September 8, 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

September 8, 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Orkestralar Lawrence hikâyesi Fil armoni mevsiminin açılmasına ancak üç hafta kadar bir vaktin kalmış olduğu — bugünlerde Ankara musikiseverlerinin merakla — öğren- mek istediği şey, Cumhurbaşkanlığı Filarmoni Orkestrasına nihayet bir şef tayin olunup olunmadıgıdır Maa- lesef bugünkü — duru! Orkestranın 1956 - 57 mevsimini de şefsiz geçir- mesi tehlikesine işaret - etmektedir. Birçok talipten hiçbiri -nedendir bi- linmez- Guzel Sanatlar Umum Mü- dürlüğünce "uygun gorulmemış , en kııvvetlı ihtimal olan Robert Lawren- ce'ın tayini, aylarca süren yazışma- lar sonunda bir neticeye bağlanama- mış, diğer bir "kuvvetli ihtimal"den, Kurt Eichhorn'dan, henüz cevap alı- namamıştır. , Yeni mevsimin — gene bir iki misafir şefle — geçiştirileceği anlaşılmaktadır. i — misafir şefler, geçen yılkilere benzeyecekse, Ankara'nın 1956-57 musiki mevsimi de hiç şüphesiz tam bıı' felaketle so- na erecektir. Robert Lawrence'in teklifinin — bir neticeye bağlanamaması, doğrudan doğruya Güzel Sanatlar Umum Mü- dürlüğünün gevşekliği yüzünden ol- muştu. Geçen mevsim boyunca Ro- bert Lawrence, New 1 York'ta, hafta- lar boyunca, adı geçen Umum Mü- dürlüğün bu mevzuda bir karar ver- mesini beklemişti. Sanatkâr bir ta- raftan da tanınmış Amerikan konfe- rans bürosu ile -Colston Leigh- olan ve Haziran 1957'de sona erecek bir mukavele geregınce çalışmalarına devam etmekteydi. m Müdür Cevat Memduh Altar'dan bir telgraf aldı; Telgrafta sadece. Robert Lawrence' isminin Bakanlar Kurulu- na teklif edildiği, fakat Kurul karar vermeden bir angajman yapılamıya- cagını bıldırıyordu Neden sonra U- Müdürlük. Amerikalı sanatkâ- ra, ustuııde düşünülebilecek bir ka- rar bildirdi, Robert Lawrence mev- sim esnasında üç hafta müddetle An- karadan ayrılmayı. New York'a gi- din orada birkaç konser idare etme- yi, Metropolitan Operasından bir iki radyo yayım yapmayı ve konferans vermeyi şart koşmuştu. Bu zaman zarfında bir misafir şef — orkestrayı idare edebilirdi; hatta — Lawrence'in ayrılığından bilistifade genç şeflerine orkestra idare etme imkân sağlanabilirdi. Diğer taraftan, Cum- hurbaşkanlığı Orkestrasının şeflıgını yapan tanınmış bir Amerikalı musi- kişinasın senede üç hafta müddetle Amerika'ya dönüp oradaki temasla- rını devam ettirmesi, en azından, bi- zim propagandamızı yapma bakımın- dan lehimize olurdu. Fakat Umum Müdür Altar böyle — düşünmüyordu. Orkestranın mevsimin en hareketli zamanında şefsiz kalmasını mahzur- lu buluyordu. Lawrence'in şartını reddetti. Kontrat, a düştü. Netice- de, üç hafta şefsız kalmasından kor- kulan Cumhurbaşkanlığı — Orkestrası bütün mevsim şefsiz kalıp perişan ol- AKİS, 8 EYLÜL 1956 Robert Lawrence Yılan hikâyesi ma durumuna düştü. Halbuki diğer bütün hususlarda Güzel Sanatlar U- mum Müdürlüğü ile Robert Lawrence tam anlaşma halindeydiler. Lawrence - Altar münasebetlerinin buraya kadar olan safhası, 1955-56 mevsimi angajmanı içindi. Daha son- ra, Lawrence'ın Ankara'ya gelme meselesi yeniden ortaya çıktı. Ame- rikan Dış İşleri Bakanlığı sanatkâra MUSİKİ Türkiye'de Amerikan musikisi' hak- kında konferanslar verme teklifiyle alâkalı olarak, bu mesele tazelendi ve Umum Mudurlukle Robert Low- rence arasında gene bir temas baş- ladı. Fakat geçen zaman zarfında sa- natkar yeni taahhütler altına gir- Bu defa, kış mevsimi ortasın- da altı haftalık izin istiyordu. Ş gene kabul edilmedi; — sanatkâr U- mum Mudurlugun teklıfinı gene red- detmeğe mecbur kaldı. Şimdi, artık Robert Lawrence ge- lecek mevsim için serbesttir. Henüz 1957 - 58 için kimseyle bir kontrat imzalamamıştır. Sanatkâr halen Mek- sika'dadır ve iki haftaya kadar New York'a — dönecektir. Artık, Umum Müdürlüğün bütün şartlarını kabul etmeğe -mevsim içinde Ankara'dan ayrılmama şartı dahil- hazırdır. Bu- günlerde Güzel Sanatlar UMum Mü- dürlüğü sanatkâra bir kontrat gön- derdiği takdirde derhal imzalayacak ve gönderecektir. Fakat — Lawrence New York'a döndüğünde bir yıl son- rası için cazip bir teklif alırsa o zamana kadar mum Müdürlül mukavelenameyi hazırlayıp kendisi- ne göndermekte gecikirse- gelecek mevsim, için de Robert Lawrence'ın Ankara'ya gelmesi — imkânsızlaşmış olacaktır. Güzel Sanatlar Umum Mü- dürlüğü. Robert Lawren um- hurbaşkanlığı Orkestrasını ıslah ede- bilecek şef olduğu kanaatindeyse -ki bunca zamandır, avaş tempoy- la ve hatalı goruşlerle bile olsa mü- nasebetlerini devam ettirmesi bu ka- naate delâlet eder- sanatkârı hiç ol- mazsa 1957-58 mevsimi için angaje etmek üzere önümüzdeki birkaç gün zarfında harekete geçmelidir. 0000080Ü Ş | o80000