7 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

7 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Topkapıda kurbanlık boğa ve deve Allah kabul Menderes bu sözlerden hoşlanıyor ak, muydu? Bu bilinemez. vizleri okuduğu — sırada yuzunde memnuniyetini belirten bir ifadeye rastlamak mümkün olmadı. Otomo- bil Dil Tarih ve Coğrafya Fakül- tesinin civarındaki demiryolu köp- rüsünün Önüne geldiği zaman -köp- rü kırmızı beyaz kumaşımla, çiçek ve bayraklarla süslenerek tak hali- ne getirilmiş ve Üzerine "Sağlığınız demıryolcuların varlığıdır" yazılmış- tı- yakılan büyük senlik ateşi dikkati çekti. Burada bir de genç boğa kur- ban edildi. Boğanın sırtına nadide bir halı atılmış ve üzerinde "Anka- ra Sucuğu" yazılı bir kurdele ile süslenmişti. Anlaşılan müteşebbisle- rimiz de boş durmamışlar, başkala- rı. pro paganda yapınca, onlar da reklâm fırsatım kaçınmamışlardı. Menderesin otomobili, Orduevinin önünden sonra hızlandı ve saat 11'de Çankayadaki Cumhurbaşkanlığı köş- künün önünde durdu. Burada vali Kadri Eroğan başkanlığındaki Urfa heyetinin getirdiği develer — kurban edildi. Bayar ve Menderes, kurban kanlarının üstünden atlıyarak köş- ke girdiler. Başbakan köşkte 1,5 sa- at kadar kaldı. Saat yarımda evine gitti ve istirahate çekildi. Tabii Men- deresin evinin kapısının önü de kur- ban- kam içindeyı Ev, tatlı ev... dnan Menderes, uzun bir ayrılık- tan ve insanı olumle hayat arasın, daki ince çizginin başına kadar gö- türen müthiş bir uçak kazası geçir- dikten sonra işte nihayet evindeydi. London Clinic'te kendisini tedavi den doktorlar ile Cumhurbaşkanı ta- rafından kazayı müteakip — derhal Londraya gönderilen Prof. — Recai rguder uzun yolculuk için bir mâ- ni kalmadığını, bildirince, Başbakan bir an önce yurda dönmek arzusunu AKİS, 7 MART 1959 etsin!.. göstermişti. Esenboğada Londradan gelecek emri bekliyen Viscount uça- ğı ile seyahat etme projesinden vaz- geçildi. İngiliz . şirketin- ir hususi uçak kiralandı. Bu Aetura adlı Aroganaut tipi dört mo- torlu bir uçaktı. Karar değişikliği- ne sebep olarak hekimlerin yeni bir kaza geçiren Başbakanın bir Türk Viscount'ı ile uçmasının bazı "psi- kolojik" tesirler yaratabileceğini ö- ne sürmeleri gösteriliyordu. an Menderes ve beraberinde- kıler Perşembe sabahı saat 7,50'de -Türkiye saati ile 9.50- Londradan ayrıldılar. Başbakan hava — alanına Büyükelçiliğimizin siyah Buick - Ro- admaster otomobili ile gelmıştı Yol- culuk umumiyetle iyi geçti Menü bir lngılız için ama sadece bir İn- giliz için- iyi tertiplenmişti. Kahval- tıda meyva suları ve meşhur "ba- con"lı yumurta vardı. İngiliz ste- ward, arzu edilirse sabah kahvaltısı için 'zevkle füme balık da ikra debilecekti. Ama ne bacon'a, ne de füme balıga iltifat eden olmadı. Öğle yemeği de istakoz, filet - mig- non, piliç, haşlanmış sebze salata ve peynırden ibaretti. Menderes Öğ- le yemeğinde bir bardak beyaz şa- rap İiçti. Uçağın bir an bulutlar arasına girmesi ve etrafın kararması umumi bir telâş ve heyecan uyandırdı ise de az sonra yeniden sakin havaya ka- Uçağın — kaptanı 25 yıllık pilot. D. A. Briggs, yolcularım sağ salim Yeşilköy meydanına indirdi ve Başbakanın tebrik ve teşekkürlerini kazandı. Bu anda meydan ve civarı, kelimenin tam manasıyla, bir ana- baba günü yaşıyordu. Halkı zaptet- menin imkânı yoktu. Daha uçağın motorları durmadan, kalabalık, et- rafında kümelenmişti. Kapıya yanaş- tırılan merdivene ilk Ethem Mende- res, Atıf Benderlioğlu ve Lütfi Kur- YURTTA OLUP BİTENLER dar tırmandılar ve Menderes uçağın kapısında görüldü. Herkes merdiven- lere hücum etmişti. Menderes son derece heyecanlıydı, göz yaşlarına hükmünü geçiremiyordu. Merdiven- lerin çökeceği hatırlanınca yeniden uçağa döndü. Coplar, — dipçikler ve namlıların ucuna takılan süngüler uçağın etrafını — biraz tenhalaştırdı ve Başbakan bu sayede 0073 plâka lı Cadillâc'ına binebildi. Londra as- faltına çıkan yol insanlarla doluydu. Önce askeri meydan istikametine ha- reket edildi. Yol feci surette bozuk- tu, geri dönüldü. Cadillac'ın çamur- luklarına bindirilen polisler copları- nı kullanarak güçlükle yol açıyorlar ve Başbakanın otomobili ağır ağır ilerliyordu. Londra asfaltını ederek Topkapıya gelindi. develer kurban edildi. onra, gene güçlükle. Millet Caddesi. Ordu cad- desı Ankara Caddesi, Galata Köprü- Tophane yolu ile Park Otele ge- lındı Otele girmek te kalabalık yü- zünden kolay olmadı. Kesilen kur- banların sayısı meçhuldü. 0073 nu- maralı Cadillac'ın her yanı kan için— de kalmıştı. Başbakan ancak 173 n maralı dairesine çekildikten sonra biraz rahat nefes alabıldı Kısa bir istirahatten sonra, akşam yemeğini otelın salonunda yakınlarıyla bir a- ra edi. Eyup Sultanı ziyaret eceyi Park Otelde geçiren Men- deres, Cuma sabahı saat 7 de uyandı. Kendısını ilk zıyaret eden Prof. Etgüdere geceyi iyi geçirdiği- ni ve sıhhatinin yolunda olduğunu söyledi. Sonra portakal suyu, reçel tereyağ ve kızarmış ekmekten müte- şekkil basit bir kahvaltı yaptı. Saat 8.40 da Cumhurbaşkanı Bayarla bir şehirlerarası telefon konuşması yaptı. Başbakan Ankaraya uçakla gitmek- ten — vazgeçmiş ve trenle — seyahati tercih etmişti. Karar akşamdan alın- mış ve Ankaraya bildirilmişti. radaki karşılama töreni, bunun üze- rine tertiplenmişti. O gün ve ertesi gün gerek İstanbulda, gerek Anka- rada hava çok iyi geçti ve Y. nın bu hattaki bütün uçak intizam içinde yapıldı. seferleri Kahvaltıdan sonra, Menderesi so- dasında sırasıyla Ethem Menderes. Atıf Benderlioğlu, Lütfü Kırdar, Ke- mal Aygün. Ethem Yetkiner ve Ah- met Salih Korur ziyaret ettiler. Saat 10.15'te Eyüp Sultanı ziyaret için Park Otelden ayrıldı. Başbakanın Eyüpü mutlaka ziyaret edeceği bilin- diğinden cami civarında sabahın er- ken saatlarından itibaren büyük bir kalabalık birikmiş, kurbanlar ha- zırlanmıştı. Halk, Menderesi Eyüpte "Yaşa, var ol müslüman başvekil! Allak müslümanların yardımcısıdır" diye bağırarak — karşıladı. Otomobi- linden inip doğruca türbeye doğanı yurudu Kendisiyle beraber türbeye girmeğe — muvaffak olan 80 kadar vatandaşla birlikte dua etti. Bu sıva- da kurbanlar kesiliyordu. Menderes türbeden sonra, halen restore edil- mekte- Olan Eyüp camiini de ziyaret 13