2 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

2 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER affi ile başlayıp — hapishanelerdeki asın mensuplarını çıkarmak, sonra la ilk elde hakim teminatım sağlaya- cak tedbirleri almak, ama bunları pazarlık mevzuu yapmadan gerçek- leştirmek sinirlere sükünet getirebi- lirdi. Mecliste Adnan Menderes bun- ları yapacak milletvekillerini de ko- laylıkla bulabilirdi. Mesele, kendisi- nin kendisine bir yol çızmesıydı A- ma bu arada Cumhurbaşkanının Baş— bakan üzerindeki tesirini unutm mak lâzım Her halde bu haftanın ortasında bilinen, Emin Kalafat, Fatin Rüş- tü Zoı'lu Hasan Polatkan gibi yakın- ların Menderes V. kabinesinde yer alacağıydı. Gerçi Samed — Ağaoglu seçimlerden evvel, hiç olmazsa altı ay vazife almayıp dinleneceğini söy- lemiştiama Fevzi Lütfi Karaosman- oğlunun eski ideal arkadaşım tanı- yanlar onun kırmızı plâkalı arabayı H.A. Göktürk - M. Tarhan Baki kalan bu kubbede... ilece ne kadar sevdiğini biliyorlar- dı. Müstakbel bakanlar arasında Sıt- kı Yırcalının da adı geçiyordu. Fa- katşu satırlar yazıldığı sırada Ad- nan Menderes henüz kati bir karar vermiş değildi. Memlekette çıkan hâ- diseler hükümet teşkili hususunu bi- le ikinci plâna atmıştı. İktidar çevre- lerinde elle tutulur bir endişe sezili- ordu. Bilhassa Ankarada tedbirler alınıyordu. Polisten izinler kaldırıl- mıştı. Çankaya köşkü etrafında dev- riyeler çoğaltılmıştı. Cumhurbaşkanı gibi Başbakan da, uzun zamandan beri orada oturuyordu. Servet meselesi Şimdiye kadar Menderesin çok zen- olduğu yolunda bir hayli pro- paganda yapılmıştı. Doğruydu. Men- derese fakir denemezdi. Denemezdi a- ma, bu zenginlik doğrudan doğruya Menderese babasından kalmış veya kendi gayretiyle kazanılmış bir zengin lik de değildi. Gergi Aydında Çakırbey il çiftliği namıyla meşhur bir çiftliği vardı. Ancak işin aslı arandığında bu çıftlıgın öyle lafı edildiği kadar büyük bir çiftlik olmadığı görülür- du Topu topu 2600' dönümlük bir şeydi. Evet, vaktiyle bu çiftlik çok büyük imiş ama H. P. devrinde çıkartılan Toprak Kanunu sırasında Menderesler çiftliğin arazısı yad el- lere gitmesin diye büyük bir kısmını satmışlardı. Şimdi elde kalan 2600 dönüm üzerinde pamuk ziraatı yapı- lıyordu. Hepsi bu kadardı. Menderes tâ 1931 yılından beri milletvekili idi, ama mılletvekıllıgı maaşlarından da öyle yük bir servet biriktirme- mişti. Kavaklıderede topu topu bir evi vardı. Onu da son zamanlarda tamire başlamış, kat ilâve etmiş, et- rafından geçen yolları tanzim ettir- .- Daha bu yolların asfalt kapla- . Menderesler bir kaç yıldır devam edegelen bu ta- mirat yüzünden kendi evlerinde de- ğil, Hükümetin Resmi — misafirlere tahsis ettiği Çankayadaki Makbule anım Köşkünde oturuyorlardı. Ger- çi bu yüzden gelen yabancı misa- firlere resmi bir misafirhane göste- rilemiyor ve — misafirler ya Ankara Palasta ya da Hariciye — Köşkünde misafir ediliyorlardı ama, her halde evi tamir edilen bir Başbakanın da çıkıp sokak sokak kiralık ev ara- masından bu, daha ehven bir hal tar- zıydı. Yeni yolun başında ktidarın başı için, seçim haftası böyle geçti. Başında bin tane gai- le vardı. Ama o, Başbakan kalıp memlekete hizmet edebilmek bunların hepsine razıydı! den evvel Eyübe gidip Allaha kendi- sim Başbakan bırakması için — dua etmemiş miydi? Duası kabul olunmu- şa benziyordu. Seçmenlerin ekseriye- ti Muhalefet lehine oy kullandığı hal- de, Adnan Menderes gene Başbakan- dı. Yalnız, şimdi yeniden Eyübe gi- dip Allahtan kendisine doğru yolu göstermesi için dua etmesi gerekiyor. du. Küçük bir hata her şeye, kat'i olarak son verebilirdi. —Memleketin nabzının nasıl attığı anlaşılmıştı. Bu- nu görmemek kabil değildi. Gördük- ten sonra ise 1954-57 devresini unut- mak, onu taklide asla yeltenmemek lâzımdı. Küçüklü büyüklü fena arka daşlar Menderesi başka yola itmeye çalışacaklardı. Bunlara mukavemet etmesi şarttı. Çok yakın arkadaşları Adnan Menderes için "vefasız" derlerse de Başbakan kendisine faydası dokunan insanlara karşı daima vefalı hare- ket etmişti. Bunun en iyi misali Mü- kerrem Sarola gösterdiği — vefaydı. Her şeye Ve her şeye rağmen ideal arkadaşım terketmemii ve onu seçimlerde bile seçtirtmeğe muvaffak olmuştu. Adnan Menderesin en ya- kın dostlarından ikisi seçim- lerde aday gösterildikleri Ağrı ve Sa- karyada seçimleri kazanarak Meclise G. Bengü - A. Özel . bir bed seda imiş girmişlerdi. Bunlar çocukluktan beri en iyi arkadaşları olan Selim Yata- ğan ile Sakaryadan milletvekili çı- kan İstanbul Ziraat Bankası Mü- dürlerinden Rıfat Kadıoğlu idi. Bu bakımdan Mecliste ideal — arkadaşı bulmak hususunda D. P. Genel Baş- kanı gene zorluk çekmeyecekti. Hususi hayatı Adnan Menderes üç çocuk babası- dır. Bu çocukların üçü de erkek- tir. En büyüklerinin adı Yüksel, on- dan sonrakilerinin ise sırayla Mutlu Ve Aydındır. Yüksel Menderes, Ce- nevre Hukuk Fakültesi mezunu olup halen Dışişleri Bakanlığında çalış- maktadır. Mutki liseye devam etmek- te ise de, pek parlak bir talebe ola- madığı için babasını devamlı surette üzmektedir. En küçükleri Aydın ise Çankaya ilk okulluna devam etmek edir. AKİS, 2 KASIM 1957