24 Kasım 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

24 Kasım 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Birleşmiş Milletler Yeniden doğuş Geçen haftanın başında, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun Onbi- rinci dönem toplantılarına başlamış olmasının farkına bile varılmadı. Zira Genel Kurul, Mısır ve Macaristan me- seleleri dolayısıyla esasen olağanüstü toplantı halinde bulunuyordu. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu Onbirinci toplantı dönemine girerken, delegelerin yüzlerinde 1955 Kasımın- da raslanan neş'e ve iyimserlikten hiç bir iz kalmamıştı. Geçen yıl, dünya- nın hiçbir yerinde - dövüşülmüyordu. Cenevre Konferansı istikbal için bü- yük ümitler uyandırmıştı. Soğuk harp bitmiş, Doğu ile Batının sulh içinde yaşaması mümkün gorulmeye baş- lanmıştı. İki taraf ta samimi olarak sulhu istiyorlardı. Yapılacak iş, elbir- liğiyle sulhu tehdit eden sebepleri or- tadan kaldırmaktı. Dünya sulhünün inşasında, hiç şüphesiz başrolü Birleş- miş Milletler oynayacaktı. Büyük dev letlerin propaganda aleti olmaktan başka hiç bir işe yaramadığı söylenen ve acı acı tenkit edilen Birleşmiş Mil- letler, böylece on sene evvel uyandır- dığı buyuk ümitlere lâyık olduğunu gostermek fırsatını - bulacaktı. "Mr. H"ın Manhattan'daki evinde görülen tatlı rüya, Mısır ve Macarıstan hadi- selerıyle yarıda kaldı. "Dünya Evi" nin kurucularından. İngiltere ve Fran sa, Süveyş meselesini, lâf olsun diye Bırleşmış Milletlere getırdıkten kısa bir müddet sonra, Mısıra saldırdılar ve Süveyş meselesinin hallinde aciz kaldığım iddia ettikleri Birleşmiş Mil- letlerin iktidarsızlığım, — böylece bir efa daha ispat etmiş; oldular. Maca- ristanı kana boyayan Ruslara da, i Dag Hammersk joeld İş başında AKİS, 24 KASIM 1956 — el Kurul salonu Tesiri - artıyor Manhattan'dakilerin ne düşünecekleri vız gelmişti. Kısa ömürlü Nagy hükümetinin Sosyal Demokrat azalarından Anna Kethiy, bu mustarip, çehreli kadın, hâlâ Birleşmiş Milletlerin kapısında tevekkülle bekliyordu. Rus işgal kuv- vetlerinin elinden bin güçlükle kurtu- labilen Anna, bütün macar vatanper- verlerinin, ümidinin Bırleşmış Mıllet— lerde oldugunu söylüyordu: ristan Batıdan silahlı bir mudahele istememektedir. Silâha sarılmak, sa- dece daha fazla kan dökülmesine se- bep olacaktır. Bütün istediğimiz, bir Birleşmiş Milletler Heyetinin Macaris tana yollanması ve Macaristan hadi- selerinin iç yüzünün dünyaya duyu- rulmasıdır" Sabık bakan Anna, memleketi için, tek ümidi, bütün dün ya — efkârının Ruslara karşı bırleşmesınde görüyor- du. Fakat üzerine Demirperdenin tek- rar indirildiği Macaristan, Birleşmiş Milletlerin Budapeşteye adım atması- na bile müsaade etmiyordu. Demir- perdenin gerisindeyse 25 bin kahra- ölü, sokaklarda — yatmaktaydı. Bırleşmış Milletlerin elinden, duruma seyirci kalmaktan başka bir şey gel- miyordu. Sağda solda, artık Birleş- miş Milletlerin sonunun gelmiş oldu- ğundan bahsediliyordu. Fakat Süveyş ve Mısır meselelerinden elleri temiz vicdanı rahat olarak çıkan tek buyuk devlet -Birleşik Amerika-, üz bu fikirde — değildi, Bırleşmış Mılletler fikrini, Amerikan siyasetinin temel unsuru yapmak azminden hiç bir şey kaybetmemişti. İnatla sabretmesini çok iyi bilen Amerika, bu sahadaki ilk muvaffakiyeti geçen haftanın ba- şında elde etti. Kimsenin metalik ver- medıgı aciz Birleşmiş .Milletlerin- Mı sırda "Ateş kes!" talebi, dünün haş rı çocukları İngiltere, Fransa ve İs raili -ne hikmetse- muma çeviriverdi Bir keçi kadar inatçı olan Guy Mo let, iki uykusuz geceden sonra ateş kesmeye razı oldu. Siyasi hayatın belki de böylece mahveden, bir za manların en şık adamı Eden, İngiliz işgal kuvvetlerinin, Birleşmiş Mille ler kuvvetleri Mısıra yerleşir yerleş mez geri çekileceğini tekrar tekrar söylemekteydi. Bir hafta evvel 194 mütarekesinin artık öldüğünü, İsra kuvvetlerinin sulhün imzasından ev vel Sina'yı terketmıyecegını soyleye Orta Doğu'nun korku adan Ben-Gurion, ordularının Sına dan ge Tİ çekılmesı f“krını daha yumuşa karşılamaya başla "Mr. H"Şarlo'nun Asri Zamanla filmindeki direktör gibi, Manhattan daki mükellef odasından, elinin altın daki düğmelere basarak, dünya fabri kasını idareye muvaffak olmuş, Bir leşmiş Milletler bır İsviçre saati gi işler hale gelmişt Kanada, Norveç, Kolombiya, Dan marka, Habeşistan, Yugoslavya "M H"ın otoritesine maddi bir dayana vermek için asker yagdırıyorlardı Dünyanın en neşeli şehri Napoli, leşmiş Milletler kuvvetleri tarafında adeta istilâ edilmişti. Dünya ordusu nun askerleri -resmi adıyla Birleşmiş Milletler Polis kuvvetleri- insana as ker olmak arzusunu verecek kadar yakışıklı, üzerlerinden zenginlik im kan insanlardı. Mütareke Komisyonu Başkanı Ge neral Burns, ağzındaki baklayı sakla maşım çok iyi bilmesine rağmen ne şesini gizleyemiyordu. General şimdi ye kadar Orta Doğuda kimseye me ram anlatamamış ve bir nevi Mark —Krişna Meno . Fahri — avukat