16 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

16 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Haftanın İçinden DERDİN D eraokrat Parti içinde, 1954 seçimlerinden bu yana bir büyük huzursuzluğun hüküm — sürdüğünü gör- memek ımkansız Demokrat Parti İktidar partisidir. Bu yüzden, arihten beri parti dahilindeki huzur- suzluklar mıllet hayatına şiddetle tesir ediyor ve he- ar. ce, rahat çalışmalarına imkân verilmemektedir. Mem- leket ise çalışan bir İktidara şiddetle, muhtaçtır. Ra- hat çalışma imkânı, mutlaka ve mutlaka yaratılmalı- Son üç buçuk sene boyunca o istikamette atılan adımları ibretle seyrettik. Rahatsızlık sebebi olarak alefet gösterildi, tedbir alındı. Basın gosterıldı tedbır alındı. Memurlar gösterildi, tedbir alını kimler gösterildi, tedbir alındı. Karaborsacı gosterıldı, tedbir alındı. Bütün bunlar yetmedi. Seçimlerin öne alınması için İktidarca bildirilen esbabı — mucibe, gene bu rahat çalışma imkânının teminidir. Seçim bu! Kanun ne olursa olsun sandıklar sürprizli netice vere- bilir, D. P. İktidara veda etmek zorunda kalabilirdi. Her seçim, nihayet bir imtihandır. İş başındakilerin kendilerini nasıl bizar hissettiklerini şuradan anlayı- nız ki, çok sıkı emniyet tedbirleri alarak dahi olsa millet lıuzurıına çıkmayı tercih ettiler. Şimdi, gene es- ki mevkilerindedirler. Ama şikâyetleri bir kat daha artmıştır: Rahat çalışma imkânına sahip degıllerdır Meclis a müracaat etmişlerdir ve yeni te birler peşindedirler. Yeni Meclis Grubu da, eskisi gıbı bu a oyun eğecek midir; bilinmez. Ama kat'i surette bilinen, iş başında olanların aradıkları rahata kavuşamayacakları, hattâ, rahatsızlıklarının genişli- yeceğidir. Zira 1954'ten bu yana geçen yıllar gostermıştır ki, P. nin başında bulunanları rahatsız eden mürak: abe- dir. Muhalefetin murakabesi rahatsız ediyor, Basının mürakabesi rahatsız ediyor, hattâ kendi Meclis Grup- larının murakabesı rahatsız ediyor. İstiyorlar ki iki se- rim arasında hiç kimseye karşı hesap vermek mecbu- riyetinde olmasınlar Tam bir serbestlik Içmde faaliyet göstersinler, münasip bulduklarmı yapsınlar, asla bir itiraz sesi yükselmesin, dört sene boyunca fiili politi- ka sadece ve sadece kendi inhisarlannda bulunsun Devrenin sonunda yeniden millet huzuruna çıkılacak- tır ve milletin tecelli edecek İradesine hulus ile boyun eğilecektir. Bu, elbette kı bir sıstemdır Her sistem gibi, fay- dalı ve zararlı tarafları vardır. Müdafaası da yapıla- bilir, aleyhinde de buluııulabılır Hattâ misaller bile göstermek kabildir. Meselâ Portekiz buna yakın bir re- jim içinde bitip tükenmeyen seneler ve senelerden be- ri fakirlikten kurtulmaya çalışmaktadır. - Geçenlerde Salazar ile arkadaşları mutad seçimi de yapmışlar ve millet ıradesıyle iş başında kaldıklarını ilân etmışler- dir. Suudi mleketlerinde, bir dahaki seçime ka en ufak tenkıd sesi yukseltılmıyecek, iş başındakıler rahat çalışma imkânını bulacaklardır. Ne var ki bu sistem Demokratik degıldır halbuki Türk milleti son denemede de bir defa daha gostermıştır ki niyeti ve azmi demok atik rejim ıçınde y erdin başı, işte budur. kr iş başındakılerın rahat çalışma ımkanın dıkları bir rejimdir. Onları rahatsız çalışmalandır ki, millete rahat yaşamak mazharıyetım sağlar. Bu haddı zatında, hip o AKİS, 16 KASIM 1957 BAŞI Metin TOKER bakımdan asıl anakronizm, sayın Emin Kalafatın iddia ettiği gibi, murakabe altında tutulacak bır ıcra organı peşinde koşmak değildir. Asıl anakroni mok- ratik rejimde iş başında bulunanların ellerım kollarım serbest hissetmek arzusudur. Bundan bir kaç nene ev- vel Ingılterede Iktıdarın, duşmemek için, hasta millet- vekıll erini dahi eler içinde Meclise koşturması rahat çalışmaktır" Dulles'ın mütemadiyen hücum altında tutulması mı, Eisenhower'in rahat çalışması- dır? Yoksa Bakanların homoseksüel olup olmamaları bile tartışılan İsveçte mi iktidarı alan parti yenı se- çimlere kadar her türlü mürakabeden uzak kalır Demokrasi de bir sistemdir, totalitarizm de dirler veya kötüdürler. ikisinin de, kendi: s'ne mokratik bır rejimi totaliter metodlarla yurutmek ka- bil degılse, aynı şekilde, totaliter bir rejimi de demok- rasiye has yollarla ayakta tutmak tamamile ımkansız- dır. Denilir ki "Rejımımız totalıterdır le kalmaz. Herkes işin ne olduğunu bilir, tedbırse oııa gore alınır, kanunsa ona göre çıkartılır, İ . Cumhuriyetin ilânından 1946 yılına kadar dırıltısız ve hırıltısız yaşadıksa, iş başındakıler kendi- lerini çalışmak imkânından hiç bir zaman mahrum hissetmedilerse sebebi bundan başka bir Ama 1946-50 arasında C. H. P. iktidarı, o gunden bu a D. P. İktidarı başka şekılde çalışmak mevkiinde kalmışlardır Totalıter bir idarede — Büyüklerin dıkkat edecekleri noktalar başkadır, demok atik bir rejimde mesuliyet mevkıı ışgal edenlerın dıkkat decekleri nok- talar başka.. Anakron bir aside — totalita- rizmin Büyüklere sagladıgı rahatlıgı aramak tır. İşte, 1954'ten beri mütemadi. iyen alınan tedbirlere, hattâ er- kerı seçime gidilmesine rağmen D. ksek çevrele- n hâlâ kendilerini rahatsız hıssetmelerının, halâ yenı yenı tedbirlerin kanu nlaşmasını Meclis Grupla- rından istemelerinin sebebi budur. Bir Demokraside iş başında bulunanların rahatlığı, murakabeden azade ol- manın rahatlığı değildir. Bir Demokraside iş başında ulunanların rahatlığı, ellerini kollarım sallaya sallaya caddelerde dolaşabilmeleri, her vatandaşın hayatım sü- rebilmeleri, tanklar ve toplarla muhafaza edilmeksizin yaşayabilmeleridir. İktidardan ayrılınca perişan olma- malarıdır. İnanılsın, bunlar büyük nimetlerdir. Şu anda D.P. Meclis Grubuna bir büyük vazife düşüyor. D.P. Meclis Grubu derdin başına el koymalı- jl mokrasi mi olacaktır? Milletin reyleri or- tadadır, milletin iradesi ortadadır. Daha mühimi, 1954e nazaran D.P. nin hali ortadadır. Siyasi sistemimiz deve- kuşu halınden çıkarılmadıkça bu parti her geçen gün biraz daha zayıflayacak, seçmen karşısında emniyet tel- kin etme vasfını biraz daha kaybedecektir. Hem, tote- liter idareye dönüşün tamamile imkânsız oldugu, açık surette anlaşılmış değil mıdır" oO halde yapılacak iş De- İktidar organlarının tavsiye ettikleri yolan tamam aksi istikametinde ılerlemektır İş başındakileri Muhale- fet mürakabe edecektir, Basın - murakabe edecektır hepsinden mühimi Iktıdar Partisinin Meclis Grubu m rakabe edecektir. Tü edeki buhran bu mürakabe unsurlarının fa- alıyetını kostekleme gayretinin neticesidir. Normale dönüşün ilk adımlarını atalım, bakıma nasıl rahat ede- TİZ.