23 Şubat 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Şubat 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

John Foster Dulles Amerikalı — derviş Dulles'ın teklıfî Arap memleketle- rinde soğuk duş tesiri yaptı. Der- hal Amerikan Dış İşleri Bakan yar- dımcısını görm, koşan Suudi Ara- bistan elçisi Abdullah El Hayyal, dişelerini saklamıyordu. u Yahudilere gösterilen bu kolaylığa son derece kızacaktı. raza Mısır, İsrail gemılerının Akabeden geçmesi- ne mâni olmaya kalkışırsa Amerika Mısıra karsı zor mu kullanacaktı? Suudi Arabistan hükümeti böyle bir şeye tahammül gösteremezdi. eli- ud, Amerika ve Suudi Arabistan ara- sında doğan büyük aşkı, daha ilk günlerinde İsrail meselesi golgelenı— Mısır hükümeti desteklıyen memleketlerin İsrail t zünü mukafatlandırmaya çalıştı— ğını" - bildiriyordu. ir resmi tebliğ, "Palestin ihtilâfını İsrail le- hine halletmeye çalışan tarafgırane hareketten bahsediyordu Israiilin mevcudiyeti Amerikayı Orta Doğuda çok müşkül duruma soku e- rika, İsrail meselesine — âdil bir hal zorundaydı. Halbuki teşebbüsleri rap memleketlerinin şiddetli muhalefetiyle karşılaşıyordu. sraill feda etmeden Araplarla dost olmak zaruriydi, fakat bu çok zordu Ispanya Arapların sevgilisi İspanyanın diktatörü General Fran- ko geçen hafta Arap dostla- rının baskınına uğradı. Önce İtalya- AKİS, 23 ŞUBAT 1957 dan Fas Sultam Muhammed V. İtal- yadan Madrit'e geldi. seyahatından dönen Arap âleminin Melik Şuud takip Libya Başbakanı Bin Halim de Madrit'e gelerek İspanya- nın Araplar tarafından ikinci istilâ- sını tamamladı. Bu misafirler içinde General Franko için en itibarlısı mu- hakkakki Cadillac Melik Suud idi Ispanyaya gelen hava alanında tarafından 1ç1nde büs- katen heyecan verici oldu. İki devlet ir samimiyet" içinde kucaklaştılar. Hakikaten koyu kato- lik İspanya, rap memleketlerine karşı çok dostane bir siyaset takip ediyor ve onların atisini kazanı- yordu. Diş İşleri Bakanı Tap başkentlerinde sima idi, Arap diplomatları da sık sık Madrit'i ziyarette kusur etmi ko için cidden mühim bir muva yetti. Hâdiselerin Orta Doğunun en mühim adamı mevkiine çıkardığı Me- lik Suud, General Franko ile bu böl- genin meselelerı üzerinde görüşecek- lerdi. İspanyol - Arap dostlugunun gösterdiği bu manzaradan "müslü- man kardeşlerin" gonlunu kazanmak ısteyenlerın aacagı dersler vardı. “Müslüman devlet" sıfatını takın- mak, Nuri Saidin sihatlanna ku- lak Vermek görüldüğü gibi kafı gel- miyordu. Arapların dostluğunu ka- zanmak için deha başka hasletlere ihtiyaç vardı. Hiç değilse Onu Amerika DÜNYADA OLUP BİTENLER Türkiye ve Arap Alemi zayir — meselesinin — Birleş- miş Milletlerde — müzakeresi dolayısıyla Türkiye, ilk defa o- larak Arap dostluğunu Atlantik Paktı tesanüdüne tercih etmiş- tir, Zıra Atlantik Paktı üyesi Türkiye ve Yunanistan, Ceza- yırdekı Fransız siyasetini şıd— detle tenkit eden müslüm memleketlerin — verdiği takrır lehinde oy kullanan 33 memle- ket arasında yer a Gecen yıl Turkıye Cezayir meselesinin Birleşmiş' Milletler- kullanarak, müslüman evlet- lerden ayrılmıştı Bir sene içinde köprülerin altından çok suj ve geçmiş Tür- iyenin eş — müslüman memleketler e karşı hisleri de- işmişti. müslümanlıktan dem vurmak, dadan çok zarar getiriyordu. Koyu katolik Franko ile su katılmamış müslüman Suud arasındaki münase- betler bu mevzuda tereddutlerı olan- lar için kifayetli bir misa fay- İngiltere Yeni seçimlere doğru en haftanın ortasında İşçi Par- oru takriri İngiliz Parlamentosunda 249'a karşı 312 rey- Franko, Barajos hava alanında Suudu karşılıyor Aynı sepetin adamları 15