28 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

28 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Genç bir anne Bir derdine daha deva bulundu A Hâçlar Yeni bir hormon G eçenlerde New Jersey'de War- ner Chilcott Laboratuvarı çok önemli bir buluşunu açıklıyordu. El- de edilmesi çok güç, âdeta imkânsız olan bir kadın cinsiyet hormonu keş- fedilmişti. Bu hormondan yeter de- recede istihsal edildiği takdirde ölü doğma tehdidi altında bulunan on çocuktan yedisinin hayatı kurtarıl- mış olacaktı. Releasin adı verilen bu hormonla sadece Amerika'da yılda 200.000 de 140.000 çocuğun sağ sa- lim dünyaya gelmelerinin mümkün olacağı tahmin ediliyordu. Khnıkler» de bu hormonu tatbik eden müte- hassısların raporlarına — göre, hor- monun ne toksik tesirine, ne de has- talarda bu hormona karşı hassasi- yete rastlanmamıştı Bu nokta çok mühimdi. Çünkü tıp 1lmınde kadın hastalıkları sahasında yeni bir 11aç kullanılırken herşeyden önce ana- nın ve rahimdeki — çocuğun sıhhati düşünülürdü. Releasin, kadın cinsiyet hormonla- rının üçüncüsü olan relaxin'in saf ha- le getirilmiş şekliydi. Öteki iki hor- mon ise estrogen ve — progestorone isimleriyle, öteden beri — biliniyordu. Warner-Chilcott Laboratuvarları ta- rafından — elde edilinceye kadar bu hormonun değeri bilinmiyordu. Bu laboratuvar onbir buçuk yıl süren ve bir milyon dolara malolan araş- tırmalardan sonra releasin'i istihsal edebilmişti. axin veya saflaştırılmış şek- liyle releasin tabit olarak meydana gelen bir maddeydi. Gebelik deva- mınca ve doğumdan 24 saat sonra- sına kadar gittikçe çoğalıyordu. Hastanelerdeki çalışmalar Relaxin veya releasin yetersizliği- nin vakitsiz doğumla neticele- necegı biliniyordu. Klinik tecrübele- ri bu yetersizliğin releasin verilmek suretiyle giderildiğini göstermişti. Bu suretle erken doğumlar önleni- yor veya erken doğum halinde ölü doğumların Önüne geçilebiliyordu. Altı. yıldan beri hastanelerde yapı- lan denemeler göstermişti ki relea- sin "pelvis'in iki katım birbirine bağlayan — ligament'leri — gevşetiyor, rahimle, rahim kanalının dokularım yumuşatıp genişletiyordu. Vaktinde kullanıldığı zaman Trahim takâllüs- lerini azaltıyor ve erken doğumları önlüyordu. Bu surette cenin rahim- de büyümek için zaman kazanmış oluyordu. Şimdilik releasin yalnız erken do- ğum — hallerinde — kullanılmaktadır. Başka sahalarda ne şekilde kullanı- lacağını tespit için çalışmalar de- vam etmektedir. Erken doğum va- kalarında releasin'in müspet tesirle- ri New York'ta iki hastahanede mü- şahede edilmiştir. Şimdiye kadar 53 gebe kadın releasinle tedavi edilmiş- tir. Bunlardan kırkı erken doğum, 18 i de gelişmemiş cenin vakalarıdır. Öte yanda 50 gebe kadında erken doğumda eski usullerle (yatak isti- rahati, müsekkin ilâçlar ve perhiz) tedavi altına alınmıştır. Birinci grup- ta 23 kadında erken doğum tama- men önlenmiş, 15 vakada da rahim sıkışmaları azaltılmış ve şiddeti ha- fifletilmiştir. İkinci grupta ise an- cak yedi çocuğun hayatı kurtarıla - bilmiştir, Releasin,gebeliğin son devresin- de dişi domuzlardan elde edilmekte- dir. Tahminen 45 ton domuz yumur- talığından 20 bin — hastaya yetecek kadar releasin istihsal edilmektedir. Warner-Chilcott Laboratuvarları 110 bin pound yumurtalık elde etmek için 40 mezbaha ile anlaşma yapmış bu- lunmaktadır.Halen elde mevcut re- leasin miktarı çok mahduttur. Bir tedavi 1ç1n yedi ampul kullanılmak- ta, bu ise 150-175 dolara malolmak- tadır 500 dışı domuz yumurtalığın- dan bir gram beyaz toz (releasin) elde edilmektedir ki, bununla ancak altı ilâ sekiz kadın tedavi edilebil- mekte ve dört beş çocuğun hayatı kurtarılabilmektedir. Releasin araştırmaları Dr. Frede- ick L. isaw'ın hayatının yarısına malolmuştur denilebilir. Talebesi Dr Robert yıldan beri Walter-Chilcott Laboratuvarları A- raştırma Merkezi Şefi Dr. George . Mangun'la birlikte releasin üze- rinde çalışmaktadır Bu yeni hormon, kadın hastalıkla- rı sahasında yeni bir çığır açarak bir çok genç anneyi çocuk düşmeleri ve erken doğum yüzünden ölümle karşı karşıya gelmekten kurtaracaktır. AKİS, 28 TEMMUZ 1956