19 Ocak 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

19 Ocak 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER Orta Doğu Ankara toplantısı AKİS'in bu sayıs okuyucularının ulaştığı sırada Bağdat Pak- tı üyesi dört müslüman devletin Baş- bakanları ve Dış İşleri Bakanları An- karada toplanmış olacaklar Halbuki a evvel ittiha dilmiş bir karar mevcuttu. n için bir hafta ön- ceden - İngilizler hariç - toplanma- lazımdı. Bu se- İngiliz dostu olmasına rakın, Mısıra saldıran mü- tecaviz Ingılızlerle aynı masada otur- mayı reddetmesi boyle bir toplantıyı lüzumlu kılmıştı ir Arap memle- ketinin lideri ol ak, lngılterenın Sir . i Nuri Said Paşa, İngiliz tecavüzünü takbih et- bir masaya oturmasını tasvip etmiye- ceklerdir. Irak başbakanı sokağın tazyiklerine rağmen İngilterenin dos- tu kalmak için bir takım politika cambazlıklarına baş vurmak mecbu- riyetindedir Bağdat Paktı üyesi olmayan Lüb- nan, Mısır ile İngiltere-Fransa ara- sınd arabuluculuk apmaktadır. Lübnan Dış İşleri Bakanı Malik, Fransız Dış İşleri Bakanı Pineau ile Pariste görüşmekten inmemiştir. Londrada çok itibar gören bir misafir olmuştur. Yakında eyaz aray- da agırlanacaktır Fakat Irak Baş- bakanının elleri Lübnanlı lider ler kadar serbest bulunmuyor. Zi- ra hem İngiliz dostu olmak, hem de Prens Abdülilâh Washington — yolcusu Nuri Said Paşa Anglofobi!.. iktidarda kalmak her yiğidin — bece- receği bir iş değildir. Unıversıtelerı kapamak, Meclisi tatil etmek, âsi ta- lebeleri asmaya kalkışmak bile bu işe kafi gelmiyebilir. merika da, Iraka karşı tamamiy- le anlayışlı davranmamaktadır. u— ri Said Paşanın Amerikanın Bağ Paktına katılması — yolundaki talebı cevapsız kalmıştır. Orta Doğu mese- leleri Üzerinde — görüşmek — üzere Nasırı, İbni Suudu Beyaz Sara- ğının — Eisenhower Sa y 8 Majeste Faysalı, ne de Paşayı davet etti. amcası Veliaht Abduhllah Şubat ayı ile görüşmekten kaçındığı gibi, Said ile de yüz yüze gelmek isteme- mektedir. Amerika rh rta oğu — meselelerinin hallinde Irak Başbakanının bir yardımı olabilece- gıne ihtimal vermemektedir. Esasen uri Said Pasa da Irakta ziyadesiy- le meşguldür.. Boş elle dönmesi çok uhtemel olan bir Washington yol- culugu yapmasına hiç lüzum yoktur". Türkiye ve Pakistan, Ankara top- lantısında Nuri Saide endışelennm yersiz olduğunu, İngilizlerle Kar de pek âlâ aynı masaya oturabılecek ğini söyliyecekler. Bağdat Paktının menfaati, bunu icap ettirmektedir, Maamafih Irak Başbakanı, endişel rinin yersiz olup olmadığını herhalde de bulunmaktadır. Pakistan için de Ingılteresız bir Bağ dat Paktı, hiçbir mâna ifade etme— tedir. Bunu da bilmesine kafi mecburıyet vardır. Ümit ederiz ki bu, kendisine Ankarada ciddi şekilde an- latılacaktır. Paşanın kendisine "ciddi şekilde" anlatılacak şeylerı anlamak- taki mehareti meşhurdur. İngiltere Talihsiz bir Başbakan ngılterenın dört şöhretli tabibinin tavsiyesi uzerıne Sir Anthony E - den geçen başbakanlığının 22 nci ayında istifa etti. 23 yaşında si- yasete atılan, yakışıklı — devlet ada- mının kariyeri geçen. haftanın sonun- da milletvekilliğinden de ifa et- mesıyle sona erdi. Eden aşbakanlığı — hakikaten talıhsızlıklerle doluydu. Hâdiseler o- ngiliz siyasetinin temel prensip- lerini sarsmaya zorladı. Majesteleri- nin şimdiye kadarki Hükümetleri bü- tün gayretlerini Amerikan dostluğu- nu herşeyden üstün tutmaya, Com- monvvealthın birliğini — muhafazaya, "Orta Doğudaki İngiliz hakimiyetini idameye hasrederlerdı Halbuki Eden' in istifa ettıgı gunlerde İngiliz - Ame- rikan mün etleri, şimdiye kadar görülmemış derecede gergin bulunu- ordu. Hindistan ve Seylân gibi memleketler, İngütereyi Commomye- alth'den çekılmekle tehdit ediyorlar- dı. Orta Doğuda lan "boşluk", dan doldurulmaya çalışılıyordu. Bü- tün bunlar bir anın sıhhatını bozmaya kâfi sebeplerdi Maamafı Eden, çekilmesine Trağmen ak yo- lunda bulunduguna inanıyordu. Bu sebeble Jamaica üşü Ğ nuşmaktan çekinmemişti: arkadaşlarımın ve benim hükümleri- mizde ve aldığımız kararlarda haklı Sir Anthony Eden Hasta - adam AKİS, 19 OCAK 1957