı- ğını ileri sürerek talebi yalnız bu bir aylık kısmından bozmuş idi denilerek ararma uyulmasını talep ettikleri husus, işte bu husustur» diye yazılmaktadır. Halbuki temyiz ceza umumi yeti, ıtıraz üzerine tetkikine sunulan temyiz üçüncü ceza dairesinin tenkidi mutazammın bir kısım yazılarda ları Türk Ceza Kanununun 80 inci maddesinin tatbikim yerinde bulun- mayan bozma kararını tasvip etmiştir. Ve bir de hususi dairenin sekle ait tenkidi mütalâasını karardan kaldır- mıştır. Esasa taallük etmeyen bu beri- ki kısmın aleyhte bozma sebebi telâk- kisine hukuken imkân olmadığından dolayı tarafımızdan netice olarak tem- yiz iiçiincii ceza dairesinin bozma ka- rarına uyulması istenilmiş olup hı.ık- mü kaldıran mezkür karşısında esas hakkındaki savunmala- ise mahkemeninl bırakıldığını önü- celsede — yapacağız. ada ne sekiz a mahkümiyet kararını mevzuudur. ne de bu yolda bir kaziye- yi mahkeme — mevcuttur. Bu tavzihimin basın kanunu ge- lanmasını hürmetlerimle rica ederim. Duruşmanın içinde bulunduğu — safha A slında dâva su anda, alâka uyan- dırıcı bir safhada bulunmaktadır Devlet Bakanı Dr. Mükerrem Sarol'un. muvafakati alınarak gazetemiz sahip n Toker aleyhinde dan dolayı dâva açılmıştı. nın ilk safihan sonunda Ankar: lu Basın mahkemesi bu yazıların ü- çünde suç bulundugu mutalaasıyla başyazarımızı dokuz a; pse ve 9333 lira para cezasına mahküm et- mişti. Karar Metin Toker'in avukatı. Faik Ahmet Barutçu tarafından tem- yiz edılmış ve dosyayı tetkik eden Daıresı Toplu n boz- îğ hıyetınde görmüş, yalnız birinde mü- dahil Dr. Mükerrem Sarol'un itibarı- daki ıtırazlarını reddetmiştir. Bu ya- e devir»; başlığını ta- şıyan yazıdır Tem iz Üçüncü Ceza Dairesi bu kararıyla Ankara Toplu Basın Mahkemesi tarafından tatbik e- dilen sekseninci maddeyi yerinde gör- mediğinden hükmü esasından ortadan r de; tenkidi mahiyette mü- talâa ılave etmiştir. yayı alan Temyiz Bas Savcısı, hakkını kullanarak iki noktada Tem- yiz Umumi Heyetine itirazda bulun- uşt noktalardan biri, Ceza Daıresı tarafından suç görülmeyen i- yasa; diğeri de tenkıdı mütalâadır. Temyiz Mahkemı Umumi — Heyeti bunun üzerine sadece tetkikine sunu- miş, fakat Ceza Dairesinin tenkidi mü- talâası kaldınlmıştır - mada Dr. Sarol'un vekili dâ- va mevzuu olan yazılardan yedi tane- si üzerinde hukuk en bir iddiada bu- lunmayacaklarını bildirmiş, buna mukabil kağıt üzerinde devi bas- itini taşıyan yazıyı ka yeı muhkeme addettiğini — ileri Yukar- dan da anlaşılacağı vechıle Temyiz Umumı heyetı bu yazı hakkında, ya- ulmadığından hiç bir mutalaada hulunmamıştı Bu bakım- bir eme müdahil kılının ıddıasından ıbarettır. Müdafaa vekili Faik Ahmet Ba- rutçur da dava mevzuu olan yazılardan yedi üzerinde ikuken diada bulunmayacakları noktasında mudahıl vekılının görüşüne ıştırak et- miş vı kararına uyulmasuıı kındaki müdafaasının yapmak üzere me- hil talebinde bulunmuştur. ve- Kağıt üzerinde — devir Kâğıt üzerinde —devir başlıklı yazı. Türk Sesi gazetesinin Dr Müker em Sarol tarafından Atıf Sakara dev- redildiğini bıldıren bir ilânla alâka- lhıdır. Bu S mecmuasının muvazaa isnat tarafından dâ- vanın ilk safhasında iddia olunmuştu. Şimdi, gerek müdahil gerekse müdafaa — avukatının bir bu vasılının kaldıgı ittifak etmeleri hip ve başyazarı Metın Toker duruş- manın son celsesinde şunları söyle- iştir: yazısı Dr. Mü m Sarol' ettiği müdahil vekili vekilinin ortada noktasında gazetemiz sa- Şimdi müdahil vekiline lütfen — so- rulmasını rica ediyorum: yazıda belir- tildiği vechile Dr. Mükerrem Sarol'un devir ilânından sonra da Türk Sesi gazetesiyle alâkasını kesmediğini, ga- zete üzerindi pat etmemiz hakkını bize tanıyabilir- 1 n Kendisinden bu husus sorulan Dr. Mükerrem' Sarol'un vekili teklifi red- detmiştir.