28 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

28 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Orgeneral Baransel Göbek düşmanıdır retiyle bu işi daha programlı ve esas- hi bir şekilde ele almak düşünülebi- lir. Amerikalı mütehassıslar da görüşü ileri sürmektedirler. Bugün Türkiyede bir er en az ilkokul kültü- rüne sahip olmalıdır. İlk öğretim dâ- vasının kazanılması Türkiyenin ger- çek kalkınmasını mümkün kılacak- tır. Hangi taşı kaldırsanız karşınıza ilk öğretim dâvası çıkmaktadır. Halledilemiyen bir mesele Emir erleri müessesesi hâlâ yaşa- maktadır. Bu oldukça eski bir meseledir; B.M.M. de uzun uzun tar- tışılmış, lebınde aleyhinde konuşul- muş, u müesseseyi kökünden kaldıracak kanun bir türlü çıkma- mıştır. Ordu yurdu savunacak kuv- vetin adıdır. Askere alınan kimse si- lah kullanmasını, düşman silâhların- dan korunmasını, yani savaşmasını öğrenecektir. Siz alır onu mutfakta ahçı, bahçede çocuk dadısı, pazar ye- rinde vekilharç olarak kullanırsanız, askerliğin gayesinden uzaklaşmış 0- lursunuz. Kaldı ki, bir insanın hiz- metlerinin karşılığını almadan bir başkasının hususi, şahsi işlerini gör- mesi köleliğe pek yakın ve demol siyle zerrece ilgisi olmayan bir mü- esses ortaya çıkarmaktadır. erlerim savunanlar, yurdun uzak köşelerinde, dağ başlarında vazife gören subayların ihtiyaçlarını ileri sürmüşlerdir. Bu da subaya şahsi iş- lerini bir başkasına — gördürebilecek maddi imkânı sağlamak suretiyle hal- ledilmesi ıcap eden bir meseledir. Türk subayı ile askeri arasındaki bu antidemokratik münasebete artık ni- hayet verilmelidir. İstifalar Son bir iki yıl içinde ordudan ayrı- lan subayların sayısı elimizde bu AKİS, 28 MART 1956 hususta resmi bir istatistik mevcut olmadığı için ne kadardır bilmiyoruz. Ama bu istifaların sebepleri umumi meçhulü değildir. Hayat pa- halılıgının artışı ile muvazi olarak is- tifa grafiği de yükselmektedir. Bil- hassa ordunun teknik personeli ara- sında istifalar birbirini takip etmek- tedir. orduların bahusus ordumuzun teknık personele ihti- yacı çok fazladır.. Ordumuz ma- kineleştikçe, motorlu vasıta sayısı arttıkça, yeni yeni radar merkezleri kuruldukça bu ihtiyaç da çoğalmak- tadır. Bir taraftan ihtiyaç artarken öte yanda istifalar gediği büyümek- tedir. Ordudan ayrılan teknik ele- manlar, dışarda hususi sektörde, ik- tisadi devlet teşekküllerinde kolay- lıkla ve iyi şartlarla iş bulabilmek- tedirler. Bunu önlemek için Bakanlı- ğın kesin tedbırler alması gerekmek- tedir. Mecburi hizmet müddetini ar- tırmak aksi bir tepki yaratabilir ve istifaların önüne geçemez. Bu istifa- ları önlemek için alınacak tedbir, or- du mensuplarına dışarda iş aratmı- yacak şartları, maddi imkânları ge- tirmek olmalıdır. Bu istifaların ma- nevi sebepleri olmak lâzımdır. Çünkü askerlik maddı menfaatlerin ötesinde, manevi cephesi ağır basan bir meslektir. Ordu personelı ile ilgi- li bütün mevzuatın, terfi, n problemlerinin yeni bir goruşle ele alımmasiyledir ki, bu manevi sebep- leri ortadan kaldırmak mümkün ola- bilecektir. Milli Savunma Bakanlığı- nın birinci planda ele alması lâzım gelen mesele zannederiz ki bu istifa- lar meselesidir. Ordu bu istifalar yü- zünden tam istifade edeceği zaman- tecrübe sahibi olmuş “öğretmen" lerini ka; ybetmektedır Tayın bedellerinin artırılması, jet pi- ASKERLİK lotlarına verilmesi kabul edilen taz- minat, şüphesiz istifaları önlemeğe dogru atılmış müsbet adımlardır. Bu adımları devam ettirmelidir. Er maaşları Bugün ayakkabınızı sonra boyacıya 25 kuru boyattıktan ü bakmaktadır. Aydan aya aldığı ma- aşla bir er acaba ayakkabısını iki de- fa boyatabilmekte midir? Bu 35 - 40 kuruşla er hangi ıhtıyacını karşılıya- caktır. Bu maaşlar II. Dünya Harbin den önceki hayat şartları içinde bıle bir erin ihtiyaçlarım karşılamaktan uzaktı. 19 en bu yana hayatın na- sıl pahalılaştığı düşünülürse, erlere maaş diye bu 35-40 kuruşun ne için verildiğini izaha imkân yoktur. Dev- let ya erin bütün ihtiyaçlarını üzeri- ne alarak bu maaşları kaldırmalı, yahut da ona bugünün şartları ile mütenasip bir maaş vermelidir. Milli savunma bütçeleri görüşülürken er maaşları daima teni mevzuu ol- muş ve daima Milli Savunma Bakan- ları bu acıklı durumun ıslah edilece- ğını söylemişlerdir. Fakat bu mevzu ir türlü ele alınmamıştır. Milli Sa- vunma butçesıne gelecek yıl er ma- aşlarının ayarlanmasını temin edecek tahsisatın ilâve edilmesi 1957 büt- çesini hazırlıyanların iftihar edebi- lecekleri bir başarı olacak tır. NATO'nun ıstedıkl NATO'nun guvenılır üyelerinden birinin Turkıy uğu her vesile ile söylenmektedir. İnkar edilemiye- cek askeri gücü ile NATO'nun güney sınırında bir bekçi durumunda olan Türkiyenin Nisan başında yedi ya- şına basan sisteminin 1çınde mühim bir m: bu müşterek güvenlik evkii Erlerimiz Aylıkları mutlaka ayarlanmalıdır