16 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

16 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

yip bir kaprisi vardır. Kadını din- lendirici, huzur verici bir varlık ola- rak arzular. Bir genç kızın kolaylık- la düştüğü en büyük hatalardan biri de erkeğin kafasında daima en ön plânda yer işgal etmeyi arzulaması- dır. Erkeğin hayat ve istikbal kay- guları hattâ futbol yahut okuma gibi mühim meşgaleleri olabilir. Bunları kendisine rakip kabul eden kadın derhal partiyi kaybeder. Bu durumda yapılacak şey erkeğin "Me- rakları" ile mücadeleye girişmek de- ğü bilâkis onlarla ilgilenerek onlar- dan istifade etmektir. Şayet erkeğin zararlı iptilâları varsa mücadele gene e yersızdır Uzaklaşmak daima da- ha iyi netice verir. " Erkek, menfaat için aranılmak- tan fena halde ürker ve korkar. Ev- lenmek isteyen genç kız bu bakım- gusu ile hareket etmemelidir. samimi bir genç kız, nasıl olsa erke- ğe biu arzuyu verir. Bir erkeğin ka- valyeliğinden, otomobilinden, sından istifade eder gibi görünmek de genç kızlar için büyük hatadır. Erkekten zorla kompliman beklemek, buna mecbur etmek veya kinayelerde bulunmak da erkeği kızdırır ve inadı- na hareket etmeğe sevkeder Erkeğe fazla kompliman yapan suni kadınlar zannedildiği gibi ma- kul değildir ama her fırsatta erkeği küçük düşürmeğe, mat etmeye, mağlüp etmeye çalışan bir kadın zih- niyeti de erkeği en çok uzaklaştıran şeydir. Genç kız seçtiği erkegı u vetli, zeki ve hoş uğunu 1fade edecek şekilde hareket etmezse ka- dınlığını meydana koymamış olur. Şahane elbiseler, lüks, erkeği cez- betmez. Fakat temiz bir elbise, ba- Gelin Saadetin kapısı dar Kadın Milletvekillerimiz ve Biz S eçim sırasında kadın adayların azlığı dolayısı ile hepimiz türlü şikâyetlerde bulunduk. - Birçok fi. kirler ileri sürdük. Bugün 11 inci Büyük Millet Meclısınde sekiz ta- ne kadın milletvekilimiz var. Mec- lisin açılış gününde, radyodan ye- minlerini dinledim. Bu kadir erkek içinde bir kaç kadın sesi hoşuma gitti. Hepsiyle ayrı ayrı tanışsam, konuşsam diye düşündüm. Birka gün sonra kalabalık bir kadın top- luluğunda birçok kadınların benim gibi düşündüğünü gördüm. Bunla- rın — milletvekillerine — söyliyecek çok şeyleri, dertleri, dilekleri var. Bunlar kadın milletvekillerimiz ne düşünürler? ne yaparlar? diye merak ediyorlar. Birçok mevzu- larda onları ikna etmek veya ik- na olmak istiyorlar. Dileklerden bir iki tanesini, en çok hoşuma, gi- denleri, mılletvekılı kadınlarımıza duyurabılmek ümidiyle — yazmaya sÖZ ver Bir hanım doğrudan doğruya kadın hakları üzerinde duruyordu. Kanaatince medeni kanun izdivaç bahsinde erkekle kadına tam bir eşitlik kabul ettiği halde bir ek- siklik taşıyordu. Şöyle ki, hayatı- nı kocasına ve çocuklarına vakfet- miş ve bütün mesaisini evine has- retmiş bir ev kadınının istikbali hiçbir surette — garantili değildi. Erkek herhangi bir sebeple kadın- dan ayrılmak istediği taktirde birkaç aylık nafaka ile işi hallede- bilir ve evine verdiği muazzam emekten başka bir varlığı — olmı- yan ev kadını açıkta kalabılır Hiçbir kanun senelerce çocuklara dadılık, evine hizmetçilik ve ko- casına her bakımdan arkadaşlık etmiş olan kadının yarınını ga- ranti altına almamıştır. Oysa ki batıda birçok memleketlerde me- selâ İsveçte, Fransada Amerika- kanunun himayesi altındadır ve mesaisi, muhtelif şe- killerde, kıymetlendırılmıştır Ba- zı yerlerde ev kadım bir işçi sa- yılır sigortası Vardır bazı yerler- de o kocasının gelirine ortaktır kimli bir cilt, iyi taranmış saçlar, bıl— hassa 1tınalı eller Aayaklar, — beya dişler erkeği cezbeder Karmakarışık bir el çantası onun üzerinde pahalı bir kürkten daha çok rol oynar. Kir- li bir mendil, boş olmıyan kokular ise onu cinsi bakımdan uzaklaştıra- bilir. Erkekvari, özentili hareketler de genç kıza' yakışmaz Enerjik ve şah- siyet sahibi genç kız, erkeğin omu- zuna tokat atan genç kıs değildir. Gene modern genç kıs erkekle açık saçık şakalaşan genç kız demek değil- dir. Zatensamimi olmıyan her hare- keterkeği kaçırır. En muhafazakâr Jale CANDAN ve terkedildiği zaman dahi, bu ortaklıktan istifade eder. Kısaca- sı, erkek enerjisinin karşılığı na- sıl para ile mukabele görüyorsa ev kadınının enerjisi de aynı şe- kilde mukabele — görmektedir ve kadının istikbali yalnızca — erke- ğin — vicdanına bağlanmamıştır. Meseleyi savunan hanım hakika ten düşündürücü misaller veriyor- du. Bir ahbabı otuz senelik evli- likten sonra, genç Ur hanıma tu- tulan kocası tarafından terk edil- mişti. Üstelik senelerce fedakâr- lıklar ve gayretler sayesinde bi- riktirdiği paralarla alınan aşya- lar ikinci hanıma devredilmişti. Çünkü ev eşyası, aksini ispat e- den faturalar mevcut olmadıkça ev erkeğine aitti. Misaller birbi- rini takib ediyordu. Bu haksızlık neticesi çocuklar da çoğu zaman, sefil oluyorlardı ve evler kolayca bozuluyordu Toplantıda bulunan bir başka hanım, kadın milletvekillerimizden Mecliste seslerini duyurmalarını istiyordu. Onların — şahsiyetlerini göstermelerini, medeni cesaretle hareket etmelerini ve Türk mil- letinin bu kadar 1şt1yakla ozledıgı demokratik sistem Mecliste önderlik etmelerını arzu— luyordu. Bu hanıma göre, bugün- kü antidemokratik kanunlardan vazgeçildiği — taktirde ev kadım bütün kuyruklara yoklara, paha- lılığa rağmen, varlığı ile hükümetin yardımcısı olacakt Mecliste — "şiddet rejimine" karşı koyan birkaç cesur ince ses, is- tiklâl savaşımızda mermi taşıyan kadının oynadığı rolü oynayacaktı. Bütün bunlar konuşulurken içimizde birkaç milletvekilinin bu- lunması, ne kadar faydalı olurdu. Dertleşirdik ve konuşa — konuşa muhakkak anlaşırdık. Acaba An. karadaki kadın dernekleri mem- leket davalarına ilgi gösteren ay- dın kadınlarımızla — milletvekille- rimiz arasında bir irtibat teinin edemezler mi?. Bu da dileklerden birisidir. bir erkek en ileri görüşlü kadınla evle- nip mesut olabilir. Yeter ki kadin sa- mimi fikirlerini ölçü ile 1fade etme- sini bilmiş olsun. Gene eri ele Avuca sığmaz erkek en kendi halinde genç kızdan hoşlanabilir yeter ki samimi- yet olsun. Aynı prensiplere dayanarak er- kekler numaradan — yapılan lâkaydi pozlarına veya aksine yalancı alâka- ya fena halde sinirlenirler. üsen, darılan, rol yapan genç kıza gelınce erkegı 1zdıvaçtan en çok soğutan tipler bunlar Genç kızların en buyuk hataların- dan biri de alâkadar oklukları erke-