2 Şubat 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

2 Şubat 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Büyük Vazife Oyle kir teşekkül tasavvur ede- lim ki, işi gücü siyasetle meş- gul olmaklar. Ama bu teşekkül bünyesi itibariyle, hiçbir siyasi e- mel besleyemez, hiçbir parti ile ilgisi yoktur ve üyelerinin parti- zan olmamaları, İlk şartlar. Teşek- kül, memlekettekı siyast hâdisele- ri gü gününe, — dakikası daki- kasına takip eder, bunları bilinen demokratik ölçülere göre tefsir, tenkit veya tasvip eyler. Seçim zamanlarında memleketteki muh- telif partilerin programlarım hal- ka izah ederek, iktidara gelmiş o- lan partilerin vaadedip de yaptık- larını veya vaadedip de yapama- dıklarını, yapmadıklarını — açıklar, adayların lir bir bütün siyasi ha- yatlarını, ortaya döker. Tarafsız- dır ve memleket menfaatmdan başka hiçbir menfaat düşüncesi yoktur. Gayesi, yalnızca işiyle gü- cüyle meşgul olan ve bütün parti- lerin siyast faaliyetlerini takip e- demiyen seçmeni aydınlatmak, o0- nu reyini kullanmağa, fakat bile- rek reyini kullanmağa teşvik et- mektir. Böylece seçmen parlak bir propagandanın, yalancı vaadların, iftira veya dedikoduların, bilgisiz- liğin ve hazan da sürükleyici bir hitabet sanatının kurbanı olmak- tan, kısmen olsun, kurtulacak, re- yini kime İsterse verecek, fakat re- yini verdiği kimselerin temayülle- rini ve renklerini tamamiyle müd- rik olacaktır. Demokrasinin, -şöyle katıksız, tefriksiz, olduğu gibi kabul edil- miş bir demokrasinin- milletlerin Aile Ev işleri Bir kadın ister yalnızca ev kadını olsun, ister bir mesleği bulunsun ve dışarda çalışsın sene de, a çok, ev işleriyle alâkalıdır. kadının bu problemi, bugün en ileri cemiyetlerde bile halledilmiş değil- dir. Vakıa bu ileri cemiyetlerde, di- gerek — Avru- gerek Amerikada, ev kadınla- anketler, dışar- evinde çalıştığım, çalışan kadının ise vas ti olarak günde 3 saat da ev ışlerıyle meşgul olduğunu göstermiştir. Konfor tembellik değildir Hakikaten bugün yanlış bir düşünce ttur, ileri iyetlerd ev AKİS, 2 ŞUBAT 1957 Jale CANDAN ve dolaysı ile fertlerin saadeti için ilk şart olduğuna iman eden- lerdenim. Zaten dünya gidişatını, iç ve dış hâdiseleri birazıeık olsun takip eden kir kimsenin başka türlü düşünüp başka türlü hisset- mesine zannedersem imkân a yoktur. Yukarda bahsettiğim te- şekküle gelince, senelerden beri, rurdum. Bu be- nın saadetini, emniyet ve num ortaya koyar. Bu hiçbir za- man bir oyun, bir kumar gribi, baht işi telâkki edilmemelidir. İşte, geçenlerde Amerikadaki ka- dın faaliyetleri hakkında izahat verilen bir toplantıda, yukarda ta- savvur ettiğimiz teşkilâta çok ben- zer bir teşkilâtın Amerikada mev- cut olduğunu ve bunun kadınlar ta- rafından, kadın seçmenlerin seçim kabiliyetini artırmak için kurul- duğunu öğrendim. Görüyoruz ki ileri cemiyetlerde kadın, mutfağı ve çocukları ile olduğu kadar mem- leket meseleleri ile de meşguldür ve bunun faydası çok büyüktür. Gün geçtikçe, büyük seçimlere yaklaşıyoruz, memlekette henüz seçmeni aydınlatabilecek teşkilât- lar mevcut değildir. Fakat siyasi hâdiseleri, tarafsız gazetelerden takip edebilen vatandaşların bu fırsatı bulamıyanları her vesile ile aydınlatmağa gayret etmeleri mümkündür. Çünkü büyük vazife- ye hazırlanmak zamanı gelmiştir. kadınlarının, evde çok az yorulduk- ları fikri hemen emen umidir. Halbuki XX. Asrı, kadının içerde ve dışarda cok çalıştığı bir asır olarak kabul etmek J1lâzımdır. Medeni ihti- yaçlar arttıkça, ev kadınının işi faz- lalaşmaktadır ve icat edilen bütün âletler, kadın için hazırlanan bütün konfor, Maun daha az çalışmasını de* ğil, daha zevkle çalışmasını temin içindir. Çamaşır makinesi bir kolay- lıktır ama, bugün birçok cemiyetler- de yatak çarşafları artık onbeş gün- de tftr değil. üç günde bir, gün aşırı degıştırılmektedır Bugün kadın, ço- cuklarının yalnızca gıdası ve giye- ceği ile meşgul değildir. Onların ge- zip hava almaları, Truhi durumları- nın dikkatle takip edilmesi, oyalana- rak eğlenerek terbiye edilmeleri hep annelik vazifelerine iâve edilen yeni mesuliyetlerdir. Bir Türk kadını Memleketimizde ev işlerini kolay- laştıracak bütün konfor, bütün KADIN Çamaşırların yerleştirilmesi Kocanızı — yardıma — çağırınız modern âlet ve edevat henuz yoktur. Mevcut olanlar da ün henüz umumun ihtiyacına cevap verebile- cek durumda değildir. Nadirdir fia pahalıdır. Buna rağmen ev işlerini Mi» yük bir kolaylıkla başaran, daima evlerini pırıl pırıl temiz tutan ev ka- dınlarımızın adedi fazladır. İntizam- la çalışan, çalışmasının tam semeresi- ni alan ve ev islerinin dışında eğlene- cek, gezecek ve hayatın zevkli bırşey olduğunu idrak edebilececek kendilerine zaman ayırabilen ev ka- dınlarına gıptayla bakmamak imkân- sızdır. İşte bugün İki yetişmiş kız, bir erkek evlât ve torun sahibi olan Mediha Çağan bu tertipli ev kadınla- rından bir tanesidir. Kendisi muhi- tinde temizliği ile okluğu kadar eğ- lenmesini bilmesi ile de tanınmıştır. Mediha Çağan'ın dovızı “"Bugünün a" dı nı geçirmeden, bir program dahilin- de yapmaktadır. O gece yatmadan evvel sabahı düşünmüş ve kahvaltı sofrasını hazır etmiştir. Çaydanlık doldurulmuş, ocağın üzerine konmuş- tur, çay demliktedir. Kahvaltı bitince, 1 bulaşıklar mut- fağa götürülür. emek işini birgün evvel düşünüp, pışecek yemekleri ka- rarlaştırmak ve icap eden malzeme- yi birgün evvel tedarik etmek iyi bir usuldür. Fakat bu yapılamadığı tak- dirde, bulaşıklar mutfağa gider git- mez kapıcı ile, çarşı işini halletmek lâzımdır. Kapıcıyı beklerken Mediha Çağan, oturma odalarım temizlemek- tedir. Yerlerin temizliği bitince, her- gün eşyalar, gibi camların ve kapıla- rın da, kuru bezle tozunu almak lâ- zımdır. Bu temizlik, işi çabucak bit- mektedir. 25