7 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

7 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XV, Sayı: 244 Yazı İsleri: Rüzgârlı Sokak — Ovehan Kat 3 Daire 7 el 18992 P. K. 582 - Ankara İdare: Denizciler Caddesi 23/B Rüzgârlı Matbaa Tel: 15221 Fiyatı 125 Kuruş * Müessisi Metin* Toker mumi — Neşriyat " Müdürü Hamdı AVCİOGLU AKİS Neşriyat Ltd. — Şirketi - adına lmtıyaz Sahibi — ve — Neşriyatı fiilen İdare eden mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ * Karikatür TURHAN * Fotoğraf : Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe: Doğan Klişe * Müessese Müdürü : Mübin TOKER * Abone — şartları: (12 nüsha): 12.50 lira (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelik (52 nüsha): 52.00 lira İlân şartları 4 antimi: 8 lir 3 renkli arka kapak: 750 lira * İlân — İşleri Şark Reklâm Tel: 18173 — 11898 — 19214 * Dizildiği ve Basıldığı yer : Rüzgârlı Matbaa — A R Tel : 15221 Basıldığı tarih: 5.2.1959 Kapak resmimiz Kurban Adak Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları I çinde bulunduğumuz haftanın en mühim hâdisesi, hiç şüphe yok ki, Büyük Millet Meclisindeki Kıbrıs müzakereleridir. Bu mecmuanın Kıbrıs mevzuunu, başlangıcından bugüne kadar nasıl büyük bir dikkat- le takip ettiği ve hâdiselere en isabetli o kadar da cesur- şeklıde baktığı, olup bitenleri dört bir yanı ile aksettırdıgı malüm olmak g rekir. İşte bu müşahadeden aldığımız kuvvetle ve kemali iftihar ıle bildirmek istiyoruz ki, gerek Kıbrıs davasındaki son inkişaüarı gerek meselenin Mecliste muzakeresını toplu bir görüş zaviyesi içinde ve fakat en ince teferruatı dahi ihmal edilmeksizin hazırlanan Kıbrıs başlıklı yazımızda bulacaksınız. Ayrıca "Haftanın içinden" başlıgı altında, Kıb- rıs meselesini gerek Hükümet, gerek siyasi partiler bakımından bütün ata ve savaplarıyla gözden geçiren başyazımızın zevkle okunmağa değer olduğunu bildirmek isteriz. * F eci uçak kazası, Londra anlaşması ve Başbakanın yurda dönüşü gibi alâka ile takip edilen büyük hâdiselerin iç politikamız üzerinde ne gibi tesirler yaratacağı hemen hemen her yerde münakaşa edilen bir sualdir. Mesele hakkında, mizaçlara göre iyimser veya kötümser bir çok görüş ve ondan kat kat daha çok tefsir ortaya atılmaktadır. Millet baş- lığını taşıyan yazımızda bu tefsirleri doğuran ihtiyaçlar ve günlerin ne- lere gebe olduğu gözden geçırılmekted İş S on asra ait siyasi tarihimizin karanlık veya gölgede kalmış birçok hadisesine ışık getiren İnönünün hâtıralarınla büyük bir alâkayla takıp edildiğini memnuniyetle görüyoruz. Bu sayımızda İnönü, tarihi- mizin en büyük irtica hâdiselerinden biri olan "31 Mart vak'ası"nı ken- dine has üslubuyla anlatıyor. Bir inkılâpçının irtica hakkındaki düşün- celeriyle askerlikten yetişmiş büyük bir devlet adamının "Ordu ve Siya- set" mevzuundaki görüşlerini bir sohbet havası içinde aksettiren bu hâtıraların her zamankinden de büyük bir zevkle okunacağına inanı- yoruz. * AKİS, bu sayısında C. H. P. Dışişleri bütçe sözcüsü Kasım Gülekin biç bir yerde neşredilmemiş Meclis konuşmasının aslına yüzde yüz sadık bir hülâsasını vermekle kesbi şeref eyler. Okuyucularımız, Dış politika başlığı altında takdim edilen bu fikirleri okurken tebessümün hudutlarını fersah fersah aşmak fırsatını bulacaklardır. Bu kadar üzün- tülü hâdise arasında, bize okuyucularımızı eğlendirmek imkânı bahşe- den bu konuşmayı yaptıgı için Sayın Gülek en samimi teşekkürlerimi- ze, hak kazanmıştır & A KİS'in yazı İşleri mesuliyetini taşımanın insanı örsle çekiç arasına soktuğu artık sâbit oluyor. Haber verme endişesinin örsü üstünde meşhur Basın Kanununun ve bu kanunun maddelerinin savcılar tarafın- dan anlanış şeklının çekici durmaksızın işliyor. Yazı işleri müdürleri- mizden Süleyman Ege de bir tekzip yüzünden - tekzibi neşretmediği için değil, tâyin edilen müddet zarfında yayınlanma mecburiyetini ifa etmediğinden değil, gönderilen metinde her hangi bir tahrifat yaptığın- dan veya mütalâa eklendiğinden de değil, yazının konulduğu sütunları tâyinde hata ettiği iddiası ile -12 gün hapse mahkum oldu. Ha, ufak bir nokta: Tekzibi gönderen Muammer Aksoydu deal Kabine anketine gösterilen büyük alâka bize gösterdi ki AKİS okuyucuları günün hâdiseleri hakkındaki — düşüncelerini belirtmek ihtiyacını kuvvetle duymaktadır. Bu böyle tesbit olunduktan sonra AKİS'in vazifesi elbette bu ihtiyaca cevap vermek olacaktır. Tahmi- nimize göre bu sıralarda en çok alâka çekici hadıselerden biri, belki de başlıcası radyolarda okunan Vatan Cephesine iltihak telgraf"larıdır Hiç şüphesiz her gün bu telgraflarla kulakları şışırılen partili - partisiz, taraflı - tarafsız birçok okuyucumuzun a son derece parlak tel- graf örnekleri gelmektedır İşte AKİS, bu Incılerın gizli bulundukları zihinlerden gün ışığına çıkmasını, okuyu uları bakımından eğlenceli bir vazife saymaktadır. Bu sebeple okuyucularımız, hazırladıkları Va- tan Cephesine iltihak telgrafı örneklerini "P. K. 582 — Ankara" adre- sine gönderirlerse, bunlar arasından seçilecek en başarılı telgraf nu- muneleri 245 inci sayımızdan başlamak üzere bir ay yayınlanacaktır. Vatan Cephesine iltihak telgrafiı örneği anketinin zeki ve buluş sahibi okuyucularımıza kendilerini göstermek fırsatını vermekle bir, — diğer okuyucularımızı eğlendirmekle iki ve nihayet bu telgraf]arın ciddilerini ekme hevesini uyandırmakla D. P. ye faydalı olmakla üç kuşu bir taş- İa vuracağını sanıyoru Saygılarımızla KİS