2 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

2 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Dair Görüşüm Türkiye siyaseti hakkında bu zararlı kanaati içerde ve dışarda yerleştirmeğe sebep olan ri- calin mesuliyetini Büyük Mecliste belirtmemi- ze imkân verilmemesi bu mesuliyeti ortadan kaldırmaz. Benim kanaatim yeni Irak. Hükü- metinin Türkiye tarafından tanınması ve bu komşu memlekete karşı her hangi kötü niyet beslediğimiz zehabının ortadan kaldırılmasıdır. "Lübnana gelince. Lübnanda ve Ürdünde bizim, himaye olunacak tebamız yoktur. Bu | memleket hükümetleri bizden bir talepte de bulunmamışlardır. Bu bakımdan Orta Doğu- daki büyük politika mücadeleleri içine Uçüncü bir unsur olarak ve ziyadesiyle teşne halde ka- rışmamıza sebep yo başından beri bu memleketin iç politikasında taraf tutulması lehimize olmamıştır. Zaten şimdiye kadar katıldığımız bütün münakaşalar Orta Doğu memleketleri halkının Türkiyeye | karşı olan sevgisini arttırmamıştır. Halbuki bu sevgi bizim için son derece kıymetlidir. Bu- nu sağlayamayan bir politikanın başarılı poli- tika sayılması imkânsızdır. ' "Dış politikada bizim görüşlerimiz bun- | larken ve bunlarla İktidarın tutumu arasında aşikâr farklar varken, bunların Büyük Meclis- te münâkaşasına imkân vermemek ve okunan kifayetsiz bir metni kabul etmemizi rikan askeri uçaklarının ye silâhlı kuvvetleri- nin Adanaya geldiği üzerinde memlekete bir | bilgi vermek vazife değil midir? Hükümet söz- | cüsü zat bu hâdiseden haberdar değil midir? Herkesin kolaylıkla anlayabileceği bir açık | olan bu nokta hükümet beyanatının eksik ve kifayetsiz olduğuna sadece bir delildir. Bu ek- İ siğin son cevaplarda da telâfisi ,cihetine gidil- diğini görmedim. Demek ki hü et bu kadar ciddi bir mesele hakkında milleti tenvire ya- naşmıyor. Halbuki böyle hareketler - teklifsiz bulamaz. İzah edilmezlerse müttefikler arasında hesapsız anlaşmazlıklar ve ihtilâtlara yol açılır. Öğrenmek istediğimiz şudur: Ame- rikan birlikleri Adanaya bizim hükümetimizin talebiyle mi gelmişlerdir, yoksa kendileri mi İ) Ğ _)hukumetımızden müsaade talep etmiş- erdir? "Görülüyor ki, hükümet ne söylerse, söy- lediği ne olursa olsun kabul etmemiz istenili- yor. Buna razı olmayacağız. Biz (hükümetin takip ettiği istikametten ciddi olarak endişe ettiğimiz için memleketi ancak Büyük Millet Meclisinin kurtarabileceğini tahmin etmiştik. Dış politikada memleketi maceraya gitmekten AKİS, 2 AĞUSTOS 1958 nan hâdiselerinin |* istemek nasıl bir Milk Birlik anlayışıdır, aklımız ermiyor. "Meclisteki hükümet beyanatının her va- v tandaşın görebileceği açık bir tarafını söyle- © yeyim: Son günlerin hâdiseleri arasında Ame- | İSMET İNÖNÜ MUHALEFET LİDERİ İnönünün yazısının fotokopisi Eğri yazıda doğru fikir korumak için insan takatinde bütün gayretle çalışacagımızdan vatandaşlarımız emin olabi- "27 Ağustosta Büyük Meclis toplandığın- da bütün bu meseleleri milletin gözü önünde tartışacağımızı ümid ederim. Benim bütün mil- letvekillerine hatırlatmak istediğim — şudur: Büyük Millet Meclisinin vazife ifa edebilmesine Riyaset Divanını imkân vermesi, her millet- vekilinin parti mülâhazası dışında milletvekili haklarına tam manasıyla sahip çıkmasına bağlıdır. İSMET İNÖNÜ (Bu mülakatın her hakkı mahfuzdur. Ksmen dahi iktibas edilemez.)