2 Şubat 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

2 Şubat 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER Şimdilik Amerika Lübnan Dış İş- leri Bakanı Malik, Abdulılah ve Su- Irakta Nuri Said düşürecekti. Durum cidden çok na- zikti. Bu çıkmazdan nasıl kurtulunacak- tı? Kötümser mütehassıslar tek ça- reyi, Ruslarla müzakere masasın edilmeliydi. gün bu son çareye başvurması imkân- sız sayılmamalıydı. İsrail Ren-Gurion'un ihtarı ( : eçen hafta da Kahireye sırtların- siyle izaha çalışıyordu. Mısır gazete- lerinde savrulan tehditler bundan i- baret değildi. Eğer İsrail 1949 hudut- larına çekilmeyi kabul etmezse, Ka- nalı açma faaliyeti durdurulacak, pet- rol borularının tamirine —son verile- eki Bırleşmış Milletlerin kendisine yük- David Ben-Gurion Yetmişyedi düvele karşı Kapaktaki Hükümdar S uudi Arabistanın iki bo yundaki ve siyah göz luklu Kra h Suud, şahsi dostu Eiscnhower'in davetine icabet etmek için geçen hafta Constıtutıon gemisiyle Atlan- an bir Şark Sultanını ağırlıyacaktı. Bu ziyarete görülmemiş derecede ehemmiyet; veriliyordu. New York'- tan uçakla YVashington'a geçecek olan Kral Suud, hava alanında bizzat Başkan Eisenhower tarafından kar- şılanacaktı. Bu hiçbir yabancı dev- let Başkanına gösterilmeyen bir te- veccühtü. amafih görünüşe faz- la aldanmamalıydı Gazetelerin l)ey- lik nezaket cumlelerı altında Ame- rikalıların bu Şark Sultanı hakkın- da aslında neler düşündüğünü de anlatacak cümleler bulmak müm- . Nitekim Suud'a fahri hem- verılmıyecegını so- verdiği cevapla rikan halkının hislerine tercüman oluyordu: "Ne Tito, ne de Suud fahri hemşehrilik verilecek neviden insanlar değillerdir. Suudi — Arabis- tanda bugün esaret müessesesi mev- cuttur ve İsrailliler bu memleketin topraklarına sokulmamak tadır" Suud, petrolün birdenbire Orta- çağdan XX. Asra çıkardığı kabile şeflerınden biriydi. 1945 ten bu ya- na Amerikan petrol kumpanyaları- nın "haşmetlü"ya ödedikleri dolar- ların yekünu 1 milyar 600 milyonu geçmişti. Bu dolarları harcamakta çok zorluk çeken Kral, Suud, hacı- lardan vergi almaktan bile vazgeç- mişti. Üstelik hacılar için -kendisi ne 3 milyon dolara patlayan muaz- zam bir karantina binası ve güneş çarpmasına karşı çölde sığınaklar inşa ettirmişti. Kraliyet " ailesine mensup tam 822 dolar da, cep harçlığı alıyorlardı. Mısır ve Lüb- nandaki şöhretli gere klüpleri. Su- ud ailesinin "hacı ağa" prensleri sa- yesinde — yaşayabiliyorlardı. Mısır ve Lübnanda yüks en muhteşem apartmanlar. Kral, Suud aılesıne 'air conditioned".. Suud son iki yılda saraylar inşa etmek için tam 100 milyon dolar harcamıştı. Cidde'de inşa ettırdıgı ve 28 milyon dolara mal olan sarayı ile ko- i işti. 25 inci yükseltil - me lüyordu. Bu arada Ri- ad'daki eskı sarayın ıslahi da unu- tulmamıştı. Damman'daki saray takriben 50 milyon dolara malola- K RA L caktır. Ama sarayda genç prensler ıçın okullar cami, tenis kortu, yüz- me havuzları, bir hastahane ve bir de hayvanat bahçesi — bulunacaktı. Zevceleri, gözdeleri ve 16 yaşından ufak oğulları için hususi evler inşa ediliyordu. Saray duvarlarını süsli- yecek olan ayetler neon lâmbalarıy- la aydınlatılacaktı. Asfalt yollarının — uzunluğu topu topu 350 kılometreyı bulan bu mem leketin en iyi müşterisi oldugunu Cadillac arabalarını an Gene- ral Motor şirketi iftiharla söylüyor- du. Nasıl ıftıharla söylemesin ki.. Suudi ditioned" Cadillac istihlâki 250 a- raba civarındaydı. Bu Cadillac bol- luğu, çölde horoz doğuşunun yerini otomobil toslaştırmaya bırakması- na yol açmıştı Fakat Kral Suud'un sadece aile- si mensuplarını düşündüğünü zan- netmek haksızlık olurdu. O tebaası- nı da ihmal etmiyordu. Susuzluktan k zaman yıkanmak için deve si- diğinden faydalanan 7 milyonluk halkı için tam 36 ad hastahane . Hele Ri- ad'daki Kraliyet Hastahanesi Orta Doğunun en muhteşem binaların- dan biriydi. Suud bir havacılık O- lerini idare edecek doktorlar yetiş- tirilmemişse kabahat elbette Kral Suud'un değildi! Suudi — Arabistan- da halen bir tane bile günlük gazete neşredilmiyorsa. kusur elbette oku- yup yazma dahi bilmeyen halkındı. Hayırsever Kral vazifesini yapıma, sadık tebaasının gani gani duasını almıştı! Arabistanda vasati ömür senedir. Halkın © 70'i 40'1 frengili, yarıdan veremlidir. Adam başına gelir Kral ailesi ha- Esirlerin saysı ise 256 binin üstündedir. Ma- mafih Suud'un memleketinde her- şey simsiyah değildir. Suud'un te- Prensliği para vergi ö- demıyen imtiyazlı kişilerdir. Vergı- yi Monako'da kumar, Suudi Arabis- tanda ise petrol odemektedır. 55 yaşında bulunan bu Şark Sul- tanı, Haşimileri yenerek kraliyeti kuran "Çöl Aslanı" İbni Suud'un hayatta kalan 38 evladından en bü- yüğüdür. 1953 de babasının ölümün- den sonra memleketin basma geç- ti. Gözleri çarşafsız kadın görme- sin diye memleketin hudutlarından dışarı çıkmayan babasının aksine. AKİS, 2 ŞUBAT 1957