11 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

nin başı Andreas Azinas'tır. emek ki Makarios, Enosis, için canlarını vermeye ye mımi kımsel den müteşekkil bir BORA kabınesı kurmak kararındadır. EOKA liderleri şimdiden Kıbrısta siyasi bir parti Kurmuşlardır. Komünistler — fiilen mevcut partilerini, Makarios'un da yardımıyla hukuken de var etmeye çalışmaktadırlar. Makarios'un kur- duğu gayri resmi istişari komitede de EOKA'cılar gibi komünistler de temsil edılmektedir. Ondan sonra da sabık kasaba papazı -tabir Başba- kan Menderesindir- ve Kibrisin müs- takbel Cumhurbaşkanı, Ada Türk- lerinin karşısına geçip Atlantik pak- tının sayın üyelerinin — yaptığı gibi iyi niyetten, işbirliğinden bahsedecek- tir. Daha ilk adımda ayrı belediyeler teşkili meselesi çıkmaza — girmiştir. Rumlar, belediyeler için coğrafi böl- âelcl:r tanınmasına yanaşmamakta- ır EOKA'nın ruhen ve cismen mü— şahhaslaştırdığı bu "â la gregue" iyi- niyet ve işbirliği zihniyeti bu hafta- nın ortasında başlıyacak olan Anaya- sanın hazırlanmasına müteallik ça- lışmalarda da kendini gösterecektir. Müstakbel Cumhurbaşkanının düş- manlarım bile hayran bırakan pazar- lık kabiliyeti, "a la gregue" iyiniyet- le birleşince, Eflâtğunun Cumhuriyet adlı eserinde rüyasını gördüğü köleli demokrasiden mülhem bir anayasa ortaya çıkabilecektir. Cumhuriyet Hükümetinin iyiniyetten mahrum üstad pazarlıkçıların karşı- sına, hiç değilse külyutmaz hukukçu- lar gondermesı beklenirdi. Ne yazık ki bu hayatı mevzuda da"eski alâka- lar" ağır basmış, anayasacı olmıyan ve hukuk kitaplarım 1945'te, siyasi kariyerini 1954te kapatan bir politi- kacı, ucube Londra, anlaşmasının ışığında, Anayasanın hazırlanmasına memur edilmiştir. Kurbanlık danalar Kıbrıs Cumhuriyetinin hazırlık dev- resinin ilk günlerinde KA res- men sesini işittirirken, Kıbrısın müs- takbel Cumhurbaşkanı yardımcısı, son zamanlarda tesislerini yenilediği zati malı Halkın Sesi gazetesinde şahsı reklâmını makla meşgul- ür. 23 Mart 1953 tarıhlı Halkın Se- sı Fazıl Küçükün bir dana kurban edilerek karşılandığı Lefke ziyareti- ni, yedi sütun üzerine başlık atarak vermektedır "Lefke tarihi bir heye- can içinde çalkalandı", "Liderlerimi- zi karşılıyan uçyuzden fazla otomo- bil trafiğin aksamasına sebep oldu", "Dört otomobil ve iki motosiklet ha- sara uğradı. Allaha şükür can kaybı adı"... Gazete, bundan sonra. Anavatan- dan mülhem bir cins edebiyatın tesi- rinden kurtulamıyan. kerameti ken- dinden menkul patronun tipik bir nutkunu yayınlamaktadır: "Biz hiç bir zaman particilik... ileri sürmüyor ruz. Yalnız bu cemaat, Kıbrıs Türkü Başpiskopos Makarios Vefakâr — bir. - İyiniyet!.. olarak Adnan Menderes Hükümetine medyunu şükrandır; bunu gizliyeme- yiz arkadaş, bu tamamen bir haki- kattir. On seneden beri Demokrat Partinin Kıbrıs Türkün yaptığı maddi ve manevı fedakarhgı nasıl in- kâr edebiliriz? Bugün 13 ortaokul, 6 lise, yarın yakında açılacak olan üni- Versitemiz, sanat okullarımız, banka- larımız, ticaret odalarımızın "aşaması için yapılacak yardım ve yarın ge- lecek olan heyetler için yaptığı mas- rafları ve daha rusu Kıbrıs Tür- künü her bakımdan yükseltmek için Turistik Kalkınma ıyı talebe Fazıl Küçük, Lef- kede güzel Türkçesiyle Kıb- rıs Türklerinin iktisaden nasıl ilerleyeceklerini anlatıyor: "Biz bugün iktisaden yük- selmek derken lâzım gelen er mühim mesele ecnebileri ara- mıza çekmek, onlara muazzam çarşılar göstermek, onları isti- rahat edebilecekleri en lüks o- tellerde yaşatmaktır. Çünkü biz eğer gelecek olan seyyahın parasını almazsak, nasıl zen- ginleyebilir, nasıl — yükselebili- " YURTTA OLUP BİTENLER sarf ettiği azim paralan karşısında Biz Adnan Menderes Hükümetine nasıl medyunu şükran olmaz, nasıl teşekkür etmeyiz. Kendilerini 'muha- lif cephede görenler bunu bile çeke- miyor". Evet, EOKA'nın gölgesinde yaşı- yan Kıbrıs Türktür Partisi başkam, mükemmel bir birlik ve lıderlık örne- ği vererek, Türkiye yerin Ve Adnan Menderes hukumetı tabırlerı— ni kullanmayı tercih etmektedir.! Halbuki müteaddit ikazlara rağmen P. li bir ocak başkanı gibi konuş- maktan vazgeçmiyen Fazıl Küçük, Kıbrıs Adası Turk azınlığı kurumu- nu —parçalamaktan — çekinmiyerek, 1944 de Kıbrıs Milli Türk Halk Par- tisini kduran adamdır. O zamanların Halk Particisi kurucusu, Adadaki liderlerin birliği bozmaması için âde- ta yalvarmalarına rağmen, Halk Par- tisini yaşatmakta devam etmiştir. Ancak 8 Eylül 1949 da iki teşekkül birleşerek Kıbrıs Türk Milli Birliği ki 1955 te Kıbrıs Türktür Partisi adı- nı almıştır - kurulabilmiştir. Fazıl Küçük bu ayırıcı zihniyetini spor ve kültür cemiyetlerinde de gös- termiştir. O kadar ki Türk İşçiler Bilâl Çetinkaya Spor Kulübü v.s. gibi teşekkülleri bölen Fatıl Küçük, cemiyetlerin aralarına almak istemediği adam haline gelmiştir. Ne yazık ki müstakbel Cumhurbaşkanı yardımcısı. Ada Türklerinin birliğe en çok muhtaç oldukları bir anda bir D. P.li gibi konuşma mesuliyetsizli- ğini gostermektedır Yeşil Adadan birkaç gün evvel dönen Kıbrıs Türktür Komitesi Baş- kanı Nevzat Karagil de Pazar günü yaptığı basın toplantısında bu haki- kati tekrarladı. Lefköşedeki muaye- nehanesinde Dr. Küçükü ziyaret eden Nevzat Karagil, doktor tarafından "Ne 0? Yoksa Halk Partisini kur- maya mı geldin?" cümlesiyle karşı- landı. Bunun üzerine Nevzat Kara- gil -öldürtüleceği hakkında Şayialar dolaşan Kıbrıslılardan biridir- — ve- himli lidere, 1943 ten beri birlik ta- raftarı olduğunu, böyle bir şeyi asla düşünemiyeceğini, — 1944 te Kıbrıs Türk Azınlığı Kurumunu ikiye bö lerek, Halk Partisini kuranın bizzat doktor olduğunu hatırlatmak zorun- da kaldı Avukat Karagile göre "Kıbrıs Türkleri, köylüsü kentlisi Dr. Fazıl Küçükün çalışma ve mücadele tar- zını beğenmemekte, — tutumunu ve münevverlere karşı olan davranışnı çok sert bulmaktadır. Bu sebeple Dr. Küçük hemen her yerde gizli olarak tenkid edilmekte, umumi kültür ba- kımından son derece kıfayetsız ol- duğu söylenmektedir". AKİS'in Fazıl Küçük Yeşil Ada- da AKİS'i şaşırmamaktadır. Kıb- rıs münevverlerinden aldığı mektup— lar da bu görüşü teyid etmeketedir: Kıbrıs Türkleri, en kritik bir devre- de liderden mahrumdur.