8 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

8 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

yacagını anlayan Lacerda bir müd- det önce Portekiz'e sığınmış bulunu- yordu Geçen haftalar içinde Brezil- ancak diktatör- memleketlerde rastlanan hükümlerin konmasına se- bebiyet veren olay, Lacerda'nın, Var- gas'ın ölüm yıldönümünde gazetesi- ne Portekiz'den yolladığı bir yazıdır. Lacerda bu yazısında General Lott ile Cumhurbaşkanı — yardımcısı Jao Goulart'a hücum ediyor, Portekiz'e "Brezilya'yı idareleri altında hergün biraz daha geriye götüren"leri protes- to etmek maksadıyla sıgındıgını ileri suruyordu Ancak Brezilya'lılar bu yazıyı "Tribuna del Imprensa da oku- yamamışlardır. Gazetenin o günkü sayısı, satışa çıkarılmadan önce po- lis tarafından toplattırılmış ve Bre- zilyalı okurlar, yazıyı, aynen iktibas ettıgı faalde takibata uğramayan "Estado de Sao-Paulo" gazetesinden okumakla yetinmek lorunda kalmış- lardı. Adalet Bakanının kararıyla ve ka- nunsuz olarak bir gazetenin toplattı- rılması. Brezilya'da, bir zamanlar bu gazetenin sahibine yöneltilen suikas- tın uyandırdığına yakın bir infial u- yandırmakta gecikmemiştir. Ancak bu infiali dikkat nazarına almayan Brezilya hükümeti, — kanunlara uy- maktansa kanunları kendine uydur- seçmiş ve yukarda da 1şaret ettiğimiz gibi, Meclis'e, eşine ancak diktatörlükle idare edilen memleketlerde rastlanan hükümler koyan yeni bir basın kanunu sunmuş- tur. Brezilya Anayasası gereğince, şim- diye kadar, yalnız harp veya şiddet lehine propaganda mahiyetindeki ya- yınlar basın suçu sayılmaktaydı. Ye- General Taxeira Lott Askeri — Basın — Kanunu AKİS, 8 EYLÜL 1956 ni tasarı buna yedi. basın suçu daha ilave etmektedir: 1) Resmi şahsıyetlerı herhangi bir şekılde tahkir etm ahlı kuvvetler raya mülki müesseselere karşı husumet uyandır- 8) Sınıf kavgası yaratmak, 4) Siyasi, içtimai veya dini sebep- lerle şahıslar veya emvale karşı şid- det. 5) Kanunlara kollektif itaatsizlik , 6) Milli güvenliği haleldar etme 7) Silâhlı kuvvetler şefleri diğer subaylar yahut vekillere karşı husumet yaratmak veya bu şahısları tezyif veya tahkir etmek. Hükümleri çok lastikli olan bu ta- sarının — Meclis'e getirilmesi bütün basını hükümet aleyhine çevirmiş bu- lunmaktadır. Brezilya'nın ileri gelen bağımsız — gazetelerinden "Correio da Manha"ya göre yeni kanun "hür- riyeti öldürücü bir taktikten başka birşey" değildir. Â. B. D. Ahlâk ve siyaset Demokratların adaylarım tesbit et- mesinden sonra Cumhuriyetçile— rin de San Francisco'daki kongrede resmi adaylarını tayinleriyle Ameri- kan seçimleri yeni ve daha hararetli bir safhaya girmiş bulunuyor. Cumhuriyetçi Partinin San Fran- cisco'da Cumhurbaşkanlığı için Ei- senhower'i, - muavinliğe de Nixon'u seçeceği onceden biliniyordu. Yalnız Stassen'in kongre arefesinde Nixon aleyhinde bir kampanyaya girişmesi ve başkan muavinliği için Herter'in ismini ortaya atması, bütün şimşekle- ri üzerine çekme hassası pek kuvvetli olan Nixon'un işini güçleştireceğe ben ziyordu. Fakat kongre bu şeklide dü- şünenler için tam bir sürpriz oldu ve Cumhuriyetçi Parti kongresinin ne- ticesi alaka çekici tek hadisesini de bu sürpriz teşkil etti. Nixon'a karşı amansız bir mücadeleye girişmiş o- lan Stassen, Ike'ın tavsiyeleri üzeri- ne yalnız kampanyasına son vermek- le kalmadı ve kürsüye çıkıp bir gün evvel aleyhinde — söylemedik söz bı- rakmadığı Nixon hakkında en hara- retli methiyeyi okudu. — Böylece de bir gün evvel kendisini partiden kapı dışarı itmeye ahdedenlerin alkışları- nı kazanırken, politikada asgari de- recede bir ahlâkın zaruretine inanan- ların üzüntüsüne yol açtı. Gerçi Tru- man da, Harriman'ın saflarında bir kulis muharebesine giriştikten sonra Stevenson'un yanında yer almak mecburiyetinde kalmıştı. ama, o bu güç duruma Vakar içinde ve iğnele- yici nüktelerle atlatmasını becere- bilmişti. Stassen ayni muvaffakiyeti gösteremedi. Şahsi prestiji ile bera- ber partinin kendisine bel bağlayan liberal elemanlarının ümidlerini de heder Bu rprizden faydala- nanlar boylelıkle 1952 nin intikamı- 1 almak firsatına kavuşan Cumhuri- DÜNYADA OLUP BİTENLER Eisenhower Amerikalıların — "Baba"sı yetçi Partinin muhafazakâr unsurla- ldu. H 6 Sulh güvercinleri Kongrenin kapanışı, doğrusu çok iyi tertiplenmiş bir final oldu. Cumhuriyetçiler bu — vesileyle sahne tekniği bakımından — Demokratları fersah fersah geride bırakacak kabi- liyette olduklarım gösterdiler. Ike'ın şerefıne tertiplenen geçit — resminde amca'ları, delegelerin omuzla- rında taşınan mayolu genç kızlar ta- kip etti. Geçit resmini seyreden din adamları, bu manzarayı - müsama- hakâr — tebessümlerle karşıladılar.. Konfetler yağıyor, balonlar uçurulu— yordu ve o kadar çok güvercin hava- landırılmıştı ki, zaman zaman gök- yüzünü görmeye imkân bulunamı- yordu. Doğrusu kongrede "sulh şam- piyonu" ilân edilen Eisenhower'i sulh müjdecisi — güvercinlerden hru etmek affedilmez bir kabalık olacak— tl Cumhuriyetçilerin kozları Sulh ve bereket.. Cumhuriyetçiler seçime bu iki sihirli kelimeyle gi- diyorlardı. Hakikaten harp tehlikesi uzaklaştırılmış ve — Ike'in 1952 de vaadettiği gibi eniz aşırı memle- ketlerde doguşen tek bir "oğul" bı- rakılmamıştı. Milli gelir en yüksek seviyesine ulaşmış, işsizlik ve enflas- yon önlenmişti. Bu hal Demokratları — seçimlerin arefesinde, ciddi müşküllerle başba- şa bırakıyordu. Bu yüzden tabii ser- vetlerin korunması siyaseti "ihanet", çiftçilere yardım politikası "rey top- lama plânı", dış siyaset ise "blöf” o- larak — vasıflandırılıyor ye sert konuşmalar yapılıyordu. şimdiye kadar büyük prestiji göz ö- 19