31 Aralık 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

31 Aralık 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Hüseyin Balık Oltaya — gelmedi bunun bir formalite olduğu anlaşılı- yordu. Nizameddin Ali Sav — globa arz, global dömand, enflasyon, def- lasyon, enfrastrüktür, süperstrüktür- lü bir uzun konuşma yapınca bazı milletvekilleri Poincare'nin sözünü hatırladılar' "Kelimeleri arka arka- ya getir daıma hır konuşma ola- cağını sanmayınız ' Komisyonda bir çok Hür. P. li vardı: Muhl' Ete, İhsan Hamid Tig- rel, Yusuf Azızoglu Gergi komisyon- lar kurulurken ütçe Komisyonun- dan 19 lar dıkkatle ayıklanmış, Fethi Çelikbaşlar, Feridun Erginler, Ekrem Alicanlar dışarda bırakılmıştı ama yeni iltihaklarla komisyonda Hür. P. nin temsilcileri de olmuştu. Zaten milletvekilleri dışardan mudahale e- irlerdi. Nit Feridun Ergm, Fethi Çelikbaş, Ekrem Alican müza- kereleri dikkatle takip ettiler ve ko- nuşmalar yaptılar. Fethi Çelikbaş Avrupa Konseyinde bahis mevzuu e- dilen meselelerı ele aldı, Ekrem Ali- can adından dolayı plân ve program taraftarı olamıyacağına dair yapılan garip tenkidleri cevap- landırdı. Feridun Ergin ise rakkam- lara dayanan kuvvetli bir konuşma yaparak milli gelirin artmadığını bil- dirdi ve iktisadi meselelerin hallinin neslimiz için bu praklar üzerinde bir beka şartı teşkil ettiğini söyledi. Rakamların yeni oyunu Bu arada Maliye Bakanı bazı açık- lamalar yaptı. Dış tediye borçla- rımız 982 milyon liraydı. Bu devlet borçlarıydı. Bunun yanında 114 mil- yon dolarlık borç transfer beklıyordu Kredili ithalâttan dolayı taahhütleri- miz bu hesabın dışındaydı. 112 ton altınımız rehindeydi. Nedim Ökmen bu miktarın geçen sene 115 ton oldu AKİS31ARALIK 1955 Kapaktaki politikacı Enver Güreli Geçen haftanın sonlarında Hür. P. Genel Merkezinde yapılan seçimlerde ikinci baş- kanlığa Enver Güreli getirildi. Enver Güreli.. Bu, Balıkesirin genç milletvekillerinden biriydi. Eko et Bakanlıgı yapmış, Başbakanla anlaşamayınca ay- rılmakta bir an tereddüt etme- miş, bilhassa 2 Mayıs seçimle- rinden sonra gidişatı tasvip et- mediği için bir çare düşünenler arasına katılmış, ispat hakkı tasarısına ilk imza atanlardan olmuş, bilinen hadiselerden son- ra da Hür. P. ni kurmuştu. En- ver Güreli için daha fazla ma- lümat da pek ala verilebilirdi: 1914 te Burhaniyede doğmuştu. Galatasaray Lisesini ve Siyasal Bilgiler Fakültesini bitirmişti. 1950 de Toprak Mahsulleri Ofi- sinin İstanbul Bölge Müdürü ve Ticaret Odası Umum Müdür . O memuriyetteyken milletvekilliğine adaylığım koy- ilerek Ankaraya gel- n çok rey alanların başım bulunuyordu. Evet, Enver Güreli için bir çok şey söylenebilirdi. Ama a- sıl söylenmesi gereken, bu genç milletvekilinin — güvenilir insan olmasıydı. Hür. P. nin ise, bil- hassa kuruluşunun ilk gunlerın- de güvene ihtiyacı vardı. Eko- nomi ve Ticaret Bakanlıkları en tuğunun rahatlığı ve cakasıdır ya.. - yapacak yerde istifa et- meyi tercih etmesidir. mdi,onun ikinci başkanlı- partinin liderleri arasında gör- mekte devam etmemiz ihtimali yoktur. Bu, kıymeti bulunan bir garantidir. YURTTA OLUP BİTENLER ğunu söyledi. Hemen itirazlar vuku buldu. Zira derhal hatırlatıldı ki o zaman Hasan Polatkan sadece 56 ton altınımızın rehinde bulunduğunu söy- lemişti. Zaten bütün altın stokumuz en son açıklamaya göre 127 tondan ibaret bulunduğu için durum pek a- cıklıydı u husus, komısyonda bil- hassa belırtıldı Bakan tenkidleri na- zarı dikkate alacağmı vaad etti ve böylece fasıllara geçilerek umumi müzakere iki günde ve görülmemiş bir süratle kapandı. Fakat ortaya bir hakikat tekrar çıkmıştı: Artık hiç kimseyi kalkınma, iktisadi ıstık- lal savaşı diye oyalamak imkanı kal- mamıştı. Bütçe müzakereleri sırasın- da IV. Menderes Hükümeti pek çok hırpalanacaktı. Hür.P. Bir yanlış adım P. Genel İdare Kurulunun Hür. P. ye ak durdurmak için dü- şündüğü zecri tedbirler para eder şey- ler değildi ama geçen haftanın başla- rınd bu akın fiilen durdu. İktidarın ge vver ve guzel bir millet- vekılı bu hafta salı günü şöyle diyor- du — İyi ki beklemeği tercih etmi- şiz. İyı kı partiyi ıçıııden ıslaha ça- Hür. P. Muammer Alakantı almış, üstelik onu Meclis Gurubu başkan ve- killiğine getirmişti. D. P. de partiye akın anide durdu. Sadece dur- makla kalmadı, tarafsızlarda da bir tereddüt belirdi. Demek ki yarın o saflarda Feridun Fikri'leri, Nihad E- rimleri, Dr. Behçet Uz'lan veya Lüt- fi Kırdarlan pek ala görebilirdik HattâDr. Mukerrem Sarol bile meyi arzu geçebılırdı me Peki. partınm kurulusundakı o güz Kasım — Küfrevi Dostlarını — düşünüyor