8 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

8 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER e A Inkilâplar Korkunç iftira! undan bir kaç hafta kadar evvel, Güney Anadolunun güzel şehirle- rinden biri olan Maraşta pek çok kimse heyecanlı görünüyordu. So- kaklarda kadınlar — süratle 1lerhy0r bilhassa büyük vilâyet konağının ö- nünden geçerken adımlarını hızlan- dırıyor, karakolların civarında dik- katli oluyor, erkekler köşe başların- da fiskos yapıyorlardı. Bunlar şehrin ekseriyetini teşkil ediyor muydu, et- miyor muydu? O mesele ayrıydı. Fa- kat heyecanlı havayı sezmemeye im- kân yoktu ve bu, köylere kadar git- mişti. Gerek köylerdeki, gerekse şe- hirlerdeki iktidar partisi ileri gelen- leri halk tarafından sıkıştırılıyordu. Hükümet çarşafı ve şalvarı yasak e- decekmiş! Heyecanın sebebi buydu. İktidar partililerden -sayıları Maraş- ta da azalmıştı- ve cesaret edenlerin resmi sıfat — taşıyanlardan cevabını aradıkları sual bundan başka bir şey değildi. Çarşaf ve. şalvar yasak edi- lecek miydi? Hem de bu demokrasi devrinde... Maraşlı Demokratlar ateş püskü- rüyorlardı. Bu hayasızca — dedikodu kimin eseriydi. Hangi melun — böyle korkunç bir isnatta bulunmuştu. Maksad açıktı: İktidarı kötülemek! Maksad bu olunca, fail de kendiliğin- den ortaya çıkıyordu Fransızlar es- rarlı meselelerde "kadını arayınız" demiyorlar mıydı? — Maraşlı demok- ratlar da, "Muhalefeti arayınız" diye düşündüler. İşte bunun — neticesidir ki Türkiyede son haftaların en mü- him hadisesi Maraşta cereyan etti. Demokrat Parti değil, doğrudan doğ- ruya valilik çarşafın ve şalvarın me- nedilmediğini,, . alınmış bir kararın da olmadığını resmen tebliğ etti. E- vet valilik, şöyle bir tebliğ yayınlı- yordu: "Son günlerde şehrimizde — çarşaf ve şalvarın menedildiği şeklinde bazı şayiaların dolaştığı öğrenilmiştir. Bu havadisler tamamen yalan ve maksada matuf olup çarşaf ve şal- var hakkında Vilâyetçe — alınmış bir karar bulunmadığını sayın halkımıza duyururum". Tebliğin altında Maraş Valisi İb- rahim Öztürkün imzası vardı. Maksadı mahsus peşinde alanlama gene bir dereceye ka- dar anlaşılabilirdi; ama, Türkiye Cumhuriyeti hükümetini Maraşta temsil eden valinin çarşaf ve şalvar menediliyor" diye şayia çıkaranlara nasıl bir maksad atfettiği meçhuldu. Tebliğde bu gibi kimselere İbrahim Öztürkün sempati beslemediği — açık olarak seziliyordu. "Maksad", iyi maksad değildi. "Maksad", kötü maksaddı. Nitekim vilâyetin tebliği ile beraber, D.P. Maraş İl Başkanlı- ğının da bir açıklaması gazetelerde intişar etti. "Maraşın Sesi" bunu bü yük başlıklarla veriyordu. Ömer deoğlu adındaki zat. hemşehrılerını teskin ediyordu. Parti teşkilâtı Vila- yetle temas etmişti. Bu temas neti- cesinde — anlaşılmıştı ki, — çarşaf ve şalvar mevzuunda hiç bir karar yok- tu. Böyle bir şey de — düşünmüyor- du. Bu asılsız şayialar "kötü mak- sadlar altında" çıkarılıyordu. Kasıd "parti ve hükümetimizi kötülemek" idi. Tebliğ şöyle bitiyordu "Halkımızın bu hususta müsterih olmasını ve keyfiyetin sayın gazete- niz vasıtasıyla umumi efkâra duyu- rulmasını rica ederim". Demokrat başkana göre Maraşlı- lar, çarşaf ve şalvarın yasak edilme- 1956 Türkiyesinde bir sokak D.P. iftiraya — uğradı! Okuyucu mektupları : Mecmua hakkında Neşrıyat politikanızın aleyhimi- ze olmasına rağmen memleketin büyük partilerinin yapamadığı hiz- meti yapmakta olan ve muhalefete Kuvvet, ruhlara cesaret veren der- ginizin son sayısındaki — vakıfane tenkitleriniz faaliyetlerimde — daha az hata islememe yaradığından bu yoldaki irşatkar tenkitlerinizi sa- mimiyetle telâkki ettiğimizi arz e- der hasretle — gözlerinizi — öperim. Durum çok iyidir. Saygılar. Abdurrahman Boyacıgiller - C.M.P. * azetelerimizin son — zamanlarda kabuklarına çekilmiş ve âdeta kendi golgelerınden korkan — hali yanında AKİS'in çekinmeden oku- yucuyu tenvir edişi — unutulmıya- caktır. Allah yardımcınız olsun. ran F. Gönen Trabzon * Partiler hakkında KİS'in 120. sayısında. Hür. P. Genel Merkezinin resminin altına "Siyasi İlimler Akademisi" yazı- lıydı. Her ne kadar bu partiye kar- şı hususi bir şefkatimizin mevcu- diyeti gizilenemiyecek kadar açıksa da müsamahanıza , sığınarak bir maruzatta bulunayım Partinin ha- line bakarak buna "Siyasi İlimler Kahvehanesi" denilseydi daha doğ- ru olmaz mıydı? Raif Sezer - İstanbul AKİS, 8 EYLÜL 1956