2 Şubat 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

2 Şubat 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

S U U D yeni kral aşçıları, — berberleri, dal- kavukları, altın nçerli. m IZ- lan ve Cadillac kervanlarıyla birlik- te Avrupa ve Amerikanın en lüks otellerinde boy gösterdi Sabahlarını Meclis — salonunda şeyhlerin — ihtilâflarını — dinlemekle geçıren Kral. öğleden sonralarını ek- seriya sayısı meçhul oğullarının fut- bol veya basketbol oynamalarını seyre hasretmektedır Akşam yeme- ğinden sonr ndeki cariyele- ri teftiş etmekte her birine elini öp- türmekte ve o gece için içlerinden bırını seçmek tedir. Kral Suud Kur'- hükümlerine son derece hürmet- kardır. Batı memleketleri — Anaya- salarla idare ediliyorsa, Kral Suud Kur'an hükümleri- etmektedir. Kur'an dörtten fazla karı almayı yasak et- tiğinden Kral Suud daimi olarak üç kadını nıkalı altında tutmakta, dör- dün kadro ise sık sık değişmek- tedir. Kral Suud sadece bir Şark sulta- nı olarak kalsaydı, şu anda ya onunla herhalde meşgul olmıyacaktı Fakat milyarder sultan, Orta Doğu- da oynanan dramın başlıca aktörle- rinden biridir. Halen Nasır ve Eisen hower, bu Şark Sultanının ıltıfatına nail olmak için se ancak göktekine hes rebılır Nasırın milliyetçiliği Suudı Arabistana da yayılacak olursa, ilk kaybedecek adamın kendisi olaca- hükümdar Memleketinde Nasır taraftarı ufak tefek nüma- muyor değildir Fakat uş uçurtmayan zaptiyeleri, hurma degneklerıyle nüm ayışçılerı çabucak tedavi ediveriyorlar. Bu se- beble şimdilik Suudi Arabistan da Nasır tehlikesi ehemmiyet taşımı- yor. Bağdâttaki hükümeti sallandı- racak kadar kuvvetli görünen Na- sır, Kral Suudun memleketinde pek bir şey yapamaz. Nasırın Ruslarla flörtü de Kralın iç hoşuna gitme- mekle beraber, komünist tehlikesi de halen hükümdarı korkutmuyor. nin — muhafazasıdır. Bu Nasırın elinde Suuda karşı kuvvetli bir koz vardır: Aramco'nun petrolü orularının tahri- bırakabilir. Se- Suudun petrol borularını tahrip etmesine Nasırın müdahalesi sayesinde mani olunmuş u. Bu su- retle Suu mütecaviz İngilizlere karşı, Nasırın yanında cephe almak- AKİS 2 ŞUBAT 1957 ta geciken Irakın akıbetıne uğra- maktan — kurtulm Maamafih son buhran, Suudu petrol gelırını üçte bir nisbetinde azaltmıştır Geli- ri kadar mas da olan ni Eisenhower planı sıkıntı"dakı sul- tanın dolar noksanını nin tavsiye mektedir. Menfaatları hem Nâsırın, hem de Eisenhower'in dostu olarak kalmakta bulunan Suud — herhalde böyle bir teklif — kabul etmiyecek- tir. Petrol borularının selâmeti bu- nu icap ettirmektedir. Amerikaya hareketinin — arifesinde — Kahirede, Ürdün hazinesini finanse —etmeyi kabul edişi, Amerikanın dostu sul- tandan sansasyonel jestler beklen- memesi gerektiğini gösteren bir de- lildir. Nâsır-Suud dostluğu, Bağdat Paktının imzasıyla başlamıştır Na- listler"i tasvip etmediğini göster- mek için derhal Nasırla anlaşmayı imzaladı. Suriyeyi de ikna için Şam hükümetine derhal 1 lık bir bloku böylece doğmuş, Ürdünün ilti- hakıyla daha da kuvvetlenmıştır Nerdeyse Irakı da ele geçirmek il- seredir. Zira Bağdat Parlamento- çıkılmasını ısrarla talep etmektedır İngiliz ve Fransızların Port Saidi ışgalı sırasında, Kral Suud muteca- VİZ ngiltere ve Fransaya petrol satmayı reddetmiş, bu memleketler- le münasebetlerini kesmiş, rki Su menfaatinin Batıd oldugunu bılıyoı'du Eisenhower plâ- nına karşı Nasırın takındıgı menfi tavır Suudun hiç hoşuna gitmem iş— ti. Fakat diğer taraftan Amerika- lıların zor lâf anlayan Nasıra sert nın en Şarklı sultanı, Orta Doğuyu komünistlerden — korumak ve Nasırı yumuşatmak için arabu- lucu rolünü oynıyacaktır. Birleşik Amerika bu sadık dostunun hizmet- lerini, Suudi Arabistana yapılan yardımı arttırarak ödiyecektir. E- isenhower plânın en çok fayda- y lanan memleketin, daha doğrusu şahsın Kral Suud olmasına şaşma- mak 1lâzımdır. DÜNYADA OLUP BİTENLER Dag Hammarskjoeld "Ümitlerim hep kırıldı" lediği vazifeye harfi harfine bağlı kalmaya çalışan Mr H., İsrailin Gaz- se ve Akabe bölgesinden çekilmesin- de ısrar ediyordu. Hatta daha da ile- ri giderek raporunda Birleşmiş Mil- letler kuvvetlerinin Mısır toprakların- da, ancak alâkalı hükümetin rızasıy- la şu veya bu işte kullanılabileceğini söylüyordu. İngiliz ve Fransızlar çe- kildiğine göre, Nasır için Birleşmiş Milletler Polis Kuvvetlerinin rolü bit- mişti. Mr. n son raporu Birleşmiş Milletler Kuvvetleri — teşebbüsünün dunyada uyandırdığı ümitleri kırmış- Bu sıralarda İsrail Parlamentosu zeden çekmeyi k: bütün dünya İsrailin ıstedıgı garanti- leri makul bulmakla beraber, Orta Doğunun bu en medeni memleketini açıkça desteklemeyi - Fransa hariç - reddediyordu. Orta Do H teklif ortaya atılmış degıldı ve Ruslar İsrail devletinin ortadan kaldırılmasını istiyorlardı. Eisenho- wer ise, Arap-Israil ihtilâfının halli- nin Mr H.'a ait bir i nu sö iş yedi düvele karşı yaşama hakkını müdafaaya azmetmişti.