7 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

7 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA. cut bulduğunu müşahede edersenız diyordu. Bu durum daıma 'istikame- tin hedefini görmeyen" veya gor— mek istemiyenler tarafından" büyü bir — vaveyla ve büyük şıkayetlerle karşılanırdı. n dakikada bütçe müzakerele- rine katılan Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorlu, da. mizacına uygun bir ifadeyle' "Biz Türkiyenin iktisadi is- tiklâl ye istikbalini korumak için bir takım korkulacak enflasyon gibi ke- limelerin arkasına saklanmıyoruz. Türkiye enflâsyonist tandansa git- miştir. Eğer bunu duymak isterse- niz, evet arkadaşlar" diyerek aynı şeyi tekrarlıyordu. Polatkan da istik- rar politikasının başından beri buna benzer ifadelen kullanmıştı. lan Demokratlar artık "enfla c değilse bile, "enflâsyonist - temayü- le" gittiklerini saklamamaktadırlar. Geçen yıl Polotkanın Bütçe En . P. nin taktiğine düşüyorsu- nuz, enflasyon filan yoktur" dediğim hatırlıyanlar için bu, bir değişiklikti. Ama gene de D. P. tiler bir adım da- ha atıp devalüasyonun adına deva- lüasyon diyemediler. 4 Agustos de- valüasyonu onlar için "geniş bir primli kur tatbikatından ibaretti. Ama hiç değilse enflasyon kelimesin- den eskisi kadar ürkmüyorlardı. Do- kuz yıldır ayni lafları ısrarla tekrar- lıyanlar için, hiç bir kıymeti olmasa u bir yenilikti. Ama arkasından derhal izahı —geliyordu: — Efendim, yatırım yapıldı mı, mutlaka enflâs- yonist temayüller ortaya çıkardı... Bu? Söz, aslında pek yanlış değildi. A- sıl mesele bu enflâsyonist temayülle- ri nöotralize etmekti. u yap- bilâkis enflasyonu körükle- : Bari buna karşılık, enflasyon- la hızlı yatırım yapmak mümkün ol- ? Bunun cevabı en kat'i . Zira enflâsyonun hızlan- dığı 1954 tarihinden itibaren yatı- rımlar da ayni hızla azalmaya başla- mıştı. Bu durum karşısında D. P. ikti- satçılarının iddialar mücerret lâf- lar olmaktan elbette ileriye gidemez- di. Dış Yardım Bir tekzibin hikâyesi Arada sırada İktidar çevrelerinin rahatını, huzurunu kaçıra ajansı geçen haftanın sonuna doğ- i: Batı Alman- Encümeni, Al- manyanın Türkiyeye yaptığı son dış yardımın ikinci taksidinin verilme- sini nihayet kâbul etmişti. İkinci — taksidin Ocak içinde tedi- yesi lâzımdı. Fakat Batı Almanya Meclisi Bütçe Encumenı harb için- i müsadere edilen Alman malları- nı Türkiyenin hâlâ iade etmemesini ve Federal Hükümetin yardımıyla alınan malları Türkiye Alman Sebati Ataman Nurlu — rüyalar gemileriyle taşınmamasına — kızarak yardımı durdurmuştu Batı Almanya Meclisinin Bütçe Encümeni, geçen haftaki kararıyla, dış yardımın Önüne diktiği kırmızı söndürmüş ve yeşil ışık yenir den yanmıştır. Ancak bu neticeyi is- tihsal etmek kolay olmamıştır. Encümenin 22 üyesinden anca yardımın devamına demiştir. Geriye kalamardan 9'u çekimser kal- İTALYAN MANTİLLE ORKESTRASI Napoliten Şantör NİNO JORDANU Turistik Göl Gazinosunda Tel: 14331 mış, 5 kişi aleyhte rey kullanmıştır. Meselenin daha da dikkat çekici ta- rafı, Encümenin evvelce ileri sürdü- ğü İki şartı kabul ettirmek için Hü- kümetin her hangi bir — teşebbüse geçmemesinden üyelerin -parti far- kı gözetmeksizin- şikâyet — etmeleri olmuştur. Yani Batı Almanya Mec- lisinin Bütçe Encümeni, — Türkiyeye yardımın devamını buyuk bir istek- sizlik içinde kabul etmiştir. Haber, Ankarada Daışişleri — Ba- kanlığı çevrelerinde hiç bir reaksi- yon uyandırmamıştır. Halbuki bir ay kadar önce - okuyucuları ha- tırlıyacaklardır- ayni —ajans, — mü- sadere edilen Alman malları ve nak- liyatın Alman gemileri ile yapılma- ması yüzünden Türkiyeye — yapılan yardımın Bütçe Encümeni kararıyla durdurulduğunu — bildirdiği - zaman Dışişleri Bakanlığında buyuk bir te- lâş uyanmış ve alelacele hazırlanan tekzipler yayınlanmıştı. Zafer, o sı- rada "Almanya Türkiyeye — yardımı kesmedi, A. P. Jansının verdiği ha- ber hakıkat uymuyor" diye başlık atmış, İktisadi -İşbirliği Teşkilâtının başında bulunan " yanın yaptığı yardımla müsadere e- dilen malların iadesi — arasında hi bir münasebet yoktur. Haber asılsız- dır" diye beyanat vermekten çekin- memişti. Batta "yalanlama" daha i- nandırıcı olsun düşüncesiyle, Alman Büyükelçiliğinin ve Alman Dışişleri Bakanlığının hâdiseyi ne teyit, ne de tekzip eden tebliğler yayınlaması te- min olunmuştu. Ama şimdi, yardımın tekrar baş- laması haberi karşısında tekzipçile- rin saflarında en ufak bir kıpırdan- ma olsun görülmemekte ve kimse" yârdım esasen durdurulmamıştı ki..." demeye cesaret edememektedir. Ses ve Film Yıldızı CİHAN IŞIK Turistik Göl Gazinosunda, Konserlerine mu- vaffakiyetle devam ediyor. Her Cumartesi danslı matina, Pazar 14 den 18 e kadar programlı içkisiz aile matinası. Tel: 14331 HÜR CEZAYİR Fiyatı 8 liradır. Cezayir'in İstiklâl Savaşı ve Fransız zulmünü anlatıyor.. Ödemeli olarak gönderilir. P. K. 390 . Ankara