2 Şubat 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

2 Şubat 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KADIN Temizlik İşi bitince Mediha Çağan mutfağa girmektedir. — Mutfakta bir yandan yemek pişer, bir yandan bula- şık yıkanır, kurulanıp yerine kaldırı- lir. Mutfak işi bitince yatak odası ar- tık kâfi derecede havalanmıştır. Me- diha Çağan yatakları düzeltir, yatak odasını toplar, oradan banyoya ge- çer. Banyo evin temizlik aynaların- dan biridir. Musluk ve lavabo, her- gün, bir tosla ovulup temizlenmeli- dir. Çamaşırı, onbeş günde bir defa bir yardımcı yıkamaktadır. Fakat Medi- ha Çağan ufak tefeği çamaşıra bı- rakmamaktadır. Birikmiş çamaşırın temizlenmesi daha güçtür ve kış gü- nü fazla çamaşır kurutmak bir mese- ledir. Çamaşırdan sonra büyük ütü derhal yapılmalıdır. Programla hareket eden ev kadı- nı, elbette ki çalışır fakat fazla yo- rulmadan. Evisin bütün işini yapar ve gezecek vakit, de bulur. Yalnız bu- ttun için bir şart da, tertipli iş gör- mektir. Bu ancak dıkkatla öğrenile- bilir. Meselâ mutfağında sebze ayık- layan bir kadın, bunu bir gazete kâ- ğıdının içinde ayıklıyacak olursa ikin- ci bir temizlik işinden kurtulacaktır. Meyvalar çarşıdan alınır alınmaz yı- kanıp kurulanırsa, her sofrada bir iş azalacaktır, vesaire.. Mediha Çagan karşısındaki gazete- ciye "ev işleri" programı hakkında İzahat verirken, odada bulunan zevci Ferdi Çağan dikkatle kendisini dinli- yor ve sık sık başım sallıyarak karı- sını tasvip ediyordu. Konuşma bittiği sırada: "Evet ama, siz bir şey unut- tunuz. Şayet evin erkeği karısına yardım etmezse, o evin işi hakikaten bitmez.. Meselâ bir erkek elbiselerini çıkarar atar, traş bakımını kurula- mazsa, mutfaktan aldığı birşeyi ye- rine koymazsa gazete ve kıtaplarım üst üste masaların üstüne yığar her- şeyini karısından isterse, kadın 24 saat da çalışsa evi tertipli olamaz. Anne ve baba tertipli hareket edecek olurlarsa, çocuklar da her aldıkları- nı yerine koyarlar ve böylece evde dağınıklık, fuzuli mesai- önlenmiş o- ur. Ev işleri kadına aittir ama er- kek hüsnüniyet, ve sevgı ile, karısına çok yardım edebilir." dedi. Mediha Çeğan bu sözleri minnetle tasdik etti ve "Evet, dedi. Bir erkek karısına çok yardım eder. Meselâ biz çocuklar küçükken iş taksimi yap- mıştık. Ben gecelen bütün mühim iş- lerimi yapar ve geç yatardım. Fakat yattıktan sonra, çocuklar uyanacak olsalar, kocam bir defacık olsun be- ni kaldırmazdı. Çocukların gece işini severek ve istiyerek üzerine almıştı. Moda Eteklere dair Her mevsim başında yeni bir moda ortaya atılırken, kadınlar en çok etekler üzerinde dururlar. Acaba ye- 26 ni moda dar eteklen mi, yoksa çok zengin, bol etekleri mi tercih etmiş- tir?. Vakıa büyük terziler zaman za- man bol eteğe, zaman zaman dar e- teklere rağbet etmişlerdir. Fakat as- lında ne dar etek, ne de bol etek ta- mamiyle terkedilmiştir ve hakikat şudur ki dar eteğin de, bol eteğin de bir yeri vardır. Umumiyetle evde gi- yilen elbise ve eteklikler bol ve zen- gin oldukça, kadına bir hareket ser- bestisi ve hoşluk verirler. Yaz mevsi- minde giyilen elbiseler de ekseriya bol eteğe daha elverişlidir.. Hafta so- nu tatilini geçirmek üzere sayfiyede- ki ahbaplarına giden veya Uludağda birkaç gün geçirmek isteyen bir ka- dın için muhakkak ki renkli zengin bir eteklik, siyah bir sveter ve etekli— ğin kumaşından ısıtıcı bir etol, çok hoşa giden bir keyfiyettir. Fakat ay m zengin eteklik sokakta pek. ki- bar durmıyacaktır. Sokak için tercih edilecek eteklikler ne çok kabarık, ne de çok fazla dar olmalıdır, Plıler— le bolluk verilse de Sokak kıyafetle— rinin etekleri daima düz ve hatlı mü- balâğasız olmalıdır. Resmi ziyaretler ve kokteyl saati için de dar elbiseler bilhassa hoşa gider ve bu saatlerde dar elbise kadına ayrı bir zerafet, şıklık ve incelik verir.. Dar gece elbi- seleri de vardır» Fakat dans için uçucu bir bolluk daimadahapratik, daha göz alici, daha ihtişamlıdır. Kokteyl kılıfları ideal kok- Bu sene büyük terziler teyl kıyafetini şu şekilde tarif et- tiler: Teferruatsız normal dekolteli, penslerle bele oturtulmuş, kesiksiz dümdüz,' vücudu saran bir kılıf, bol mucevher kumaştan küçük kalpak şapkalar ve çıplak kollan yarı yarıya gizleyen usun eldivenler.. ünlüden olsun, kadife veya satenden olsun bu kılıf elbiselerin'yakaları, ekseriya ka- re şeklinde açıktır ve kollar böylece çok geniş birer brötel şeklini . almış- tır. Parlak taşlı güzel bir broş ya bu brötelin bir. kenarına, ya da şapkaya takılmıştır. Bu çok sade kılıf elbise- lerle hem pırlanta bir kolye, hem taş- l1 küpeler, hem de iğne takıldığı da- hi vakidir. Böyle bir beyaz saten kı- lıf için büyük bir terzi emprime sa- tenden drapeli bir.küçük kalpak şap- ka düşünmüştür. Yemek saati için emek saati için en moda kumaş dantel ve gipür'dür. Birçok dantel elbiseler "troisguarts" kollu olup ön- den kapalıdır ve sırt kısmı büyük ve sivri bir dekolteye sahiptir. Dantelle- rin etekleri ekseriya katlanmamış ve yakalarda olduğu gibi gibi etek uç- larında da motifli kenarlar kullanıl- mıştır. Beşten sonra iyah gene herzamanki gibi en göz- de renktir ve kadın iğin en pra- tik, en çok işe yarıyan elbise bir si- yah elbisedir. Her kadın yaşadığı ha- yata göre, bu siyah elbiseyi yünlüden, jarseden, satenden veya kadifeden yaptırabilir. Onu az veya çok dekol- teli, kapalı veya iki şekilde giyilebi- lecek gibi seçebilir. Önden tamamiy- le kapalı, dümdüz bir siyah jarse el- bise, arkadan açılan sivri dekolteli yakası ile saat beşten sonra heryerin elbisesi olacaktır. Piyasadaki çizgili siyah kadifelerden de yarı spor, ya- rı fantazi çok havalı bir çay elbisesi yapmak mümkündür. Dar etek mı, bol etek mi? İşte bütün mesele bu AKİS, 2 ŞUBAT 1957