4 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

4 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

arttırdı. Ama günün en mühim ka- ran, Denizcilik Bankasının hisse se- netlerinin yüzde 51 ine sahip bulun- duğu Deniz Nakliyat Türk Anonim Ortaklığının aylardır süren ensrjik protestolarına rağmen Sinop, Aydın ve Zonguldak şileplerini — mecburen kabullenmesi oldu. Kökünden kalkınma t ç şilebin hikâyesi, batan Aydın için Lloyd'dan 2,5 milyon dolar si- gorta ücerti alınmasıyla başladı. Denizcilik Bankası 2,5 milyon do- larla, Türk Ticaret Filosunun "kö- künden kalkındırmak" niyetindeydi. Böyle bir maksatla Denizcilik Ban- kası Umum Müdürü Sami Şehben- derleri Baş Hukuk Müşaviri Ali Sa- it Önen ve Deniz Nakliyat Ortaklığı Müdürü Turgut Giüiray ile 8 teknis- yen, haziran başından itibaren 3 ay bazı Hattı Üsüva memleketleri da— hil, Londradan Tokyoya kadar dolaş- tılar, paha da dolaşacaklardı ama, memleketteki tepkiler ve basının hâ- diseyi bir alay mevzuu haline getir- mesi üzerine seyahati kısa keserek hemen döndüler Aydın Rotterdam'dan, Zonguldak Londradan ve Sinop ise Japonyadan teslim alındı | Her 8 şilep te, İngilterede inşa edilmiştir. Tipleri, "Liberty" — dir. "Libertv"ler. bilindiği gibi, dünya de- niz nakliyatı piyasasındaki en düşük kaliteli gemilerdir. En büyük husu- siyetleri, fırtınalı bir havada dalga belinin üstüne oturdu mu. veya baş- ka bir tekne ortasına bindirdi mi. Sak diye ikiye bölünü vermeleridir. Zira, perçinsizdir ve parçalar sadece kaynakla yekdiğerlerine eklenmiştir. "Liberty"ler, İkinci Dünya Harbi sı- rasında bırdenbıre artan deniz nak- liyatını karşılamak üzere alelacele ve şişirilerek seri halinde inşa edil- mişlerdir. Aydın 1942 de, Zonguldak 1942 de, Sinop ise 1944 te inşa edilmiştir. Hep- si de, İngilizlerin "Crest" isimli de- niz naklıyatı firmasından alınmıştır. Süratleri ortalama 9 mildir. Tonaj- ları DW olarak 9 ile 10 bin arasında değişir. 24 saatte 24 ton mazot ya- arlar. İngiliz mütehassısları, geçenlerde "Liberty" tipi gemilerin normal mi- adlarını 10 yılda doldurmuş oldukla- rını açıklamışlardır. İngiliz arma- törlerine de, "Liberty" tipi gemileri yavaş yavaş elden çıkarmalarını tav- siye etmişlerdir. 1957 ortasında dünya, navlun pi- yasasında büyük bir kriz geçiriyor- u. Dünya Armatorler Birliği topla- narak, navlun azlığı karşısında eski tekneleri bağlama kararını aldılar. Tabii ki böylece, gemi fiatları çok ucuzladı ve hurda fiatları da düştü. İşte bizim aklıevvel Denizcilik Ban- kası da. böyle bir fırsattan istifade yoluna kalkıştı 3 şilep için "Crest'e 350 bin sterlin ödedi. "Crest", filosu- nu yenilemek azmindeydi ve Aydın, Zonguldak ile Sinopu elden çıkarmak için açıkgöz müşteri anyondu. Öyle ki. 3 şılepten tamamsa vazgeçen "Crest", onların en çok para eden telsiz, radar ve cayro gibi seyir alet- lerini sökerek satmıştı. — Denizcilik Bankası. Aydın, Zonguldak ve Sinop şileplerine satın aldığı yeni seyir a- letleri için ayrıca 5 bin sterlin ödedi. Böylece 3 gemi, 355.000 sterline mal- oluyordu ki, ilk nazarda hayli karlı bir alışveriştı Bir gemi batır, temin edilen sigorta parasıyla yerine 3 ge- mi al, ÜUstelik cebine para da kalsın. Denizcilik Bankası cebine kalan parayla bazı borç, taksit ve faiz ö- di. Bu çok kârlı alışverişten en az memnun olan Bankanın filiyalı pe- nis Nakliyat Türk Anonim Ortaklımı idi. Uç lenduharın eninde sonunda ü- zerinde kalacağım biliyordu. Nitekim öyle oldu ve Denizcilik Bankası U- mumi Heyetinin — kararıyla rantabl olmıyan çürük Ve eski tekneler Nak- liyat Ortaklığına devredildi. Devir kararının alınmasına kadar. 3 şilepin, hem Denizcilik Bankasının, hem de Deniz Nakliyat Ortaklıgının YURTTA OLUP BİTENLER "Biz İstemeyiz" sayhaları karşısında Denizcilik Bankası Deniz Nakliye Ortaklıgından mürettebat-celbedere inop. Aydın ve Zonguldakı bir mü i. Mahut şileplerden müret- ta memnun değildir. Mese Zonguldak, tesellüm edildiği günden bu yana geçen takriben 10 aylık müd det zarfında. 3 kaptan değiştirdi. Is— tenen, genç. süratli ve küçük to şıleplerdır ; Deniz Nakliyat Ortakhgında üç şilebin alınmasından - ençok Müdür Turgut Giray mes'ul tutuluyordu. Bu yüzden Hattı Üstüvadan Japonyaya kadar uzanan seyahattan döner dön- mez İdare Meclisi ile arası açıldı ye müdürlükten düşürüldü. Ama Den cilik Bankası Umum Müdürü Saıtlı Şehbenderler,. Hattı ÜUstüvada Japon- yaya kadar birlikte seyahat ettiği yol arkadaşım bırakman. Bankanın bütün fen müşavirliklerini bu mer- keze bağladı. Bu yeni teşkilâta Tek- nik Büro adını vererek Girayı basa getirdi ve cuma günkü Umümi He- yet kararıyla da çok uzayan bu şilep hikâyesi bitirilmiş oldu. Dış Politika Düşündürücü bir yaş günü (Kapaktaki kumandan) G eçen hafta sonunda Pazar gü- nü Esenboga hava meydanında KLM uçağına binmek üzere bütün muamelelerini bitiren yolcular ha- reket saatinin gelmesine rağmen si- nış davetinin bir türlü yapılmadığını görünce hayli meraklandılar. — Aynı merak KLM şirketinin memurlarına da sirayet etmişti. Bekledikleri "mü- him yolcu yu almadan hareket emri- ni vermeğe bir türlü cesaret edem i- yorlardı. Bu mühim yolcu Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorluydu, hava meydanı ile şehir arasında cereyan eden telâşlı telefon — muhaverelerin- den kirle dakika sonra Dışişleri Ba- kanı meydana teşrif etti. rahat a- < 0 Bikir 1 AKİS, 4 NİSAN 1959 Smop şılebı İstanbul limanında Kelepirlerin şahı!