23 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

23 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

KADIN Kadın Klübü Beslenme Kolunun toplantısından bir görünüş Müşaviri Misa Van Dam gibi ihtisas sahibi kimseler Vardır ve bunlar li- derlerin müşküllerini halletmekte, ye- ni liderler yetiştirmekte yardımlarını esirgememektedirler. İlk toplantı adınKluplerınınılktoplantısıge— hafta Çarşamba günü Türk Kadınlar Birliğinin Yenışehıı'de Adıl Handaki güzel lokalinde yapıldı. Bu toplantıyı tertipleyen Beslenme kolu, mevzu olarak "Günlük yetmek liste- sini hazırlarken nelere dikkat etme- liyiz?" bahsini ele almıştı. Yüksek Ziraat Mühendisi Muallâ Akarca, ka- ratahtaya yapıştırdığı renkli ve çok basit resimlerle bu mevzuu gündelik hayatımızla sıkı sıkıya bağlayıp gü- zel bir şekilde izah etti. Konferansçı önce toplantıya katılan hanımlara te- ker teker bir sual sordu: "En çok sevdiğiniz ve pişirdiğiniz yemek han- gisidir?" Bu suali hanımlar samimi- yetle cevaplandırdılar. Çerkez tavu- -undan tutun da kuzunun çeşitlisine kadar, ekseriyet et yemekleri üstün- de durdu. Börek te oldukça rağbet- teydi, patates kızartması Halbuki dersin sonunda anlaşıldı ki sütlü gıdalara ve sebzelere en faz- la yer ayırmak doğru olacaktı. En mükemmel gıda D undan bir müddet evvel, bir İn- giliz doktoru beslenme problemi- ne ışık getirecek çok enteresan bir tecrübeye gırmıştı Bu doktor, talebe- lerin hiç eve çıkmada devamlı su- rette kaldıkları yatılı bir okulda, ço- cukları gruplara ayırmış ve aynı gruplara daimi aynı tip gıdaları ve- evzu: — Mutfak ve mide edebiyatı rerek onları üç sene süren bir tecrü- beye tabi tutmu Birinci grup kontrol grubuydu ve yalnızca mektebin normal beslenme rejimini takip ediyordu. İkinci grup bu normal yemeklere ilâveten her- gun tatlı ve şekerli maddeler yemiş- Üçüncü grup ilâve olarak sadece yeşıl salata almıştı. Dördüncü grup yemeklerden başka tereyağ yemiş ve beşinci gruba ilâve olarak Süt veril- mişti. Üç sene bu şekilde beslendikten sonra çocuklar sıkı bir muayeneye tabi tutulmuşlardı. Kontrol grubun- daki çocuklar üç sene zarfında elbet- te büyümüş ve gelişmişlerdi. Fakat diğer gruplarla kıyas edildiği takdir- de arada pek çok fark bulunduğu gö- rülmüştü. Tatlı yiyenler — şişmanlâmışlardı; tereyağ yiyenler de biraz şişrnanla- mışlardı Fakat tatlı yiyenlerden çok daha i 1y11 gelışmışlerdı Marul yiyenle- rin dur a tatlı yiyenlerden da- ha iyi 1d1. Ama en mükemmel geliş- meyi süt içen çocuklar göstermişti. Bunların hem boyları uzamış, heın sıhhi durumları çok müsbet bir inkı- şaf kaydetmişti. Ruhi durumları ve sinir, sistemleri de çok iyi idi. Bir not Vermek icap etseydi ve kontrol gru- bunun durumu 100 ile ifade edilsey- di, süt grubu 190, salata grubu 140 ve tereyag grubu 160 alırdı. Bu tec- rübelerin verdiği netice, sütun gıda- ların en mükemmeli olduğuydu. Gıdaların sınıflandırılması Acaba insanlar niçin yemek yiyor - lardı? Mualla Akarı bu suali söyle cevaplandırdı: Yemek yemek- teki ilk maksat sarfedilen enerjiyi karşılamaktı. İkinci maksat büyük- lerde yıpranan tarafları tamir, kü- çüklerde yapıyı inşa etmekti. Üçüncü bir maksat ta hastalıklara karşı ko- ruyucu bir kuvvete sahip olmaya da- yanıyordu İnsanlara enerjı veren gıdalar zey- tinyâğ, margarin, tereyag, şeker, be- yaz ekmek, reçel, bal, süt gibi gıda- lardı. İkinci maksada hizmet eden, yani nesiçlerin yapısına veya ta- mirine yarayan giıdalar et, balık, peynir, yoğurt, " süt, karaciğer, yu- murta, kuru fasulya, kuru sebzeler ve esmer ekmekti. Koruyucu Vazıfe görenler ise vitaminli gıdalar yâni sari ve yeşil sebzeler, havuç, doma- tes, soğan, portaka limon ve diğer meyvâlârdı. Vakıa gıdaları daha e- saslı bir şekilde gruplandırmak müm- kündü, fakat bu üç fonksiyon grubu- nu göz önünde bulundurarak yemek listesini hazırlamak ve her üç gruba da bu listede yer vermek tatmin edici sayılabilirdi. Süt, her üç fonksiyonu da gören tam ve mükemmel bir gıdaydı. Yemek listesi ir ev kadım şöyle bir liste hazır- lamıştı: Bol et, fâsuiyâ piyazı, ku- ru, yemiş;. Bir başka ev kadını ise çok fazla et almamış, adam başına 100-125 gram et hesaplamış, yannına bir piş- miş sebze, meyva, salata, iki üç dilim ekmek koymuştu. Birinci ev kadınının fena bir liste, ikincinin ise iyi bir liste hazırladıgı muhakkaktı. Çünkü birinci ev kadını bütün gıdayı fonksiyon bakımından aynı işi gören ikinci' gruptan seçmiş-